Voda a vzduch – základ života Mgr. Iveta Studená Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pevné látky VY_32_INOVACE_2A_02 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Advertisements

Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Voda (opakování) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova.
Směsi – opakování základních znalostí Autor: Mgr. Studená Iveta Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo.
Voda Základní podmínka života Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_22_4_RISKUJ_VODA, VZDUCH, OHEŇ Číslo skupiny: 2 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Vypracoval Daniel Beneš, Hana Lollková a Becca Křístková.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch8 - 6 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Přírodověda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VODA ŽIVOTADÁRNÁ KAPALINA.
Voda Základ života.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_36_PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI - VZDUCH, PŮDA, TEPLO A SVĚTLO Autor: Mgr. Petra Kukuczková Předmět: Prvouka Třída: 3. ročník.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Změny skupenství látky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Voda H2O. Voda H2O Typy vod V přírodě se voda nikdy nevyskytuje čistá, obsahuje vždy určité množství rozpuštěných látek, plynů a nerozpuštěných pevných.
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Znečištění ovzduší Obr. 1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Oběh vody v přírodě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Autor: Stejskalová Hana
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
Neživá příroda vzduch a voda.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Atmosféra Země.
Závislost elektrického odporu
Vzduch.
Neživá příroda - vzduch
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Vzduch - opakování Vysvětli pojem atmosféra a popiš složení vzduchu.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
Kyslík - Oxygenium PSP IV.A skupina  6 valenčních elektronů
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

Voda a vzduch – základ života Mgr. Iveta Studená Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

NÁZEV DUMVODA A VZDUCH – ZÁKLAD ŽIVOTA Šablona číslo:XI Sada číslo:2 Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Iveta Studená Anotace:Prezentace vytvořená za účelem zopakování většího celku s názvem voda a vzduch – základ života. Animace jsou uspořádané tak, že učitel pokládá otázky, poté co na ně žáci odpoví se na obrazovce objeví správná odpověď. Očekávaný výstup:Žáci aktivně odpovídají na otázky, ověřují si doposud získané znalosti. Zapisují si informace, které zapomněli do sešitu. Druh učebního materiálu:PowerPointová prezentace Typická věková skupina:13 – 14 let Klíčová slova:Voda, vzduch, oheň Pomůcky a materiál:Interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM:40 min.

Voda Hydrosféra =vodní obal Země Zahrnuje: a) oceány b) moře c) voda na povrchu (tekoucí, stojatá, sníh, led) d) voda podzemní

Mořská voda 97% Sladká voda 3% (v ledovcích, podzemní)

Koloběh vody v přírodě:

Dělení vody: podle obsahu minerálních látek a) destilovaná (neobsahuje žádné minerály) b) měkká (dešťová, v potocích) c) tvrdá (podzemní) d) minerální (značné množství minerálů, i léčivá) e) slaná

Destilovaná voda zisk:destilací vlastnosti:čirá, bezbarvá kapalina, v silné vrstvě namodralá obsahuje pouze atomy vodíku (H) a kyslíku (O) teplota tání za normálního tlaku:0°C teplota varu za normálního tlaku: 100°C největší hustota4°C1,000 g/cm3 je při využití:v laboratořích, do chladičů, akumulátorů, do napařovacích žehliček

Minerální voda Vincentka – Luhačovice Magnesia, Mattoni – Karlovy Vary Poděbradka – Poděbrady Ida – Běloves Dobrá voda – Byňov u Nových Hradů Ondrášovka – Moravský Beroun

Dělení vody: podle obsahu nečistot a) PITNÁ - musí být zdravotně nezávadná - zisk z podzemní vody nebo úpravou povrchové vody a)usazování b)chemizace – vločkovitá sraženina c)filtrace – pískový filtr d)dezinfekce – chlorem, UV – zářením, ozonem

Dělení vody b) UŽITKOVÁ - neobsahuje látky, které poškozují zdraví používá se: k mytí, koupání, praní prádla, napájení zvířat, mytí auta, zalévání rostlin nesmíme ji používat:k pití, přípravě potravy, mytí nádobí

Dělení vody c) odpadní- její čistota má být taková jako čistota předtím odebrané vody vzniká: v laboratořích, v domácnostech, v průmyslu a zemědělství Při nedostatečné úpravě odpadní vody se znečišťují vodní toky.

