MOTIVACE VE VYUČOVÁNÍ. MOTIVACE Základní pilíř úspěšnosti žáka Základní pilíř úspěšnosti žáka U každého jedince je motivujícím prvkem jiná skutečnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Advertisements

Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Kvalitativní výzkum.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
PSYCHICKÉ JEVY.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Možnosti vizualizace výuky
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Výstupy z Úvodního semináře
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
Motivace ve výuce přírodopisu
Zdravá škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Metody pedagogické diagnostiky
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Učitel. jeden ze základních činitelů výchovně vzdělávacího procesu, profesionálně kvalifikovaný pedagogický pracovník, který je spoluzodpovědný za: přípravu,
Teorie motivace Adéla Furiková.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
KREATIVITA UČITELE JAKO VÝRAZNÁ HODNOTA VÝCHOVNÉHO PROCESU Referát na podkladě článku Václava Darmovzala uveřejněného v Pedagogické orientaci č. 2, z roku.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Koulová, Staufčíková „ Projekt je podnik žáka, činnost, za kterou převzal žák plně odpovědnost“.
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Prezentace a pilotáž finální verze posuzovacího nástroje vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka GA ČR P407/11/0262 Podpořeno.
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Modely mentální retardace
Téma Hypotézy ve výzkumu
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Motorické učení a jeho fáze Marie Blahutková. Motorické učení Proces získávání pohybových dovedností pomocí opakování Docilita – schopnost motorického.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Pedagogická diagnostika
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Současné pojetí školní TV, inovace ve vzdělávání
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Edukant motivace k učení a řešení výchovných problémů
MOTIVACE Zora Syslová.
Komunikace učitele se žáky
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

MOTIVACE VE VYUČOVÁNÍ

MOTIVACE Základní pilíř úspěšnosti žáka Základní pilíř úspěšnosti žáka U každého jedince je motivujícím prvkem jiná skutečnost U každého jedince je motivujícím prvkem jiná skutečnost Zvyšuje učební výkon žáka Zvyšuje učební výkon žáka Slouží k překonávání školních obtíží Slouží k překonávání školních obtíží

Motivace vychází z: Vnitřní pohnutky – potřeby Vnitřní pohnutky – potřeby Vnější popud – incentiva Vnější popud – incentiva

Zásady Přizpůsobit motivaci cíli a obsahu vyučování a též věku žáka Přizpůsobit motivaci cíli a obsahu vyučování a též věku žáka Vzít v potaz období tzv. „motivační krize“ – odmítání školy a učitelů vnímáno vrstevníky jako projev hodný ocenění Vzít v potaz období tzv. „motivační krize“ – odmítání školy a učitelů vnímáno vrstevníky jako projev hodný ocenění Jaká motivace vyvolá a udrží zájem žáka o učení?  při nesprávné volbě dochází u žáka k nezájmu až odporu Jaká motivace vyvolá a udrží zájem žáka o učení?  při nesprávné volbě dochází u žáka k nezájmu až odporu

Negativní motivace Nejvýznamnější projev – frustrace Nejvýznamnější projev – frustrace Frustrace poznávacích potřeb – nuda Frustrace poznávacích potřeb – nuda Frustrace téměř všech potřeb – strach Frustrace téměř všech potřeb – strach  žák se necítí ve škole dobře, neefektivní práce  žák se necítí ve škole dobře, neefektivní práce

Nuda Vychází z: Vychází z: Subjektivně pociťovaná monotónnost vyučovacích hodin Subjektivně pociťovaná monotónnost vyučovacích hodin Subjektivně vnímaná neužitečnost vyučovacího předmětu Subjektivně vnímaná neužitečnost vyučovacího předmětu Pedagog by měl: Zajímavý výklad Vhodný způsob řízení a vedení vyučovací hodiny Vhodně volená motivace

Klima třídy Klima třídy a školy významně ovlivňuje motivaci Klima třídy a školy významně ovlivňuje motivaci Jistota nevyčlenění z kolektivu z důvodu žákovy aktivity Jistota nevyčlenění z kolektivu z důvodu žákovy aktivity Ocenění snahy učitelem Ocenění snahy učitelem

Vnitřní motivace Vychází z vnitřního zájmu žáka o učení Vychází z vnitřního zájmu žáka o učení Žák se učit chce, má zájem o předmět, chce se dozvědět něco nového Žák se učit chce, má zájem o předmět, chce se dozvědět něco nového Žák ví, že naučené je pro něj užitečné a přínosné Žák ví, že naučené je pro něj užitečné a přínosné Není očekávána žádná vnější odměna Není očekávána žádná vnější odměna Převažuje u žáků, kteří nemají problémy s výukou Převažuje u žáků, kteří nemají problémy s výukou

