Metody psychologie III.část – testy Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele SŠ k tématu – METODY PSYCHOLOGIE - testy. V prezentaci je uvedeno – METODY PSYCHOLOGIE - testy. V prezentaci je uvedeno základní rozdělení testů. Zároveň jsou zde příklady a ukázky základní rozdělení testů. Zároveň jsou zde příklady a ukázky jednotlivých testů. jednotlivých testů. Klíčová slova: Výkonové testy, testy osobnosti, projektivní techniky Cílová skupina: žáci středních škol Název: Metody psychologie III.část – testy Jméno autora: Monika Arsenjevová Škola : Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace příspěvková organizace Vytvořeno: 1. pololetí školního roku 2013/2014
Metody psychologie III. část Testy Vypracovala: Monika Arsenjevová
Testy - psychologické standardizované zkoušky standardizace – stejná podnětová situace standardizace – stejná podnětová situace jednotné úkoly jednotné úkoly jednotné instrukce jednotné instrukce hodnocení atd. hodnocení atd.
1. Testy výkonové 2. Testy osobnosti
Testy výkonové – zjišťují úroveň kognitivních funkcí
Ukázky některých IQ testů.
Řadíme se: testy inteligence testy inteligence (rozumové schopnosti a současnou mentální úroveň) (rozumové schopnosti a současnou mentální úroveň) speciální schopnosti speciální schopnosti (paměť, pozornost atd.) (paměť, pozornost atd.) didaktické didaktické (zjišťování vědomostí a dovedností získané (zjišťování vědomostí a dovedností získané učením) učením)
Testy osobnosti - vyšetření nekognitivních funkcí
Techniky projektivní člověk je konfrontován s nějakou neurčitou podnětovou situací do nichž se vyšetřovaná osoba promítá PROJIKUJE PROJIKUJE
Projektivní techniky 1. Asociační 2. Konstrukční 3. Doplňovací 4. Expresivní
Asociační testy Př. Rorschachův test inkoustových skvrn Vyšetřovaná osoba uvádí, co jí skvrny připomínají.
Konstrukční – Př. Tématicko apercepční test ( TAT ) ( TAT ) Obrázky znázorňují osoby Obrázky znázorňují osoby v různých dramatických v různých dramatických situacích. situacích. Osoba vypráví co se stalo do té chvíle, co osoby prožívají. Osoba se ztotožní s jednou z postav.
Doplňovací – Př. Frustrační test - obrázkový test frustrace - obrázkový test frustrace - podle obrázku doplňuje jedinec odpověď - podle obrázku doplňuje jedinec odpověď druhé osoby v nepříjemné situaci druhé osoby v nepříjemné situaci
Expresivní – Př. Začarovaná rodina, kresba stromu, rodiny, postavy stromu, rodiny, postavy Dítě je okrajovou figurou. Rodiče navzájem korespondují svými větvemi, zatímco dítě vztahuje prázdné ruce vzhůru. Dítě je okrajovou figurou. Rodiče navzájem korespondují svými větvemi, zatímco dítě vztahuje prázdné ruce vzhůru.
Kreslení je pro děti Kreslení je pro děti přirozené. přirozené. Při čtení rodinného Při čtení rodinného portrétu psycholog portrétu psycholog často zjistí, víc informací často zjistí, víc informací než dalekosáhlým než dalekosáhlým vyptáváním v nejbližším vyptáváním v nejbližším okolí dítěte. okolí dítěte.
Použitá literatura zdroje Švingalová, D.: Základy psychologie. Liberec, Technická univerzita 1996 Štefanovič, J. Greisinger, J.: Psychologie. Praha, Avicenum 1985
osobnosti-podruhe-iq-test / content/uploads/2012/11/iq02.jpg impulzivni-egoista-reknou-skvrny-o-manazerovi d=287843
deti/76726/kresby-vypraveji.html