D O P R A V A. DOPRAVNÍ SYSTÉMY MIMO MĚSTA meziměstská a mezinárodní dopravní spojení,... UVNITŘ MĚST (městský dopravní systém) – v zastavěném i nezastavěném.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Legislativní rámce DvK v Č R 9. konferencia SPA - „Parkovanie v mestách“ 12. – Tatranské Matliare.
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Ing. Jiří Nouza náměstek primátora hl. m. Prahy Zóny placeného stání.
Parkovací dům SYSTEM KOMA.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Dopravní infrastruktura a její hodnocení
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
ČSN Odstavné a parkovací plochy silničních vozidel,
ČÁST B – ÚZEMNÍ STUDIE Definice dle stavebního zákona č. 183/2006 Sb. a jeho prováděcích vyhlášek - § 30 (1) Územní studie navrhuje, prověřuje a posuzuje.
petr horský 20/06/2012 Bratislava
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Pozemní komunikace Zákon 13/1997Sb. o pozemních komunikacích (silniční z.), Vyhláška 104/1997 Sb. Zákon upravuje kategorizaci pozemních komunikací, jejich.
Charakteristické znaky MHD
Dopravní a liniové stavby
ZÁKON O POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
D O P R A V A.
OUTDOOROVÉ AKTIVITY.
DOPRAVNÍ PRŮZKUMY.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Dopravní a liniové stavby
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Moderní cyklistická doprava
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
obytné stavby 1.roč.APS FAST 8. Přednáška TYPOLOGIE BYTOVÉHO DOMU
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Doprava v klídku.
Rodinné domy.
NBU2 LS2015 / BYDLENÍ Petr LÉDL KATEDRA ARCHITEKTURY BYTOVÝ DŮM
NBU2A LS2015 / RODINNÉ DOMY Petr LÉDL / Petr ŠIKOLA KATEDRA ARCHITEKTURY KONCEPT A DISPOZICE RODINNÉHO DOMU.
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
12ZADI (cvičení) Marián Svetlík ZS 2011/2012 ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ K612 Ústav dopravních systémů K612ZADI Základy dopravního inženýrství CVIČENÍ.
Úvod do pozemních komunikací
Modelování šíření hluku Kateřina Růžičková. České hygienické morny Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací č. 148/2006.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava v klidu – parkování vozidel Podklad ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM) Vládní výbor pro zdravotně postižené občany Národní rada osob se zdravotním postižením ČR Dagmar.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v. Upravené značky A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v.
Shrnutí analýzy pro pracovní skupinu
Anotace: Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Systémy veřejných kol „Bikesharing“ Eva Štěrbová, Ing. Cyklokonference 09 v Královéhradeckém kraji, Krkonoše –
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Konstrukce a výstavba silničních komunikací Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní cesta Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit,
Regionální operační program NUTS II Severovýchod Informační seminář pro Seminář Greenway Jizera , Mladá Boleslav.
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Bakalářská práce Autor: Petr Hoštička. * Cílem práce bylo zmapovat bezpečnost a použití zádržných systémů v silniční dopravě * Práce se zabývá rozdělením.
Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního.
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY MĚST MOSTU A LITVÍNOVA PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY VE MĚSTECH MOST A LITVÍNOV.
Ochrana před úrazem elektrickým proudem
Návrh koridorů cyklistické dopravy na území ITI Olomoucké aglomerace
Ú Z E M N Í S T U D I E Ú V O Z O V Á A K E B Z D I N C E
UNA – závěrečné shrnutí – příprava ke zkoušce
Navrhování tunelových staveb
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_ZEMĚPIS
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
PODPORA BEZPEČNÉ A EKOLOGICKÉ DOPRAVY
Materiál slouží k výkladu učiva dopravní výchovy pro žáky 3. ročníku
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Mapování přístupnosti a pražská Mapa přístupnosti
Dopravní značení Podklad ke cvičení
Informace o vyhlášených výzvách
Transkript prezentace:

