Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Kultura mluveného projevu – prezentace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Advertisements

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Kultura mluveného projevu – prezentace.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
1 Profilová část maturitní zkoušky a poznatky z 5leté praxe Mgr. Petra Pátková, odbor vzdělávací soustavy jednání Asociace SPŠ Špindlerův Mlýn, 7. říjen.
Německý jazyk Vánoce Online diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium F. X. Šaldy, Liberec Vyučující: Mgr. Renata Šípová Expert: Mgr. Jana.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_18 Informatika - MS Excel – Typy grafů Autor: Pavlína.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
VI. Vyučovací lekce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Matouš Bořkovec, ZŠ Mikoláše Alše
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MOC VÝKONNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Seminář pro příjemce OPVK
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
Tato prezentace byla vytvořena
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Téma : Veřejné zakázky Úvodní prezentace Ing. Jiří Boháček
Význam utkání v sportovních hrách
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název projektu: Moderní škola
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Poměr v základním tvaru.
Občanská výchova a svět práce - 9. ročník Milan Šimek
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Útočné činnosti jednotlivce vztahového typu
Základy účetnictví změny rozvahových položek
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Člověk a jeho zdraví TÉMA:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Funkční styl řečnický.
SLOH A KOMUNIKACE Projev, proslov.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Poměr v základním tvaru.
Neživá příroda - vzduch
Rovnice HRA.
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_01_Ekosystémy
Profesionalizace sociální práce v ČR
Transkript prezentace:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Kultura mluveného projevu – prezentace semináře 2 Moderování debaty

V úvodní části semináře procvičování základních složek tvorby a ovládání hlasu i těla při projevu (viz prezentace KMP 2010): praktická cvičení na respiraci, fonaci, artikulaci, mimiku, gestikulaci a ovládání těla během projevu trvání: minut po vstupní instruktáži v každém semináři „rozcvičku“ samostatně připraví a poté vede jeden ze studentů „Rozcvička“ – pravidelná úvodní část semináře

Respirace – nácvik správného dýchání správné dýchání - základ správného mluvení cíl – uvědomit si důležitost správného dýchání pro vyrovnanost projevu, pracovat s dechem; rozdíl mezi hrudním (žeberním) a břišním (bráničním) dýcháním praktické cvičení - příklad v sedě na patách výdech, hlava volně spuštěná na prsa, záda rovná, ruce volně položené na stehnech; s nádechem se vztyčujeme do kleku, vtáhneme břicho, sepneme ruce jako při modlitbě, držíme dech; s výdechem se spouštíme do původní polohy; soustředíme se na dech; opakuje se 4x

Respirace - hrudní (žeberní) a břišní (brániční) dýchání

Fonace – uvědomění si práce hlasivek a funkce rezonančních dutin výdechový proud, hlasivky a rezonanční dutiny – hlavová a ústní rezonance cíl – uvědomit si plnost a barvu hlasu, nácvik schopnosti „otevřít“ hlas, posadit ho „do masky“ praktické cvičení uvolněný postoj, hluboce se několikrát nadýchneme a vydechneme; po hlubokém vdechnutí úsporně hlubším hlasem vydechujeme na hlásku „a“ znovu po hlubokém vdechnutí o něco vyšším hlasem vydechujeme na hlásku „e“ podobně pokračujeme na další samohlásky, vždy o něco zvyšujeme tón hlasu sledujeme čistotu hlásek – nemění se „a“ v široké „ä“, není „e“ „mečivé“ apod., velmi vhodné je nahrávání a následný poslech

Fonace - rezonanční dutiny A dutina ústní - orální B dutina nosní - nazální C dutina hrdelní - laringální D velum, měkké patro Aktivní mluvní orgány obr. dle is.muni.cz/fonetika/ucebnice/ch05s02s04.html

Artikulace – artikulační orgány a postupy procvičování správné výslovnosti ukázka foneticky správné tvorby hlásek - artikulace hlásky [ l ] obr. dle is.muni.cz/fonetika/ucebnice/ch05s02s04.html různé podoby artikulace hlásky [ l ]

Artikulace – artikulační orgány a postupy procvičování správné výslovnosti artikulační orgány a jejich funkce procvičování předozadního pohybu čelisti cíl – naučit se pečovat o správnou výslovnost; při cvičení sedíme, správné provedení kontrolujeme v zrcátku praktické cvičení - příklad pečlivě a zřetelně vyslovujeme „Vznesl se do vzduchu.“ pečlivě a zřetelně vyslovujeme „Všecka voda vyvzlínala.“ pečlivě a zřetelně vyslovujeme „Zvysoka svítí hvězdy.“

Artikulace – artikulační orgány a postupy procvičování správné výslovnosti artikulační orgány a jejich funkce procvičování artikulace jazykolamy cíl – procvičování zřetelné artikulace praktické cvičení - příklad studenti vyslovují jeden po druhém, pomalu a zřetelně vždy jeden jazykolam Nesnese se se sestrou. Mařenko, řekni ř. Neřeknu, Bořku. Měla babka vrabce v kapse, vrabec babce v kapse píp. Jelen letěl jetelem, jetelem letěl jelen. Letěl jelen jetelem? Jelen jetelem letěl.