Vnější motivace Žák se neučí z vlastního zájmu, je mu nařízeno Žák se neučí z vlastního zájmu, je mu nařízeno Žák má rád rodiče, záleží mu na tom, co si myslí spolužáci atd. Žák má rád rodiče, záleží mu na tom, co si myslí spolužáci atd. Typy: Typy: Klasifikace Klasifikace Odměna Odměna Trest Trest

Klasifikace Vyjádřena: Vyjádřena: Kvantitativně hodnotícím stupněm (známka) Kvantitativně hodnotícím stupněm (známka) Verbálně hodnotícími výroky Verbálně hodnotícími výroky

Klasifikace Slovní hodnocení Slovní hodnocení Jasná představa o způsobu práce Jasná představa o způsobu práce Ocenění schopnosti tvořivého řešení problému, týmové práce  praktické pro život Ocenění schopnosti tvořivého řešení problému, týmové práce  praktické pro život Zmatené pro rodiče, co žáci vlastně umí? Zmatené pro rodiče, co žáci vlastně umí? Známka Více motivující Lepší orientace o úrovni Žádné informace o žákově snaze, tvořivosti, píli

Odměny a tresty Správné uplatňování vede k ovlivňování vztahu žáka k učení a školní práci Správné uplatňování vede k ovlivňování vztahu žáka k učení a školní práci Upřednostňování odměny, trest pouze upozorňuje na nežádoucí chování, ale neřeší příčiny Upřednostňování odměny, trest pouze upozorňuje na nežádoucí chování, ale neřeší příčiny

Odměna Pohlazení Pohlazení Souhlas Souhlas Dávání druhým za vzor Dávání druhým za vzor Pochvala Pochvala Pochvala pohledem Pochvala pohledem Frekvence odměn se má snižovat Negativní motivační účinek – snaha získat pouze nějakou hodnotu místo rozvoje zájmu o učení

Trest Písemné úkoly Písemné úkoly Nechání po škole Nechání po škole Ztráta výhod (přesazení) Ztráta výhod (přesazení) Informování rodičů Informování rodičů Tělesný trest Tělesný trest Poznámka Poznámka Písemné napomenutí Písemné napomenutí Zabránění opakování nežádoucího chování Přesná kritéria, přiměřenost míře provinění Vyvarovat se projevu sympatií, antipatií, momentálních nálad

Nemotivující činitelé Autokratický styl vyučování Autokratický styl vyučování Učitel nařizuje, rozhoduje, kontroluje, trestá Učitel nařizuje, rozhoduje, kontroluje, trestá Žáci se aktivně neúčastní výuky Žáci se aktivně neúčastní výuky Disciplína, poslušnost, memorování Disciplína, poslušnost, memorování Dnešní trend „přátelskost“ školy Prostor pro diskuzi Různorodost názorů Domluva Participace žáka  nevýhody: Ztráta kázně, nejasnost požadavků, chaos

Nemotivující činitelé Strnulost vyučovacích metod Strnulost vyučovacích metod Fádnost Fádnost Nedostatek tvořivosti ze strany učitele Nedostatek tvořivosti ze strany učitele Velké množství informací Velké množství informací Nízká komplexnost přípravy do života Nízká komplexnost přípravy do života Důraz na školní známky a soutěže Důraz na školní známky a soutěže

Otázky Jaký druh motivace využívám? Jaký druh motivace využívám? Využívám klasifikaci a hodnocení tak, aby působily jako pozitivní motivační prostředek? Využívám klasifikaci a hodnocení tak, aby působily jako pozitivní motivační prostředek? Motivuji méně úspěšné žáky tak, aby překonali negativní vztah k učení? Motivuji méně úspěšné žáky tak, aby překonali negativní vztah k učení? Vytvářím ve vyučování optimistickou náladu a tvořivou atmosféru? Vytvářím ve vyučování optimistickou náladu a tvořivou atmosféru? Využívám didaktické hry a střídám hravou činnost, práci a učení? Využívám didaktické hry a střídám hravou činnost, práci a učení? …

Způsoby zvyšování motivace Problémové vyučování Problémové vyučování Vyučování hrou Vyučování hrou Soutěže Soutěže Dramatizace činnosti Dramatizace činnosti Odměna a trest Odměna a trest Uplatňování principu sebevyjádření žáka Uplatňování principu sebevyjádření žáka Rozmanitost ve vyučování Rozmanitost ve vyučování Brainstorming Regenerace sil Tvořivost Kooperativní vyučování a učení Využívání informačních fondů Aktuálnost Uplatňování principu smyslu a významu učiva

Děkuji za pozornost