Rudolf Dreikurs Budování odpovědnosti: Přirozený a umělý důsledek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
5. Abrahám věří, že mu Hospodin splní slib - bude mít potomka.
Jak na to, aniž bychom se zničili
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Poslání, principy a metoda skautingu
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Zásady pozorování a vyjednávání
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
Digitalizace výuky Příjemce
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Konflikt sociálních rolí
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
ZÁJMENA (pronomina).
Poslechněme píseň: Buď na mě hodná. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Bc. Jitka Hošková. pomáhá určit, který uchazeč bude pro firmu tím nejlepším zaměstnancem, a zároveň která firma bude tou nejlepší pro uchazeče. Nalézt.
Zdravá škola.
Jen tak, pro radost, Ti posílám jednu malou vločku
Jessica COX.
Zpracovala: Simona Hyková
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Teorie motivace Adéla Furiková.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Mgr. Zuzana Kročáková …I KDYŽ TO MNOHDY NEVÍ.
Andrea Brožová Doubková
3. Předškolní pedagog Požadavky na: KVALIFIKACI
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Teorie a metodika výchovy ÚVOD Jan Nehyba. Ukončení semináře Průběžné úkoly, které je zapotřebí vložit do odevzdáváren (často něco přečíst a napsat o.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Petr Stránský.  Tradiční ekonomický model neuvažuje riziko. Tím model říká, že spotřebitel “zná vše”. (Jistota) Nereálné. Pokud uvažujeme riziko:  upřesňujeme.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
9 LET PROŽITÝCH NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE. 1. TŘÍDA Všechno začalo jednou ráno, když nás rodiče poprvé dovedli do školy. Tím dnem začala naše devítiletá docházka.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
Vztahy a pravidla soužití - rodina
VY_32_Inovace_ Části dne, čas Člověk a jeho svět 2.ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
19 0btížní lidé Cíle: Identifikovat obtížné lidi jak uvnitř týmu, tak mimo něj Porozumět tomu jak správně jednat s obtížnými lidmi.
Socializace Kejřová.
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Pokročilé metody speciální pedagogiky
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Vzorový projekt pro ZŠ.
Andrea Brožová Doubková
Rodičovství biologické a pěstounské
Vzorový projekt pro ZŠ.
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Transkript prezentace:

Rudolf Dreikurs Budování odpovědnosti: Přirozený a umělý důsledek

Rudolf Dreikurs 1897 – 1972 Byl americký psychiatr a vychovatel Rozvíjel myšlenky A. Adlera a jeho individuální psychologie do konkrétních metod jak pracovat s obtížně zvladatelnými dětmi kooperativním způsobem. Bez použití odměn nebo trestů.

Vychází z tradice Adlerovské psychologie Předpokládá, že chování je výsledek našich individuálních potřeb. Dále předpokládá, že naše chování a volby jsou výsledkem našich vlastních interpretací našeho světa. Všechny bytosti mají potřebu někam patřit a být přijímány! Přínos do k metodice výchovy: 1.Přirozený a umělý důsledek 2.Typologie chování žáka a strategie nápravy

Přirozený vs. umělý důsledek chování (trest) Přirozený důsledek: „přirozených následků“, kdy dítě zažívá následky svého činu (zapomene-li dítě doma nějakou věc, musí se bez ní obejít), ne vychovatelovy libovůle. Respektovat a být respektován (Kopřivova et al., 2007): Přestupek – spoluúčast – náprava (symbolická)

Umělý důsledek: Matka volá: „Petře, pojď snídat!“ Neodpovídá. Druhý a třetí pokus končí stejně. Nakonec matka vstává a odchází do druhého pokoje. „Petře jestli nepohneš s oblékáním, tak ti ujede autobus do školy.“ „Hned jsem tam mami“, protestuje Petře. Matka se vrací ke stolu, zjevně nazlobená kvůli tomu co se stalo. „Nerozumím, proč to dítě nikdy nedostaneme ke stolu včas. Nemůžeš s tím něco Martine udělat?“ „Petře“, volá otec kategoricky, „jestli tady nebudeš za minutu, tak uvidíš…“

Přirozený důsledek: Adam se každé ráno budil hodinu a půl před příchodem školního autobusu. Vždy se objeví u stolu pozdě a dojí až po dlouhém pobízení. Potom, jak tuto situaci matka a syn konzultovali s poradcem, tak se stalo to, že když přišel ráno ke stolu a zjistil, že ze stolu už vše uklidili. Řekli mu, že autobus přijede za pět minut a protože se tak dlouho oblíkal, nezbyl mu už čas na snídani. Další ráno bylo stejné. Třetí den prohlásil, že jej snídaně stejně nezajímá, i když byl už hotový včas. … Čtvrté a páté ráno seděl Donald u stolu už zavčas a jedl vydatnou snídani. Dva a půlroční zápas byl vyřešený.

