JIHOČESKÁ UNIVERZITA 2016-2020 Program kandidáta na funkci rektora Prof. PhDr. Václav Bůžek, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Jak zlepšit systém akreditace a financování VŠ České VŠ - ve stejné lize jako Oxford a Sorbonna? Daniel Münich.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
POZNATKY Z ETNOGRAFICKÉHO VÝZKUMU NA ČESKÝCH VYSOKÝCH ŠKOLÁCH JAK VYPADÁ VZDĚLÁVÁNÍ, KTERÉ SE SNAŽÍME ZLEPŠIT? JANA DVOŘÁČKOVÁ (FSS MU) PETR PABIAN (KSV.
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
Možnosti monitoringu pracovního trhu v systému práce ÚP ČR: Současný stav a výhledové možnosti Josef Pitner, ÚP JmK Brno, Projekt OP LZZ „Aktivní.
Prezentace společnosti Metrostav a.s.
„Talent 2020 aneb…“ TALENT – UNIVERZITA – PRAXE – ?
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Filozofické fakulty a příprava budoucích učitelů Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Jiří Lach – děkan.
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS (OP RLZ 3.2) ( RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. PaedDr. Jiří Mezuláník, CSc. Vysoká.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Valová Lenka Za použití prezentace MŠMT z
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
ZÁSADY A PRAVIDLA FINANCOVÁNÍ VEŘEJNÝCH VYSOKÝCH ŠKOL PRO ROK 2012 A DALŠÍ Seminář k výpočtům limitů přepočteného počtu studentů vstupujících do financování.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Sněmu RVŠ 21. února 2013 Lenka Valová.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 9. sněm RVŠ, 20. listopadu 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
Zpráva o projektech FRVŠ podaných do výběrového řízení 2013 doc. PhDr. Petr Zemánek, CSc. Květen 2012.
Prof. RNDr. Zdeněk Stuchlík, CSc kandidát na funkci děkana FPF SU
1 Ing. Krajíček Jan Jak dál v zapojení odborníků z praxe Jak dál v zapojení odborníků z praxe Mezinárodní odborný seminář PRAXE A.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
Univerzita Karlova, Praha Pedagogická fakulta Středisko vzdělávací politiky Myslíkova 7, Praha 1 Tel.:
Plénum ČKR1 Priority RVŠ Teze programového prohlášení Rady vysokých škol.
Zpráva o projektech FRVŠ podaných do výběrového řízení 2009 Prof. Dr. Ing. Zdeněk Kůs Květen 2008.
Fakulta bezpečnostního inženýrství VŠB–TUO Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Hodnocení akademického roku Fakulta bezpečnostního inženýrství VŠB–TUO.
Mise a vize VŠKV  Jediná vysoká škola se sídlem v Karlovarském kraji  Jedinečnost vzdělávacího programu neuniverzitního typu  Inovační inženýrství.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
1 Spolupráce při realizaci projektů inovací na ESF MU Mgr. David Póč, Oddělení pro strategii a rozvoj.
Zápatí prezentace1 Evropské projekty a jejich podpora na ESF MU v roce 2009 Porada vedení fakulty+ vedoucí kateder předkládá: proděkan pro SaR.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Hodnocení kvality VŠ 15. seminář Podpora výuky a učení se na VŠ Jak podpořit kvalitní vysokoškolské.
Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné Slezská univerzita v Opavě Zájem o studium na Obchodně podnikatelské fakultě v Karviné se zaměřením.
Stručná prezentace Vysoké školy sociálně-správní v Havířově.
Výroční zpráva o hospodaření UTB za rok Výroční zpráva o hospodaření zasedání AS Hospodářský výsledek UTB 2012 Hlavní činnost v.
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Pozice UTB ve Zlíně v rámci českých veřejných vysokých škol a možnosti dalšího rozvoje Petr Sáha Zdroj dat: MŠMT, Rozpočet.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat Tisková konference MŠMT 9. dubna
Personální politika na vysokých školách v České republice Jiří Nantl CEITEC Brno, 26. Bbřezna 2015.
Seminář k doktorskému studijnímu programu Zlín.
ICT – TEORIE A PRAXE – ŠKOLY A FIRMY Miloš Maryška, Katedra informačních technologií, VŠE Praha
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
ČVUT V PRAZE 2005 Co dál? Jak dál? Co mohu nabídnout? Internacionalizace, Kvalita a excelence akademických činností Kvalita a kultura akademického života.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 2 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
Kandidát na rektora JU prof. Ing. Miloslav Šoch, CSc., dr. h. c., 2016.
PORADENSKÉ CENTRUM ZF JU V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Bohumila Voženílková Zdeněk Štěrba Katedra rostlinné výroby Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
ČVUT zítra prof. RNDr. Miroslav VLČEK, DrSc.. ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE 2 Postavení univerzity v měnícím se světě  Boloňské deklarace a společný.
PLÁN REALIZACE STRATEGICKÉHO ZÁMĚRU
Systém zajišťování kvality na UK
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
PROFIL FAKULTY Vzdělávací činnost Vědeckovýzkumné aktivity Bc. studium
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
Bc. Magdalena Zábranská
prof. Ing. Vojtech Dirner, CSc.
Ekonomika malých a středních podniků
Akademický senát AMU 26. března Akademický senát AMU.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB
václav havlíček uchazeč o volbu kandidáta na rektora čvut v praze
Martin Pešl, Martin Vrubel
Informační schůzka pro zájemce o doktorské studium
doc. PhDr. Soňa Jandová, Ph.D. /
Institucionální akreditace
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Transkript prezentace:

JIHOČESKÁ UNIVERZITA Program kandidáta na funkci rektora Prof. PhDr. Václav Bůžek, CSc.

JIHOČESKÁ UNIVERZITA I.Úvodní analýza II.Navrhovaná řešení III.Řízení univerzity IV.Závěr

ÚVODNÍ ANALÝZA - STUDENTI Veřejně přístupné zdroje (zejména Výroční zprávy JU, Zprávy o hospodaření JU, Rozpisy rozpočtu vysokých škol): V posledních čtyřech letech se výrazně snížil celkový počet studentek a studentů na JU Ovlivněno nejen demografickým vývojem (bude pokračovat ještě cca čtyři roky), redukcí limitů počtů studentek a studentů ze strany MŠMT, ale v potaz je třeba brát také další faktory:

ÚVODNÍ ANALÝZA - ABSOLVENTI Zvýšení počtu absolventek a absolventů JU Růst běžné míry nezaměstnanosti absolventek a absolventů JU na trhu práce ,8 % ,3 %

ÚVODNÍ ANALÝZA – ZÁJEM O STUDIUM Pokles počtu přihlášek ke studiu na JU Pokles počtu přijatých studentek a studentů na JU Pokles zapsaných studentů a studentek do prvních ročníků na JU

ÚVODNÍ ANALÝZA – ZÁJEM O STUDIUM Poměr počtu přijatých a počtu zapsaných ke studiu Klesá skutečný zájem o studium Zvláště v bakalářských a nově i navazujících magisterských programech představuje JU pro uchazeče „školu druhé volby“

ÚVODNÍ ANALÝZA – AKADEMIČTÍ PRACOVNÍCI Zvyšující se přepočtený počet akademických pracovníků Poměr profesor – docent – odborný asistent „Asistentská výuka“ ,4 8

ÚVODNÍ ANALÝZA – PŘÍSPĚVEK NA VZDĚLÁVACÍ ČINNOST Pokles příspěvku na vzdělávací činnost (ukazatel A+K ve schváleném rozpočtu) Ukazatel K – indikátory kvality a výkonu, diverzifikace VŠ Lze nahradit pokles financí podle počtu studentů nárůstem financí podle ukazatelů kvality – výsledky výzkumu, kvalifikační struktura, mobility, zaměstnanost…? tis tis tis tis tis tis.