D O P R A V A

DOPRAVNÍ SYSTÉMY MIMO MĚSTA meziměstská a mezinárodní dopravní spojení,... UVNITŘ MĚST (městský dopravní systém) – v zastavěném i nezastavěném území obcí –Pěší trasy a zóny –MHD - pozemní (bus, tram,.. - podzemní (metro,.. - nadzemní (monorail,.. –Automobilová doprava individuální, nákladní Uliční síť Doprava v klidu –Ostatní dopravní trasy (cyklotrasy, lodní,.. Propojení systémů ŘEŠENÍ DOPRAVNÍCH TRAS MUSÍ UMOŽNIT DOBROU ORIENTACI A ČITELNOST URČENÍ KOMUNIKACE

AUTO VE MĚSTĚ ZAJIŠŤUJE OBSLUŽNOST ÚZEMÍ – ZÁSOBOVÁNÍ, MHD – SVOZ ODPADU – ZAJIŠTĚNÍ POŽ. BEZPEČNOSTI – DOSTUPNOST SANITNÍM VOZŮM – … OSOBNÍ INDIVIDUÁLNÍ DOPRAVA DĚLENÍ MÍSTNÍCH KOMUNIKACÍ NA FUNKČNÍ SKUPINY PODLE DOPRAVNÍHO VÝZNAMU VE VZTAHU KE STRUKTUŘE OSÍDLENÍ A – rychlostní v obci nad 50 tis. obyv., vazba na vnější síť B – sběrné komunikace obyt.útvarů, průtahy silnic I.-III.tř. C – obslužné komunikace D – D1 – pěší a obytné zóny D2 – stezky pro cyklisty, pěší,... vyloučen provoz silničních motorových vozidel ČSN – PROJEKTOVÁNÍ MÍSTNÍCH KOMUNIKACÍ (ZMĚNA Z1 Z ÚNORA 2010)

ČTYŘPRUHOVÁ SMĚROVĚ ROZDĚLENÁ KOMUNIKACE S PŘECHODEM PRO CHODCE (FUNKČNÍ SKUPINA B NEBO C) ČSN

ODSTAVNÉ A PARKOVACÍ PLOCHY PLOCHY PRO UMÍSTĚNÍ VOZIDLA MIMO JÍZDNÍ PRUHY KOMUNIKACÍ, PRO STÁNÍ VOZIDLA  Parkování - krátkodobé (do 2 hod. trvání) - dlouhodobé (nad 2 hod.) (vždy po dobu nákupu, návštěvy, zaměstnání,…)  Odstavování- v místě bydliště či sídla provozovatele (po dobu, kdy se vozidlo nepoužívá - přes noc, několik dní…) PARKOVACÍ PLOCHY - ČLENĚNÍ –OTEVŘENÉ (NEKRYTÉ) –KRYTÉ (KRYTÁ PARKOVIŠTĚ A GARÁŽE) JEDNOTLIVÉ GARÁŽE (1-3 VOZY) ŘADOVÉ GARÁŽE (JEDNOPODLAŽNÍ ČI DVOUPODLAŽNÍ) HROMADNÉ GARÁŽE –HALOVÉ (JEDNOPODLAŽNÍ - I PRO BUS, NÁKLADNÍ AUTA ČI PRACOVNÍ STROJE) –VÍCEPODLAŽNÍ PARKOVACÍ SYSTÉMY –STOHOVACÍ –PALETOVÉ

ORGANIZACE PARKOVACÍ PLOCHY Ovlivněno: - Typem (rozměry) vozidel - Okruhem uživatelů Zvážit: -pohyb pěších po parkovišti -členění, zeleň,... -likvidace sráž. vod (rop. látky) -způsob úhrady ev. poplatku - Frekvencí (obrátka /1 místo) - Celkovou velikostí parkoviště Zvláštní druhy park.ploch: -K+R (Kiss and Ride) – krátkodobé do 10 min. -P+R (Park and Ride) – pro cestující, využívající i MHD (na méně než 24 hod.) -B+R (Bike and Ride) – pro jízdní kola (obd.P+R)

PROBLÉMY PŘI UMÍSTĚNÍ PARKOVIŠŤ DOSTUPNOST (DOCHÁZKOVÁ VZDÁLENOST) (POHODLÍ A KONTROLA) X NEPŘÍZNIVÉ DOPADY NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ - HLUK - EXHALACE

