ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0464 ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.1.
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Rozbor neuměleckého textu
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.1.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Powerpoint Templates Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Číslo-název šablony klíčové aktivity
Styl publicistický Marcela Jurková.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
Přehled stylů, jejich hlavní znaky a druhotné (odvozené) styly
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Úvod do teorie a praxe překladu
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Stylistika Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Stylistika: Slohotvorní činitelé Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl - psané útvary Název sady:Funkční styly pro 2. ročník,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Stylistika = nauka o slohu (stylu), o výstavbě jazykového projevu (ústního a písemného) cíl: vytříbený ústní nebo písemný projev.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
9. ročník Michaela Hantková
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
O útvarech, žánrech a textech
Publicistický styl - úvod
Střední škola obchodně technická s. r. o.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Mgr. Helena Průžová Název DUM Jazyk a styl žurnalistiky Kód DUM VY_32_INOVACE_7.1.5 Datum vytvoření Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblast Mediální výchova Výstup ŠVP Mediální produkty a jejich významy Anotace DUM Prezentace přináší přehled o stylu mediálních sdělení a zabývá se zejména jejich kompozicí a jazykovou charakteristikou. Metodický popis Prezentace slouží jako podpůrný materiál pro výklad učitele, ale je vhodná také k samostudiu pro žáky. Hodnocení Materiál se osvědčil, přispěl ke zkvalitnění výuky. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

 styl = výběr jazykových prostředků pro konkrétní komunikaci, proniká všemi jazykovými rovinami  je ovlivňován slohotvornými činiteli

 objektivní slohotvorní činitelé: - funkce sdělení - připravenost nebo nepřipravenost - prostředí (soukromé – veřejné) - jazyková forma (mluvenost – psanost) - vztah k tématu (vážný, humorný, ironický, …) - přítomnost adresáta a jeho interakce (monologičnost – dialogičnost)

 subjektivní slohotvorní činitelé: - osobnost autora sdělení, jeho nálada - vzdělání a intelekt - věk a pohlaví, tělesný stav - sociální role - komunikační záměr - vyjadřovací dovednosti

 tlak profese jako specifický faktor: - časová tíseň při přípravě textu (práce na něm, nutnost úprav, mnohdy těsně před uzávěrkou) - málo pohodlí a klidu pro práci - nepravidelnost rytmu (nárazová práce, služby) - povinnost psát spíše o tématech žádaných vedením redakce nebo diváky než o vlastních - malá zpětná vazba - nutnost vysoké kázně a sebekontroly (etický kodex, nepodléhat tlakům apod.)

 výstavba sdělení je ovlivněna typem média (např. podoba zprávy v TV x rozhlase x novinách x online zpravodajství se může velmi výrazně lišit)  na kompozici se podílejí i nejazykové složky  jejich funkce a podíl souvisí s typem média: - v tisku / online zpravodajství zejm. fotografie (reálná x ilustrační x z archivu x z med. agentur) - v TV zpravodajství práce s kamerou (snímání, práce s natočeným materiálem pro reportáž apod.)

 kompozice je ovlivněna rozsahem (tendence ke kratšímu rozsahu zpráv - co nejvíce a co nejrůznějších na úkor hloubky x v tištěných médiích více prostoru), menší rozsah znamená menší členitost textu  odlišnost psaných, mluvených a online zpráv (psané zprávy: větší členitost – titulky, mezititulky, shrnující úvod x mluvené: začíná pozadím zprávy a až poté významové jádro x online: nahoře nejaktuálnější informace, na konci původní)

 titulky (+ nadtitulky, podtitulky) – první informace, rozhodují o tom, zda čtenář bude číst dále  úvodní, shrnující odstavec (čelo, hlava – lead) –obsahuje nejdůležitější informace (tj. odpovědi na hlavní otázky KDO, CO, KDE, KDY) → nejde o úvod – jeho součástí je zpravidla domicil (místo, o kterém se píše / kde vzniká zpráva)  tělo, trup zprávy – podrobnější informace vztahující se k události – vyjádření konkrétní osoby, dále dílčí téma (+ další vyjádření nebo konfrontace), poté pozadí události

 toto členění se nazývá princip obrácené pyramidy = nejdůležitější v úvodu, čtenář se dostává postupně k méně důležitým informacím, k pozadí události (background)  je nejrozšířenější  praktické důvody: 1) čtenář se dozví stěžejní informaci (i když text nedočte) 2) texty se krátí odzadu

 další možné způsoby kompozice – příklady: a) chronologická – u delších zpráv b) stavebnicová – dílčí informace spojené hlavním tématem, např. výčet měst a u každého informace o kapacitě školek nebo VŠ kolejí  fíčrové zprávy (stejně jako story – žurnalistický příběh) využívají vyprávěcího postupu

