RNDr. Martin Mal č ík, Ph.D. Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostrav ě Metodické a evalua č ní centrum, o.p.s. Spole č nost pro kvalitu školy,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POLOVODIČE SVĚT ELEKTRONIKY.
Advertisements

Služby pro rodiny v ČR výzvy a perspektivy
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_16.
Projektový den Evropa ve škole, škola v Evrop ě ZŠ a MŠ T ě šetice, , p ř ísp ě vková organizace.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Testování hypotéz.
 Co d ě láme  Jak jsme pokro č ili  Selek č ní metody  K ř í ž ení  Problémy, na které jsme narazili  O co se pokusíme nyní  Co d ě láme  Jak.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Základní škola a mateřská škola, Praha - Nebušice od 1. 7
Název projektu:Učení pro život Reg. číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí.
N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
Konference UNIV 2K 1. a Ing. Petr Richter ředitel školy VOŠ, SPŠ a OA Čáslav Přemysla Otakara II. 938 VOŠ, SPŠ a OA Čáslav.
Krou ž ky školní dru ž iny Výtvarný krou ž ek  Ve výtvarném krou ž ku d ě ti zkoušejí malovat r ů znými technikami  Uplat ň ují výtvarný talent  Pracují.
(principy funkce a oblasti vyu ž ívání tabulkových procesor ů, struktura tabulky, vzorce a funkce obecn ě, adresace bun ě k - relativní a absolutní editace.
ČTVEREC, OBDÉLNÍK A JEJICH OBVOD A OBSAH pro 5. ročník
+ REPORT Z VÝZKUMU A ANALÝZY POT Ř EB LLP-2012-LV-KA4-KA4MP.
Dotazníkové šet ř ení Mapa školy Ú č ast v projektu: 140 základních škol Celkový po č et respondent ů : Po č ty respondent ů : ž áci (89%), rodi.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Projekt EU – OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Parametry funkční a dysfunkční rodiny v posouzení
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
Hlavním cílem DZ je možnost aktivního zapojení d ě tí a mládeže do zlepšování života ve m ě st ě Litom ěř ice a okolí. Dalšími p ř ínosy jsou: ZZázemí.
2014 / 2015 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
Lineární regresní analýza
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
P ŘIDANÁ HODNOTA VE VZDĚLÁNÍ A R ELATIVNÍ PŘÍRŮSTEK ZNALOSTÍ Martin Rangl.
RNDr. Martin Mal č ík, Ph.D. RNDr. Radek Krpec, Ph.D. Mgr. Martin Rangl Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostrav ě Metodické a evalua č ní centrum,
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
INFORMACE O VÝSLEDCÍCH TESTOVÁNÍ ŽÁKŮ Trenčín, Michal Uhlař EVROPSKÁ UNIE EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ SPOLEČNĚ BEZ HRANIC 1 Metodické.
P ř íprava a pilotá ž vzd ě lávacích program ů (v č etn ě metodik) pro d ě ti a mláde ž zam ěř ených na rozvoj metod vzd ě lávání v oblasti rozvoje klí.
Tento projekt je spolufinancován Evropským fondem pro regionální rozvoj, státním rozpočtem České republiky a státním rozpočtem Slovenské republiky Metodické.
RNDr. Martin Mal č ík, Ph.D. Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostrav ě Metodické a evalua č ní centrum, o.p.s. 1 Přidaná hodnota ve vzdělání.
H ODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ Martin Malčík Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
Ž áci poprvé zasedli do zdejších školních lavic 1. zá ř í Naše škola má vytvo ř ený školní vzd ě lávací program s názvem Aktivita, tvo ř ivost,
Hrátky s mapou Autor: Mgr. Ivana Tesařová. AnotaceObsahuje nám ě ty č inností pro práci s mapou, seznámení s m ěř ítkem, výroba vlastních u č ebních pom.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
DO PODAT P Ř IHLÁŠKU NA SŠ  2 p ř ihlášky na dv ě SŠ  2 p ř ihlášky na 1 SŠ - dva obory – vzor vypln ě né p ř.
Koordina č ní skupina Rodiny, d ě ti a mládež Zámek "Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v D ěč ín ě " CZ.1.04/3.1.03/ “ 3. Komunitní.
MZŠ Dymokury Ing. Martina Š ť astná. 1. Kde hledat hotové aplikace a jak je vyu ž ít ve výuce 2. Práce se Smart Tools 3. Jak si upravit procvi.
Model struktury strategického managementu
Martin Mal č ík Pedagogická fakulta Ostravské univerzity Analýza Relativního přírůstku znalostí.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Kód vzd ě lávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0107 Název vzd ě lávacího materiálu: Ochranné.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0801_ŽIVOTNÍ Ú. Téma: Pojem _ŽIVOTNÍ ÚROVEŇ Číslo projektu:
Projekt ESF Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava, Michal Uhlař 1Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality.
Zpracoval Ing. Jan Weiser Dispoziční řešení prodejen.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Poziční analýza školy Mgr. Miloslav Hubatka.
Úvod do projektového řízení
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Vnější a vnitřní kontrola
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Rozhodování 1.
Úloha bodového systému
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Schůzka fakultních cvičných učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Vědeckovýzkumný IS Milan Šorm.
Jsem děvče - čím budu? Povolání.
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Parciální korelace Regresní analýza
HODINY - poznej stejný čas, velikost
První zkušenosti s evaluací
Podpora začínajících učitelů z pohledu České školní inspekce
Transkript prezentace:

RNDr. Martin Mal č ík, Ph.D. Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostrav ě Metodické a evalua č ní centrum, o.p.s. Spole č nost pro kvalitu školy, o.s. 1 Přidaná hodnota ve vzdělání a Relativní přírůstek znalostí

Obsah 2 P ř idaná hodnota ve vzd ě lávání, modely Testování relativního p ř ír ů stku Vstupní testování Výstupní testování Ur č ení relativního p ř ír ů stku Výsledky a výstupy z testování Analýza a záv ě r

Přidaná hodnota 3 Stále je jednodušší nalézt detailní informace o školských vstupech než o výstupech. Efektivní rozhodování na základ ě sobor ů dat č i informací lze však lépe č init, když existuje rovnovážná míra informací nejen o vstupech, ale také o procesech a výstupech. Kombinace dat o vstupech, procesech a výstupech umož ň uje Provést mnohem úpln ě jší analýzy, které sm ěř ují až k posouzení využití zdroj ů. Ř ídit lépe eduka č ní proces se zám ě rem zvýšit kvalitu Využití výsledk ů pro srovnání mezi školami – úrove ň uchaze čů Využití informací pro rozvoj sebehodnocení žák ů

Přidaná hodnota 4 Definice OECD „Modely p ř idané hodnoty m ěř í p ř ísp ě vek školy k pokroku žáka v ůč i p ř edem ur č eným školním vzd ě lávacím cíl ů m. P ř ísp ě vek je o č išt ě ná hodnota od jiných faktor ů, které taky p ř ispívají k pokroku žáka v u č ení.“ Modely: Jednoduché – dva č asové ř ezy (Relativní p ř ír ů stek znalostí, SCIO) Kontextuální – postihují také vlivy, které nejsou ovlivn ě ny školou

Využití výsledků přidané hodnoty 5 Zlepšování informací o výkonech škol P ř i zlepšování vzd ě lávání na školách v rámci vlastních sebeevalua č ních aktivit Pro informaci subjekt ů m jako z ř izovatel, inspekce P ř i signální funkci, kdy se zjistí, že n ě které školy pot ř ebují vn ě jší podporu P ř i srovnávání r ů zných typ ů škol p ř i reformních aktivitách ve školském systému. Pro informovanost uvnit ř školy - u č ící se organizace