PROSTOROVÉ NÁROKY PŘI PARKOVÁNÍ Řídí se především rozměry, manévrovacími možnostmi a technickými vlastnostmi vozidel, pro které je parkovací plocha určena. U speciálních vozidel lze rozměr parkovacího stání přímo odvodit od rozměrů vozidla, u běžných aut lze využít hodnoty, doporučované ČSN a ČSN

PARKOVÁNÍ KOLMÉ A ŠIKMÉ (os.auta a dodávky)

PARKOVÁNÍ PODÉLNÉ (os.auta a dodávky)

příklady skutečných rozměrů – JEDNOTLIVÁ GARÁŽ TYPŠÍŘKADÉLKA AUDI A mm5 065 mm AUDI Q mm5 065 mm ŠKODA SUPERB1 820 mm4 840 mm ŠKODA FABIA1 645 mm3 995 mm MAX. ROZDÍL U DANÝCH PŘÍKLADŮCCA 0,35 MCCA 1,1 M VÝTAH Z ČSN vozidlo osobnídodávka vzdálenost minimální rozměr (m) A0,75 B0,40 C0,25 D 0,5 E (podél.stání) F (za sebou) 1,00 0,50 1,00 AB C D E-F 2,97m (3m) 5,34m (6m) B

a=1,75 2,5 0,75 min.2,9 a = šířka vozidla = 1,75m 0,25 např. Škoda Superb = 4,85 cca 5,10 PEVNÁ PŘEKÁŽKA (ZEĎ) šířka jízdního pásu (6m) rozměry stání v HROMADNÝCH garážích min. 0,25 BEZPEČNOSTNÍ ODSTUP dle normy stačí 5,0m = a+odstupy (1,75+0,75+0,25 =2,75) 0,75a=1,75 min. 0,25

▲ KOLMÉ STÁNÍ OS. AUT A DODÁVEK ▲ PODÉLNÉ STÁNÍ OS. AUT A DODÁVEK USPOŘÁDÁNÍ GARÁŽÍ (os.auta a dodávky)

HROMADNÉ VÍCEPODLAŽNÍ GARÁŽE (NADZEMNÍ PARKING VE WOLFSBURGU)

Marina City - Goldberg a spol. (1967)

RAMPY VNITŘNÍ –celé (na celou výšku podlaží) a šroubovité (obvykle celá výška garáží)15% –vyrovnávací (obvykle spoj. s terénem, méně než ½ výšky podlaží) a polorampy (MAX ½ výšky podlaží) 17% –parkovací (jsou na nich umístěna park.stání) 6% VNĚJŠÍ –celé a šroubovité 10% –vyrovnávací 17% Rd = poloměr vy d utého oblouku Autobusy75m Ostatní 20m RdRp Rp = poloměr vy p uklého oblouku Autobusy20m Ostatní 15m

MECHANICKÉ PARKOVACÍ SYSTÉMY Dělení: Stohovací (technický prostředek na principu překlápěcích či vertikálně posuvných plošin) Paletové (automatické parkovací systémy – APS) Klady: Prostorová ekonomie Není nutné zabezpečovat pohyb osob Kontrolovatelnost Zápory: Vyšší vstupní investice Obtížně použitelné pro veřejné garáže bez obsluhy Závislost na energii

STOHOVACÍ PARKOVACÍ SYSTÉMY Nutno určit kategorie parkovaných vozidel (tomu se přizpůsobí rozměry systému) Ovládání kartou či kódem Hydraulický pohon

AUTOMATICKÉ PARKOVACÍ SYSTÉMY příklady, typy, technické možnosti – viz. např.

Prodejna Toyota Gelsenkirchen

HORSKÉ APARTMÁNY KODAŇ, DÁNSKO ARCH.KANCELÁŘ B.I.G. – 2007/08

Výpočet počtu parkovacích a odstavných stání – viz ČSN , změna Z1 Celk. počet stání se vypočte podle vzorce: N = O o · k a + P o · k a · k p N - celkový počet stání pro posuzovanou stavbu (území) O o - základní počet odstavných stání podle tabulky níže P o - základní počet parkovacích stání podle tabulky níže k a - součinitel vlivu stupně automobilizace pro posuzované území k p - součinitel redukce počtu stání pro posuzované území (neuplatňuje se u bytových staveb)

ČSN , změna Z1 Tab.34 Výňatek (příklad)