Mimika, gestikulace, pohyb jako součást kultivovaného projevu - nácvik ovládání pohybů vlastního těla uvědomování si pohybů těla pantomimické hříčky cíl – nácvik rozložení pohybu, pohyb jako způsob vyjádření praktické cvičení - příklad vybraný student předvádí zadaný pohyb (např. snowboarding), ostatní jeho pohyby korigují všichni studenti napodobují co nejpřesněji zkorigovaný pohyb předváděný prvním studentem skupinová hříčka – „ Autobus“ (+ mimika, gestikulace)

Moderování debaty nácvik konkrétního mluvního projevu v různých pozicích cíl – upevňování komunikativních schopností, dovednosti sebevědomě vystupovat, pohotově reagovat, ovládat trému praktické cvičení 1: Moderování řízené debaty za účasti celého semináře (typ „Tykadlo“) Motivace: rozbor videonahrávek z veřejných médií

Rozbor pořadů založených na moderování, typ „Tykadlo“ Projekce pořadů veřejných médií z on-line vysílání na internetu, např.: Tykadlo na Partie na Máte slovo na Tah dámou na Historie.cs na

Rozbor pořadů založených na moderování, typ „Tykadlo“ Studenti po zhlédnutí videonahrávek posuzují vystupování moderátora na základě předem stanovených kritérií: připravenost moderátora a zvládnutí tématu poutavost debaty, schopnost zaujmout posluchače kontakt s účastníky debaty schopnost reagovat na neočekávané situace spisovná mluva a modifikace projevu dle účastníků debaty gestikulace a mimika

Příprava a vlastní moderování debaty, typ „Tykadlo“ Studenti připraví vlastní moderování debaty na zadaná témata příprava moderování minut, každý samostatně vlastní vedení debaty – každý student 5 minut ostatní studenti představují „debatující“ Vyhodnocení – nejúspěšnější moderátor

Příprava a vlastní moderování debaty, typ „Tykadlo“ Příklady možných zadaných témat: Co vám vadí na dnešní škole? Najdou se dnes ve třídě opravdoví přátelé? Setkali jste se někdy s šikanou? Koníčky dnešní mládeže Jaké jsou hlavní hodnoty dnešních mladých lidí? Tráví současní mladí lidé opravdu volný čas pouze u počítačových her, internetu či televize?

Moderování debaty nácvik konkrétního mluvního projevu v různých pozicích cíl – upevňování komunikativních schopností, dovednosti sebevědomě vystupovat, pohotově reagovat, ovládat trému praktické cvičení 2: Moderování řízené debaty za účasti celého semináře (typ „Otázky Václava Moravce“) Motivace: rozbor videonahrávek z veřejných médií

Rozbor pořadů založených na moderování, typ „Otázky Václava Moravce“ Projekce pořadů veřejných médií z on-line vysílání na internetu, např.: Otázky Václava Moravce na - Fakta Barbory Tachecí na Hyde park na

Rozbor pořadů založených na moderování, typ „Otázky Václava Moravce“ Studenti po zhlédnutí videonahrávek posuzují vystupování moderátora na základě předem stanovených kritérií: připravenost moderátora a zvládnutí tématu poutavost debaty, schopnost zaujmout posluchače kontakt s účastníky debaty schopnost reagovat na neočekávané situace spisovná mluva a modifikace projevu dle účastníků debaty gestikulace a mimika

Příprava a vlastní moderování debaty, typ „Otázky Václava Moravce“ Studenti připraví vlastní moderování debaty na zadaná témata příprava moderování minut, ve trojicích dle dohody ve skupině – jeden student moderuje, zbývající dva představují „debatující odborníky“ podle předem zadané role vlastní debata – skupina 10 minut Vyhodnocení – skupina s nejlépe zvládnutou debatou

Příprava a vlastní moderování debaty, typ „Otázky Václava Moravce“ Příklady možných zadaných témat: Roste v České republice zločinnost? Moderátor + politik vládní strany + policejní prezident Potřebujeme státní maturitu? Moderátor + ministr školství + opoziční politik Potřebujeme v ČR vzdělané občany? Moderátor + význačný podnikatel + rektor vysoké školy Je očkování malých dětí povinné nebo záleží na rozhodnutí rodičů? Moderátor + hlavní hygienik ČR + rodič „odpírač“ Děkujeme, odcházíme? Situace ve zdravotnictví. Moderátor + ministr zdravotnictví + předseda lékařských odborů

Použité zdroje a literatura Špačková A.: Moderní rétorika, Grada, Praha 2003 Maříková M.: Rétorika, Professional Publishing, Praha 2006 Allhof. D. W., Alhoff W.: Rétorika a komunikace, Grada, Praha 2007 Přeučil J.: Kouzlo rétoriky, Alpress, Frýdek-Místek 2007 Kohout J.: Rétorika, Management Press, Praha 2002 Plamínek J.: Komunikace a prezentace, Grada, Praha 2008 Valenta M.: Dramaterapie, Grada, Praha 2007 Flume P.: Rétorika v praxi, Grada, Praha 2008 Šmajsová-Buchtová B.: Rétorika, Grada Publishing, Praha 2010 URL [cit ] URL [cit ]

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Ilona Pařízková Předmět: Kultura mluveného projevu Datum: