Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2012 a vazba na rozpočty obcí Miroslav Kalousek ministr financí 10. listopadu 2011.
Advertisements

místopředseda Asociace krajů ČR a hejtman Pardubického kraje
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
RUD Rozpočtové určení daní Ing. Jan Mládek, CSc. Stínový ministr financí ČSSD Praha, Listopad 2011.
Samospráva venkovských obcí v komplexu veřejné správy.
P ř íprava nového zákona o RUD Mgr. Petr Gazdík -starosta obce Suchá Loz -člen komise MF pro přípravu nového zákona o RUD.
Financování výkonu státní správy územních samosprávných celků
Národní protikrizový plán vlády Miroslav Kalousek ministr financí.
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Rozpočtové určení daní – „U-křivka“ a nástrahy průměru Ing. Miroslav Uchytil starosta města Chlumec nad Cidlinou XII. Sněm, Zlín 26. a 27. května 2011.
Novela RUD účinná k Novela RUD účinná k Hospodaření ÚSC Jan Zikl Ředitel odboru financování územních rozpočtů a prog. financování Ministerstvo.
Hospodaření příspěvkových organizací Porada ředitelů škol a školských zařízení 9. dubna 2008 Ing. Jana Štancíková.
Nové volební období a očekávaní obcí a měst Nové volební období a očekávaní obcí a měst XIII. celostátní finanční konference – 2. – 3. prosince 2010 Ing.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 23. ledna 2014 Lenka Valová.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Čerpání rozpočtu přímých výdajů za rok 2009 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2008.
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
„Realistický pohled na stav veřejných financí“ Ministerstvo financí ČR Praha květen 2010 Jan Zikl.
Pokles příjmů obecních rozpočtů a způsoby řešení jeho dopadů Ministerstvo financí ČR Praha listopad 2009 Jan Zikl.
TK ministra obrany Pomoc AČR při povodních Jihočeský kraj 24 osob Jihočeský kraj 24 osob Moravskoslezský kraj 197 osob Moravskoslezský kraj 197.
ROZPOČTOVÉ URČENÍ DANÍ PRO OBCE
Předsednictvo Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb a podmínky podpory nově vznikajících sociálních.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
DAŇOVÁ SOUSTAVA. Daňová soustava  Členění na přímé (z příjmu a majetkové) a nepřímé  Kdo je plátce a poplatník?  Daně přímé  Daň z příjmu FO a PO.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Financování a finanční účty USC.
1 R ozpočet města Police nad Metují na rok Rozpočet 2015 Rozpočet je navrhován jako schodkový s celkovými příjmy, výdaji a financováním ve výši.
Návrh na změnu RUD (kompromisní návrh) Miroslav Kalousek, ministr financí ČR.
STATUTÁRNÍ MĚSTO CHOMUTOV Ing. Jan Mareš Závěrečný účet města za rok 2013.
Problematika sestavování a plnění rozpočtu územní samosprávy Ministerstvo financí ČR říjen Předpoklad příjmů obcí v roce 2012 v závislosti na státním.
Hospodaření rozpočtů územních samosprávných celků za rok 2005 Mgr. Oldřich Hájek.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Příjmy jsou: Daňové příjmy Daňové příjmy Nedaňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Nástroje finančního řízení - rozpočet obce PRSUR,
D OMOUŠIC E Vypracoval: Jiří Stehlík; UČO Z ÁKLADNÍ INFORMACE : kraj (NUTS 3): Ústecký okres (LAU 1): Louny katastrální výměra: 15,27 km² počet.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2015  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Porada ředitelky Krajského úřadu JMK s tajemnicemi a tajemníky obecních úřadů obcí typu I, II, III Brno, 10. prosinec 2015.
JINDŘICHŮV HRADEC Michaela Kaloušová ZÁKLADNÍ INFORMACE  k město Jindřichův Hradec čítá obyvatel  Leží severovýchodně od Českých.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok  RJMK dne projednala návrh rozpočtu JMK na rok 2016 a doporučila ZJMK ke schválení.  Rozpočet.
1 Vývoj hlavních makroekonomických indikátorů české ekonomiky a jejich predikce I. Zdroj: Predikce makroekonomického vývoje na rok 2004, MFČR, 2004.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok Obecný úvod  Návrh státního rozpočtu na rok 2013 kapitoly 335 – Ministerstvo zdravotnictví je předkládán.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2016  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Pracovní porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací
Obsah veřejných rozpočtů I 4. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 37.
Teorie a praxe rozvoje měst a obcí
Analýza hospodářského výsledku
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2015
Odměňování členů zastupitelstev ÚSC
Soustava veřejných rozpočtů
Hospodaření obcí v roce 2016
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Ministerstvo financí 29. listopad 2016
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Rozpočet obce Černovice
VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2011
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
Ministerstvo financí ČR červen 2011
Porada ekonomů PO dne Informace oddělení rozpočtu a financování
Porada ekonomů PO dne Informace oddělení rozpočtu a financování OE
Návrh rozpočtu kapitoly MŠMT na rok 2019 v Kč ve stavu projednaném vládou dne bez podílu výdajů od EU   Vládní návrh rozpočtu MŠMT na rok.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Financování silnic II. a III. třídy
Transkript prezentace:

Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016

Ministerstvo financí České republiky Obsah prezentace Výsledky hospodaření ÚSC za rok 2015 (vývoj daňových příjmů a jejich plnění) Novela RUD Zákon č. 391/2015 Sb. Výsledky analýz v návaznosti na jednání pracovní skupiny ze dne

Ministerstvo financí České republiky 3 Hospodaření rozpočtů ÚSC, DSO a regionálních rad v roce 2014 Výsledky hospodaření ÚSC za rok 2015 (vývoj daňových příjmů a jejich plnění)

Ministerstvo financí České republiky Hospodaření obcí a krajů v roce 2015 Obce Prosinec 2014 Prosinec 2015 rozdíl% změna Příjmy271,9279,56,6102,4% Výdaje263,9257,6-6,397,6% Saldo+ 9,0+ 21,8+ 12,9243,7 Kraje Prosinec 2014 Prosinec 2015 % změna Příjmy 146,6160,8109,8% Výdaje 143,9161,2112,0% Saldo 2,6-0,4 4 prosinec 2014 vs. prosinec 2015 (mld. Kč)

Ministerstvo financí České republiky Příjmy a výdaje obcí: Očekávaná skutečnost vs. skutečnost 2015 v mld. Kč Očekávaná skutečnost vs. skutečnost 2015 Skutečnost 2014 OSSkutečnost Daňové příjmy172,1175,4170,1 Nedaňové příjmy 28,930,632,3 Kapitálové příjmy 5,75,46,1 Přijaté transfery 68,879,064,4 Příjmy celkem275,5290,4272,9 Běžné výdaje182190,7178,5 Kapitálové výdaje 84,477,985,4 Výdaje celkem266,4268,6263,9 Saldo9,121,89,0 5

Ministerstvo financí České republiky 6 Ukazatel ObdobíMeziroční srovnání 12/201412/2015 tis. Kč% Daňové příjmy ,1% z toho: Daně z příjmů fyzických osob ,6% z toho: ze závislé činnosti a funkčních požitků ,2% z přiznání ,7% z kapitálových výnosů ,6% Daně z příjmů právnických osob ,9% z toho: daň z příjmů právnických osob ,2% daň z příjmů právnických osob za obce ,5% daň z příjmů právnických osob za kraje Daň z přidané hodnoty ,7% Daně a poplatky z vybraných činností a služeb ,3% z toho: poplatky a odvody v oblasti život. prostředí ,2% místní poplatky z vybraných čin. a služeb ,6% ostatní odvody z vybraných čin. a služeb ,5% správní poplatky ,7% Daň z nemovitých věcí ,6% Ostatní daňové příjmy ,8% Stav na bankovních účtech ,1% Daňové příjmy obcí: 12/2015 vs. 12/2014 (skutečnost)

Ministerstvo financí České republiky 7 Ukazatel ObdobíMeziroční srovnání 12/201412/2015 tis. Kč% Daňové příjmy ,3% z toho: Daně z příjmů fyzických osob ,3% z toho: ze závislé činnosti a funkčních požitků ,4% z přiznání ,6% z kapitálových výnosů ,5% Daně z příjmů právnických osob ,2% z toho: daň z příjmů právnických osob ,1% daň z příjmů právnických osob za obce daň z příjmů právnických osob za kraje Daň z přidané hodnoty ,8% Daně a poplatky z vybraných činností a služeb ,1% z toho: poplatky a odvody v oblasti život. prostředí místní poplatky z vybraných čin. a služeb ostatní odvody z vybraných čin. a služeb ,4% správní poplatky ,8% Daň z nemovitých věcí Ostatní daňové příjmy Stav na bankovních účtech ,0% Daňové příjmy krajů: 12/2015 vs. 12/2014 (skutečnost)