Čištění odpadních vod 1) chemické čištění 2) biologické čištění (mikroorganismy + kyslík) Vedlejšími produkty jsou: biologické kaly (hnojivo) plynné produkty (palivo)

Samočištění vody přirozený děj díky činností mikroorganismů a kyslíku

Vzduch

Atmosféra: plynný obal Země Složky vzduchu: mikroorganismy, pylová zrna, prach, …

Znečišťování ovzduší 1) teplárny, tepelné elektrárny 2) automobilová doprava 3) lokální topeniště

Opatření ke snížení škodlivin 1) Bezolovnatý benzín - NATURAL 2) Katalyzátory do aut 3) Zařízení k zachytávání popílku

Teplotní inverze studený vzduch se drží u země teplota vzduchu směrem nahoru stoupá na horách je jasno – teplo, v nížinách je zima a oblačno Fotografie autorky

Smog směs mlhy, prachu a kouřových zplodin

Kyslík získává se destilací vzduchu podmínkou života na Zemi široké využití: v průmyslu, lékařství také škodí: kažení potravin, rezavění, tlení dřeva

Ozon ozónová vrstva – chrání před průnikem UV a kosmického záření, které způsobuje rakovinu narušuje ji: zplodiny z motorů nadzvukových letadel, freony po narušení hovoříme o ozónové díře

Hoření chemický děj, při kterém vzniká teplo, světlo a látky jiných vlastností PLAMEN - sloupec hořících plynných látek TEPLOTA VZNÍCENÍ - nejnižší teplota, při které hořlavá látka vzplane a hoří minimálně 5 s

Hoření Hořlaviny – prudce hoří se vzdušným kyslíkem Oheň – člověkem řízené hoření v omezeném prostoru Požár – člověkem nekontrolované hoření v předem nevymezeném prostoru

Hašení plamene 2 způsoby: zamezení přístupu vzduchu ochlazení pod teplotu vzplanutí Hasící prostředky: 1)Vodní – nehasíme spotřebiče pod elektrickým proudem 2)Pěnový 3)Práškový – nehasíme prachy 4)Halonový

První pomoc Voláme hasiče typy popálenin: I.Stupeň – lehká popálenina, zčervenalá kůže II.Stupeň – střední popálení, tvoření bolestivých puchýřů III.Stupeň – těžké popáleniny, kůže uhelnatí

Obrázky z webu NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. NEUVEDEN. procproto.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. FIEDLEROVÁ, Renata. cestovani.idnes.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. EVANS, John. ga.water.usgs.gov [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:.

NEUVEDEN. stuffforschool.blog.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. PROFIMEDIA.CZ. img.cz.prg.cmestatic.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:.

NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. PLZEŇSKÁ ENERGETIKA A.S.. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. PRIVACY DISCLAIMER. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. STRAKA, Matin. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. REPROFOTO. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:.

PISKAČ, Pavel; ČERMÁK, Vilém. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. NEUVEDEN. prpomoc.kvalitne.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:.

Citace Vlastní archiv autorky

web vladnuti/ vladnuti/ zimy-extremni-vedra/ zimy-extremni-vedra/ /igsvet.aspx?c=A070921_170226_igsvet_tomhttp://cestovani.idnes.cz/island-nejkrasnejsi-peklo-sveta-dal- /igsvet.aspx?c=A070921_170226_igsvet_tom mapy=39&lng=&menu= mapy=39&lng=&menu interview-s-jirim-tutterem-reditelem-ceske-pobocky-greenpeace/ interview-s-jirim-tutterem-reditelem-ceske-pobocky-greenpeace/ vlastnim-autem.htmlhttp://tn.nova.cz/zpravy/regionalni/plynovy-sebevrah-muz-59-se-otravil- vlastnim-autem.html

Web fosilnich-palivhttp://ucebnice.enviregion.cz/ovzdusi/zdroje-znecisteni/spalovani- fosilnich-paliv cislo_76753.htmlhttp:// cislo_76753.html prvku.html?framebreakerhttp:// prvku.html?framebreaker globalnimu-oteplovani-pte- /ln_veda.asp?c=A100128_174812_ln_veda_lvvhttp:// globalnimu-oteplovani-pte- /ln_veda.asp?c=A100128_174812_ln_veda_lvv http:// 2480