Modely - Lineárně regresní model Tento jednoduchý typ model ů využívá lineární regrese k odhadu finálních výsledk ů žáka v testu na základ ě znalosti výsledku p ř edchozího výsledku testování a charakteristik žáka č i jeho/její rodiny. Jednu z forem modelu popisuje rovnice: y ij(2) =a 0 +ay ij(1) +b 1 X 1ij +...+b p X pij + ε ij (1) kde i - ozna č ení žáka v rámci j-té školy y ij(2) - výsledek finálního testu y ij(1) - výsledek p ř edchozího testování {X} - charakteristiky žáka č i jeho/její rodiny a 0, a 1, b 1, …, b p - regresní koeficienty ε i,j - náhodná chyba s normálním rozd ě lením, pro jednotlivé žáky nezávislá a se shodným rozptylem 6

Co ovlivňuje výsledky žáka na úrovni žáka? 7

Co ovlivňuje výsledky žáka na úrovni školy? 8

Negativa testování testování m ů že zp ů sobovat stres a pocity strachu dochází k tzv. „zužování školních osnov“ u č itelé a č asto vedoucí pracovníci d ů v ěř ují výsledk ů m test ů mnohem více než vlastním profesionálním úsudk ů m o žácích, které spo č ívají na delších pozorováních a vzájemné komunikaci. v mnoha p ř ípadech projevují u č itelé negativní postoje v ůč i d ě tem, které mají nejhorší testové výsledky, protože jim kazí „pr ů m ě ry“, což logicky vede k ješt ě v ě tší frustraci d ě tí, které v testech „neusp ě ly“. U sumativního hodnocení testování zvyšuje spíše vn ě jší motivaci testování zmenšilo „lásku k u č ení“ (scholé), 9

Relativní přírůstek znalostí Relativní pokrok žák ů, neboli jak dob ř e žáci ovládají jistou znalost ve srovnání s ostatními žáky se stejnou vstupní úrovní této znalosti Vztah mezi statisticky p ř edpokládaným výsledkem testu (skóre) u každého žáka a žákem dosaženým aktuálním výsledkem testu Jihlava, 2009

Relativní přírůstek znalostí Testování vstupní úrovn ě Testování výstupní úrovn ě Práce s výsledky 11

Hodnocení vstupní úrovně znalostí Metoda, jak poznat žáky a jejich pot ř eby,jak plánovat blízkou i vzdálenou podobu výuky P ř íležitost, jak identifikovat žáky se speciálními vzd ě lávacími pot ř ebami Hodnocení vstupní úrovn ě znalostí nabízí také možnost, jak nastavit komunikaci s rodi č i, p ř ípadn ě s p ř edchozími vzd ě lávacími institucemi Vstupní hodnocení znalostí je p ř ípravou informací pro pozd ě jší hodnocení, pro zjiš ť ování pokroku, který žák ve škole u č inil, pro m ěř ení p ř ír ů stku znalostí. Jihlava, 2009

Vstupní úroveň Vstupní testování realizováno v letech 2009, 2010 Testování elektronicky Všichni stejné úlohy Rozklad na dovednosti Rozd ě lení škol po oborech Analýza a zprávy žák ů m, školám 13

Algoritmus testování Relativního přírůstku znalostí – výstupní úroveň 14 Poprvé prob ě hlo v roce 2011 Výstupní testování elektronicky po variantách Harmonizace variant Párování dat 2009, 2011 Výpo č et relativního p ř ír ů stku po oborech Transformace relativního p ř ír ů stku do p ě ti (u žák ů ) resp. do č ty ř stup ňů (školy) Analýza a zprávy žák ů m, školám

Výstupní testování 15 Elektronické testování P ř ipraveno deset variant testu o podobné obtížnosti Docházelo k rotaci úloh v rámci jednotlivých č ástí V u č ebn ě náhodné p ř id ě lování variant až do vy č erpání variant Prob ě hla harmonizace variant ekvipercentilovou metodou

