Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Budoucnost a peníze Můj aktuální vztah k penězům hodnotím.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Kudy vlastně putují peníze
Prezentace pro klienty Svět se hroutí! Ustojím to?
Hospodaření domácnosti Rodinný rozpočet
Time management.
Vize, Strategie, Cíle.
Chování domácností. Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
Etická výchova a Finanční gramotnost
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_07 NázevBankovnictví v praxi Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekBankovnictví.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 27.července 2012 Název: VY_62_INOVACE_
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Peníze jsou jazykem světa. Boží Slovo je překlad, který vede k Finanční svobodě.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
1 Anotace ICT 2 _ 1/48 Prezentace seznamuje žáky s pojmy rodina, funkce rodiny, reprodukční, ekonomická funkce, psychické a citové potřeby, rodokmen rodiny.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Finanční plán, finanční cíle
Finanční plánování Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace.
Jak vybírat školu a obor?. Víte, že? Víte, že… V Plzeňském kraji je téměř 60 středních škol Všechny důležité informace o oborech SŠ v Plzeňském kraji.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové řízení Ročník / obor studia:III.
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Vaše budoucnost s FM GROUP
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo n áměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_JAK.
VY_62_INOVACE_1_2_01 „Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová.“ Finanční plánování.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Každé povolání si žádá své
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
EU_62_A_sada 2_20_M_Penzijní připojištění_Duch Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. AutorMgr. Duchová Renáta Anotace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
OSOBNÍ A RODINNÝ ROZPOČET Praktické cvičení. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Dluhy click S kterým tvrzením souhlasíš a proč? Žít na dluh.
Finanční gramotnost – klidná cesta rozbouřeným mořem financí Jaké znalosti a dovednosti musíme mít, abychom naplnili vlastní cíle?
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Inflace.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
VY_62_INOVACE_ Název výukového materiálu: Termínovaný vklad Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Duben 2013 Předmět: Finanční gramotnost Cílová.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Aktiva versus Pasiva Napiš, které obrázky řadíš mezi Aktiva.
Finanční gramotnost: Kdo nám může poradit. NA PORADCI ZÁLEŽÍ … 10 Kdo nám může poradit Člověk s kufříkem se ptá jiného čekajícího na tramvaj: „Promiňte,
IV. kongres Sítě mateřských center Máš se starat o dítě, aneb mají rodiče právo dělat v mateřském centru něco „jenom“ pro sebe?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Investice.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_02 Název materiáluRozpočet.
ANOTACE Objasnit žákům pojem krátkodobý a dlouhodobý cíl, seznámit je s vytyčováním svých cílů a s využitím pozitivních vzorů. Výukový materiál.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost A B C D 1.1 Stavební spoření.
VY_32_INOVACE_Luk_I_07 Rodina – domov, bydlení Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Kariéra Předmět:Ekonomická praxe Ročník: 2. nástavbového studia - Podnikání Autor: Ing. Alexandra Herbriková Anotace: Materiál seznamuje žáky se základními.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Majetek domácnosti, hospodaření.
