Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanické vlnění Adrian Marek.
Advertisements

MECHANICKÉ VLNĚNÍ 19. Mechanické vlnění – příklady I.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 08. Kinematika harmonického pohybu – příklady II.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 20. Mechanické vlnění – příklady II.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 16. Šíření vlnění v prostoru
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 11. Vlnění v řadě bodů KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 15. Stojaté vlnění na struně
Vlny ČVUT FEL, Praha Katedra fyziky.
KMT/FPV – Fyzika pro přírodní vědy
VLNĚNÍ V IZOTROPNÍM PROSTŘEDÍ
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ46 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
10. Přednáška – BOFYZ mechanické vlnění
37. Elekromagnetické vlny
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Mechanické kmitání a vlnění
23. Mechanické vlnění Karel Koudela.
OHYB VLNĚNÍ.
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 03 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Šíření.
FYZIKA PRO II. ROČNÍK GYMNÁZIA
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Vlny Přenos informace? HRW kap. 17, 18.
Geometrické znázornění kmitů Skládání kmitů 5.2 Vlnění Popis vlnění
INTERFERENCE VLNĚNÍ.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 14. Model podélného stojatého vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
LOM A ODRAZ VLNĚNÍ.
Mechanické kmitání Mechanické kmitání
Co je mechanické kmitání? 2. Jak se dělí mechanické kmitání? 3. Jak se vypočítá okamžitá výchylka? 4. Co je amplituda? 5. Jak se vypočítá.
Spřažená kyvadla.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 13. Vznik a šíření podélného postupného vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mechanické kmitání, vlnění
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mechanické vlnění Mgr. Kamil Kučera.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Část II – Skládání kmitů, vlny
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
MECHANICKÉ VLNĚNÍ.
Kmity, vlny, akustika Část I – Kmity, vlny Pavel Kratochvíl
Vlny Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Mechanické kmitání, vlnění
Transkript prezentace:

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace Mechanické vlnění Autor: VY_32_INOVACE_15_2_8 Mgr. Jan Zach

Mechanické vln ě ní VY_32_INOVACE_15_2_8Autor: Mgr. Jan Zach Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zach.

Podstatou mechanického vlnění je přenos kmitání látkovým prostředím. Je šíření vln spojeno s přenosem látky? Vznik a druhy vlnění Šíření vln není spojeno s přenosem látky, vlněním se šíří energie. Pozorujte peříčko na rozvlněné vodní hladině. Peříčko se nepohybuje ve směru vlnění, jen se „pohupuje“ nahoru a dolů. Mechanické vlnění vzniká v látkách všech prostředí a příčinou je existence vazeb mezi částicemi. Je potřeba pružné prostředí. Kmitání posupuje rychlostí v ve směru osy x. Ukázka – „papouškův žebřík“. Za dobu T dospěje vlnění do vzdálenosti …vlnová délka. - vzdálenost dvou nejbližších bodů, které kmitají se stejnou fází

Postupné vlnění příčné - body kmitají kolmo na směr šíření - lano, struna, vodní hladina….. Postupné vlnění podélné - body kmitají podél směru šíření - postupné zhušťování a zřeďování molekul prostředí, jednotlivá zhuštění (zředění) jsou od sebe posunuta a vlnovou délku - zvuk Druhy vlnění

Rovnice postupného vlnění Výchylka bodu závisí na čase t a na vzdálenosti x od zdroje vlnění. Jak bude vypadat rovnice vlnění v bodě M? Rovnice postupné vlny. …fáze vlnění

Interference vlnění Př.: Dvě ladičky, jedna mírně rozladěná. O výsledném vlnění rozhoduje fázový rozdíl vlnění (sečteme okamžité výchylky). Rozlaďte ladičku trochu jinak a pokus opakujte. Slyšíte tzv. zázněje, které zobrazíme pomocí mikrofonu a programu ISES. Jak se změnil výsledný obrazec? Tam, kde se dvě vlnění setkávají se stejnou fází, je interferenční maximum. Tam, kde se dvě vlnění setkávají s opačnou fází, je interferenční minimum. Výsledná amplituda může být i nulová. Závěr:

Odraz vlnění v řadě bodů – stojaté vlnění Pozorujte pokus s gumičkou. Na pevném konci dochází k odrazu s opačnou fází.

