, KOMUNIKAČNÍ NÁSTROJE
Elektronická pošta, zkráceně , je způsob odesílání, doručování a přijímání zpráv přes elektronické komunikační systémy. Internetové ové zprávy se skládají ze dvou hlavních častí: Hlavička – předmět zprávy, odesílatel, příjemce a jiné informace o u Tělo – Samotná zpráva, obyčejně obsahuje na konci blok s podpisem.
Hlavičky obvykle obsahují alespoň 4 pole: Od (From): ová adresa (popř. i jméno) odesílatele zprávy (zpravidla vyplňuje program automaticky) Komu (To): ová adresa (popř. i jméno) příjemce zprávy, adresátů může být více současně (vyplňuje odesílatel) Předmět (Subject): stručný popis obsahu zprávy (vyplňuje odesílatel, nepovinně) Datum (Date): místní datum a čas odeslání zprávy (vyplňuje program automaticky)
OVÁ ADRESA ová adresa Každý uživatel musí mít pro příjem zpráv svoji ovou adresu, která identifikuje jeho elektronickou poštovní schránku. Ta je fyzicky umístěna na nějakém internetovém serveru, populární jsou zejména servery, které nabízejí e- mailovou schránku zdarma a s webovým rozhraním (např. Centrum.cz, GMail, Seznam.cz). Pro odesílání zpráv není vlastní ová adresa nutná, typickým příkladem jsou elektronické pohlednice, bez vlastní ové adresy lze přes webové rozhraní zasílat také klasické ové zprávy i s přílohou (např. Sendik.cz).
Nejčastější české free y jsou : Seznam.cz Centrum.cz Google.com
KOMUNIKAČNÍ NÁSTROJE ICQ Celým názvem I Seek You [áj sík jú]. Program byl vyvinut izraelskou firmou Mirabilis. V Česku zajišťuje podporu, oficiální překlad a prezentaci klienta ICQ firma a portál Atlas.cz a Centrum.cz Funkce programu ICQ zahrnují –posílání textových zpráv, –offline posílání zpráv, –chatování ve více uživatelích, –omezené odesílání SMS zpráv zdarma –posílání souborů, pohlednic –multiplayerové hry převážně v technologii Flash
KOMUNIKAČNÍ NÁSTROJE SKYPE Program, který umožňuje provozovat internetovou telefonii. Jeho autory jsou Nikla Zennström a Janus Friis. Země původu je Estonsko. Program umožňuje telefonovat mezi svými uživateli zdarma, za poplatek lze telefonovat do tradičních telefonních sítí (služba SkypeOut) a případně získat telefonní číslo a přijímat telefonáty z pevných a mobilních sítí se službou SkypeIn. Skype však nepodporuje volání na linky záchranného systému (rychlá lékařská pomoc, hasiči, policie).
KOMUNIKAČNÍ NÁSTROJE FACEBOOK Rozsáhlý společenský webový systém sloužící hlavně - k tvorbě sociálních sítí, - komunikaci mezi uživateli - sdílení multimediálních dat, udržování vztahů a zábavě. - Se svými 500 miliony aktivních uživatelů ( 19. července 2010) je jednou z největších společenských sítí na světě. - plně přeložen do šedesáti pěti jazyků. Po registraci v systému a odsouhlasení licence má uživatel možnost vyplnit svůj detailní profil a může se připojovat k různým skupinám uživatelů a získávat nové kontakty. Pokud jiný uživatel souhlasí s tím, že je váš přítel, můžete vidět také jeho profil. Někteří uživatelé ovšem svoje profily pomocí nastavení práv uživatelů zveřejňují i lidem, kteří jsou zapsáni pod stejnou skupinou nebo i celému internetu. Systém umožňuje komunikaci mezi uživateli pomocí zpráv, diskusních fór nebo diskusemi na uživatelských profilech. Další funkce obstarávají externí i interní aplikace. Ty nejpoužívanější pocházejí přímo z dílen Facebooku. Hlavní síla Facebooku je v propojenosti jednotlivých komponent.
KOMUNIKAČNÍ NÁSTROJE DISKUZNÍ FÓRUM A CHAT Internetová diskuse je stránka (místo) na internetu, kam lidé vkládají své názory a reakce a ty se následně na stránce zobrazují. Oproti chatu se internetová diskuse obvykle liší tím, že přispěvatelé nemusí být ke stránce připojeni současně a reagovat bezprostředně, ale mohou reagovat i s odstupem mnoha dní či měsíců. Mnohé diskusní stránky však mají zároveň i znaky chatu. Chat je krátká komunikace nebo rozhovor dvou nebo více lidí prostřednictvím komunikační sítě. Uskutečňuje se vždy v reálném čase. V užším smyslu se při chatu komunikuje formou psaného textu. Slovo chat se v angličtině běžně používá pro klábosení, pokec, přátelský rozhovor. V technologickém smyslu se původně jednalo o čistě textovou formu komunikace, při které mohly být vyměňovány pouze znaky. Pro chat byl zaveden komunikační protokol IRC.Později se k tomuto způsobu přidala možnost přenášet zvuk, případně i obraz. Mluvíme pak o audiochatu, případně videochatu.