VY_32_INOVACE_17_1_7 Ing. Jan Voříšek  Jaký je systematický název těchto alkanů?  Postupujte podle 4 základních pravidel, uvedených v předchozí látce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI VY_32_INOVACE_16_1_5 NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
VY_32_INOVACE_13_1_7 Ing. Jan Voříšek  Odkud pochází názvy organických látek jako:  kyselina citronová,  kyselina mravenčí,  močovina,  morfium,
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název.
VY_32_INOVACE_14_1_7 Ing. Jan Voříšek  Základy systematického názvosloví byly položeny v roce 1892 na Mezinárodním kongresu pro reformu chemické nomenklatury.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.05 Téma: PowerPoint.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
VY_32_INOVACE_19_1_7 Ing. Jan Voříšek  Téma: Práce s molekulovými modely  Pomůcky: Molekulové modely – stavebnice I výrobce – VD DISK Říčany  Zadání:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
VY_32_INOVACE_16_1_7 Ing. Jan Voříšek  Pro zopakování látky z minulé kapitoly vyjmenujte základní pravidla pro tvorbu názvosloví rozvětvených alkanů.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_15_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkyny se připravují hlavně eliminací HX z halogenalkanů stejným způsobem, jako se připravují alkeny.  V průběhu.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
VY_32_INOVACE_2_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkany jsou sloučeniny uhlíku a vodíku, ve kterých jsou atomy uhlíku vzájemně vázány jednoduchými vazbami C-C.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Zdeňka Kobrová Název: VY_32_Inovace_2A_01_Geometrické tvary.
Mechanické vlastnosti technických materiálů
VY_32_INOVACE_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Číselné množiny - přehled
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Volně žijící zvířata – rybník, potok
Nitrosloučeniny, názvosloví
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
VY_32_INOVACE_1_2_7 Ing. Jan Voříšek
Uhlovodíky s dvojnými vazbami.
Křížovky s VS po S II. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Směrování černobílých obrázků VY_32_INOVACE_4C_08
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_02
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 09. Dynamika harmonického pohybu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VY_32_INOVACE_10_2_7 Ing. Jan Voříšek
Pythagorova věta – příklady
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Šablona 32 VY_32_INOVACE_05_30_ Převody jednotek obsahu-procvičení.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_01 Čas
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_31_ Barvy.
AUTOR: Petra kroupová ŠKOLA: ZŠ SPECIÁLNÍ
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_17_1_7 Ing. Jan Voříšek

 Jaký je systematický název těchto alkanů?  Postupujte podle 4 základních pravidel, uvedených v předchozí látce.

 CH 2 CH 3 CH 3 CH 3 CHCH 2 CH 2 CH 2 CHCH 3 2,6-dimethyloktan CH 3 CH 3 C CH 2 CH CH 3 CH 3 CH 3 2,2,4-trimethylpentan

 CH 3 (CH 3 ) 2 CHCH 2 CHCH 3 2,2-dimethylpentan CH 3 (CH 3 ) 3 CCH 2 CH 2 CH CH 2 CH 3 2,2,5-trimethylheptan

 CH 3 CH 2 CH 2 CH 2 CHCH 2 CH 2 CH 2 CH 3 CH 3 CH 2 CHCH 2 CH 3 5-(1-ethylpropyl)nonan

 Vytvořte vzorce následujících alkanů: 3,4-dimethylnonan CH 3 CH 3 CH 2 CHCHCH 2 CH 2 CH 2 CH 2 CH 3 CH 3 2,4-dimethylpentan CH3 CH3CHCH2CHCH3 CH3

4-ethyl-2,2-dimethylheptan CH 3 CH 2 CH 3 CH 3 CCH 2 CHCH 2 CH 2 CH 3 CH 3 5-ethyl-3,4,4-trimethyloktan H 3 C CH 3 CH 3 CH 2 -CH-C-CH-CH 2 CH 2 CH 3 H 3 C CH 2 CH 3

 4,5-diethyl-2,2-dimethylnonan CH 3 CH 2 CH 3 CH 3 CCH 2 CHCHCH 2 CH 2 CH 2 CH 3 CH 3 CH 2 CH 3

 Jaký je systematický název tohoto alkanu? CH 3 CH 3  CH 3 - CH 2 – CH – CH - CH 2 – CH - CH 3 CH 2 CH 3 - CH - CH 2 2,5-dimethyl-4-(2-methylpropyl)heptan

 Znázorněte vzorec alkanu:  5,5-bis(1,1-dimethylpropyl)-2-methyldekan CH 3 CH 2 CH 3 CH 3 -C-CH 3 CH 3 CHCH 2 CH 2 -C-CH 2 CH 2 CH 2 CH 2 CH 3 CH 3 -C-CH 3 CH 2 CH 3

 Domácí úkol:  Znázorněte vzorec alkanu:  7,7-bis(2,4-dimethylhexyl)-3-ethyl-5,9,11- trimethyltridekan

 Zdroj informací:  McMURRY, John. Organická chemie. Vydání první. Vydalo Vysoké učení technické v Brně – nakl. VUTIUM, Brno, Počet stran ISBN (VUT v Brně).  VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Třetí doplněné vydání. Vydalo SPN-pedagogické nakladatelství, a.s., Praha, Počet stran 368. ISBN  HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2.díl. Druhé přepracované vydání. Vydalo Nakladatelství Olomouc, Počet stran 232. ISBN  Vzorce byly vytvořeny pomocí free programu ChemSketch a PowerPoint-2007.

 Téma sady: Úvodní studium organické chemie  Vzdělávací oblast: Člověk a příroda  Vzdělávací obor:Chemie  Tematický okruh:Organická chemie  Autor: Ing. Jan Voříšek  Rok vytvoření materiálu: 2012  Název materiálu: Praktické procvičení názvosloví alkanů.  Jazyk:čeština  Očekávaný výstup:Žák si na příkladech procvičí jednotlivé typy názvů a vzorců alkanů.  Klíčová slova: organická chemie, alkany, substituční názvosloví.  Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka  Cílová skupina:žák  Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání  Typická věková skupina: let   Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které aktivizují žáky a umožňují žákům zamyšlení nad jednotlivými body tématu. Dle potřeby je možné uvést další příklady například z J.Fikrt, J.Kahovec: Názvosloví organické chemie.