Čína.  21. století př. n. l. první státní útvary v povodí Žluté řeky  11. století př. n. l. prosazen stát kmene Čou  Na vrcholku společnosti král wang.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Advertisements

Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Návrh věcného záměru zákona o stavebních úřadech - co by bylo, kdyby… Ing. Jiří Štochel, VITA software s.r.o. 1.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Barbora Šímová Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.32_Minojska_mykenska_kultura.
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Specifické otázky společenské podpory početných rodin (Josef Zeman, Národní centrum pro rodinu) Cílem systému podpory rodin je udržení a postupný nárůst.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Měnová soustava, měnová politika
Rakouská škola TNH 1 (DET-6)
Spolupráce průvodce cestovního ruchu s cestovní kanceláří
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Cvičení 4 Právní formy podniku.
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Výboje za prvních chalífů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Název projektu: Moderní škola
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Filozofické disciplíny
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ENEOLIT.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název a číslo materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Nový vývoj Řecka.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Čína Uč
EVROPA 11. STOLETÍ.
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
1. světová válka.
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
ČÍNA.
Z českých dějin Osvícenství, Tereziánské a josefínské reformy, Národní obrození, Rozvoj vědy a techniky, Revoluční rok 1848, Kulturní život 19.století,
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Reformy Marie Terezie.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Transkript prezentace:

Čína

 21. století př. n. l. první státní útvary v povodí Žluté řeky  11. století př. n. l. prosazen stát kmene Čou  Na vrcholku společnosti král wang  Považován za prostředníka mezi bohem a lidmi  Užíval titul Syn nebes  Ču-chou = zástupci krále  Ta-fu = náčelníci rodových klanů, podřízeni ču-chouům  Š‘starších rodin = zodpovídali se ta-fuům

 Šu-žen = prostí lidé, nejnižší a nejširší vrstva, většinou rolníci  Brzy začal ve státě Čou čas decentalizace  První fáze bojů = Období jar a podzimů (8.-5. století př. n. l.)  Druhá fáze bojů = Období válčících států (5. století-221 př. n. l.)  Rozšiřovalo se užívání železa → vznikala vrstva bohatých venkovských držitelů půdy (tito lidé začali pronikat do státí správy a úřady se začaly dělit na civilní a vojenské)

 Tři filozofické směry: 1. Konfucianismus 2. Legismus 3. Taoismus

 Mistr Kchung = Konfucius ( př. n. l.)  Podle Číňanů největší mudrc všech dob  Cestovatel → poznání různých zvyků a obyčejů  Během dvaceti let procestoval 20 čínských států  Klade důraz na mravnost a konání dobra, přísnost k sobě a laskavost k druhým  Vládce podle Konfucia:  Vzorem správného jednání a chování pro své poddané  Příkladem ve šlechetnosti, moudrosti, čestnosti, sebezdokonalování, sebevzdělávání,…

 Tvrdil: „Slušný člověk nikdy nemůže chtít, aby jedna osoba měla všechny schopnosti a ctnosti.“  Konfuciánství počítá se stavovskou společností, což vyhovovalo zejména vyšším vrstvám  Postupně došli k názoru, že najít ideálního vládce je nemožné → vznik dalšího směru

 Vychází z předpokladu, že pokud člověk není omezen soustavou zákonů, příkazů, trestů a odměn, tak se obvykle snaží prosadit svoje zájmy na úkor druhých  Spíše státoprávní teorie než filozofie  Prosazuje právo a zákon, přesně definovaný a přesně dodržovaný  Pomáhal posilovat neomezenou panovnickou moc  Vytvářel určitou rovnost mezi obyvatelstvem  Zákony se daly obcházet a úředníci podplácet

 Nejen filozofický proud, ale i náboženství  Zakladatelem Mistr Lao (6. století př. n. l.)  Taoisté věřili v existenci blaženého zlatého věku, které lidstvo dříve zažívalo a k němuž se dá vrátit → k tomu je potřeba správná cesta, kterou viděli v návratu lidské přirozenosti a přírodním zákonům  Byl pro státní ideologii nepřijatelný → vyvinulo se z něj náboženství → cílem hledání dlouhověkosti a nesmrtelnosti

 Uctívali božstva, nebe, země, vody, atd.  Užívali talismany, zaříkávání, meditace, mají řadu svátků a obřadů  Dodržují pět zákazů a deset dobrých myšlenek  Pokladnice tao = taoistické texty

 Po ní pojmenovaná Čína  Mezi léty př. n. l. dobyl a podmanil si ostatní státy → vznikl první centralizovaný stát v Číně - panovník Jing Čeng → udělil si titul První císař 1. Jing Čeng učinil konfiskaci zbraní v podmaněných státech → tím si zajistil v provinciích klid 2. Císař nechal sjednotit měnu míry a váhy → usnadnění obchodu mezi kraji říše 3. Zavedl jednotné písmo a zákony

4. Zboural hradby mezi jednotlivými státy a začal se stavbou Velké čínské zdi 5. Vybudoval síť silnic o délce asi km 6. Provedl daňovou reformu (byla stanovena pevná daň z výměry polí → motivace zemědělců k vyšší produktivitě práce)  Vytvoření centrální organizované správy  Zápory despotické vlády Prvního císaře  Stavební podniky vyžadovaly ↑ finanční částky a také ↑ množství pracovních sil  Neustálé války  Konfiskace děl  Nástupce Druhý císař- bezohledný panovník

 Proti Druhému císaři vypuklo povstání  Boje o trůn vedli k decentralizaci říše  Rok 202 př. n. l. Čína sjednocena jedním z povstalců a dal vzniknout státu Chan

 Dosáhla největší rozlohy  Obnovena centrální moc  Propukla rolnická povstání, doprovázeny i boji o moc  Počátkem 3. století n. l. se říše rozpadla na tři menší státy

 Vývoj izolovaně od okolního světa  Konec 3. tisíciletí- znalost bronzu  Hlavní města chráněné mohutnými hradby z hlíny udusané po tenkých vrstvách  Společnost byla hierarchizována  Rozdíly mezi společenskými vrstvami

 Čína dosáhla neobvyklé kulturní homogenity → větší tvorba státních útvarů a centralizace Číny  Přijmutí nadvlády vítězného státu znamenalo přijmutí rituálu vládnoucí dynastie a její kosmopologie

 Akupunktura = medicínská praktika spočívající v zavádění jehel do konkrétních míst na těle za léčebným účelem a jako prostředek k utišení bolesti

 Bankovky = papírové peníze, z dynastie Tchang  Čaj = první čínská čajová kultura v dynastii Chan

 Hedvábí = nejžádanějším vývozním zbožím – podle něj pojmenovaná obchodní stezka (hedvábná stezka)

 Pěstování prosa, rýže a sóji  Porcelán = v dynastii Tchang

 Kompas  První zmínka ze 4. století  Určuje světové strany  Více na /skatule-zajimavosti/cinske- vynalezy

 Písmo je v Číně dlouho známo  2. tisíciletí př. n. l. = objevení piktogramů na zvířecích lopatkách, želvích krunýřích, bronzových nádobách  Kolem r. 100 př. n. l. vznik písemných pramenů důležitých pro historii  Knihy psány na plátcích naštípaných z bambusových stvolů nebo na hedvábí

Vytvořily: Kamila Obršlíková a Kateřina Doleželová