AŽD Praha s.r.o. 16. Října 2013, TSI ŽELEZNIČNÍ INFRASTRUKTURY A NAVAZUJÍCÍ TVORBA EVROPSKÝCH NOREM Zkušenosti AŽD s implementací TSI podsystému řízení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Prohlášení o dráze Jiří Černý 7. setkání s dopravci, Praha, 30.a
Kulatý stůl II. Nový Šaldorf-Sedlešovice MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Páteřní infrastruktura Liberec mobilita, energetika, ICT, sítě ŽP Východiska, priority.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Komunikace řídících jednotek II. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Integrovaná prevence v resortu MZe. IPPC – integrovaná prevence a omezování znečištění  IPPC = integrovaná povolení (IP) a integrovaný registr znečištění.
1.VYHLÁŠENÍ RESORTNÍCH BEZPEČNOSTNÍCH CÍLŮ MZ na období červen 2011– duben PODEPSÁNÍ PROHLÁŠENÍ WHO „Čistá péče je bezpečnější“
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Praha, Ing. Petr Řádek Číslování vlaků - Rekapitulace Setkání dopravců a zástupců provozovatele dráhy.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Studie možného VD Hanušovice Generel LAPV Strana 2 Proč byl Generel LAPV pořízen: za posledních 50 let se postupně zvyšuje průměrná roční.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Střední rybářská škola a Vyšší odborná škola vodního hospodářství
Inovace & Železnice Ing. Pavel Surý Generální ředitel
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Finanční účetnictví RADNICE
Komplexní systém hodnocení
Co je program CEF? Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) je zaměřen na poskytování finanční pomoci Unie na transevropské sítě.
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Rozvíjení systémů a aternativní systémy Ing. Pavel Jirman.
RASC Standardy řízení služeb
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
Jednotný evropský železniční prostor
Snížení nákladů na vytápění budov
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Ekonomika– národní hospodářství
UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY V ŽÁDOSTECH O GP
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Projekt realizace referenčního rozhraní
Rychlá železnice, kvalitní dopravní obslužnost, plány a realita
Pozemkové úpravy.
Přehled nejdůležitějších novinek
Radek Čech Odbor koncepce a strategie
Interoperabilita Přednášející: Radek Čech České dráhy, a.s.,
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Větrné elektrárny v ZÚR
Inovativní řešení postavená na síti LoRa
Centralizované rozvojové projekty 2017
Hodnocení předložených žádostí – případ UK
Informace k tezím rekodifikace
ČVUT, Fakulta stavební | 126MSFN - Český stavební trh
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Zařízení služeb provozované SŽDC a jí poskytované služby
Vzor pro tvorbu prezentací akcí TP SIŽI
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Analýza informačního systému
Ing. Pavlína Tomková Odbor drážní a vodní dopravy
Počítačové sítě Úvodní přednáška
Vítáme Vás v Luhačovicích
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Transkript prezentace:

AŽD Praha s.r.o. 16. Října 2013, TSI ŽELEZNIČNÍ INFRASTRUKTURY A NAVAZUJÍCÍ TVORBA EVROPSKÝCH NOREM Zkušenosti AŽD s implementací TSI podsystému řízení a zabezpečení (CCS) Michal Pavel

Obsah Aktuální problémy s implementací Subsetů ETCS Otázky EMC kompatibility Otázky specifikací pískovačů Problémy nejednotných provozních pravidel Problémy klíčového hospodářství Nové výzvy v rozvoji systémů spadajících do interoperability TSI železniční infrastruktury a navazující tvorba evropských norem

Aktuální problémy s implementací Subsetů ETCS Nesrovnalosti či neurčenosti některých komunikačních parametrů:  pro vzduchovou mezeru on-board – track- side v GSM-R chyby či nenavázání přenosu mezi EVC Bombardier s RBC ASTS (přenos RBC AŽD – EVC ASTS v pořádku)  při komunikaci po on-board systémové sběrnici Profi-bus chyby či nenavázání přenosu mezi STMLS a EVC Bombardier (s EVC ASTS v pořádku) TSI železniční infrastruktury a navazující tvorba evropských norem

Otázky a problémy EMC kompatibility Provoz vozidel s vysokým rušením dynamickou brzdou – vliv na počítače náprav  Není dokonale vyřešeno v TSI  Nutností je úplné dodržení požadavků EN Provoz vozidel s nadměrným rušením trakcí – vliv na kolejové obvody  Řešení omezením rušení vozidlem i zvýšením odolnosti KO vůči rušení Provoz vozidel s nedostatečným průměrem kola – vliv na počítače náprav TSI železniční infrastruktury a navazující tvorba evropských norem

Problémy normalizace a kompatibility pískovačů s infrastrukturou Otázka kompatibility parametrů pískovačů s kolejovými obvody  Jednodušší postup pro výrobce i provozovatele vozidel je často zvýšení posypu – vede ke zvýšení rizika „zmizení vlaku“  Pracnějším postupem je předcházení problémům: Kontrola vegetace v okolí tratí Úklid kolejnic speciálními vozidly Školení strojvedoucích pro případy nízké adheze Kvalitní údržba písečníků pro udržení hustoty posypu či inovace a výměna písečníků TSI železniční infrastruktury a navazující tvorba evropských norem

Nejednotná provozní pravidla Nejednotná provozní a projekční pravidla  Velké množství ne zcela jednoznačných pravidel  Nesčetné způsoby přechodu z části bez pokrytí ETCS (level STM) do částí s úrovní L1, L2 (později i L3) Různé lokální verze, závislé na národním návěstním systému a zvyklostech Přibývají s pokrýváním dalších traťových situací a variant  Řešením je důsledně formální popis pravidel, které bude možné standardním způsobem zařazovat do scénářů projektantů, systémových scénářů (zčásti řešil projekt INESS, připravuje se v dalších projektech) TSI železniční infrastruktury a navazující tvorba evropských norem

Nejednotná provozní pravidla Nejednotná provozní a projekční pravidla  Řešením je důsledně formální popis pravidel, které bude možné standardním způsobem zařazovat do scénářů projektantů a systémových scénářů  zčásti řešil projekt INESS (datové modely popisu infrastruktury – RailML)  připravuje se v dalších projektech (TEN-T MAP, SHIFT 2 RAIL) TSI železniční infrastruktury a navazující tvorba evropských norem

Klíčové hospodářství Klíčové hospodářství – Key Management System (KMS):  Zatím je specifikováno pouze offline klíčové hospodářství, tj. bez možnosti dálkové výměny klíčů v RBC a hlavně na vozidlech TSI železniční infrastruktury a navazující tvorba evropských norem

Klíčové hospodářství Klíčové hospodářství offline:  Vede k nedůsledné obnově klíčů a k růstu rizika překonání kryptografických ochran  Je důsledkem problémů s interoperabilitou Klíčové hospodářství online:  Již existují online systémy, ovšem izolované, nikoli interoperabilní  Připravuje se jednotné řešení v rámci již zmíněných projektů TSI železniční infrastruktury a navazující tvorba evropských norem

Nové výzvy v interoperabilitě Cyber security  Online KMS  Rozvoj Euroradia Rozšíření množiny komunikačních a přenosových technologií  Paketový přenos na komunikačním stacku IP  Osvojení a specifikace nových rádiových přenosových technologií Zavedení lokalizace vlaku pomocí GNSS TSI železniční infrastruktury a navazující tvorba evropských norem

Cyber Security S klíčovým hospodářstvím úzce souvisí již delší domu připomínaný problém ochrany celého systému ERTMS/ETCS vůči kybernetickým útokům:  Zahrnuto obecně pod pojem Cyber Security  Čeká nás zvýšení odolnosti přenosového protokolu Euroradio, který přestává vyhovovat již v současným měřítkům  Spolu s tím musí přijít i zajištění plnohodnotné ochrany všech souvisejících drážních přístupových, bezpečnostních a informačních systémů (připravuje s v SHIFT 2 RAIL) TSI železniční infrastruktury a navazující tvorba evropských norem

Euroradio TSI železniční infrastruktury a navazující tvorba evropských norem ECS: Euroradio Current Stack

Euroradio TSI železniční infrastruktury a navazující tvorba evropských norem EDS: Euroradio Dual Stack

Euroradio TSI železniční infrastruktury a navazující tvorba evropských norem ERT: Euroradio Replacement Technology

Nové rádiové přenosové systémy V rámci GSM:  GPRS  EDGE  GSM-3G TETRA WiFi/WiMAX LTE CEN/CENELEC rozhodně doporučuje při osvojování nových komunikačních technologií nevyvíjet odnože specificky pro železnici! Pro CCS stačí vyhradit malou část pásma TSI železniční infrastruktury a navazující tvorba evropských norem

Lokalizace vlaku pomocí GNSS Existující systémy:  GPS  GLONASS  EGNOS Budoucí systémy:  Galileo  BEIDOU TSI železniční infrastruktury a navazující tvorba evropských norem

Lokalizace vlaku pomocí GNSS Typická architektura lokalizačního systému na bázi GNSS Projekt 3InSat TSI železniční infrastruktury a navazující tvorba evropských norem

Lokalizace vlaku pomocí GNSS Lokalizační systém na vozidle Projekt GRAIL TSI železniční infrastruktury a navazující tvorba evropských norem

Přechod na Moving block Moving block – pohyblivý blok kolem vlaku Umožní zvýšení hustoty provozu na trati Projekt 3InSat TSI železniční infrastruktury a navazující tvorba evropských norem

Interoperabilita na vedlejších tratích TSI železniční infrastruktury a navazující tvorba evropských norem Do budoucna je třeba na úrovni zejména SŽDC, případně i Drážního úřadu, věnovat pozornost ochrany investic do naší infrastruktury  Zejména se musíme snažit zajistit, aby vedlejší a zejména čistě regionální tratě nemusely být povinně vybavovány ERTMS/ETCS  Levná řešení jako Radioblok RBA-10 a jeho případné další verze je třeba udržet v síti

Konec přednášky TSI železniční infrastruktury a navazující tvorba evropských norem Konec