Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání KLÍČ Stanislava Krčková, Milena Lásková, Romana Lisnerová, Jan Tupý (za přípravný výbor)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
Advertisements

ECVET v Programu celoživotního učení
PT – obecná charakteristika
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Monitor Projekt Gymnázia Nymburk podpořený z prostředků ESF.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů 1. díl Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU Projekt.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Zapojení Pedagogické fakulty MU do činnosti Evropské agentury pro podporu speciálního vzdělávání Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
Systém kurikulárních dokumentů
Vzdělávání a jeho kategorie
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Projekt Infogram aneb P.I.V.O. žije. Eva Svobodová, IVIG 2008, Česká zemědělská univerzita v Praze Praha,
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
MEZINÁRODNÍ SROVNÁVACÍ STUDIE Produkt RP Podpora Romů v Praze.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
Hodnocení průběhu a výsledků pedagogického procesu ve škole změny vyplývající z RVP RNDr. Jiří Kuhn Gymnázium Nymburk.
Zahájení tvorby ŠVP co nás čeká co je základem kurikulární reformy základní přístup sestavení pracovních týmů časový harmonogram.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS (OP RLZ 3.2) ( RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. PaedDr. Jiří Mezuláník, CSc. Vysoká.
Vzdělávání žáků s mentálním postižením
Průřezová témata.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Název projektu: PODPORA – PRAXE – PROFESE CZ.1.07/2.1.00/ Zahájení projektu: Ukončení projektu: PODPORA – PRAXE – PROFESE.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í.
KLÍČ Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání Barbara Čechová Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Nová závěrečná zkouška 2 Individuální projekt národní Kulatý stůl, MŠMT,
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Úvodní konference projektu Kreativní a kompetentní učitel CZ.1.07/1.3.06/ Třeboň, 7. září 2010.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
„Podpora činnosti základního uměleckého školství při realizaci výuky podle Rámcového vzdělávacího programu pro umělecké obory základního uměleckého vzdělávání“
Kurikulum G Mgr. Lucie Hučínová-Slejšková, PhDr. Stanislava Krčková.
Učitelé pro učitele UPROU ( ). UPROU  Tento projekt je spolufinancován Evropským sociální fondem (75%) a státním rozpočtem ČR (25%).  OP RLZ.
II. Metodický výklad výzvy. Cíl oblasti podpory 1.1 Podpora výuky cizích jazyků a v cizích jazycích ve školách a školských zařízeních. Výzva č. 55 je.
NZZ – Nová závěrečná zkouška IPN Dana Kočková, NÚOV MŠMT,
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
INOVACE ŠVP ZAČLENĚNÍM PŘEDMĚTU FINANČNÍ HOSPODAŘENÍ
Pilot ZUŠ „Podpora činnosti základního uměleckého školství
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Budování kapacit pro rozvoj škol II
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Cíle, vize a obsah projektu PPUČ
Komplexní systém hodnocení
Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání KLÍČ
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Transkript prezentace:

Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání KLÍČ Stanislava Krčková, Milena Lásková, Romana Lisnerová, Jan Tupý (za přípravný výbor)

Z čeho projekt vychází Země EU se shodly na tom, že: klíčové kompetence budou určující cílovou kategorií kurikulárních dokumentů - směřování k životním dovednostem má usnadnit vstup na trh práce, snížit sociální problémy, snadnit rekvalifikace i celoživotní učení budou zkoumat postupy směřující k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí a předávat si vzájemně informace –je snaha o koordinaci kroků na úrovni EU V ČR jsou: klíčové kompetence součástí všech RVP a vzdělávání k má směřovat k jejich utváření a rozvíjení u žáků

… a z čeho ještě Učitelé v ČR: se s klíčovými kompetencemi seznámili (seznamují) při tvorbě ŠVP -zatím mají k dispozici řadu dílčích či rozpracovaných metodických materiálů a vzdělávacích aktivit různé úrovně označují problematiku klíčových kompetencí nejen za novou, ale i obtížnou -jak v rozpracování do dílčích konkrétních dovedností ve vztahu k věku žáků, tak ve vztahu ke konkrétním vyučovacím předmětům Dokládají to například výsledky výzkumu v rámci projektu Koordinátor.

Potřebnost projektu Bez výrazné metodické intervence bude schopnost učitelů utvářet a rozvíjet klíčové kompetence velmi rozdílná -v pojetí i způsobu práce s KK; zasáhne jen někoho; bude se dostávat déle, než by bylo třeba; ukotví se řada nesprávných postupů; práce s KK se nebude odehrávat v potřebných souvislostech; stane se formální atd. Ani v zahraničí není zatím možno se opřít o hotové komplexní postupy a materiály -rozpracovávají se konkrétní kroky, ale ve většině zemí je problematika také v počátcích Je předpoklad, že se zařadíme mezi země, které mohou v dané problematice přinést nové podněty, udávat směr

Nezačínáme od nuly Projekt bude stát na analýze realizovaných aktivit a materiálů dosud připravených k problematice klíčových kompetencí: - v ČR (Kompetence pro trh práce, PLUUS, KK v základním vzdělávání, KK na gymnáziu, materiál NÚOV ke KK ve SOV atd.) -v zahraničí (podklady pracovní skupiny B EK k problematice životních dovedností aj.) …a bude i v průběhu řešení reagovat na další kroky, respektive se bude snažit ovlivňovat vývoj v dané oblasti.

