Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání
Advertisements

CLIL Content and Language Integrated Learning
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Strukturované učení PROJEKT EU
Efektivnost řídící práce
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
„RESTART ŠKOLNÍCH METODIKŮ“. Aktuální situace Koncepce státu  ICT koordinátor  Enviromentalista  Koordinátor ŠVP Kariérní řád.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
PROJEKT - soubor aktivit, jejichž realizací v určeném časovém rámci dosáhneme stanoveného cíle; dojde ke změně z výchozího stavu do plánovaného stavu.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Didaktické prostředky
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Výstupy z Úvodního semináře
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Spolupráce střední školy se sociálními partnery Ing. Jiří DLAPAL.
Průřezová témata.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
PROJEKT přechod od myšlenky k činu, který se uskutečňuje na žákovu zodpovědnost a má zcela konkrétní výstup =
Práce a výkon zábavnou formou Studentská inovace praxí Jakub Šimek 2. Ročník F-VTEn.
Definice managementu.
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Základní škola, Nemyčeves, okres Jičín. Abychom mohli uplatňovat plánované výchovné a vzdělávací strategie, bylo zapotřebí propracovat didaktický postup.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Koulová, Staufčíková „ Projekt je podnik žáka, činnost, za kterou převzal žák plně odpovědnost“.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
1 Řízení znalostí z pohledu práva Seminář č. 2. Opakování Co je to management znalostí Zachycení a komunikace Implicitní a explicitní znalosti Základní.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Název projektu: ICT nás baví Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/ Jméno a příjmení lektora: Mgr. Miloslav Hubatka Název modulu: Projektová výuka vedená.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Seznámení s multimediálními ukázkami na podporu vzdělávání v technických oborech Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro analýzy.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Šablony OP VVV a podpora nadání
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Práva dítěte Výchova k občanství
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Základní škola a mateřská škola ANGEL V Praze 12
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Projektová výuka

Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick a další (Rousseau,…) Dewey – základy projektového vyučování ČR – meziválečná doba - po roce 1948 ale z našich škol prakticky zmizelo a k jeho renesanci začalo postupně docházet až po roce 1989

Kritéria projektové výuky spojuje teorii s praxí žáci jsou osobně zapojeni do projektu - zabývají se návrhem, řešením problému, rozhodováním žáci přicházejí s vlastními nápady a reálnými řešeními žák se učí dokončovat práci, nebát se dělat chyby, rozvíjí se jeho sebedůvěra

Kritéria projektové výuky žák se učí prostřednictvím zážitků a ty pak uplatňuje ve svém reálném světě/životě rozvíjí pracovní a studijní návyky, přebírá odpovědnost za vlastní učení problém může být řešen mnoha způsoby, neexistuje jen jedno řešení

Kritéria projektové výuky stanovit si co chci s projektem splnit, čeho chci dosáhnout, stanovit si cíle stanovit si postup (metody) pro splnění cíle vytvořit časový harmonogram (denní, roční, týdenní,…) prolínání tématu s ostatními předměty ve škole – mezipředmětové vztahy práce ve skupinách (kooperativní učení), všichni pracují stejně)

Kritéria projektové výuky činnostní učení – děti se učí od dětí (nejlépe si žáci věci zapamatují, když to vysvětlují ostatním) směřování tématu k životní realitě rozvíjení klíčových kompetencí, rozvoj osobnosti a schopností žáka řešení problémových úkolů, různé varianty a způsoby řešení projektový den – vyvrcholení projektu, jeho prezentace ostatním

Cíl projektové výuky překonávat nedostatky běžného vyučování izolovanost roztříštěnost vědění odtrženost od praxe strnulost školní práce odcizení od zájmu dětí nízká motivace

Projekt = komplexní praktická úloha (problém, téma) spojená se životní realitou, kterou je nutno řešit teoretickou i praktickou činností, která vede k vytvoření adekvátního produktu. Výukové projekty mohou mít formu integrovaných témat, praktických problémů ze životní reality nebo praktické činnosti, vedoucí žáky k vytvoření nějakého výrobku – výtvarného či slovesného produktu

Hlavní rysy projektu 1. Projekt vychází z potřeb (potřeba získávat nové zkušenosti, odpovědnosti za svou činnost,...) a zájmů dítěte. 2. Projekt vychází z konkrétní a aktuální situace, která se neomezuje jen na prostředí školy. 3. Projekt je interdisciplinární. 4. Projekt je především podnikem žáka. 5. Práce žáků v projektu přináší konkrétní produkt, tj. výstup, kterým se účastníci projektu prezentují. 6. Projekt se zpravidla uskutečňuje ve skupině (ale může být i projekt individuální).

Typologie projektů

Fáze projektu 1.Podnět – od žáků, učitelů, rodičů … – co, proč a jak 2.Plánování – ovlivňuje úspěšnost projektu – brainstorming – organizace projektu, délka, forma, výstup, zdroje informací – navrhnout s žáky schéma práce

Fáze projektu 3. Realizace – liší se dle tématu a obsahu projektu – změny, improvizace, kreativita – prezentace projektu 4. Hodnocení – stanovit způsob hodnocení – průběh zpracování, jeho efektivita – sebehodnocení žáků, hodnocení učitele

Rozsah projektu určité prvky realizované ve vyučovacích hodinách nejrozvinutější forma – projektový týden (obvykle 1x za rok) drobnější projekty v rámci jednotlivých předmětů širší projekty mezi jednotlivými předměty

Hodnocení projektu samostatnost při formulaci otázek a problémů řešení a prezentování výsledků práce pracovní postup žáků formulace a prověřování hypotéz neposuzuje se výkon nepoužívá se známkování hodnotí se pracovní proces, ne reprodukce izolovaných poznatků

Typy projektů 1.Dle velikosti ◦ malé ◦ velké 2.Dle počtu žáků, kteří se projektu účastní ◦ individuální ◦ skupinové ◦ třídní ◦ ročníkové ◦ více ročníkové ◦ školní

Typy projektů 3. Dle času, jak dlouho práce na projektu trvá ◦ krátkodobé ◦ dlouhodobé 4. Podle tématu ◦ obecný ◦ problémový ◦ konkrétní ◦ výchovný 5.Podle míry zachování či propojení vyučovacích předmětů ◦ v rámci jednoh předmětu ◦ v rámci více předmětů ◦ mimo výuku

Klady projektové výuky aktivní zapojení žáka silná motivace k učení důraz na samostatnost snazší zapamatování si nových poznatků vyhledávání informací, práce s informačními zdroji využití znalostí již dosažených

Klady projektové výuky rozvoj tvořivosti získání globálního pohledu na řešený problém rozvoj organizačních, řídících a plánovacích dovedností změna oproti klasickému frontálnímu vyučování: učitel je spíše koordinátor a poradce

Zápory projektové výuky náročnost na hodnocení časová náročnost (příprava x čas z vyučování) při špatné organizaci zmatenost, projekt nemusí žákům přinést nic nového není prostor na procvičování získaných poznatků možnost špatné komunikace mezi vyučujícími