Mgr. Vladimíra Brčáková. Návrh na didaktickou interpretaci Kainarovy básně Vlak s vězni ze sbírky Nové mýty  při práci s textem je nutné zohlednit věk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Redukce textů, obsahová analýza, anotace
výchova k nekuřáctví pro I. stupeň ZŠ
Textová média v DV AR 2013/2014.
Osnova rozboru uměleckého textu
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
jako součást maturitní zkoušky z českého jazyka ve společné části
Metody zaměřené na autory a jejich svět Historicko-kritická metoda Textová kritika Literární kritika Dějiny podání Kritika redakce sociologie Dějiny formy.
Didaktické prostředky
Prof. Marie Königová Havlíčkův Brod června 2008.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Obecné poučení o literatuře
Obrazotvornost či představivost
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.7.
Uspořádání učiva a interpretace textu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Česká moderna - výklad (9. roč.)
DIDAKTIKA LITERÁRNÍ VÝCHOVY (TEORIE LITERÁRNÍ VÝCHOVY APLIKOVANÁ NA PODMÍNKY VÝCHOVNÉHO PŮSOBENÍ V MATEŘSKÉ ŠKOLE) Jitka Zítková PODZIM 2013.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
KREATIVITA UČITELE JAKO VÝRAZNÁ HODNOTA VÝCHOVNÉHO PROCESU Referát na podkladě článku Václava Darmovzala uveřejněného v Pedagogické orientaci č. 2, z roku.
Teorie vzdělávání dospělých
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
WOSA – výchovou a vzděláváním k občanské společnosti, reg. čís. CZ.1.07/1.1.32/ Žadatel: Sdružení obcí Sedlčanska Projektový manažer:Štěpánka Barešová.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
Déjà - vu Tematická oblast
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE DĚJEPIS Úvod do tématu ŠOA Gymnázium Nové Strašecí
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
VY_32_INOVACE_SA4A_7 DUM 7. realizace aktivity pro 1
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
VY_32_INOVACE_SA4A_5 DUM 5. „dívka uživatelka služby-dramatizace “
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Teorie vzdělávání dospělých
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Didaktika literární výchovy na 1. stupni základní školy
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
otázky a úkoly k textům a obrázkům
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
využití digitalizace ve vzdělávání
Vzorový projekt pro gymnázia
Transkript prezentace:

Mgr. Vladimíra Brčáková

Návrh na didaktickou interpretaci Kainarovy básně Vlak s vězni ze sbírky Nové mýty  při práci s textem je nutné zohlednit věk a studijní zaměření žáka coby determinantu didaktické interpretace (dále jen DI)  navržený metodický scénář nelze vnímat jako manuál na vzorovou interpretaci vybraného textu → tento přístup by byl v rozporu s novými didaktickými trendy, jež hlásají individualizaci edukačního procesu  záměr studijní opory spočívá v rozšíření metodického repertoáru u pedagogů a v nabídce didaktické pomoci při utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáka

Interpretační komentář k básni  fragmentárnost a neurčitost → charakteristické rysy Kainarova stylu ve sbírce Nové mýty  zájmena „To“ a „Něco“ odkazují k zvěcněnému člověku  událost snímána věcným pohledem mluvčího → svědek s dokumentaristickou ambicí  stylizace do věcného pohledu provokuje a umožňuje emoční doplnění ze strany čtenáře  vězni zvěstují poselství o konci války, které však bude vykoupeno jejich životy  výrazná epizující tendence básníkovy lyriky

Cíle didaktické interpretace  cíle DI se liší od cílů interpretace odborné  DI se primárně nezaměřuje na text, ale na žáka a aktivity, které vedou k všestrannému rozvoji jeho osobnosti  DI umocňuje zážitek z četby, který v sobě integruje emocionální, fantazijní, racionální i volní složky recipientovy osobnosti  DI podněcuje kreativní recepci a ochotu ke korekci prekonceptů  DI prohlubuje porozumění textu – zejména takovým poetickým jevům, které ve vztahu k umělecké struktuře fungují jako dominantní

Jak učinit z četby dobrodružství?  metoda střihové techniky (četba realizována po jednotlivě odtajňovaných strofách) → žák je nucen intenzivněji doplňovat prázdná místa + předjímat průběh fiktivní situace  motivační funkce didakticky podporovaného tajemství: Co nebo kdo se skrývá za tajemným „To“?  návrhy vlastních titulů pro báseň  srovnání s Kainarovým titulem  četba celé básně

Emocionální komunikace s uměleckým textem  bez adekvátního emocionálního prožitku by katarzní účinek díla nebyl možný  z emocionálního prožitku čtenáře vycházíme a zároveň jej v dialogu s uměleckým textem rozvíjíme  v konkrétním kontextu je recipientovo historické povědomí o látce holocaustu nutné k tomu, aby v něm četba evokovala pocity, jež jsou potencionálně zakódované ve struktuře textu  za tímto účelem můžeme využít výklad – aktivizovaný dialogem, diskusí  alternativa k výkladu – myšlenková mapa (dále jen MM)

Myšlenková mapa  klasická forma záznamu poznámek je nahrazena grafickým záznamem, který vizualizuje (zpřehledňuje) vztahy mezi pojmy  MM lze uplatnit jako metoda motivační, zároveň jako metoda k prohloubení dosavadních znalostí či k jejich hodnocení  vhodná pro všechny organizační formy výuky  společná prezentace MM nutná

Základní diagram MM

Ukázka finální MM

Uplatněné metody tvořivé dramatiky  tvorba scénářů  vnitřní monolog náhodných kolemjdoucích  fiktivní rozhovor kolemjdoucích (další varianta: rozhovor reportéra a svědka)  vcítění do postavy  čtení v roli  inscenace  recitace jako metoda interpretačního čtení  „dotvářky“ textu

Literární výchova X dramatická výchova  zatímco v literární výchově se text interpretuje, v dramatické výchově se používá (slouží pouze jako inspirativní východisko pro simulování modelových situací, jejichž řešením se žáci připravují na situace životní)  metody tvořivé dramatiky jsou v literární výchově funkčně uplatněny tehdy, jsou-li prožitky žáka spojeny s osvojováním významů literárního textu

Recitace Kainarových básní v podání Karla Hlušičky  Vlak s vězni  Bubínek  Po vojně

Diskuse na téma „nový mýtus“  Co to je mýtus?  Jaká je jeho původní funkce?  Proč si lidé vyprávěli mýty?  Potřebují dnešní moderní lidé nějaké dnešní moderní mýty?  Má dnešní moderní doba nějaké velké mytické příběhy?  Jak rozumíte pojmu „nový mýtus“? Co si pod tímto pojmem představíte?