Hlavní cíle projektu 1.Vytvořit nástroje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí v počátečním vzdělávání. 2.Vytvořit nástroje k hodnocení dosažené úrovně klíčových kompetencí. 3.Ověřit v praxi škol nástroje pro utváření a rozvíjení klíčových kompetencí a pro jejich hodnocení. 4. Identifikovat klíčové kompetence učitele a modelovat vzdělávací aktivity na podporu rozvoje klíčových kompetencí učitele. 5.Mapovat způsoby práce s klíčovými kompetencemi v ČR a v zemích EU.

Co by měl projekt přinést aneb přidaná hodnota projektu Uvědomělá Neuvědomělá nekompetence kompetence NeuvědoměláUvědomělá nekompetence kompetence Před Po

Koncepční poznání klíčových kompetencí a způsobů práce při jejich utváření a rozvíjení u žáků: KK Hodnocení Výstupy Strategie Výukové situace Učivo Co ještě projekt přinese

Další přínos Ověřené materiály – metodické a hodnotící Vymezené klíčové kompetence učitele Ověřené modely vzdělávacích aktivit Proškolení učitelé pilotních škol a lektoři Ucelené informace o klíčových kompetencích a práci s nimi v zemích EU Celkově: Situace příznivá pro systémové a cílené uplatňování klíčových kompetencí v počátečním vzdělávání.

Základní aktivity projektu (1) A1Příprava nástrojů pro rozvíjení a hodnocení klíčových kompetencí žáků -vyvíjení nástrojů pro utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků (příklady, cvičení, instruktážní videofilmy) -vyvíjení nástrojů pro hodnocení klíčových kompetencí -metodické texty pro učitele -příklady plánování a realizace výuky zaměřené na klíčové kompetence (manuály pro učitele)

Základní aktivity projektu (2) A2Ověřování nástrojů pro rozvíjení a hodnocení klíčových kompetencí žáků -instruktáže pro pilotní školy -ověřování výuky (nástrojů) směřující k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí a hodnocení úrovně jejich dosažení -vyhodnocování monitoringu -úprava nástrojů -proškolování učitelů PŠ

Základní aktivity projektu (3) A3Klíčové kompetence učitelů -vymezování (úprava) klíčových kompetencí učitele -vytvoření tréninkových programů A4Klíčové kompetence v zemích EU -vstupní a výstupní studie popisující způsob práce s klíčovými kompetencemi A5Informační a propagační podpora projektu, organizace a řízení -marketing, publicistika -konference, semináře, distribuce výstupů -finanční řízení, audit

Komu je projekt určen Systémově projekt podpoří učitele a žáky v počátečním vzdělávání na: - základních školách - základních školách samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením a základních školách speciálních -gymnáziích -středních odborných školách v době řešení projektu i po jeho ukončení Sekundárně by měl projekt ovlivnit studenty připravující se na povolání učitele. Spolupráce: -VÚP – NÚOV, 84 škol, odborníci v dané oblasti, lektoři

Vazba na jiné projekty Autoevaluace I a II -především při vymezování a ověřování hodnotících nástrojů Metodika II -při propagaci materiálů, školení, studií, při zveřejňování průběžných a celkových výsledků projektu, při výměně informací pro tematický vstup KK Kurikulum G, Kurikulum S, Podpora ZUŠ aj., které se ve svém obsahu dotýkají klíčových kompetencí.

Podpora projektu APZŠ Projekt je po obsahové stránce přínosný a realistický. Z anotace se jeví jako realizovatelný. Realizace tohoto projektu, který se zabývá podporou klíčových kompetencí, doporučujeme. Připomínáme nutnost projekt zajistit po stránce koordinace pro jeho rozsáhlost a dále po stránce odborné - zajistit i kompetentní odborníky se znalostí praxe na základních školách a další zabývající se touto oblastí. (Mgr. J. Štercl, předseda APZŠ) SMOČR Považuji tento projekt, který napomůže cílenému využívání, utváření a rozvíjení klíčových kompetencí u žáků všech stupňů a typů škol, za velice potřebný a důležitý. (PhDr. Marcela Štiková, místostarostka MČ Praha 15) Pracovní skupina B Evropské komise k problematice základních dovedností Ústní ujištění předsedy komise o podpoře projektu.

Děkujeme za pozornost a těšíme se při řešení projektu na případnou spolupráci. Kontakty: Stanislava Krčková Milena Lásková Romana Lisnerova Jan Tupý