Reforma terciárního vzdělávání Příprava zákona Tisková konference MŠMT 5. března 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bílá kniha terciárního vzdělávání stav, anketní šetření v RVŠ František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni.
Advertisements

Série jednání zástupců reprezentace VŠ a MŠMT nad návrhem věcného záměru zákona o terciárním vzdělávání Jiří Zlatuška, RVŠ 21. května 2009.
Zpráva o činnosti SK RVŠ Prezentace pro 4. schůzi P RVŠ Ján Říha.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Věcný záměr zákona v vysokých školách. Základní odlišnosti proti stávající právní úpravě.
Dlouhodobé záměry, výroční zprávy a hodnocení činnosti F. Ježek Komise pro strategie a rozvoj 15. června 2006.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 19. zasedání předsednictva RVŠ, 18. září 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 1 Projekt „Hodnocení kvality vysokých škol“ Sněm RVŠ Praha, květen 2005.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 20. zasedání předsednictva RVŠ, 30. října 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Příprava novely Sněm Rady vysokých škol.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 18. zasedání předsednictva RVŠ, 19. června 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
, předsednictvo RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: Ing. J. Fischer, doc. B. Tremlová,
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
Bílá kniha terciárního vzdělávání stav, otázky a postup RVŠ František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 8. sněm RVŠ, 22. května 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek 20. května 2004.
Komise pro strategii a rozvoj - Strategický rámec VŠ politiky / shrnutí Inovační strategie (+analýza) / shrnutí doc. Kebo - Pracovní návrh VZ zákona.
Řízení a samospráva František Ježek Tým Bílé knihy terciárního vzdělávání Západočeská univerzita v Plzni.
Novela VŠ zákona - jednání komisí Pavel Popela, Marek Hodulík KpSaR a LK RVŠ 3. jednání sněmu RVŠ, 22. listopadu 2012.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období listopad 2010 – únor 2011 (2 řádná zasedání: a )
Činnost SK RVŠ za období prosinec 2010 – únor Sněm RVŠ, Praha Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
Návrh věcného záměru zákona o vysokých školách připravil P. Popela s M. Hodulíkem, V. Čechákem, P. Ripkou podle podkladů členů a náhradníků RVŠ v pracovní.
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
Zpráva o činnosti Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha.
3. zasedání předsednictva Rady vysokých škol Praha, 16. března 2006 Česká konference rektorů Prof. Ing. Petr Sáha, CSc.
Věcné záměry zákonů o vysokých školách a finanční pomoci - úvodní rekapitulace připravili P. Popela a M. Hodulík pro sněm RVŠ
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 21. zasedání P RVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 18. schůze PRVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
Zpráva o činnosti od 2. schůze Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha.
Informace o stavu Reformy výzkumu, vývoje a inovací v ČR František Ježek, Vladimír Haasz Rada vysokých škol Duben 2008.
ZASEDÁNÍ PŘEDSEDNICTVA RVŠ ( ) STRUČNÁ INFORMACE MŠMT 1. ZÁKON O VYSOKÝCH ŠKOLÁCH 2. ZÁKON O FINANČNÍ PODPOŘE STUDENTŮ 3. PŘÍPRAVA ROZPOČTU 2012.
Zpráva o činnosti SKRVŠ 2. sněm RVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha, Ondřej Haška.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období únor - květen 2008 (2 řádná zasedání: a )
Zpráva o činnosti SK RVŠ 9. sněm RVŠ, 20. listopadu 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
Kvalita terciálního vzdělávání Daniel Münich. Otázky do diskuse Reflektuje navrhovaná reforma terciálního vzdělávání v ČR doporučení Rady z června tohoto.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 5. schůze P RVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 13. zasedání předsednictva RVŠ, Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
Ekonomické informace 7. zasedání S RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období květen - listopad 2008 (3 řádná zasedání: , a )
Zpráva o činnosti SK RVŠ 7. schůze P RVŠ, Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ondřej Haška.
Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období květen 2011 – listopad 2011 (3 řádná zasedání: , a )
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období červen – listopad 2009 (3 řádná zasedání: , a )
, 3. sněm RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: doc. B. Tremlová, doc. F. Ježek,
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Novela VŠ zákona - jednání komisí RVŠ a MŠMT Pavel Popela, Marek Hodulík KpSaR a LK RVŠ 9. zasedání P RVŠ, 17. ledna 2013.
Plénum ČKR1 Priority RVŠ Teze programového prohlášení Rady vysokých škol.
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období únor 2011 – květen 2011 (2 řádná zasedání: a )
Sněm RVŠ1 2. zasedání sněmu Rady vysokých škol 18. května 2006.
Novela VŠ zákona - jednání komisí RVŠ a MŠMT Jakub Fischer, Pavel Popela, Marek Hodulík 4. sněm Rady VŠ, 21. února 2013.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
K vývoji aktivit v organizaci výzkumu se zaměřením na hodnocení výsledků Odborná skupina Organizace výzkumu ČFS JČMF Akademické fórum XI – 11. březen 2010.
Příprava zákona „o úřednících veřejné správy“ odbor veřejné správy Ministerstvo vnitra 8. Národní konference kvality ve veřejné správě Praha, 28. – 29.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat Tisková konference MŠMT 9. dubna
Personální politika na vysokých školách v České republice Jiří Nantl CEITEC Brno, 26. Bbřezna 2015.
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Materiál je připravován na základě usnesení vlády č. 851/2008, o Strategii vzdělávání pro udržitelný.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
1 Systémový rámec terciárního vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů ve výzkumu a vývoji Individuální projekty národní Skupiny pro výzkum a vysoké školství.
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Zprostředkující subjekt.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
10/17/10 Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl 1.
Transkript prezentace:

Reforma terciárního vzdělávání Příprava zákona Tisková konference MŠMT 5. března 2009

Proč potřebujeme reformu Modernizace a zkvalitnění terciárního školství – Odpovídající institucionální rámec Odstranit nerovnost v přístupu ke vzdělávání

Proč potřebujeme reformu Těžkopádný a neefektivní systém řízení –pravomoci, strategie Uzavřenost a nekonzistentnost systému –provázanost, prostupnost Nízká funkčnost a efektivita systému –diverzifikace, málo Bc.

