Sólový versus sborový hlas MUDr. Radan Havlík, Ph.D. AUDIO-Fon centr s.r.o., Brno MgA. Andrea Priechodská-Široká Sólistka opery Národního divadla Brno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Advertisements

Pohony pro mobilního robota
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
ICT 2 – 3 – 14 Kánon Anotace: Prezentace slouží k realizaci písně a seznámení hudebním pojmem kánon. Prezentace obsahuje pracovní list,
ICT VLASTNOSTI TÓNŮ – výška tónů
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Hudebně výrazové prostředky
Autor: Mgr. Hana Kalousková
HUDEBNÍ VÝCHOVA Havrlantová Natálie 2010.
Hudební výrazové prostředky
Studijní zaměření: hra na klavír
Akustika lidského těla
Školní vzdělávací program, Hra na klavír
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
ANTONÍN DVOŘÁK.
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Zpěvní hlasy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
2.1 Hudební vyjadřovací prostředky
Hudební výrazové prostředky
Překlad: PhDr. Jan Kuneš
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
HudebnÍ KoŘENÍ.
ORL ambul. – centrum léčby hlasových poruch
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Masarykova Univerzita Pedagogická Fakulta.  Místo konání: Pedagogická fakulta, Poříčí 7, Brno  Datum konání: 9. prosince 2010 Přehled.
A KUSTICKÉ VLASTNOSTI KLAVÍRU Jan Máca FJFI ČVUT v Praze Fyzikální seminář ZS
Název nástroje není saxofón, ale saxofon
Michal Rameš, Martin Pína, Jan Panáček
Zásady tvorby prezentací Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Pavel Broža Datum: Cílové ročníky: 6. a 7.
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
SYMFONIE. ERBEN ŠVÉDSKO VLTAVA NELAHOZEVES KÁČA.
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2
Sborový zpěv Porovnání způsobu zpěvu sborového a sólového M. Lejska, R.Havlík AUDIO-Fon centr. Brno Plzeň
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_HUDEBNÍ VÝCHOVA_HUDBA VOKÁLNÍ, INSTRUMENTÁLNÍ, VOKÁLNĚ.
Antonín Dvořák Světově uznávaný český hudební skladatel 19.století ROMANTIZMUS.
Spektrální analýza v hodnocení kvality hlasu Celostátní foniatrický seminář Brno
Kompenzace sluchových vad nejmenších dětí sluchadly Havlík, R.,Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P. Co nového za 10 let (2002 – 2012) 23. celostátní.
Konzervativní léčba hlasových poruch 69. kongres ORL Plzeň Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno.
Vznik hlasu Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno. Základní podmínka vzniku hlasu Anatomické a funkční propojení 3 systémů: Anatomické a funkční propojení.
Anotace Žáci se rozdělí do 3 skupin. Skupiny si jedna po druhé volí otázku. Pokud na ni odpoví dobře, připočítávají se jí příslušné body. Pokud ne, má.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
DSI – Dysphonia Severity Index Lejska,M., Bártková,E., Havlík,R.,Weberová,P.,Frostová, J. Audio-Fon centr. Brno.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_12_Píseň Běží liška k Táboru,
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_05_Opera, Bedřich Smetana.
Fyziologie hlasového ústrojí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Korekce lehké vady sluchu
Vizuální podoba pěveckého formantu
Korekce sluchové vady u nejmenších dětí
O huse Klipart MS Office.
Korekce lehké vady sluchu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Význam matematiky v hudbě
ČESKÁ STÁTNÍ HYMNA ICT 2 –
Akustické porovnání nahrávek sólového a sborového zpěvu
Antonín Dvořák dílo.
Hudební výchova ZŠ Praktická
AUTOR: Mgr. Jitka Němcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_HV_15
Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Partitura AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_27_03_HV6_Skála
O lidském hlase AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Transkript prezentace:

Sólový versus sborový hlas MUDr. Radan Havlík, Ph.D. AUDIO-Fon centr s.r.o., Brno MgA. Andrea Priechodská-Široká Sólistka opery Národního divadla Brno XXII. Celostátní foniatrické dny Evy Sedláčkové 9. česko-slovenský foniatrický kongres Kongresové centrum hotelu Parkhotel, Plzeň

Ukázka č.1

Antonín Dvořák – Moravské dvojzpěvy (Skromná) Sbor

Antonín Dvořák – Moravské dvojzpěvy (Skromná) Soprán jako součást sboru (Andrea Priechodská)

Antonín Dvořák – Moravské dvojzpěvy (Skromná) Soprán v solovém projevu (Andrea Priechodská)

Antonín Dvořák – Moravské dvojzpěvy (Skromná) Ženský dvojhlasý zpěv – soprán a alt Melodie unisono Střední a vyšší sopránová poloha es1 – es2 Fráze zpívány klidným dechem Nádechy spontánně vyplývají v místech, kde končí věta, nebo je v souvětí čárka Melodie přesně odpovídá vedení dechu Výhoda interpretace skladby českého autora na český text

Antonín Dvořák – Moravské dvojzpěvy (Skromná) (subjektivní pohled interpreta) Technika sborová - nutnost „nevyčnívat“ - splnit požadavky dirigenta: tempo, dynamika, nádechy - relativně dobré podmínky pro akusticko fonační zpětnou vazbu - hlasový projev není úplně svobodný Technika solová - dodržení tempa a dynamiky - svobodná volba akcentu - volnější vedení tónu - optimální podmínky pro vlastní sluchovou kontrolu - svobodné uplatnění všech individuálních kvalit hlasu

Ukázka č.2

W.A.Mozart – Requiem (Lacrimosa) Sopránový part ve větším smíšeném sboru: soprán, alt, tenor, bas Jiná hudební forma Vybraná hudební fráze zahrnuje širší škálu dynamiky hlasu Zpěv s doprovodným orchestrem Téma je závažné, hudební vyjádření náročnější Vyšší nároky na hlasovou techniku a interpretaci

W.A.Mozart – Requiem (Lacrimosa) Větší hlasový rozsah sopránu: d1 – a2 Požadavek na perfektní intonační čistotu půltónových a tónových kroků v taktu ukázky Estetické zvládnutí dynamického rozsahu Konkrétní fráze od piana do forte Přechod do sotto voce

W.A.Mozart – Requiem (Lacrimosa) Sbor

W.A.Mozart – Requiem (Lacrimosa) Soprán jako součást sboru (Andrea Priechodská)

W.A.Mozart – Requiem (Lacrimosa) Soprán v solovém projevu (Andrea Priechodská)

W.A.Mozart – Requiem (Lacrimosa) (subjektivní pohled interpreta) Technika sborová - větší propojení hlasů do jednoho celku – odlišná barva zvuku oproti dvojhlasu - horší podmínky pro akusticko fonační zpětnou vazbu - větší svoboda nádechu - pro sólistku celkově svobodnější projev – vyšší nároky na hlasovou techniku Technika solová - dodržení tempa a dynamiky - místy odlišný akcent na jednotlivých slabikách - jiné vedení fráze v taktu - optimální podmínky pro vlastní sluchovou kontrolu - správnou výslovností a rozdělením sil kontrola dechu a posazení hlasu + intonace

Poděkování panu zvukaři Martin Zezula, hudební studio SŠUM Brno

Děkuji za pozornost A předávám slovo panu Mgr.Fričovi,PhD., který pohovoří o akustické analýze prezentovaných zvukových ukázek