PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE proces, který začal ve 2. pol. 18. st. proces, který začal ve 2. pol. 18. st. využívání vědeckých poznatků ve výrobě využívání vědeckých.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
vhodné přírodní podmínky – mírný pás mechanizace, kvalifikovaní pracovníci soběstačnost ve výrobě základních potravin.
Advertisements

Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Zeměpis, průmysl Ročník: 9.
Průmyslová revoluce Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc010 Označení materiáludkc 10 _prum_rev_1870_1914.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_25_16_Z8_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála TÉMA: ČESKO - SEVEROVÝCHOD Základní škola Libina, příspěvková.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_26_11_Z9_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Zemědělská výroba Základní škola Libina, příspěvková.
Vytvořil: David Mašata a Michal Hlaváček. Popis jaderného reaktoru  Jaderný reaktor je zařízení, které umožňuje řízené uvolnění jaderné energie, která.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.9 Manufaktury a první stroje Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny.
Skotský mechanik,fyzik Zajímal se o různé přístroje a různé mechanické pomůcky W=1J Zemřel ve svém domě.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_34_ČS TEMA: Manufaktury a první.
Inflace. Inflace je projevem ekonomické nerovnováhy, která se projevuje vzestupem cen v ekonomice (růstem celkové cenové hladiny). Opakem inflace je deflace,
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Název školy: Základní škola Mnichovo Hradiště Autor DUM: Mgr. Veronika Sluková Název: VY_32_INOVACE_55_Spotřební průmysl_Sluková Téma: Spotřební průmysl.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Průmyslová revoluce 11 Důsledky a změny. Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc13 Označení materiáludkc13_prum_rev_dusledky_zmeny.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
1. Světová válka Odstrčil Petr. První světová válka před rokem 1939 známá jako Velká válka, nebo světová válka byl globální válečný konflikt probíhající.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
HISTORIE CUKROVARNICTVÍ. Vzdělávací cíleŽák porozumí podmínkám podnikání v minulosti. Prokáže schopnost analyzovat vhodnost hospodaření v dané oblasti.
Vzdělávací materiál: Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Digitální učební materiál:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
MEZINÁRODNÍ VZTAHY V PŘEDVEČER PRVNÍ SVĚTOVÉ VÁLKY
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
EVROPA PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
HOSPODÁŘSTVÍ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Přírodní zdroje na Zemi
AUTOR: Mgr. Šárka Jandová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6C_01
Ekonomika– národní hospodářství
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Název školy: Základní škola T. G
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
ČESKO - SEVEROZÁPAD AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Evropská unie Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
ČESKO - JIHOZÁPAD AUTOR: Mgr. Aleš Skála
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Světové hospodářství TÉMATICKÝ CELEK:
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Revoluce ve Francii
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE - OPAKOVÁNÍ
Západní Evropa VY_32_Inovace_03KR-7
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Manufaktury a první stroje
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 05 Dějepis _8.ročník_04
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Transkript prezentace:

PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE

proces, který začal ve 2. pol. 18. st. proces, který začal ve 2. pol. 18. st. využívání vědeckých poznatků ve výrobě využívání vědeckých poznatků ve výrobě zavádění strojů – nahrazují řemeslnou dovednost a pracují rychle a přesně zavádění strojů – nahrazují řemeslnou dovednost a pracují rychle a přesně větší rozsah výroby větší rozsah výroby změny v organizaci výroby – dílenská a manufakturní výroba se mění na velkovýrobu tovární změny v organizaci výroby – dílenská a manufakturní výroba se mění na velkovýrobu tovární rozvoj průmyslu umožněn novými technickými vynálezy, novými technologiemi rozvoj průmyslu umožněn novými technickými vynálezy, novými technologiemi tyto změny ovlivnily i obchod, peněžnictví, složení společnosti – proces modernizace tyto změny ovlivnily i obchod, peněžnictví, složení společnosti – proces modernizace

chemická továrna z roku 1876

průmyslová revoluce začala v Anglii průmyslová revoluce začala v Anglii 20., 30. léta 19. st. Belgie, Nizozemsko, Francie, USA 20., 30. léta 19. st. Belgie, Nizozemsko, Francie, USA 40. léta 19. st. Německo, střední Evropa, S Itálie 40. léta 19. st. Německo, střední Evropa, S Itálie 50., 60. léta 19. st. V Evropa, Balkán, Skandinávie, J Itálie, Pyrenejský poloostrov, Irsko, Japonsko 50., 60. léta 19. st. V Evropa, Balkán, Skandinávie, J Itálie, Pyrenejský poloostrov, Irsko, Japonsko 2. pol. 19. st. Rusko 2. pol. 19. st. Rusko 20. st. - tzv. vědecko-průmyslová revoluce 20. st. - tzv. vědecko-průmyslová revoluce