1.VŠTE8,18% 2.VŠCHT Praha7,84% 3.UK7,34% 4.VŠUP5,68% 5.JAMU4,26% 6.ČVUT3,81% 7.OU3,13% 8.UP2,64% 9.AMU v Praze1,80% 10.VUT1,73% 11.VŠE1,03% 12.MU0,72% 13.TULib-0,29% 14.AVU v Praze-0,70% 15.ZČU-2,23% 16.VFU Brno-2,40% 17.VŠB-TUO-2,96% 18.MENDELUni-3,43% 19.UJEP-3,64% 20.ČZU v Praze-4,65% 21.VŠP Jihlava-5,24% 22.UPa-5,49% 23.JU-6,29% 24.UTB ve Zlíně-6,45% 25.UHK-7,57% 26.SU-7,97% Rozdíl A+K 2015 vs VŠCHT Praha9,19% 2. VŠTE7,25% 3. UK5,49% 4. ČVUT4,25% 5. OU3,76% 6. VUT v Brně1,51% 7. UP0,06% 8. AVU v Praze0,00% 9. JAMU0,00% 10. AMU v Praze0,00% 11. VŠUP v Praze0,00% 12. MU-0,24% 13. VŠE-1,09% 14. VFU Brno-1,50% 15. TUL-1,71% 16. VŠB-TUO-1,93% 17. UJEP-2,27% 18. ČZU v Praze-3,20% 19. ZČU-3,22% 20. VŠP Jihlava-3,44% 21. MENDELUni-4,33% 22. UPa-5,90% 23. UTB ve Zlíně-5,94% 24. JU-6,18% 25. SU-7,65% 26. UHK-7,80% Změna podílu VŠ na A 2015 vs VŠTE32,77% 2. VŠUP v Praze18,71% 3. JAMU15,00% 4. UP7,98% 5. UK7,09% 6. AMU v Praze5,61% 7. VŠE5,36% 8. TUL3,19% 9. VŠCHT Praha0,27% 10. MU-0,18% 11. VUT v Brně-0,77% 12. ČVUT-1,19% 13. ZČU-1,59% 14. OU-1,65% 15. MENDELU-2,61% 16. AVU v Praze-6,08% 17. UPa-6,11% 18. VFU Brno-8,01% 19. UHK-8,24% 20. VŠB-TUO-9,07% 21. JU-9,10% 22. UTB ve Zlíně-9,97% 23. SU-10,69% 24. UJEP-11,26% 25. ČZU v Praze-12,32% 26. VŠP Jihlava-16,99% Změna podílu VŠ na K 2015 vs VŠTE17,85% 2. VŠCHT Praha6,76% 3. OU3,89% 4. VFU Brno3,23% 5. ČVUT3,05% 6. UK2,13% 7. MU1,66% 8. AVU v Praze1,56% 9. VUT v Brně1,28% 10. JAMU1,19% 11. UP0,36% 12. VŠB-TUO0,17% 13. VŠE0,16% 14. ČZU v Praze-0,30% 15. AMU v Praze-0,77% 16. UHK-0,87% 17. UJEP-1,11% 18. VŠUP v Praze-1,20% 19. UTB ve Zlíně-1,97% 20. TUL-2,05% 21. JU-2,32% 22. VŠP Jihlava-2,84% 23. ZČU-3,15% 24. SU-3,74% 25. UPa-4,16% 26. MENDELU-5,08% Rozdíl A+K 2014 vs. 2013

ÚVODNÍ ANALÝZA – DOTACE NA RVO Stagnace dotace na rozvoj výzkumné organizace (RVO) Podíl započítaných bodů RIV pro JU mezi všemi VŠ (ukazatel K) tis. 100 % tis. 112 % tis. 109 % ,6 % ,9 % ,7 %

ÚVODNÍ ANALÝZA – DOTACE NA RVO „Vědecké peníze“ jsou tvořeny ovšem velmi nerovnoměrně (2014)

NAVRHOVANÁ ŘEŠENÍ Zřejmě dojde ke schválení novely vysokoškolského zákona a její následné implementaci Od svého vzniku 1991 dospěla JU po „zakladatelské“ a „extenzivní“ fázi svého rozvoje do fáze třetí – „intenzivní“ Ta vyžaduje systematické provedení řady koncepčních kroků zásadního strategického významu Důležitá role návštěv na ústavech/katedrách! Rektor Katedra / ústav Děkan

NAVRHOVANÁ ŘEŠENÍ – STUDIUM inventura studijních příležitostí, výzkumných výkonů a osobní motivace pracovníků kateder/ústavů všech fakult od kateder/ústavů a následně všech fakult jasná definice toho, jaké studijní příležitosti a výzkumné výkony chtějí s ohledem na svoje personální, vědecké a pedagogické, prostorové a další možnosti nabízet pro další rozvoj JU stanoviska kateder/ústavů zásadní pro odbornou diskusi rektora s děkany nejen o pojmenování silných a slabých stránek fakult, ale především o definování nových studijních příležitostí a očekávaných výzkumných výkonech

NAVRHOVANÁ ŘEŠENÍ – STUDIUM do diskuse na úrovni katedra/ústav – děkan – rektor se nutně musí promítnout priority MŠMT ve vysokoškolském vzdělávání potřeby pracovního trhu charakter zaměstnanosti zvláště v regionu (včetně přeshraničních vazeb) intelektuální rozměr vysokoškolského vzdělávání pro kultivaci společenského klimatu...

