Uvažované modely financování sociálních služeb v r.2013 - 2014 PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Financování sociálních služeb
JUDr. Karel Zuska Mgr. Michaela Hájková
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
POPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ
1 Dotace MPSV jako zdroj financování zaměstnanců v sociálních službách Praha, květen 2014 Mgr. Antonín Shejbal Odbor sociálních služeb.
PhDr. Radek Suda, vedoucí odd
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Vyjednávání potřebnosti sociálních služeb
Dotace na provoz sociálních služeb v roce 2009 Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 29. ledna 2009.
Setkání s poskytovateli sociálních služeb –
Vymezení služeb pro stanovení vyrovnávací platby
Nové volební období a očekávaní obcí a měst Nové volební období a očekávaní obcí a měst XIII. celostátní finanční konference – 2. – 3. prosince 2010 Ing.
Informace o plánování sítě sociálních služeb v Jihočeském kraji.
PODPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ Programu švýcarsko-české spolupráce
1 Plánování rozvoje sociálních služeb v ČR a další perspektivy jeho vývoje Zlín
Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Jihočeském kraji II“ Závěrečné setkání k realizaci projektu Lenka Sládková, Jana Moravcová
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb a podmínky podpory nově vznikajících sociálních.
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
Dotační řízení MPSV Mgr. Petr Studenovský. Dotační řízení MPSV Setkání s poskytovateli sociálních služeb Jihočeského kraje k dotačnímu řízení Ministerstva.
Úprava „Pravidel řízení o přiznání finanční podpory JMK pro rok 2016 v oblasti podpory poskytování soc. služeb„ ODDĚLENÍ EKONOMIKY A KONTROLY
Mechanismus finanční podpory sociálních služeb formou vyrovnávací platby 1.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory ve Zlínském kraji Konference „Plánování a financování sociálních služeb v Jihomoravském kraji“
Mezinárodní spolupráce Informace o změnách v systému sociálních služeb a o zahraniční spolupráci Kraje Vysočina.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Monitorovací systém sociálních služeb města Plzně k podpoře dotační politiky Mgr. Karolína Vodičková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Datum: Zpracoval: Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Krajská síť sociálních služeb Moravskoslezského kraje D. Vrána.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Sociální služby v ČR Mirka Wildmannová
Dotační systém v sociálních službách jako bariéra jejich rozvoje Ladislav P r ů š a Praha, 25. listopadu 2013.
FINANCOVÁNÍ SOCILÁNÍCH SLUŽEB V ROCE 2016 SPOLUÚČAST OBCÍ ORP NA FINANCOVÁNÍ.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Systém sociálních služeb a sociální práce - stávající stav a návrhy změn Seminář APSS ČR, 15. – , Chotoviny Mgr. David Pospíšil ředitel Odboru.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
S třednědobé plánování sociálních služeb v Ústeckém kraji v praxi Setkání s poskytovateli sociálních služeb, Ústí nad Labem, září 2016.
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje Setkání s poskytovateli sociálních služeb v Ústeckém kraji.
Standardizace orgánů sociálně-právní ochrany PhDr. Miloslav Macela Odbor rodiny a ochrany práv dětí.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4. patro 22. července 2015 Mgr. Zuzana Slimáková.
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
PODPORA SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V ÚSTECKÉM KRAJI 2 - POSOSUK 2
Informace ze sociální oblasti
Kvalita v sociálních službách jako proces
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje
PODPORA SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V ÚSTECKÉM KRAJI 2 - POSOSUK 2
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Pravidla řízení o stanovení a přiznání finanční podpory Jihomoravského kraje pro rok 2018 v oblasti podpory poskytování sociálních služeb Obecná východiska.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM pro období 2007–2013 Oblast intervence 3
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Podání žádosti o dotaci na rok 2017
Úloha kraje v síťování sociálních služeb
Zkušenosti poskytovatele sociálních služeb s vyrovnávací platbou Ing
Ing. Stanislava Správková
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Dokončení DŘ 2012 a Podmínky DŘ 2013
Vyúčtování dotací za rok 2013 Rozdělení dotací v roce 2014
Transkript prezentace:

Uvažované modely financování sociálních služeb v r PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV

Základní zásady DŘ ) Vyloučení střetu zájmů a rovný přístup ke všem poskytovatelům 2) Analýza střednědobých plánů rozvoje sociálních služeb jako podkladu pro poskytování dotací 3) Podpora terénních a ambulantních služeb soc. péče 4) Nepodpora navyšování kapacit pobytových služeb soc. péče

Vyloučení střetu zájmů Rovný přístup ke všem poskytovatelům -využití metodiky pro hodnocení – popis způsobu hodnocení žádosti do úrovně maximální výše dotace -stanovení a zveřejnění exaktního způsobu výpočtu optimálního a reálného návrhu dotace u všech služeb a poskytovatelů -zveřejnění těchto kritérií

Analýza střednědobých plánů rozvoje sociálních služeb -v průběhu měsíců srpna a září SPRSS jako východiska pro určení potřebnosti jednotlivých služeb a jejich dostupnosti - analýza SPRSS pro kvantifikaci požadavků na poskytnutí dotace Posuzování zveřejněno při vyhlášení dotačního řízení.

Nepodpora navyšování kapacit pobytových služeb sociální péče -navyšování pobytových služeb sociální péče nebude nadále plošně podporováno dotacemi ze SR -výjimka – služby zapojené do procesu transformace, domovy se zvláštním režimem (transformace kapacit domovů pro seniory) návaznost na ostatní priority resortu (projekty ESF)

Rok 2013 Determinanty: Alokace určená státním rozpočtem. Principy dotačního řízení ve smyslu priorit resortu. Spolupráce KÚ ve smyslu plného výkonu státní správy v přenesené působnosti. Prováděcí právní předpis podle § 101, odst. 7 z.č. 108/2006 Sb., o sociálních službách – nyní v procesu přípravy. Rok 2013 je poslední rok, kdy financování bude ve formě stávajícího způsobu poskytování dotací.

Rok 2014 Determinanty: Nabytí účinnosti § 101a z. č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Alokace i nadále určena státním rozpočtem. Dotační řízení pouze pro kraje jakožto samosprávné celky. Z úrovně MPSV – žádné celostátní služby. Možnost realizace dotačního řízení pro projekty inovativní prvky v sociálních službách, výzkum a vývoj v sociálním začleňování apod. (možnost využití ESF). Prováděcí právní předpis podle § 101a, odst. 7.

Rok 2014 Obecné, avšak nepodkročitelné principy: Vymezení a garance minimální kvality života na principu solidarity. Stanovení očekávané míry participace, tj. očekávané míry využití soukromých zdrojů a osobní iniciativy k zajištění soc. služeb. Garance kvality a definice parametrů služeb, která sleduje kvalitu procesů i výsledků soc. služeb. Ochrana práv uživatelů služeb. Ochrana práv ostatních subjektů sociálních služeb – poskytovatelů i subjektů veřejné správy. Transparentnost rozhodování a předvídatelnost vývoje. Využití samosprávných zdrojů.

Rok 2014 Na základě uvedených principů, střednědobých plánů a jednotlivých koncepcí krajů: Sestaveny základní varianty pro financování sociálních služeb: parametrická, subsidiární, předreformní a reformní. Varianty nemusí být vnímány jako samostatné modely, mohou na sebe plynule navazovat nebo v některých jednotlivých účincích se vzájemně ovlivňovat a prolínat.

Rok 2014 Parametrická Vychází ze stávajícího leg. rámce (§101a). Dotace pro kraje bude účelově členěna na dotace na služby sociální péče, prevence a poradenství. Financování sociálních služeb bude vícezdrojové a část finančních prostředků na provozní náklady soc. služeb budou zajišťovat samosprávy ze svých rozpočtů. MPSV vydá metodické doporučení, jak nastavit síť soc. služeb a jak realizovat výběr potřebných kapacit. K § 101a bude upraven způsob a příp. kritéria pro plnění podmínek pravidel veřejné podpory a zákazu střetu zájmů.

A kam dále po roce 2014 Subsidiární Může volně navazovat na variantu parametrickou. Řada nových komponentů v profilu financování soc. služeb. Předpokládá nutné legislativní změny. Obsahuje akcent na kvalitu služeb v návaznosti na PnP. Zásadní reformní změnou v této variantě je změna PnP. Počet stupňů - výše PnP k naplnění potřeb osob. V rámci posuzování a rozhodování o PnP je výrazně posílen psychosociální rozměr, ten se následně promítá i do počtu stupňů závislosti.

A kam dále po roce 2014 Subsidiární a dále Objem prostředků na dotace bude navázán na relevantní výpočtové ukazatele. Finanční prostředky přidělené prostřednictvím dotací, budou zčásti závazně strukturovány dle druhů (typů) služeb. Úvaha, že finanční prostředky pro výkon činnosti sociálních služeb budou mj. poskytnuty krajům, v rámci samostatné působnosti, prostřednictvím rozpočtového určení daní. Hypoteticky to umožňuje posílit subsidiaritu převedením rozhodování zcela až na úroveň obcí.

A kam dále po roce 2014 Předreformní (změna ve způsobu financování, finanční prostředky jdou za uživatelem soc. sl.) Varianta předpokládá zásadní revizi přístupu k propojení financování a potřeb cílových skupin. Vyrovnávací platba - navazuje přímo na potřeby uživatelů sociálních služeb a bere v úvahu finanční možnosti uživatelů, - je diferencovaná a testovaná, - vyplácená poskytovateli sociálních služeb na konkrétního uživatele. Vychází z analýzy potřeb cílových skupin na území, navazuje volba adekvátního způsobu naplnění potřeb.

A kam dále po roce 2014 Reformní Změna zákona č. 108/2006 Sb. zejména v odstranění taxativního vymezení druhů soc. služeb, a to i ve vazbě na poskytované činnosti. Alokace veřejných prostředků - na základě důsledně prováděné analýzy potřeb cílových skupin dle lokalit + plán adekvátního naplnění těchto potřeb. Nacenění činností sociálních služeb a získávání objektivních dat z lokalit. Distribuce finančních prostředků = věcné plnění poskytovatelům služeb vybraných na základě soutěžních mechanismů (samostatné působnost krajů) a dále i možnou kombinací dávek pro uživatele.

A kam dále po roce 2014 Reformní a dále Dávka plošná, analogie Příspěvku na péči, avšak vysoce diverzifikovaná podle objektivních parametrů funguje jako „kompenzace objektivního znevýhodnění“. Nový strukturovaný nástroj pro posouzení potřeb navázané na finanční plnění. Dávka testovaná majetkově a příjmově. Nastupuje až po vyčerpání vlastních zdrojů uživatele a reaguje na jeho lokální a individuální podmínky v provazbě na místní samosprávu. Zde se počítá s přeneseným výkonem státní správy na obce = činnosti sociálního pracovníka.

Děkuji za pozornost!