Na volném konci dochází k odrazu se stejnou fází.

Odraz na pevném konci Výsledné vlnění se se zdánlivě nepohybuje – vzniká stojaté vlnění. Odražené vlnění se vrací ke zdroji – vlněné interferuje. kmitna uzel Postupným vlněním se šíří energie. Stojatým vlněním se energie nešíří (dochází k přeměnám E P na E K a naopak. kytara, housle - trubka – - chvění příčné stojaté vlnění struny podélné stojaté vlnění vzduchového sloupce

Vlnění v izotropním prostředí Co je to izotropní prostředí? Prostředí, ve kterém má vlnění ve všech směrech stejné vlastnosti. Kolem bodového zdroje vzniká kulová vlnoplocha. Ve velké vzdálenosti od zdroje je vlnění rovinně – rovinná vlnoplocha. Každý bod vlnoplochy, do něhož dospělo vlnění v určitém okamžiku, můžeme pokládat za zdroj elementárního vlnění, které se z něho šíří v elementárních vlnoplochách. Huygensův princip

Odraz a lom vlnění Od překážky se vlnění buď odrazí, nebo rozhraním dvou prostředí prochází. Odraz vlnění Zákon odrazu Úhel odrazu vlnění se rovná úhlu dopadu. Odražený paprsek zůstává v rovině dopadu. 

Lom vlnění Projevuje s změnou směru šíření vlnění po průchodu rozhraním dvou prostředí. Zákon lomu Poměr sinu úhlu dopadu a sinu úhlu lomu je pro daná dvě prostředí stálá veličina a rovná se poměru rychlostí vlnění v obou prostředích. Nazývá se index lomu n pro daná prostředí.

Ohyb vlnění Projevuje s změnou směru šíření vlnění po průchodu rozhraním dvou prostředí. Vlnění dospěje na malou překážku – dostává se i za ní.Nastal ohyb vlnění. Ohyb vlnění nastane, i když je v překážce otvor. Ohyb vlnění je tím větší, čím větší je vlnová délka vlnění.

Téma sady: Termika a mechanika II. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Mechanické vlnění Anotace: Jedná se o prezentaci, ve které odvodíme i s pomocí sestavy ISES základní veličiny popisující mechanické vlnění a pojmy s ním související. Materiál vysvětluje základní pojmy a vztahy a vytváří prostor pro samostatné zamyšlení žáků nad tématem a motivuje je k návrhu jednoduchých experimentů pro objasnění zmíněných fyzikálních jevů. Hlavním zdrojem informací je učebnice: FYZIKA pro gymnázia – Mechanické kmitání a vlnění, Doc. RNDr. Oldřich Lepil, CSc. Autor:Jan Zach Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Mechanické vlnění Jazyk:čeština Očekávaný výstup: Žák vysvětlí vztahy mezi fyzikálními veličinami, uvede příklady jednoduchých experimentůpro ukázku vlastností mechanického vlnění Speciální vzděl. potřeby: sestava ISES, mikrofon Klíčová slova: mechanické vlnění, interference, odraz, lom, ohyb vlnění, kmitna, uzel, stojaté vlnění Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina: let Pokyny pro práci s materiálem: Prezentaci je možné využít jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které je možné využít formou frontálního opakování (připomenutí) známého učiva nebo jako podnět pro jeho ověřování. Žák je veden k vymýšlení jednoduchých experimentů k ověření vlastností mechanického vlnění. Experimenty je možné provést jako laboratorní práci, ale i jaké téma domácího úkolu ve formě samostatného pozorování. Vztahy mezi veličinami se žáci nejprve pokusí odvodit sami v průběhu prezentace, teprve pak je vztah zobrazen.