NAVRHOVANÁ ŘEŠENÍ – STUDIUM Z diskuse na úrovni katedra/ústav – děkan – rektor vzejdou poznatky o tom, které studijní příležitosti je třeba: a)postupně tlumit (malý nebo trvale klesající zájem uchazečů, nasycený trh práce, nenaplnění intelektuálních očekávání, nestabilita akademických pracovníků a jejich výzkumných výkonů) b)naopak podpořit jejich rozvoj (velký převis poptávky uchazečů, absolventi žádaní na pracovním trhu, tvůrčí klima na stabilizovaném pracovišti s perspektivou dalšího rozvoje)

NAVRHOVANÁ ŘEŠENÍ – STUDIUM c) nově akreditovat a nabídnout s ohledem na personální, pedagogické a výzkumné možnosti pracoviště, na dlouhodobou poptávku pracovního trhu a na perspektivy dalšího rozvoje (možné financování z OP VVV); takové studijní příležitosti by měly zůstat ve struktuře fakulty, která je „vytvořila“, nepovažuji za rozumné pro jejich rozvoj hned budovat novou institucionální jednotku ve struktuře JU d) JU si ovšem může dovolit podporovat také „malé obory“ pro několik studentek a studentů, zvláště pokud pracoviště vykazuje mimořádnou kvalitu výzkumných výkonů (srovnatelnou podle povahy vědních oborů v mezinárodním kontextu)

NAVRHOVANÁ ŘEŠENÍ - STUDIUM diskuse mezi katedrami/ústavy – děkany – rektorem o tom, jak dál postupovat v případě studijních příležitostí, které se překrývají a obsahově se odlišují pouze nepatrně → pokud je chceme zachovat, tak musíme přesně definovat, jakou přinášejí odlišnou kvalitu nelze vyloučit, že diskuse rektora a děkanů může naznačit možnosti dílčího přerozdělování daných limitů zatím financovaných počtů studentek a studentů podle fakult nové studijní příležitosti pro CŽV, a to s ohledem na potřeby pracovního trhu, požadavky na rekvalifikace a možnostmi pracovišť

NAVRHOVANÁ ŘEŠENÍ – ZAHRANIČÍ otázka, jaké skutečné studijní a výzkumné příležitosti JU nabídne zájemcům ze zahraničí inventura a projektová podpora programů akreditovaných v cizím jazyce inventura a podpora programů double degree inventura partnerských smluv se zahraničními univerzitami práce s cizojazyčnou odbornou literaturou jako běžný standard výuky motivace studentek a studentů k výjezdům na partnerské univerzity, zvláště západoevropský a středoevropský univerzitní prostor, hledání nových cest k mimoevropským univerzitám... individuální či týmová vědecká spolupráce se zahraniční univerzitou zpravidla otevře cestu ke spolupráci ve výuce...

NAVRHOVANÁ ŘEŠENÍ – VĚDA A VÝZKUM také při potvrzení a hledání nových výzkumných příležitostí bude mít vedle evidence vědeckých výsledků zásadní význam diskuse kateder/ústavů/vědeckých týmů – děkana – rektora při návštěvách pracovišť představy „vědecky silných“ a „vědecky slabých“ pracovišť motivace a předpoklady k výzkumné práci nejvyšší kvality měřené podle povahy vědních oborů vědecké školy kolem mezinárodně respektovaných profesorek a profesorů mezinárodně srovnatelnou excelenci podpořit finančními prostředky RVO a operačních programů (žádoucí stabilita vynikajících vědeckých týmů) konkrétní spolupráce s AV ČR je samozřejmostí komercionalizace výsledků výzkumu a jejich přenos do praxe