Cíl reformy  Snížení nerovností v přístupu  Zvětšení institucionální diverzifikace  Zavedení krátkých, prakticky orientovaných studijních programů  Soustředěná podpora rozvoje excelentních oblastí vzdělávání i výzkumu

Cíle reformy  Efektivnější alokace prostředků s ohledem na typ poskytovaných služeb  Větší počet studentů vyššího věku a jim přizpůsobená výuka  Zvýšení mezinárodního prvku (studentů, učitelů).  Možnosti těsnějšího propojení kvalitního výzkumu a vývoje s terciárním vzděláváním.

Nástroje reformy  Posílení autonomie vysokých škol v jejich rozhodování  Rozhodnutí o uskutečňování studijních programů a oborů v rámci akreditované oblasti vzdělávání  Dlouhodobé kontrakty na financování vzdělávací činnosti mezi institucí a státem  Samostatné rozhodování o investičních aktivitách vzdělávací instituce

Nástroje reformy  Posílení autonomie vysokých škol v jejich rozhodování  Rozhodování o vnitřním uspořádání a o struktuře vnitřní legislativy (zákonné vymezení končí na úrovni celé instituce)  Rozhodování o kariérním řádu a o pravidlech pro obsazování míst docentů a profesorů

Nástroje reformy  Vyvážení kompentencí a zodpovědnosti  Citlivé nastavení rolí a vztahů mezi rektorem, akademickým senátem a správním radou  Citlivé nastavení rolí a vztahů v rámci státního dohledu (funkce ministerstva, Rady pro terciární vzdělávání, správních rad)  Transparentní vymezení povinností státu vůči vzdělávacím institucím, včetně jejich vymahatelnosti

Autonomie, akademické svobody a akademická samospráva  Autonomií je právo instituce, nikoliv jejích zaměstnanců, řešit své záležitosti samostatně (citace z OECD, Thematic Review of Tertiary Education: „Mora (2001) highlights that `university autonomy cannot be considered as synonymous of collegiality’. He defines autonomy as the `right of the institution, not of its employees, to set its own objectives and manage its own affairs without interference from the State’.“)  Autonomie není totéž co samospráva, tj. není odvozována od mandátů vzniklých volbami

Autonomie, akademické svobody a akademická samospráva  Návrh zákona neomezuje akademické svobody a s nimi spojenou přímou samosprávu vzdělávacích institucí  posuvy v pravomocech a zodpovědnostech rektora, akademického senátu a správní rady pouze reflektují nové role spojené se zvýšenou autonomií, akademické svobody zůstávají beze změn

Kdo se na reformě podílí MŠMT náměstek ministra, odbor VŠ Expertní skupiny náměstka Tým autorů BK Reprezentace VŠ Česká konference rektorů Rada vysokých škol

Kdo se na reformě podílí Přípravný tým – MŠMT Vlastimil Růžička (náměstek ministra), Václav Vinš (ředitel odboru VŠ), Věra Koťátková (odboru VŠ) – Expertní skupina náměstka Petr Kolář (UJAK Praha), Tomáš Kopřiva (GAČR), Miroslav Ludwig (U Pardubice), Jana Mačáková (UP Olomouc), Jiří Nantl (MU Brno), Petra Peterková (Siemens) – Tým autorů Bílé knihy František Ježek, Petr Matějů, Daniel Münich, Jan Slovák, David Václavík, Simona Weidnerová

Kdo se na reformě podílí Pracovní skupina – 6 rektorů nominovaných ČKR Jan Hron (ČZU Praha), Václav Cejpek (JAMU Brno), Petr Fiala (MU Brno), Václav Havlíček (ČVUT Praha), Václav Hampl (UK Praha), Luboš Chaloupka (UJAK Praha) – 6 členů nominovaných RVŠ Vladimír Čechák (VŠFS Praha), Pavel Popela (VUT Brno), Pavel Ripka (ČVUT Praha), Jiří Zlatuška (MU Brno), Ján Říha a Marek Hodulík (studentská komora RVŠ)

Harmonogram příprav Příprava návrh únor-duben Projednání 1. verze duben-květen Projednání 2. verze květen-červen Předložení vládě ČR červenec

Harmonogram příprav NÁVRHU VZZ 18. února - 1. jednání PS obecný úvod, instituce terciárního vzdělávání, tj. typy, vnitřní struktura, řízení, správní rady…, problematika VOŠ 4. března - 2. jednání PS hodnocení a akreditace, řízení TV 18.března - 3.jednání PS financování; vymezení TV, studium, zaměstnanci, přechodná ustanovení 1. dubna celkový návrh věcného záměru o TV 23. dubna shrnutí a projednání s vnějšími aktéry

Co dál? Příprava 1. verze věcného záměru zákona o TV – ZVEŘEJNĚNÍ 1. verze května Projednávání 1. verze věcného záměru zákona o TV – reprezentacemi VŠ, VOŠ – představiteli praxe apod. → 2. verze věcného záměru zákona o TV Vnější připomínkové řízení → 3. verze věcného záměru zákona o TV Předložení 3. verze do vlády – červenec 2009