Ministerstvo financí České republiky Novela RUD Zákon č. 391/2015 Sb. 8

Ministerstvo financí České republiky Od roku 2016 Navýšení podílu krajů na DPH 7,86% -> 8,92% + 3,7 mld. Kč Od roku 2017 navýšení podílu obcí na DPH z 20,83% na 21,4 % + 2,1 mld. Kč zrušení 30% podílu obcí na DPFO z podnikání - 1,1 mld. Kč Výsledný dopad na obce +1,0 mld. Kč Poznámka: - v roce 2017 bude navýšen příspěvek na výkon státní správy +5% Novela RUD zákon č. 391/2015 Sb. informace/2016/dopady-senatniho-navrhu-zakona-o-rozpoct-23572

Ministerstvo financí České republiky Schéma RUD v r

Ministerstvo financí České republiky 30% podíl obcí na DPFO z přiznání převod vs. nárok 11

Ministerstvo financí České republiky 12 Převod podílu 30% DPFO z přiznání obcím v roce 2015 V roce 2015 bylo obcím převedeno 2,7 mld. Kč Počet obcí Převedeno obcím Skutečný nárok Po zúčtování převedených prostředků a nároků na vratky Kompenzováno Praha * Závěr : obcí mělo v roce 2015 nárok na 1,3 mld. Kč obcím nemělo být nic převedeno a zároveň jim bylo kompenzováno (z inkasa DPFO z přiznání + jiné daně) cca 726 mil. Kč, z toho u 587 obcí došlo k paradoxní situaci, kdy jim sice nebyly převedeny žádné prostředky, ale ve výsledku byly přeplaceny * Z důvodu zákona č. 15/2015 Sb. zahrnuty i tři bývalé vojenské újezdy v tis. Kč

Ministerstvo financí České republiky 30% podíl obcí na DPFO z přiznání převod vs. nárok Počet obcí Převedeno obcím Skutečný nárok Počet obcí Převedeno obcím Skutečný nárok Praha Měly nárok Měly nárok, ale část kompenzována Bylo převedeno, ale měly jen vracet Nedostaly nic, jen kompenzováno Celkem mělo nárok Celkem bez nároku Celkem Počet obcí Převedeno obcím Skutečný nárok Počet obcí Převedeno obcím Skutečný nárok Počet obcí Převedeno obcím Skutečný nárok Rozdíl Praha Měly nárok Měly nárok, ale část kompenzována Bylo převedeno, ale měly jen vracet Nedostaly nic, jen kompenzováno Celkem mělo nárok Celkem bez nároku Celkem

Ministerstvo financí České republiky 30% podíl obcí na DPFO z přiznání převod vs. nárok 14

Ministerstvo financí České republiky 30% podíl obcí na DPFO z přiznání převod vs. nárok 15 Statistické informace za roky 2011 až 2015 Rozptyl výnosu (skutečný nárok) < 30%2 obce < 40%4 obce < 50%16 obcí Počet obcí, u kterých v uvedeném období výnos meziročně rostl119 obcí Maximální nárůst za celé období2 551 tis. Kč Minimální nárůst za celé období6 tis. Kč Počet obcí, u kterých v uvedeném období výnos meziročně klesal145 obcí Maximální pokles za celé období4 706 tis. Kč Minimální pokles za celé období9 tis. Kč Počet obcí, které měly v každém roce za celé období nárok na výnos441 obcí

Ministerstvo financí České republiky Schéma RUD v r

Ministerstvo financí České republiky Výsledky analýz v návaznosti na jednání pracovní skupiny ze dne

Ministerstvo financí České republiky Příspěvek na žáka v roce 2015 a odhad na rok 2016 Rok předběžný údaj (leden 2016)cca 8,55 tis. Kč na žáka Rok 20158,246 tis. Kč na žáka Rok ,02 tis. Kč na žáka Rok ,78 tis. Kč na žáka obci/financovani-materskych-a-zakladnich-skol 18

