SVOČ Zdravotně sociální fakulta JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Romské ženy a tabu Autorka: Bc. Denisa Kroupová Školitelka: PhDr. et Bc. Alena Kajanová, Ph.D. Katedra sociální práce
Teoretická východiska Problematika týkající se tabuizace těla romské ženy Intersekcionální přístup (v kontextu marginalizace a exkluze) Kontrola natality hegemonní maskulinitou
Cíl příspěvku Studovat a analyzovat tabu spojená s tělem romské ženy Presentovaná data jsou dílčím výstupem z projektu GAJU 098/2013/S s názvem : Současné postavení romské ženy v rodině a ve společnosti
Metodika Kvalitativní výzkumná strategie, technika narativního interview Terénní výzkum u 30 různě starých a různě stratifikovaných romských žen a jejich partnerů v Českých Budějovicích, v Plzni a v Brně Analýza rozhovorů metodou groundet theory v programu Atlas.ti
Výsledky – terénní výzkum Určitý druh diskriminace romské ženy již v momentě narození Období od narození až po první menstruaci – víceméně rovnocenné postavení dívky a chlapce První menstruace – z dívky se stává nečistá bytost (koncept rituální (ne)čistoty)
Výsledky – terénní výzkum Další omezení spjata s těhotenstvím, porodem a šestinedělím N evěra muže – často i oceňována ze strany partnerky T:,,Co třeba romská žena může a co nesmí, jaký je rozdíl mezi mužem a ženou?“ I:,,Jako každá ženská, například já kdybych ho podvedla, tak mě zabije, on ví, že je to první chlap a že, nevim jak to říct, jsou některý ženský správný a některý nejsou, jsou některý, který střídají chlapy a některý takový nejsou.“ Nevinnost – nedílná část konceptu rituální (ne)čistoty Po provdání nastává další diskriminující období Období menopauzy – nejvyšší společenské postavení romské ženy
Výsledky – terénní výzkum Prostituce – romská žena považována za exotickou, ostuda pro rodinu x zdroj výdělku? Odhalování těla - v plavkách, u lékaře, atp. – pro romské ženy nepřijatelné T:,,No, nám nahoře říkali, že jako je furt to, že když je na plovárně, tak se ženy styděj. Je to tak?“ I:,,No jako… je to tak. Že se stydíme před dalšíma chlapama ukázat. Jakože doma, to je jasný, že mě chlap vidí, ale když jdeme někam, kde je jako víc chlapů, tak se už stydíme.“ Antikoncepce – problém spíše pro muže, než pro ženy
Závěr Nerovné postavení muže a ženy I (muž):,,Jak to mám říct? no, prostě chlap rozhoduje o všem, prostě když ona chce někomu půjčit, tak já řeknu nepůjčíš, a prostě to tak bude…“ Starší generace učí mladší generaci následovat a respektovat romského muže jako vůdce Patrný rozdíl mezi starší (tradiční) generací a mladší (progresivní) generací V sociální práci je důležité zaměřit se na mnohorozměrné, prolínající se mocenské vztahy určené rasou, třídou a genderem
Děkuji za pozornost!