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Začínáme finančně plánovat
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
Finanční gramotnost v ZŠ
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
LET ZAPOJENÝCH DĚTÍ PROJEKTŮ 6 15 KOL PROJEKTU ROZHLED.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Budoucnost a peníze Můj aktuální vztah k penězům hodnotím na škále 0 (nejhorší) 10 (nejlepší) 0 10 Protože: ………………………………………………………………………?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.2 Co už víme? Jaký měsíční příjem pro vás bude uspokojující? Kolik peněz chcete v budoucnu mít? Jak můžete tuto částku získat?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.3 Co si řekneme nového? Co je to osobní finanční plán? Jaká je moje očekávaná životní úroveň? Vytvoříme si „žebříček“ hodnot. Vytvoříme si osobní finanční plán.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.4 Životní hodnoty Pojmenuj celkem 15 životních hodnot, které jsou pro tvůj spokojený život důležité. Napiš je na samostatné lístečky. Uspořádej tyto hodnoty podle osobní významnosti (vytvoř tzv. hierarchii (žebříček) hodnot). Postupně zredukuj svůj výběr hodnot na pouhých 10. Na konci na pouhých 5. Které hodnoty a v jakém pořadí ti zůstaly? Co konkrétně si pod nimi představujete? K naplnění kterých hodnot jsou potřeba finance? Co mají společného finance a tvé hodnoty?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.5 Očekávaná životní úroveň Příklad A: Příklad A: Dosáhnu důležitého pracovního postavení spojeného s vysokým finančním ohodnocením. Co proto musím udělat? Vystudovat vysokou školu (VŠ), umět alespoň 2 cizí jazyky, získat zkušenosti a praxi v cizině i doma, umět řídit práci lidí. Kdy a jak toho dosáhnu? let – střední škola (SŠ) – maturita, během studia SŠ brigády a praxe doma let – VŠ, během studia VŠ studijní a pracovní pobyt v cizině let – soukromě studium jazyků let – praxe v cizině, další studium Příklad B: Mám spokojenou rodinu Co proto musím udělat: Umět jednat s lidmi, mít dostatek sebevědomí, rozumět dětem, být samostatný, naučit se pečovat o domácnost, naučit se hospodařit s penězi, ušetřit peníze do začátku, být aktivní, umět řešit problémy. Kdy a jak toho dosáhnu: Založím si stavební spoření (nebo jinou alternativu), získám vlastní byt, najdu si partnera(ku), narodí se mi dítě. Je mi 35 let. Kde bydlím? Mám vlastní bydlení? S kým žiji? Kolik mám dětí? Kde pracuji, co dělám? Jak se bavím, jak trávím volný čas? Kam jezdím na dovolenou? A co tvé očekávání? Co očekávám? Co proto musím udělat? Kdy to udělám?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.6 Finanční plán K řešení těchto otázek je potřeba mít nejprve pojmenované své životní cíle – svou vizi o životě jako konkrétní představu, jak chceme žít, abychom se cítili šťastní a spokojení. Přemýšlet můžeme v horizontu jednoho, pěti či deseti let a vytváříme tak finanční plán krátkodobý, střednědobý nebo dlouhodobý. Pojmenování vlastních cílů nám pomůže odvodit nutnou výši finančních prostředků potřebných k jejich dosažení. Pak zbývá hledat způsoby, jak tyto peníze získat. Možná řešení souvisejí s: rozhodováním o volbě povolání naší přípravou na konkurenceschopnost na trhu práce dovedností vytvářet úspory a zhodnocovat peníze prostřednictvím správně vybraných finančních produktů dovedností vést rozpočet a mít své finance pod kontrolou úrovní naší finanční gramotnosti PLÁNOVÁNÍ POZPÁTKU Výsledky svého plánování přeneste postupně na svou časovou osu do příslušných životních etap. Doplňte svůj plán vhodnými ilustracemi, které zkonkretizují vaše očekávání. Tj. fotky, výstřižky atd.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.7 CLIL budoucnost – future osobní plán – personal plan finanční plán – financial plan žebříček hodnot – small ladder value vzdělání – education

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.8 Úspěšní lidé - příběhy Vyber si úspěšnou osobnost, kterou uznáváš (blízkou, nebo známou), a prezentuj její životní příběh. Odvoď z jejího příběhu doporučení – jak být úspěšný. Jak se připravovat na konkurenceschopnost na pracovním trhu. Citáty Úspěch je směsicí tvrdé práce a velkých snů. Lacocca Lee Lidé, kteří se snaží nedělat nic víc, než za co jsou placeni, nikdy nedostanou zaplaceno za víc, než co udělají. Hubbard Elbert Překážky jsou ony obávané věci, které spatříte, když odvrátíte pohled od svého cíle. Henry Ford

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost Mgr. JITKA KAŠOVÁ, Mgr. LUKÁŠ ISTENČIN, Výchova k finanční gramotnosti, FRAUS 2012, ISBN Mgr. JITKA KAŠOVÁ, Mgr. LUKÁŠ ISTENČIN, Výchova k finanční gramotnosti, FRAUS 2012, ISBN en/word/?q=zam%C4%9Bstnavatel&id=KCQd4UMTk8M en/word/?q=zam%C4%9Bstnavatel&id=KCQd4UMTk8M Zdroje