Ministerstvo financí České republiky Navýšení váhy kritéria počtu dětí a žáků MŠ a ZŠ ze 7% na 9% 19  zachování stávajícího objemu sdílených daní  navýšení váhy kritéria počtu dětí a žáků MŠ a ZŠ ze 7% na 9%  snížení váhy kritéria postupných přechodů z 80% na 78% Dopady: + Navýšení objemu „prostředků plynoucích za žáky“ z 8,55 tis. Kč na 11,23 tis. Kč na žáka, tj. +2,45 tis. Kč/žák (+31,3%). - Negativní dopad na obcí v objemu cca -962 tis. Kč

Ministerstvo financí České republiky Dopady 20 Počet obyvateltis. Kč ODDO Počet obyvatel Počet obcí Počet dětí Sdílené daně váha 7% Sdílené daně váha 9% RozdílIndex Počet ztrát. obcí Výše ztráty u ztrát. obcí Počet zisk. obcí Výše zisku u zisk. obcí ,8% ,5% ,2% ,5% ,3% ,4% ,4% ,4% ,1% ,7% ,6% a více ,6% C E L K E M ČR ,0% Praha ,4% Brno ,1% Ostrava ,1% Plzeň ,1% Liberec ,6% Olomouc ,6%

Ministerstvo financí České republiky Návrh na nové kritérium: Počet obyvatel ve věku Otázky k zavedení kritéria „počet obyvatel v obci ve věku 65 let a více“ -Jaký objem finančních prostředků by měl být vyčleněn na 1 obyvatele ve věku 65+ ? -Zdůvodnění potřeby zavedení nového kritéria. -Nelze potřebné finanční prostředky získat z jiných zdrojů?

Ministerstvo financí České republiky Návrh na nové kritérium: Počet obyvatel ve věku Počet obyvatel ODDOr.2011r.2012r.2013r.2014r a více C E L K E M ČR Počet obyvatel 65+ v jednotlivých letech a velikostních kategoriích

Ministerstvo financí České republiky Návrh na nové kritérium: Počet obyvatel ve věku Počet obyvatel ODDO Index 65+/obyv r Index 65+/obyv r Index 65+/obyv r Index 65+/obyv r Index 65+/obyv r ,5%20,1%20,7%21,1%21,6% ,9%17,4%17,8%18,3%18,7% ,0%15,4%16,0%16,5%17,0% ,5%15,0%15,6%16,1%16,6% ,3%14,8%15,3%15,9%16,4% ,8%15,4%16,0%16,6%17,1% ,6%16,2%17,0%17,6%18,1% ,5%16,2%16,8%17,4%17,9% ,4%16,2%16,9%17,7%18,4% ,6%17,3%18,0%18,5%19,0% ,5%16,2%16,9%17,6%18,2% a více16,9%17,4%17,9%18,4%18,6% C E L K E M ČR15,6%16,2%16,8%17,4%17,8% Podíl obyvatel 65+ k počtu obyvatel v obci v jednotlivých letech a velikostních kategoriích

Ministerstvo financí České republiky Zavedení nového kritéria počet obyvatel v kategorii  zachování stávajícího objemu sdílených daní  zavedení nového kritéria „počet obyvatel v obci ve věku 65 let a více“ s váhou 2%  snížení váhy kritéria postupných přechodů z 80% na 78% Dopady: + výnos na jednoho obyvatele 65+ je cca 1,57 tis. Kč. - Negativní dopad na 280 obcí v objemu cca -736 tis. Kč Stanovisko MF: nedoporučujeme -zanedbatelné dopady -další posílení malých obcí na úkor velkých Dopady byly propočteny na predikci na rok 2016

Ministerstvo financí České republiky Dopady: Návrh na nové kritérium: Počet obyvatel ve věku Počet obyvateltis. Kč ODDO Počet obyvatel Počet obcí Obyvatel 65+ SD stávající systém SD kritérium 65+ RozdílIndex Počet ztrátovýc h obcí Výše ztráty u ztrátových obcí Počet ziskových obcí Výše zisku u ziskových obcí ,4% ,1% ,9% ,8% ,7% ,8% ,9% ,9% ,9% ,8% ,6% a více ,8% C E L K E M ČR ,0% Praha ,5% Brno ,4% Ostrava ,2% Plzeň ,4% Liberec ,6% Olomouc ,6%

Ministerstvo financí České republiky Děkuji za pozornost 26