Harmonizace dat ekvipercentilovou metodou 16

Výpočet Relativního přírůstku znalostí žáka 17 Provedeno párování dat Výpo č et Relativního p ř ír ů stku proveden po oborech (viz grafy) – vazba na ŠVP, kontextualizace Rozd ě lení – transformace Relativního p ř ír ů stku znalostí žáka do 5 stup ňů u žák ů dle rozd ě lení (15%, 20%, 30%, 20%, 15%) P ř ír ů stek: Velký Vyšší st ř ední St ř ední Nižší st ř ední Malý

Vstup a výstup

Dosažené výsledky v rámci určitého oboru - český jazyk

Regresní přímka - očekávaný přírůstek - český jazyk

Dosažené výsledky v rámci určitého oboru - matematika

Regresní přímka - očekávaný přírůstek - matematika

Relativní přírůstek znalostí žáků v oboru

Relativní přírůstek třídy, školy 24 Rozd ě lení – transformace Relativního p ř ír ů stku škol do 4 stup ňů (po kvartilech, 25%-50%, 50-75%, %, 0-25%, Stupn ě t ř ídy, školy 1 … % 2 … 50-75% 3 … 25-50%, 4 … 0-25%,

Struktura výstupů pro školy 25 Vše on-line p ř ístupné na heslo Zpráva pro žáka, krátká a dlouhá Zpráva pro školu Celková (pro celkovou hodnotu p ř edm ě tu smíchánu obory) Po t ř ídách Po žácích

Výstup za školu po oborech 26 Ú [%]P(c)P(o1)R(o1)P(o8)R(o8) český jazyk stupeň1001. stupeň matematika stupeň672. stupeň anglický jazyk stupeň1001. stupeň německý jazyk stupeň obecné studijní předpoklady

Výstup za třídy po oborech v ČJ 27 t ř ídaVýsledek 1. ro č níku [%] Výsledek 3. ro č níku [%] Reziduál (stupe ň ) G3A stupe ň G3B stupe ň G3C stupe ň S3A stupe ň S3B stupe ň

Výstup za třídu po oborech Na základ ě úsp ě šnosti lze srovnat t ř ídy mezi sebou ve vstupu a výstupu Nelze srovnat p ř ír ů stky t ř íd u r ů zných obor ů, jen podle percentil ů Relativní p ř ír ů stek znalostí koreluje slab ě s rozdílem percentil ů fy Scio 28

Třídy oboru vzhledem k regresní přímce 29

Žáci vzhledem ke třídě a oboru 30

Odhady žáků v jednotlivých částech testu Výsledky poskytují informaci o sebehodnocení žák ů Jihlava, 2009

Formativní prvky testování Relativního přírůstku znalostí 32 Propojení formativního a sumativního hodnocení Výsledky (v ě tšina) jsou dostupné ihned po testování Percentily žák ů v jednotlivých p ř edm ě tech – oborové a celkové Postavení v rámci t ř ídy Výkon hodnocen pozitivn ě – povzbuzující komentá ř žákova výkonu Úlohy ř azeny od jednoduchých ke složit ě jším ( u vstupu) P ř edm ě ty hodnoceny nejen jako celek, ale také po dovednostech Podle výsledku v dovednostech jsou žákovi nabídnuty úlohy, které rozvíjejí danou dovednost Žák dostane zp ě tnou vazbu z odhadu svého výkonu Relativní p ř ír ů stek je transformován na stupn ě

Závěr Elektronické testování Hodnoceny nejen p ř edm ě ty, ale také dovednosti Dovednosti formulovány ve všech p ř edm ě tech na základ ě expertního odhadu a faktorové analýzy Relativní p ř ír ů stek žák ů rozd ě len do 5 stup ňů, škol rozd ě len do 4 stup ňů Nový model testování - formativní konceptuální hodnocení rozší ř ené o vstupní informace od u č itel ů, kte ř í jsou sou č asn ě uživateli hodnocní 33

Děkuji za pozornost 34