Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 17. Světlo Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol –

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OPTIKA.
Advertisements

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
SVĚTELNÉ JEVY Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 12. Střídavý proud Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 7. Kinematika – rozlišování pohybů a jejich skládání v prakt. úlohách.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – regulace Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Snellův zákon Číslo DUM: III/2/FY/2/3/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Tomáš Rachůnek Název prezentace (DUMu): Komolá tělesa Tematická oblast: Povrchy a objemy těles Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 14. Pohyby těles v gravitačním a tíhovém poli Země Název sady: Fyzika.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 12. Práce, výkon, účinnost Název sady: Fyzika pro 1. ročník středních.
Disperze světla Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník4. ročník čtyřletého.
Světelné jevy. Světelný zdroj je těleso, ve kterém světlo vzniká a vysílá ho do okolí.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 16. Elektromagnetické kmitání a vlnění Název sady: Fyzika pro 3.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 9. Elektrický proud v plynech - ionizace, výboje a jeho druhy Název.
Mgr. Milan Pechal, Ing. Zdeněk Hlavačka
Odraz světla na rovinném zrcadle
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Geometrická optika Mirek Kubera.
Základní pojmy z optiky
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Rozklad světla optickým hranolem.
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Odborné vyučování pro 3. ročník oboru Technik puškař a Puškař ROČNÍK:
Vlnění a optika (Fyzika)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
6. Elektrické pole - náboj, síla, intenzita, kapacita
19. Kreslení závitových spojů Technická dokumentace pro 1. ročník
Souhrnné otázky, Světelné jevy
4. Kinematika – základní pojmy, pohyb
Barva světla, šíření světla a stín
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
Ohyb světla na optické mřížce
1. Základy termiky, teplo, teplota, vnitřní energie
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
3. Skládání vektorů, převody jednotek
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
Obecná a anorganická chemie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název prezentace (DUMu): Posloupnosti
INDEX LOMU Autor: Mgr. Alena Víchová
10. Dynamika – procvičování vzorců na hybnost, tření
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Lom světla TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
17. Tolerance a drsnost na výkrese
Paprsková optika hanah.
Název prezentace (DUMu): Lomená funkce
Interference ze soustavu štěrbin Ohyb na štěrbině Optická mřížka
Fyzika 2.D 33.hodina 05:44:06.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 17. Světlo Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol – obor mechanik seřizovač a technik puškař Ročník: 3. a 4. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: – Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol – obor mechanik seřizovač a technik puškař je shrnout žákům vyšších ročníků technických oborů základní poznatky z fyziky. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě přiblíží postupně žákům jednotlivé fyzikální obory, se kterými se setkají v praxi i v hodinách na naší SŠ. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na pochopení podstaty světla,jeho vlnových vlastností a jevů v přírodě

VLNOVÁ OPTIKA Je to nejstarší obor fyziky Studuje vlnové vlastnosti světla Vysvětluje odraz, lom,ohyb,absorpci a rozklad světla

VLASTNOSTI SVĚTLA Světlo je část elektromagnetického vlnění Má vlnovou délku od 390 nm do 790 nm Světlo různých vlnových délek vyvolává u člověka zrakový vjem, který vnímáme jako barvu světla

SPEKTRUM SVĚTLA Nejkratší vlnovou délku má fialová barva a nejdelší má červená barva Ostatní barva leží mezi nimi a jsou seřazené podle vlnových délek (barvy duhy: červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, fialová) Oko je nejcitlivější na žlutozelenou barvu

RYCHLOST A VLNOVÁ DÉLKA Světlo se šíří každým prostředím Ve vakuu a ve vzduchu dosahuje maximální rychlosti c= km/s ( rychlost světla ) Vlnová délka je dráha, kterou světlo urazí Značka ƛ, jednotka m ( metr ) Vzorec: ƛ = v. T nebo ƛ = v/f

OPTICKÉ PROSTŘEDÍ Je to prostředí,kterým se šíří světlo Rozlišujeme : čiré ( vzduch ), průhledné ( sklo ), neprůhledné ( stěna ), průsvitné ( papír ) Čiré propouští světlo beze změny, průhledné láme světlo, neprůhledné ho pohlcuje nebo odráží, průsvitné ho částečně propouští nebo pohlcuje

KULOVÉ VLNOPLOCHY Ze zdroje se světlo šíří všemi směry Body, do kterých světlo dorazí za stejný čas leží na soustředných kružnicích o různých poloměrech, zvaných vlnoplochy Paprsek určuje směr šíření a je kolmý na vlnoplochy

ODRAZ SVĚTLA Pokud světlo dopadá na rovinnou vlnoplochu pod určitým úhlem, tak pod stejným se odráží Platí : α = α´, kde α,α´ je úhel dopadu a odrazu Rychlost světla se nemění Pokud rovina dopadu není dokonale rovná, dochází k rozptylu ( papír )

LOM SVĚTLA Nastává při přechodu světla z jednoho prostředí do druhého Příčinou je různá rychlost v prostředích Rozlišujeme lom ke kolmici ( z řidčího do hustšího) a lom od kolmice ( z hustšího do řidčího ) ·

ZÁKON LOMU Dává do souvislosti úhly a rychlosti Platí : sin α/ sin β = v 1 / v 2 = n α,β jsou úhly dopadu a lomu v 1, v 2 jsou rychlosti v daných prostředích n je index lomu ·

INDEX LOMU Je to konstanta prostředí, závisí na jeho druhu Nemá jednotku, hodnoty jsou uvedeny v MFCH tabulkách Například : vakuum ( vzduch ) n = 1, voda n = 1,33, sklo n = 1,5 – 1,7 ·

ROZKLAD SVĚTLA Používá se optický hranol, který má tvar 3- bokého hranolu a je vyrobený ze speciálního skla Bílé světlo se dvakrát láme a vzniká barevné spektrum Barvy jsou uspořádané podle vlnových délek Využití : spektrální analýza a spektroskop ·

INTERFERENCE SVĚTLA Je to skládání 2 nebo více světelných vln, podmínkou je stejná frekvence Nejjednodušším případem je skládání 2 vln Pokud mají stejnou fázi, výsledné vlnění je zesílené a pokud mají opačnou fázi, pak se zeslabí nebo zmizí ·

OHYB SVĚTLA Projevuje se na překážkách s kruhovým otvorem tzv. štěrbinkách Přímočaré šíření se změní, světlo se od okrajů ohýbá a šíří se ve tvaru kulových vlnoploch Jev je výraznější, čím jsou menší rozměry štěrbin ·

KONTROLNÍ TEST Skupina A 1. Co studuje vlnová optika 2. Popiš spektrum světla 3. Co je to optické prostředí a jaké jsou jeho druhy 4. Popiš odraz světla 5. Popiš zákon lomu 6. Popiš rozklad světla

KONTROLNÍ TEST Skupina B 1. Jaké jsou vlastnosti světla 2. Popiš rychlost a vlnovou délku 3. Co jsou to kulové vlnoplochy 4. Popiš lom světla 5. Co je to index lomu 6. Popiš ohyb a interferenci světla

SEZNAM ZDROJŮ PRO TEXTOVOU ČÁST SVOBODA, E. a kol. Přehled středoškolské fyziky. 3. vyd. Praha: Prometheus s.r.o., 2005 LEPIL, O. a kol. Fyzika pro střední školy 1.díl. 3. vyd. Praha: Prometheus s.r.o., 1995