Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Budoucnost a peníze Můj aktuální vztah k penězům hodnotím na škále 0 (nejhorší) 10 (nejlepší) 0 10 Protože: ………………………………………………………………………?
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.2 Co už víme? Jaký měsíční příjem pro vás bude uspokojující? Kolik peněz chcete v budoucnu mít? Jak můžete tuto částku získat?
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.3 Co si řekneme nového? Co je to osobní finanční plán? Jaká je moje očekávaná životní úroveň? Vytvoříme si „žebříček“ hodnot. Vytvoříme si osobní finanční plán.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.4 Životní hodnoty Pojmenuj celkem 15 životních hodnot, které jsou pro tvůj spokojený život důležité. Napiš je na samostatné lístečky. Uspořádej tyto hodnoty podle osobní významnosti (vytvoř tzv. hierarchii (žebříček) hodnot). Postupně zredukuj svůj výběr hodnot na pouhých 10. Na konci na pouhých 5. Které hodnoty a v jakém pořadí ti zůstaly? Co konkrétně si pod nimi představujete? K naplnění kterých hodnot jsou potřeba finance? Co mají společného finance a tvé hodnoty?
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.5 Očekávaná životní úroveň Příklad A: Příklad A: Dosáhnu důležitého pracovního postavení spojeného s vysokým finančním ohodnocením. Co proto musím udělat? Vystudovat vysokou školu (VŠ), umět alespoň 2 cizí jazyky, získat zkušenosti a praxi v cizině i doma, umět řídit práci lidí. Kdy a jak toho dosáhnu? let – střední škola (SŠ) – maturita, během studia SŠ brigády a praxe doma let – VŠ, během studia VŠ studijní a pracovní pobyt v cizině let – soukromě studium jazyků let – praxe v cizině, další studium Příklad B: Mám spokojenou rodinu Co proto musím udělat: Umět jednat s lidmi, mít dostatek sebevědomí, rozumět dětem, být samostatný, naučit se pečovat o domácnost, naučit se hospodařit s penězi, ušetřit peníze do začátku, být aktivní, umět řešit problémy. Kdy a jak toho dosáhnu: Založím si stavební spoření (nebo jinou alternativu), získám vlastní byt, najdu si partnera(ku), narodí se mi dítě. Je mi 35 let. Kde bydlím? Mám vlastní bydlení? S kým žiji? Kolik mám dětí? Kde pracuji, co dělám? Jak se bavím, jak trávím volný čas? Kam jezdím na dovolenou? A co tvé očekávání? Co očekávám? Co proto musím udělat? Kdy to udělám?
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.6 Finanční plán K řešení těchto otázek je potřeba mít nejprve pojmenované své životní cíle – svou vizi o životě jako konkrétní představu, jak chceme žít, abychom se cítili šťastní a spokojení. Přemýšlet můžeme v horizontu jednoho, pěti či deseti let a vytváříme tak finanční plán krátkodobý, střednědobý nebo dlouhodobý. Pojmenování vlastních cílů nám pomůže odvodit nutnou výši finančních prostředků potřebných k jejich dosažení. Pak zbývá hledat způsoby, jak tyto peníze získat. Možná řešení souvisejí s: rozhodováním o volbě povolání naší přípravou na konkurenceschopnost na trhu práce dovedností vytvářet úspory a zhodnocovat peníze prostřednictvím správně vybraných finančních produktů dovedností vést rozpočet a mít své finance pod kontrolou úrovní naší finanční gramotnosti PLÁNOVÁNÍ POZPÁTKU Výsledky svého plánování přeneste postupně na svou časovou osu do příslušných životních etap. Doplňte svůj plán vhodnými ilustracemi, které zkonkretizují vaše očekávání. Tj. fotky, výstřižky atd.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.7 CLIL budoucnost – future osobní plán – personal plan finanční plán – financial plan žebříček hodnot – small ladder value vzdělání – education
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.8 Úspěšní lidé - příběhy Vyber si úspěšnou osobnost, kterou uznáváš (blízkou, nebo známou), a prezentuj její životní příběh. Odvoď z jejího příběhu doporučení – jak být úspěšný. Jak se připravovat na konkurenceschopnost na pracovním trhu. Citáty Úspěch je směsicí tvrdé práce a velkých snů. Lacocca Lee Lidé, kteří se snaží nedělat nic víc, než za co jsou placeni, nikdy nedostanou zaplaceno za víc, než co udělají. Hubbard Elbert Překážky jsou ony obávané věci, které spatříte, když odvrátíte pohled od svého cíle. Henry Ford
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost Mgr. JITKA KAŠOVÁ, Mgr. LUKÁŠ ISTENČIN, Výchova k finanční gramotnosti, FRAUS 2012, ISBN Mgr. JITKA KAŠOVÁ, Mgr. LUKÁŠ ISTENČIN, Výchova k finanční gramotnosti, FRAUS 2012, ISBN en/word/?q=zam%C4%9Bstnavatel&id=KCQd4UMTk8M en/word/?q=zam%C4%9Bstnavatel&id=KCQd4UMTk8M Zdroje