STANDARDIZACE PROFESNÍCH ČINNOSTÍ UČITELE Projekt MŠMT ČR pro rok 2008
Proč? Všechny země OECD a řada dalších hledá vhodně formulovaný standard profesních činností učitele, který by se stal nástrojem pro hodnocení kvality výkonu učitele. EU předložila Evropský rámec kvalifikací, který bude prosazován i u nás. Nařízení Vlády ČR č. 533/2005 Sb. – katalog prací s kvalifikačními předpoklady. Standard usnadní evaluaci kvality výkonu učitele. Trend standardizace dospěl pod tlakem ekonomických indikátorů i do oblasti školství.
Co? Pracovní tým formuluje text obsahující návrhy oblastí profesních činností, které činí každý učitel, a definice kritérií pro jejich hodnocení (možná v několika úrovních).
Příklad oblastí profesních činností - kompetence 1. Vedení mezilidských procesu (interpersonální kompetence) 2. Utváření vhodného prostředí (pedagogická kompetence) 3. Plánování učebních procesů (didaktická kompetence) 4. Řízení třídy (organizační kompetence) 5. Podpora skupinovým činnostem (týmová kompetence) 6. Pozitivní ovlivňování vnějšího prostředí školy (environmentální kompetence) 7. Dovednosti efektivního hodnocení (evaluační kompetence) Kernel, Nizozemí
Příklad definice hodnotících kritérií oblasti - plánování Projektování kurikula. Využívání mezipředmětových vztahů. Plánování vyučovací jednotky Plánování jednotlivých aktivit. Efektivita evaluačních nástrojů. Projektování kurikula: 1.Míra znalosti obsahu předmětu 2.Respekt k působní dlouhodobých cílů. 3.Dovednost evaluace míry dosažených výstupů (RVP-ŠVP).
Kdy? V průběhu roku Vytvoření dokumentu ve smyslu státní objednávky pro přípravu učitelů na VŠ. Analýza dosavadních modelů a návrhů doma i v zahraničí.
Faktor času V roce 2012 půjde do důchodu v EU asi 1, 2 mil. učitelů, s nimi odejdou i zkušenosti. Noví učitelé musí být připraveni pro nové výzvy společnosti (motivace k CŽV, využitelnost informačních technologií, multikulturní respekt, zvládnutí rozdílností vnímání světa novými generacemi). Důsledkem musí být i restrukturalizace přípravy učitelů a společenské podpory pro výkon profese. Zdroj: ČSÚ
Děkuji za pozornost. Zdroj: ÚIV
Pracovní tým Prof. dr. K. Rýdl, CSc. Prof. dr. H. Lukášová, CSc. Prof. dr. V. Spilková, CSc. Doc. dr. J. Vašutová, CSc. Doc. dr. M. Píšová, PhD. Doc. dr. P. Urbánek, PhD. Mgr. M. Prášilová, PhD. Mgr. P. Brebera Mgr. K. Suchánková Mgr. J. Kazíková Mgr. H. Košťálová Mgr. F. Tomášek Mgr. H. Stýblová Univerzita Pardubice Univerzita Ostrava Karlova univerzita Praha Univerzita Pardubice Univerzita Palackého Olomouc Univerzita Pardubice Karlova univerzita Praha ZŠ Propojení Sedlčany SKAV a RWCT Praha FZŠ Palachova Brandýs n.L. MŠ a ZŠ Plzeň-Božkov, AŘZŠ