Gymnastika I. Univerzita Karlova Praha Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Dynamika a tempo Předmět, ročník Hudební výchova, sexta
Advertisements

Hudebně výrazové prostředky
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Hudební výrazové prostředky
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
HudebnÍ KoŘENÍ.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELII ZAPOJENÍ MULTIVIBRÁTORŮ.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Tabulátory (20). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Gymnastika I. Univerzita Karlova Praha Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Jednoduché stroje Vypracovali: Daniel Mikeš Štěpán Kouba Třída: 1.A Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Stehlíková Název materiálu: VY_12_INOVACE_EVH.4.Ste.02_Dynamická_označení.
Zpracovala: Mgr. Iva Novotná Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Úvod do projektového řízení
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název prezentace (DUMu): Elektromagnetická indukce
DUM - Digitální Učební Materiál
Grafické znázornění síly
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Utkání PhDr. Vladimír Süss, Ph.D.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
HUDEBNÍ VÝCHOVA ORFFOVY HUDEBNÍ NÁSTROJE
Vlnění a optika (Fyzika)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_02.
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
KTERÝCH HRAČEK NA PÍSKOVIŠTI JE STEJNÝ POČET JAKO PUNTÍKŮ VE ČTVERCI?
TÉMA: tempo ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Hrátky s čerty čert, anděl a Mikuláš.
Algoritmizace - opakování
Velikost nářadí.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/04  
Číslo v digitálním archivu školy
Zvuky hudebních nástrojů
DUM - Digitální Učební Materiál
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
OBSAHY ROVINNÝCH ÚTVARŮ
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Italské hudební názvosloví
Analýza závěsu podvozku letadla
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DUM - Digitální Učební Materiál
HUDEBNÍ VÝCHOVA DYNAMIKA
HODINY - poznej stejný čas, velikost
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_NAKLONENA_ROVINA Název materiálu:
PRSTOVÉ POČÍTÁNÍ.
JAZYK, ŘEČ, ZPĚV A VNÍMÁNÍ
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Transkript prezentace:

Gymnastika I. Univerzita Karlova Praha Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.

Tématický plán: 5. a 6. lekce Hudebně-pohybová výchova Základní pojmy hudební teorie Základní vztahy mezi hudbou a pohybem Principy hudebně-pohybového souladu

HUDBA A POHYB Emoce Estetika Vnitřní řád Harmonizace Ekonomizace

HUDBA UŽITÁ Spojuje–li se hudba s gymnastickým cvičením, musí tuto praktickou stránku respektovat a svou formou i obsahem vyhovovat danému užití Hudba uplatněná tak, aby se při ní dalo dobře cvičit, na ni tančit, při ní pochodovat

Hudebně pohybová výchova Hudba a pohyb probíhají v čase Dají se tudíž exaktně měřit, dělit na časové úseky a vůbec různým způsobem organizovat v časoprostoru Organizace pohybu v gymnastice vychází z organizace toku hudby

Tón Základním stavebním kamenem hudby Vzniká pravidelným chvěním potřebných komponent (strun, vzduchového sloupce v nástroji či hlasivek apod.) Má konkrétní, měřitelnou výšku

Vlastnosti tónu Výška – je závislá na počtu kmitů zvučícího komponentu (tělesa) Délka – je závislá na době trvání kmitů Síla – je závislá na šířce (amplitudě) kmitu Barva – je závislá na materiálu nástroje a počtu alikvotních tónů

Grafický záznam hudby a pohybu Vlastnosti tónů tak, jak jsou prezentovány v hudebních skladbách můžeme zachytit pomocí grafických značek pro noty a pomlky, linky, pomocné linky, klíče, slovní i číselné značení a další značky Pomocí odborného názvosloví a počítacích dob zaznamenáváme pohyb

Grafické znaky délky not nota celá (trvá 4 doby) nota půlová (trvá 2 doby) nota čtvrťová (trvá 1 dobu) nota osminová (trvá ½ doby) nebo šestnáctinová (trvá ¼ doby)

Grafické znaky délky pomlk pomlka celá (visí pod linkou) trvá 4 doby půlová (sedí na lince) trvá 2 doby čtvrťová (trvá 1 dobu) osminová (trvá ½ doby) šestnáctinová (trvá ¼ doby)

Organizování hudebních impulsů Puls počítacích dob Přízvuk Metrum Rytmus Tempo Dynamika Agogika Tektonika

Metrum Základní organizační prvek toku hudby Střídání nepřízvučných a přízvučných dob v předem daném ustáleném pořadí Dva základní druhy Metrum sudodobé Metrum lichodobé

Metrum sudodobé Vzniká pravidelným střídáním přízvučných a nepřízvučných dob Podle členění do taktu Metrum dvoudobé Metrum čtyřdobé Někdy 4/8

Metrum lichodobé Vzniká pravidelným střídáním přízvučné a dvou nepřízvučných dob V zásadě se kryje se ¾ taktem Tříosminový 3/8 Šestiosminový 6/8

Rytmus Z grafické tabulky typů not a pomlk je patrné, že zde existuje pravidelné matematicky přesné dělení: Nota celá má 4 doby. Do jejího trvání se „vejdou“ 2 půlové, nebo 4 čtvrťové, nebo 8 osminových či 16 šestnáctinových hodnot. Tyto hodnoty se mohou v jednotlivých dobách různě kombinovat a obměňovat a tím vzniká rytmus Rytmus je střídáním různých tónových délek v rámci zvoleného metrického modelu

Tečkovaný rytmus Tečka vedle noty prodlužuje její trvání přesně o polovinu např. = 1 ½ doby Chůze Běh Poskoky, cvaly

Tempo Počet počítacích dob za minutu Tři základní druhy tempa tempo pomalé, střední a rychlé half time, quarter time, double time Měření tempa – Melzelům metronom

Druhy tempa Tempa pomalá – Largo, Lento, Adagio 40-70/min. Tempa střední – Andante, Moderato, Allegretto /min. Tempa rychlá – Allegro, Vivace, Presto, Prestissimo i více/min.

Tempové změny Zrychlování - accelerando (zkráceně accell.) Postupné (poco ā poco) Zpomalování - ritardando, ritenuto (zkráceně rit.)

Agogika Způsob interpretace skladby, kdy dochází během její realizace k různým zpomalováním a zrychlováním v duchu záměrů skladatele, ale i interpreta a jeho hudebního cítění

Dynamika Ve smyslu hudebním je dynamika založena na možnosti různé síly (hlasitosti) tónu Dynamická škála je rozsahově vymezena třemi základními stupni: slabě (piano – p) středně silně (mezzoforte – mf) silně (forte – f) Směrem nahoru i dolů jsou ještě další jemnější nuance: ppp - pp - p - mf - f - ff - fff piano pianissimo pianissimo fortissimo forte fortissimo

Dynamické změny Podobně jako tempová agogika může i dynamika se zvukem pracovat formou zesilování - italsky crescendo (zkráceně cresc.) zeslabování, italsky decrescendo (zkráceně decresc.), značí se též dynamika terasovitá

Dynamický oblouk Sekvence několika taktů (4, 8), kde narůstá a opět za vrcholem klesá dynamika, doprovázená též zpravidla tempovými změnami V interpretační rovině skladby agogická práce s tempem a dynamikou vytváří osobitý „přednes“, který můžeme přenést i do pohybové roviny