 reportáž – důležitý děj, vzbudit napětí (úvod), popis událostí, citování zdrojů  komentář – práce s argumenty, staví se proti sobě, poté vlastní názor, jeho rozvedení, pointa  fejeton – postrádá typický úvod, začátek tedy musí být co nejpoutavější –překvapivá otázka či tvrzení, přímá řeč (mikropříběh), slovní hříčka, příp. přímý vstup, dále se text rozvíjí až k pointě (příměrem, opakováním motivů, odbočkou, mikropříběhem)

 projevuje se individualita, snaha o originalitu  titulky – kratší než u zpráv, originální, působivé, např. Kritizovat třesk? Raději potichu Sýrie: válka mezi zlem a zlem Co bylo v Rathově krabici?  součástí titulků mohou být nadtitulky nebo podtitulky  u delších textů mezititulky (nadpis odstavce)  v časopisech tzv. výkřiky, umístěné libovolně (i přes fotografii), např. Geometrické tvary propůjčí koupelně nadčasovost.

 shrnující (jádro sdělení)  akcentující jeden aspekt  dramatický (mikropříběh)  otázkový (Vysídlení, nebo vyhnaní? Mnozí čtenáři už začínají přeskakovat články věnované odsunu...)  citátový („Oj, to bude švanda,“ zpívá se v jedné české opeře. Po nedělní debatě…)  nepřímý (zdánlivě nesouvisející s titulkem)

 požadavky: spisovnost, neutrálnost, srozumitelnost, přesnost vyjadřování  napětí mezi tzv. automatizovanými vyjádřeními (ustálenými výrazy nebo slovními spojeními, např. balíček zákonů, odpovědná místa) a aktualizovanými (ve snaze zaujmout čtenáře)  z původně nového, aktualizovaného pojmenování (např. utahování opasků – 90. léta) se častým používáním může stát automatizované vyjádření, příp. novinářské klišé

větší prostor pro originalitu, autorský styl → projevuje se i v práci s jazykem:  vtip, ironie, nadsázka  obrazná vyjádření (obezita státní správy)  frazeologismy a jejich aktualizace (např. voda nad zlato; co Čech, to deblový šampion – po US Open)  aluze = narážky (Otevřete oči, přicházím – spekulace o návratu V. Klause)  expresivní výrazy (syrský grázl Asad – editorial)

 jsou spjaty s dobou, platí pro ně proces automatizace (postupem zaniká originalita)  jednoslovná i víceslovná pojmenování, frazémy: např. praní špinavých peněz, časový horizont, (napříč) politickým spektrem, tunelovat, pád železné opony, mít signál o něčem, volební lídr  nadužíváním přechází v klišé (palčivá otázka, horký favorit, bouřlivé ovace, drtivá porážka), týká se i módních slov (filozofie trhu)

„Já sem ještě velkej bojovník proti tý spořádaný armádě sterilů, který by chtěli mluvit spisovně.“ 1 (J. Kraus) 1 BARTOŠEK, J. – DAŇKOVÁ, H. Žurnalistika a škola: příručka pro učitele mediální výchovy. 2. vyd. Frýdek-Místek : Václav Daněk, ISBN , s. 60.

 ADÁMKOVÁ, P. a kol. Český jazyk a komunikace pro střední školy. 3.–4. díl. Učebnice. 1. vyd. Brno : Didaktis, 2012, 128 s. ISBN  BARTOŠEK, J. – DAŇKOVÁ, H. Žurnalistika a škola: příručka pro učitele mediální výchovy. 2. vyd. Frýdek-Místek : Václav Daněk, 2010, 207 s. ISBN  BARTOŠEK, J. Jazyk žurnalistiky. In DANEŠ, F. Český jazyk na přelomu tisíciletí. 1. vyd. Praha : Academia, 1997, s. 42–65, 24 s. ISBN  ČECHOVÁ, M. Současná česká stylistika. 1. vyd. Praha : ISV, 2003, 342 s. ISBN  KOL. AUTORŮ Metodická příručka mediální výchovy. 1. vyd. Vydalo Centrum Vysočina v rámci projektu Centrum mediální výchovy, tisk Pross reklama, 2012, 149 s.  KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 243 s. ISBN  LABISCHOVÁ, D. Didaktika mediální výchovy. 1. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2011, 121 s. ISBN  MINÁŘOVÁ, E. Informativní a persvazivní funkce jako konstituující faktor projevu. Funkční styl publicistický. In ČECHOVÁ, M. – KRČMOVÁ, M. – MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, s. 244–283, 40 s. Jazykověda a literární věda. ISBN  NIKLESOVÁ, E. Teorie a východiska současné mediální výchovy. 1. vyd. České Budějovice : Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2007, 140 s. ISBN