VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES. 06 Pravopisné jevy Zájmeno :mě-mně, s sebou, sebou, Předložky s - z.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zájmena - procvičování na test ČÁST ÚSTNÍ
Advertisements

Zájmena a pády Adjust the pronouns between slash marks to fit the context. Remember to use the correct case. Vzor: Pozdravuj od /já/ rodiče. Pozdravuj.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. L5 ex 3: my a já 1. Včera nám představil tu dívku.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_745_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
ZÁJMENA Mgr. Michal Oblouk.
Lingvistika dvacátého století Magda Ševčíková Přednáška
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
SKLOŇOVÁNÍ ZÁJMEN TEN, NÁŠ
Předložky -Předložky jsou neohebné slovní druhy, které samy o sobě nejsou větnými členy. -Plného významu nabývají pouze ve spojení s podstatnými jmény,
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:5. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Rozvíjející.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_581_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ (Pu)
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Čas minulý Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁJMENA Český jazyk 5. ročník ZŠ
SKLOŇOVÁNÍ OSOBNÍCH ZÁJMEN Naděžda Drudíková, ZŠ Rabasova 821, Slaný
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Opakujeme Skloňování zájmena JÁ.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_023_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.04 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici zájmen a jejich dělení. Žáci si hravou formou procvičí pravidla pro psaní zájmena.
35.1 Zájmena Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
Koncovky sloves.
Číslo v digitálním archivu školy
83.1 Skloňování zájmen, druhy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_334_Zájmena AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zájmena skloňují se druhy: osobní přivlastňovací ukazovací tázací
Český jazyk – 3. ročník ZŠ „Podstatná jména“
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
PŘEDLOŽKY PŘED NÁMI S VČELKOU MIJOU
39.1 Předložky NAD Z PO ZA KOLEM NA V K VEDLE PRO OD BEZ U PŘED PŘES O
S LOVNÍ DRUHY – 6. ROČ. Mgr. Jablečníková J. - ZŠ Horní Slavkov číslo šablony III/2 VY_32_INOVACE_83_SLOVNÍ DRUHY.
Zájmena 2 Procvičení tvarů osobních zájmen Skloňování zájmen náš, váš.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Předložky se 4. pádem VY_32_INOVACE_02-08 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk Tematický okruh: Gramatické.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Podstatná jména Napiš, co vidíš na obrázku.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Tvarosloví pro 6. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Mluvnické významy zájmen Autor Fulínová.
Předložky s, z Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPravopis vesele i vážně Datum vytvoření RočníkNižší.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Skupiny mě/mně Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ NEOHEBNÉ 1. PODSTATNÁ JMÉNA 2. PŘÍDAVNÁ JMÉNA
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_11_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 5 - zájmena Mluvnice pro 2. ročník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_17
PŘED PO NY S - Z - VZ - PŘED LOŽ KY S Z
Skloňování zájmen 1. a 2. osoby JÁ – TY – MY – VY + zvratná
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
POZNÁVÁME ZÁJMENA JEJICH JÁ ONI NAŠE KDO ? MĚ NIC TY MŮJ
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Zájmena pravopis Kdo? Nikdo? Já! Někdo? Všichni?.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
ZÁJMENA TEN, NÁŠ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Zájmena.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES. 06 Pravopisné jevy Zájmeno :mě-mně, s sebou, sebou, Předložky s - z

Pravopisné jevy Zájmeno já ( mě, mně), s sebou, sebou, předložka s - z

Zájmeno já Skloňování zájmena já 1.p. jámy 2.p. mne, měnás 3.p. mně, minám 4.p. mne, měnás 6.p. o mněnás 7.p. mnounámi

Dlouhé a krátké tvary zájmena já Tvary mě v 2. a 4. pádě a mně v 3. pádě jsou vždy správné Tvar mne v 2. a 4. pádě se užívá řidčeji Tvar mi lze užít v 3.pádě, ale jen není li zájmeno po předložce a není li na něm důraz !!

příklady BEZ DŮRAZU: 2.p. Nikdo si mě (mne) nevšímá. 3.p. Něco mně ( mi) přivezte, prosím. 4.p. Nenašel mě (mne) tam. PŘI DŮRAZU A PO PŘEDLOŽKÁCH: 2.p. Mě ( mne) si nikdo nevšímá. Místo mě (mne) půjde Karel. 3.p. Mně jistě něco přiveze. Proti mně nic nemá. 4.p. Mě (mne) tam neviděl. Zlobí se na mě (mne).

Zapamatujte si 2. a 4.pádmě Ptáme se KOHO? Nebo si pomáháme ukazovacím zájmenem TEBE, TĚ 3. a 6. pádmně Ptáme se KOMU? Nebo si pomáháme ukazovacím zájmenem TOBĚ

Sebou – s sebou Pozor na rozdíl v psané podobě!!!! Hází sebou, Chlapec sebou vrtěl, Budu sama sebou ( jedná se o pád prostý, většinou slovesa pohybu) Ale!!! Vzali jsme ho s sebou do kina. Vezmi si s sebou svačinu. Nemám s sebou psa.( 7.pád předložkový, označuje společenství s původcem děje)

Předložka s - z Předložka – s - se pojí vždy se 7. pádem s bratrem, se psem, s námi, s autem, s Petrem Předložka – z, ze - se pojí s 2.pádem z práce, z čela, ze školy, ze zápasu Ale! Kdo s koho, nejsem s to, nebýt s to (píšeme s- jedná se o 4.pád) 2.pád – píšeme – s- jedná li se o případy z povrchu pryč Stáhnout prsten s prstu, shodit se stolu (předložku- z- můžeme také psát, ale nerozliší se směr gramaticky)

Praktická cvičení A)Rozhodni, co je správně: 1.a) Jeli jsme s Janou na výlet b) Jeli jsme z Janou na výlet 2.a) Vzali jsme Ivu sebou na hory b) Vzali jsme Ivu s sebou na hory 3.a) Z toho si nic nedělej b) S toho si nic nedělej 4.a) S láskou se žije lépe b) Z láskou se žije lépe

B) rozhodni, co je správně 1. a)R odiče se o mě dobře starali b) Rodiče se o mně dobře starali 2.a) Kdo to o mně říkal? b) Kdo to o mě říkal? 3.a) Sedí v lavici vedle mně. b) Sedí v lavici vedle mě. 4.a) Podíval se na mně vyčítavě. b) Podíval se na mě vyčítavě. 5.a) Přijmi ode mě srdečný pozdrav. b) Přijmi ode mně srdečný pozdrav.

Správné odpovědi A) 1a,2b, 3a, 4a B) 1a,2a, 3b, 4b,5a

Předložky s –z, doplňte předložku Přijet ……..venkova, svetr ……..ovčí vlny,vyndat tužky……..stolu, jíst ……..talíře, nespustit …….očí, kniha……..barevnými obrázky, rozluč se …….otcem, ozvala se rána………..děla, telefonoval ………matkou, vlak přijel……..zpožděním, motýl se vylíhl …….kukly, uvidí se kdo ……..koho,vstal …..postele,díval se……..okna, hrál ……..Janem fotbal, dřevo…….pily, návrat…..kina, jít…….dobou,nenakláněj se….okna, sejde …očí, sejde…mysli, úryvek…….poezie Seiferta,smést drobky ……stolu.

řešení Přijet z venkova, svetr z ovčí vlny, vyndat tužky ze stolu, jíst z talíře, nespustit z očí, kniha s barevnými obrázky, rozluč se s otcem, ozvala se rána z děla, telefonoval s matkou, vlak přijel se zpožděním, motýl se vylíhl z kukly, uvidí se kdo s koho, vstal z postele, díval se z okna, hrál s Janem fotbal, dřevo z pily, návrat z kina, jít s dobou, nenakláněj se z okna, sejde z očí, sejde z mysli, úryvek z poezie Seiferta, smést drobky se (ze) stolu.

Zájmeno já, doplňte správné tvary Nemohl bys ………pomoci ? Petr …….pomohl. Vypravovali si o …….. a………..to nevadilo. Nikdo …….neuvidí. Seděl vedle ………. O ………se nestarej. ………to nevadí. Díval se na …………a neviděl…………… …….. to neříkej! Neboj se …………… ………..se to netýká. Snil o ……………

řešení Nemohl bys mně (mi)pomoci ? Petr mně (mi)pomohl. Vypravovali si o mně a mně to nevadilo. Nikdo mě (mne)neuvidí. Seděl vedle mě (mne) O mě (mne)se nestarej, mně to nevadí. Díval se na mě (mne)a neviděl mě (mne). Mně to neříkej! Neboj se mě (mne). Mě (mne) se to netýká. Snil o mně.