NAVRHOVANÁ ŘEŠENÍ – VĚDA A VÝZKUM diskuse na úrovni katedra/ústav – děkan – rektor přinese poznatky o využívání pracovních a výukových prostor, o nárocích na jejich úpravu a vybavení

ŘÍZENÍ UNIVERZITY uskutečnění uvedených koncepčních kroků vyžaduje úzkou spolupráci rektora děkanů akademického senátu správní rady vědecké rady dalších akademických grémií studentek a studentů

ŘÍZENÍ UNIVERZITY jejich kolektivní a individuální rozhodování je odborné, tedy zásadně nepolitické (vyjadřování občanských, politických a náboženských postojů považuji za osobní volbu každého jedince a jeho soukromou záležitost, pokud nepoškozují dobré jméno JU) na řízení se musí podílet akademičtí pracovníci s manažerskými schopnostmi, nikoli manažeři bez akademických zkušeností (role čtyř prorektorů jako garantů činnosti odborných oddělení rektorátu – pro studium, pro vědu, pro zahraničí, pro rozvoj)

ŘÍZENÍ UNIVERZITY rektorát nemůže být „zlatou klecí“ odtrženou od každodenního života univerzity, který probíhá na katedrách/ústavech a fakultách, proto stávající práva fakult musí být zachována (blíže paragraf 24 diskutované novely vysokoškolského zákona) rektor a rektorát mají svou strategickou, koncepční a administrativní činností napomáhat k vytváření příznivého prostředí pro naplňování základního poslání univerzity za chod rektorátu zodpovídají rektor a kvestorka, nikoliv kancléř, jehož role není podle provedených analýz nezbytně nutná

ŘÍZENÍ UNIVERZITY Potřebné změny na rektorátě: a)zlepšit právní služby b)s ohledem na očekávanou novelu vysokoškolského zákona posílit oddělení pro studium c)vyčlenit pracovníka pro nezbytné analýzy dat (jeden z nástrojů akademického rozhodování – Rada pro vnitřní hodnocení) d)omezit propagační oddělení – místo toho více komunikovat se středními školami, městem, krajem (ke konkrétní propagaci JU mezi motivovanými středoškoláky více využívat dobrých zkušeností s letními školami nebo s olympiádami...), propagace více záležitostí fakult

ŘÍZENÍ UNIVERZITY Centralizace agend nedůvěra k rektorátu vyvolává tlak na duplicitu agend na fakultách na místě je hledání odpovědi na otázku, kde je žádoucí stupeň centralizace, aby ještě vůbec byla „uživatelsky komfortní“ Studentky a studenti studentky a studenti se podílejí na řízení JU nejen svou činností v akademických senátech, ale svým zájmem o hodnocení kvality výuky poskytují důležitou zpětnou vazbu přestože studentky a studenti „patří“ fakultám, je třeba pokračovat ve vytváření rámce příležitostí pro jejich spolkovou, kulturní, sportovní a jinou činnost ve volném čase, kterou úspěšně zahájilo současné vedení

ŘÍZENÍ UNIVERZITY K vytváření příznivého prostředí na JU patří zájem o pracovní zázemí a podmínky akademických, vědeckých, administrativních a provozních zaměstnanců, kteří z velké části působí na fakultách, přesto je nezbytné: s děkany a akademickým senátem diskutovat takovou mzdovou politiku, která garantuje jistotu a současně motivuje kvalitu výkonu základních činností prosazovat podle povahy pedagogických a výzkumných výkonů akademických pracovníků „nebyrokratickou“ pracovní dobu s možnostmi práce mimo katedru/ústav pokusit se rozšířit kapacitu startovacích bytů, jestliže o ně bude zájem zvláště u mladších pracovníků

ZÁVĚR Čeho bych chtěl těmito kroky dosáhnout? JU jako v zásadě výzkumná, v případě některých fakult profesně zaměřená, středně velká univerzita umístěná v příhraničním regionu, která kvalitou obou svých základních činností překračuje jeho hranice, dokáže věcně komunikovat nejen ve svém vnitřním prostředí, ale také s vnějším světem, studentkám a studentům nabízí příležitosti k očekávanému uplatnění v moderní společnosti, všem zaměstnancům poskytuje dobré zázemí k práci, kterou si zvolili a mají ji rádi!