Přirozené důsledky vedou k odpovědnosti Logický/Přirozený důsledek: „Každá činnost má svůj důsledek. A jestli se chceme vyhnout nepříjemným důsledkům svého jednání, potom je zapotřebí se chovat takovým způsobem, který nám zabezpečí víc příznivých výsledků“. (Dreikurs, Grey, 1997). když rozumíme tomu, jaké naše jednání způsobuje důsledky, nebudeme ze svých chyb obviňovat jiné“ (Dreikurs, Grey, 1997). Základním kamenem naší teorie je přesvědčení, že se děti nenaučí zodpovědnosti, jestliže jim ji neposkytneme. Dnešní děti mohou dělat, co chtějí a zodpovědnost za ně nesou rodiče. (Dreikurs, Grey, 1997). Najděte své nejčastější tresty (umělé důsledky) a přepracujte je do přirozených.

Odpovědnost Základní princip komunikace je založený na vzájemném respektování se. Naše děti se pro nás stávají rovnocennými partnery, i když ne ve vyspělosti, schopnostech, zkušenostech, ale ve schopnosti a možnosti samostatného rozhodování se namísto podřízení se síle. R. Dreikurs

Děti se naučí zodpovědnosti, jen tehdy pokud jim dáme možnost se ji naučit. Dnešní děti mohou dělat, co chtějí a zodpovědnost za ně nesou rodiče. Nejvhodnější je přistupovat k dětem přátelsky a zároveň přísně. Proč? Přátelským postojem si dítě získáme a přísností si udržíme respekt. Jsou lidi, kteří jsou přátelští, ale ne přísní a naopak. Mnozí jsou přátelští i přísní, ale ne současně. Rudolfa Dreikurse o výchově

Aktivní chování Pasivní chování Konstruktivní chování Destruktivní chování snaha být prvním či nejlepším ve třídě klame, impertinentní rebel má šarm, schopnost získat si druhé pomalý, bezbranný, lenoch, využívá víry okolí v jeho neschopnost jako alibi Dreikurs (1968) typologie žákova chování:

- získání pozornosti - zápas o moc - pomsta - používání neschopnosti jako výmluvy To co dítě dělá, dělá z některého z těchto důvodů:

Dreikurs, Grey (1997) čtyři důvody nevhodného chováním dětí: Získání pozornosti – přesvědčení dítěte, že součástí společnosti bude tehdy, bude-li jejím středem pozornosti; za tímto cílem stojí chybné přesvědčení dítěte, že někam patří pouze tehdy, když si ho někdo všímá nebo mu někdo slouží. Získání moci – předpoklad dítěte, že místo ve společnosti má tehdy, když převezme plnou kontrolu nad situací; v pozadí tohoto cíle stojí mylný názor dítěte, že někam patří pouze tehdy, když poroučí, je pánem, dokáže-li, že nikdo nebude rozkazovat a poroučet jemu.

Dreikurs, Grey (1997) čtyři důvody nevhodného chováním dětí: Snaha o pomstu – hlavní princip přístupu dítěte vyjadřuje věta: „když mě ostatní zraňují, mám právo jim to vracet“; za cílem stojí chybné přesvědčení dítěte, že patří někam pouze v případě, když ubližuje jiným. Snaha vyhnout se neúspěchu – pocit dítěte, že svůj boj o nalezení místa ve společnosti prohrálo a tedy se vzdává aktivit, neboť je přesvědčeno, že by úspěchu stejně nedosáhlo; v pozadí tohoto cíle nalezneme chybné přesvědčení dítěte, že někam patří pouze v tom případě, jestliže přesvědčí ostatní, že od něho nemají nic očekávat. Takové dítě vysílá do světa poselství: „Jsem neschopný a bezmocný.“

TYP chování: Upoutávání pozornosti Pokyny ke konstruktivnímu jednání: 1. Nepodlehněte pokušení žáka přemlouvat, nutit nebo reagovat nepřiměřeně. 2. Označte chování, abyste zjistili základní vzorec. 3. Stanovte, jakým způsobem budete žákovi věnovat pozornost. 4. Podporujte kladné chování. 5. Poskytujte mu náhodné zpevňující podněty. TYP chování: Boj o moc Pokyny ke konstruktivnímu jednání: 1. Nevyhrocujte konflikt. 2. Ponechte žákům určitou svobodu rozhodování. 3. Naučte žáky, jak mají správně usilovat o získání autority a jak mohou s mocí konstruktivně nakládat. 4. Při hodině žákům poskytujte smyslu plným způsobem prostor k aktivitě. Strategie řešení:

TYP chování: Snaha pomstít se Pokyny ke konstruktivnímu jednání: 1. Nedávejte najevo, že vás žákovo jednání zraňuje. 2. Projevte zájem o žáka. 3. Buďte vstřícní a věřte svým žákům. TYP chování: Usilování o soucit (stavění vlastní nedostatečnosti na odiv) Pokyny ke konstruktivnímu jednání: 1. Zadávejte úkoly na takovém stupni obtížnosti, která je pro žáka odpovídající. 2. Nelitujte, nesympatizujte, nekritizujte. 3. Povzbuzujte u žáka veškeré pozitivní snahy. 4. Nebuďte hrubí, buďte však pevní ve svém očekávání. Strategie řešení: