Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XII_1_01_BAKTERIE Šablona číslo: XII Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 01 Autor: Mgr. Kateřina Zikmundová
Anotace: Seznámení žáků s bakteriemi, rozšíření učiva o Louisu Pasteurovi a bakteriálních onemocněních Očekávaný výstup : Žák si uvědomí význam bakterií pro život, dokáže je zařadit do jednotlivých skupin, pochopí stavbu bakteriální buňky a seznámí se s objevy Louise Pasteura. Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 6. ročník, 11 – 12 let Klíčová slova: mikroorganismy, bakteriální buňka, bakteriologie, pasterace (pasterizace), Louis Pasteur, hygiena, antibiotika, preventivní očkování, rozkladači (reducenti), parazité, symbionti Pomůcky a materiál: interaktivní tabule, prezentace Potřebný čas pro výuku DUM: 45 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Žáci si formou prezentace rozšíří znalosti o bakteriích, seznámí se s jejich, stavbou, tříděním, bakteriálními nemocemi a s prací Louise Pasteura.
BAKTERIE BUNĚČNÁ FORMA ŽIVOTA sinice bakterie E. coli
BAKTERIE jednobuněčné organismy = MIKROORGANISMY výskyt půda, vzduch, voda tropické i chladné oblasti mírného pásu žijí uvnitř těl organismů i člověka životní prostředí vlhko, teplo, organické látky (některé i anorganické)
Stavba bakteriální buňky jádro nemá jaderný obal
Louis Pasteur – zakladatel oboru BAKTERIOLOGIE pěstoval mikroorganismy v laboratoři, ke snížení jejich počtu ve vzorku použil krátké zahřátí na teplotu nižší než 100 °C METODA PASTERIZACE = PASTERACE vytvořil očkovací látku proti vzteklině zakladatel preventivního očkování
Obrana hygiena antibiotika – používána od roku 1928, kdy objevil Alexander Fleming penicilin – širokospektrá (zabírají na více bakterií) a úzkospektrá (zaměřena na jeden druh bakterie) očkování – povinné záškrt tetanus dávivý (černý) kašel Haemophilus influenzae B (zápal plic a zánět mozkových blan) – proti tuberkulóze bylo v roce 2010 vyřazeno z povinného očkování
1. ROZKLADAČI (REDUCENTI) přijímají organické látky z odumřelých těl jiných organismů (rozkládají spadané listí, starou trávu, těla živočichů a rostlin) zajišťují oběh látky v přírodě Aktinobakterie
2. PARAZITÉ žijí v živých tělech svých hostitelů jsou původci chorob onemocnění léčení – antibiotika (předepíše lékař) ochrana – důležité předcházet onemocněním dodržováním hygieny správným skladováním a úpravou potravin (mohou být zdrojem nákazy) – ovoce a zeleninu je nutné mýt před jídlem angína spála zápal plic tuberkulóza salmonelóza borelióza
pneumokok - shluk bakterií oboustranný zápal plic bakterie boreliózy spála angína bakterie spály
bakterie salmonelózy borelióza klíště obecné
3. SYMBIONTI bakterie organismům prospívající žijí v soužití vzájemně prospěšném = SYMBIÓZA v hlízkách na kořenech jetele, hrachu, fazolu žijí bakterie, které vážou vzdušný, obohacují půdu o dusíkaté sloučeniny skot (býložravci) mají v trávicím traktu bakterii pomáhající trávit rostlinnou potravu člověk – ve střevech – ve slinách v dutině ústní (1 kapka hlenu = několik tisíc bakterií) v čistírnách odpadcích se využívá bakterií, které mohou žít bez vzdušného kyslíku Escherichia coli
Kořeny bobu obecného s hlízkami Podélný řez hlízkou luštěniny iva_rostlin/images/biogenni_prvky/hlizka_rez. gif
Zdroje: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kateřina Zikmundová. literatura: ČERNÍK Vladimír, HAMERSKÁ Marta, MARTINEC Zdeněk, VANĚK Jan. Přírodopis 6 - Zoologie a botanika pro ZŠ. Praha: Nakl. SPN, _d0.jpg _d0.jpg