šíření průmyslové revoluce v Evropě

různé hospodářské a společenské podmínky (poddanství, robota, cechy omezovaly svobodu podnikání) → nerovnoměrný vývoj ve světě různé hospodářské a společenské podmínky (poddanství, robota, cechy omezovaly svobodu podnikání) → nerovnoměrný vývoj ve světě náskok VB díky změnám v zemědělství - množství sedláků odešlo do měst – obchod, práce v továrnách náskok VB díky změnám v zemědělství - množství sedláků odešlo do měst – obchod, práce v továrnách v zemědělství se uplatnily moderní metody pěstování, nové stroje → i přes úbytek pracovních sil dostatek potravin v zemědělství se uplatnily moderní metody pěstování, nové stroje → i přes úbytek pracovních sil dostatek potravin

britská vláda podporovala podnikatele britská vláda podporovala podnikatele odstranění vnitřních cel → * velký národní trh odstranění vnitřních cel → * velký národní trh velká odbytiště v koloniích velká odbytiště v koloniích prvním odvětvím, kde se průmyslová revoluce projevila, bylo textilnictví - předpoklady: prvním odvětvím, kde se průmyslová revoluce projevila, bylo textilnictví - předpoklady: vysoká poptávka po látkách vysoká poptávka po látkách nízké náklady na mechanizaci nízké náklady na mechanizaci levná pracovní síla (ženy, děti) levná pracovní síla (ženy, děti) rychlá návratnost kapitálu rychlá návratnost kapitálu

spřádací stroje

soutěž mezi vlnou a bavlnou – prosadila se bavlna – bavlnářství nadlouho na předním místě v britském hospodářství soutěž mezi vlnou a bavlnou – prosadila se bavlna – bavlnářství nadlouho na předním místě v britském hospodářství dovoz libovolného množství suroviny z kolonií dovoz libovolného množství suroviny z kolonií bavlněné látky byly levné → obliba bavlněné látky byly levné → obliba stroje už ve 30. letech 18. st. – mechanický/létající člunek, spřádací stroje, mechanický tkalcovský stav (1775) stroje už ve 30. letech 18. st. – mechanický/létající člunek, spřádací stroje, mechanický tkalcovský stav (1775) obrovský převrat ve výrobě – zavedení parního stroje – symbol průmyslové revoluce obrovský převrat ve výrobě – zavedení parního stroje – symbol průmyslové revoluce

parní stroj schéma práce parního stroje schéma práce parního stroje

parní stroj ve 2. pol. 18. st. zdokonalil James Watt – využití v průmyslu, těžbě, dopravě parní stroj ve 2. pol. 18. st. zdokonalil James Watt – využití v průmyslu, těžbě, dopravě s rozvojem výroby silně rostla poptávka po uhlí a železe s rozvojem výroby silně rostla poptávka po uhlí a železe uhlí se stalo hlavním zdrojem energie v průmyslu i domácnostech uhlí se stalo hlavním zdrojem energie v průmyslu i domácnostech stavba nových vysokých pecí (nutnost vyrábět více železa) – uhlí bylo nahrazeno koksem stavba nových vysokých pecí (nutnost vyrábět více železa) – uhlí bylo nahrazeno koksem nové postupy ve výrobě železa nové postupy ve výrobě železa rozvoj strojírenství a kovoobráběčství rozvoj strojírenství a kovoobráběčství

díky vědeckým poznatkům rozvoj chemického průmyslu: díky vědeckým poznatkům rozvoj chemického průmyslu: výroba chlóru (bělení látek) výroba chlóru (bělení látek) výroba kyseliny sírové (bělení a barvení látek) výroba kyseliny sírové (bělení a barvení látek) výroba umělé sody – použití v textilkách, sklárnách, mydlárnách výroba umělé sody – použití v textilkách, sklárnách, mydlárnách zkoumání elektřiny – Benjamin Franklin, Alessandre Volta, Michael Faraday zkoumání elektřiny – Benjamin Franklin, Alessandre Volta, Michael Faraday 30. léta. 19. st. elektromagnetický telegraf – velké urychlení přenosu informací 30. léta. 19. st. elektromagnetický telegraf – velké urychlení přenosu informací

POUŽITÉ ZDROJE ČORNEJ, Petr a kol. Dějepis pro střední odborné školy. Praha: SPN, 2006, ISBN X. AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Works._1876.jpg Works._1876.jpg KOYOS. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BLACK STRIPE; FILE UPLOAD BOT (MAGNUS MANSKE). Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: arry_Bank_Mill.jpg arry_Bank_Mill.jpg PANTHER. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: elang=cs elang=cs