Sólový versus sborový hlas MUDr. Radan Havlík, Ph.D. AUDIO-Fon centr s.r.o., Brno MgA. Andrea Priechodská-Široká Sólistka opery Národního divadla Brno XXII. Celostátní foniatrické dny Evy Sedláčkové 9. česko-slovenský foniatrický kongres Kongresové centrum hotelu Parkhotel, Plzeň
Ukázka č.1
Antonín Dvořák – Moravské dvojzpěvy (Skromná) Sbor
Antonín Dvořák – Moravské dvojzpěvy (Skromná) Soprán jako součást sboru (Andrea Priechodská)
Antonín Dvořák – Moravské dvojzpěvy (Skromná) Soprán v solovém projevu (Andrea Priechodská)
Antonín Dvořák – Moravské dvojzpěvy (Skromná) Ženský dvojhlasý zpěv – soprán a alt Melodie unisono Střední a vyšší sopránová poloha es1 – es2 Fráze zpívány klidným dechem Nádechy spontánně vyplývají v místech, kde končí věta, nebo je v souvětí čárka Melodie přesně odpovídá vedení dechu Výhoda interpretace skladby českého autora na český text
Antonín Dvořák – Moravské dvojzpěvy (Skromná) (subjektivní pohled interpreta) Technika sborová - nutnost „nevyčnívat“ - splnit požadavky dirigenta: tempo, dynamika, nádechy - relativně dobré podmínky pro akusticko fonační zpětnou vazbu - hlasový projev není úplně svobodný Technika solová - dodržení tempa a dynamiky - svobodná volba akcentu - volnější vedení tónu - optimální podmínky pro vlastní sluchovou kontrolu - svobodné uplatnění všech individuálních kvalit hlasu
Ukázka č.2
W.A.Mozart – Requiem (Lacrimosa) Sopránový part ve větším smíšeném sboru: soprán, alt, tenor, bas Jiná hudební forma Vybraná hudební fráze zahrnuje širší škálu dynamiky hlasu Zpěv s doprovodným orchestrem Téma je závažné, hudební vyjádření náročnější Vyšší nároky na hlasovou techniku a interpretaci
W.A.Mozart – Requiem (Lacrimosa) Větší hlasový rozsah sopránu: d1 – a2 Požadavek na perfektní intonační čistotu půltónových a tónových kroků v taktu ukázky Estetické zvládnutí dynamického rozsahu Konkrétní fráze od piana do forte Přechod do sotto voce
W.A.Mozart – Requiem (Lacrimosa) Sbor
W.A.Mozart – Requiem (Lacrimosa) Soprán jako součást sboru (Andrea Priechodská)
W.A.Mozart – Requiem (Lacrimosa) Soprán v solovém projevu (Andrea Priechodská)
W.A.Mozart – Requiem (Lacrimosa) (subjektivní pohled interpreta) Technika sborová - větší propojení hlasů do jednoho celku – odlišná barva zvuku oproti dvojhlasu - horší podmínky pro akusticko fonační zpětnou vazbu - větší svoboda nádechu - pro sólistku celkově svobodnější projev – vyšší nároky na hlasovou techniku Technika solová - dodržení tempa a dynamiky - místy odlišný akcent na jednotlivých slabikách - jiné vedení fráze v taktu - optimální podmínky pro vlastní sluchovou kontrolu - správnou výslovností a rozdělením sil kontrola dechu a posazení hlasu + intonace
Poděkování panu zvukaři Martin Zezula, hudební studio SŠUM Brno
Děkuji za pozornost A předávám slovo panu Mgr.Fričovi,PhD., který pohovoří o akustické analýze prezentovaných zvukových ukázek