Rožnov pod Radhoštěm 9. – 10. října 2013
Středa 9. října 09:30 – 10:15 hZahájení, informace o činnosti za uplynulé období Ing. Jiří Zajíček 10:15 – 11:00 hAktuální informace z MŠMT PhDr. Jindřich Fryč, 1. náměstek, MŠMT 11:00 – 11:30 hInformace z ČŠI Mgr. Tomáš Zatloukal, Pověřený ústřední školní inspektor 11:30 – 12:00 hDiskuse k dopolednímu bloku jednání 12:00 – 13:30 hOběd 14:00 – 16:30 hJednání v odborných sekcích 16:30 – 16:45 hPřestávka 16:45 – 17:00 hVzděláváme pro budoucnost aneb podpora zavádění ICT do výuky Irena Brifordová, Education Sector Manager, Microsoft s.r.o. 17:00 – 18:00 hSouhrnné výsledky MZ 2013 a příprava MZ 2014 Ing. Jiří Zíka, ředitel CERMAT – hVečeřeOd 20:30 h SPOLEČENSKÝ VEČER, 22 h RAUT
Čtvrtek 10. října 08:00 – 09:00 hSnídaně 09:00 – 10:15 hPředstavení IPn Pospolu a systému ECVET Ing. Petr Špirhanzl, MŠMT Ing. Pavel Hradecký PhD., MŠMT RNDr. Miroslav Kadlec, NÚV 10:15 – 11:00 hVýstupy z jednání odborných sekcí vedoucí odborných sekcí, resp. jimi pověření zástupci 11:00 – 12:00 hValná hromada asociace, doplňující volby projednání změn členské základny, rozpočtu, formulace usnesení ke klíčovým tématům 12:00 – 13:00 hOběd 13:00 hUkončení semináře
1. Novela školského zákona 2. Opatření pro podporu odborného vzdělávání 3. Standard učitele (IPn Kariéra) 4. Zákon 373/2011 o specifických zdravotních službách a vyhláška 79/2013 Sb. 5. OP Výzkum, vývoj a vzdělávání 6. Struktura maturitních zkoušek 7. Rámcová smlouva CZESHA s Microsoftem 8. Úprava RVP pro ZŠ (druhý cizí jazyk)
Hlavní témata z pohledu SŠ: 1. Reforma financování v RgŠ 2. Úprava právního postavení ředitelů 3. Ukončování oborů závěrečnou zkouškou Prošla připomínkovým řízením, připravena k předložení do vlády….
Prošlo připomínkovým řízením, akční plán schváleno 9. ledna Daňové úlevy pro podniky neprošly Senátem. Text ke stažení:
Je připravován standard pro učitele 4 karierní stupně Zatím nejsou zohledněni odborníci z praxe V rámci standardu učitele je připravován také karierní řád pro ředitele škol
Povinné prohlídky žáků před zahájením praktické výuky: § 8 lékařská prohlídka se neprovádí, je-li při praktickém vyučování nebo praktické přípravě vykonávána pouze práce zařazená do kategorie první. provádí se jedenkrát ročně, pokud žák nebo student při praktickém vyučování nebo praktické přípravě vykonává rizikové práce. Vyhláška 13/2005 Sb. o středních školách § 11 Teoretické vyučování V předmětech, které obsahují vybrané učivo, může být součástí teoretického vyučování cvičení. Cvičení se uskutečňuje zpravidla v učebnách, odborných učebnách a laboratořích. Podmínky, za nichž se cvičení uskutečňuje, stanoví školní vzdělávací program.
Prioritní osa 3 1. Rozvoj inkluzívního vzdělávání 2. Zvýšení kvality předškolního vzdělávání včetně usnadnění přechodu dětí na ZŠ 3. Zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích 4. Rozvoj systému hodnocení kvality a strategického řízení ve vzdělávání 5. Zkvalitnění přípravy budoucích a začínajících pedagogických pracovníků 6. Zvyšování kvality odborného vzdělávání včetně posílení jeho relevance pro trh práce
Společná část CJL + volitelně CIJ nebo MAT Profilová část 2 – 3 zkoušky podle rozhodnutí ŘŠ Z toho jedna praktická Upraveno školským zákonem, bez změny zákona zůstane MZ v této podobě. Hodnocení PP CJL škola/centrum ?
Smlouva Campus and School Text k dispozici na cenová hladina C zajištěna na 3 roky minimálně licencí pod touto smlouvou
Nutnost výuky 2. cizího jazyka V odůvodněných případech možnost posílení 1. cizího jazyka Možný dopad na střední školy Národní plán výuky cizích jazyků pro období
Zvýhodněná nabídka pro členské školy Chráněná dílna – náhradní plnění Smluvní vztah na zvážení ředitelů škol
Projednání v odborných sekcích Vyjádření ve výstupu z jednání Zapracování do stanoviska VH
A SPŠ navrhuje zavedení povinných přijímacích zkoušek pro všechny obory vzdělávání ukončené maturitní zkouškou a to na úrovni školského zákona pro všechny střední školy (bez rozdílu zřizovatele). Současný stav je neudržitelný, někteří zřizovatelé již v současnosti vyžadují povinné přijímací zkoušky, někteří nikoliv. To nezaručuje rovný přístup ke vzdělávání v jednotlivých krajích. V další fázi by bylo vhodné stanovit i minimální nutné požadavky pro přijetí do maturitních oborů vzdělávání.
V oblasti maturitních zkoušek je A SPŠ přesvědčena, že možnost volby mezi cizím jazykem a matematikou ve společné části MZ vyhovuje podmínkám SOŠ a proto je vhodné ji zachovat i do budoucnosti. Zavedení tří povinných zkoušek ve společné části by mělo negativní dopad na odbornou část vzdělávání. Zároveň doporučujeme postupný návrat hodnocení PP z CJL na centrální úroveň.
V oblasti kategorizace prací a pracovišť A SPŠ doporučuje zpřesnit kritéria pro zařazování jednotlivých pracovišť do jednotlivých kategorií. Je nezbytné zohlednit i rozsah a míru expozice tak, aby byla možná jednoznačná interpretace. Pro zařazení žáka do praktického výcviku či výuky by měla být dostatečná lékařská prohlídka před podáním přihlášky ke vzdělávání. Opakované prohlídky jsou organizačně i finančně velmi náročné.
V oblasti jazykové výuky A SPŠ doporučuje zavést výuku druhého cizího jazyka na SŠ, které nemají tuto povinnost stanovenou v RVP formou nepovinného předmětu. Tento způsob umožní talentovaným žákům případně dalším zájemcům rozšířit studium na SŠ o další cizí jazyk a zároveň nebude mít tato skutečnost dopad na odbornou část vzdělávání.