1 Porada na KrÚ JMK 27. 4. 2010 Územní plány dle nového stavebního zákona Ing. Stanislav Lunga Tel. 541 651 350.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚZEMNÍ ROZHODOVÁNÍ POSTUPY PŘI EXISTENCI RŮZNÝCH NÁSTROJŮ ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ A RŮZNÝCH TYPŮ ÚZEMÍ Ing. arch. Miriam Blažková ÚÚR Brno říjen 2006.
Advertisements

Novela stavebního zákona ve vazbě na ustanovení § 50 návrh územního plánu
Územní plánování pracovní porada s ORP Vyhodnocování územního plánu a jeho změny - § 55 SZ Zpracoval: Martin Herzog 7. června 2013.
Řešení rozporů § 4 odst. 7 stavebního zákona a § 136 odst. 6 ve spojení s § 133 správního řádu Ing. Tomáš Sklenář.
Porada pracovníků měst a obcí Královéhradeckého kraje vykonávajících agendu na úseku územního plánování a stavebního řádu část územní plánování 18. prosince.
Pořizování územního plánu (vztah k dotčeným orgánům)
NÁMITKY A PŘIPOMÍNKY Návrh rozhodnutí o námitkách a vyhodnocení připomínek podle ustanovení § 53 stavebního zákona.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Nástroje územního plánování
Přezkum koordinovaného závazného stanoviska vydaného dle § 4 odst
KONCEPT ÚZEMNÍHO PLÁNU ODOLENA VODA pro veřejné projednání –
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu
1 ÚP & RP Účel semináře Témata – ÚP, změna ÚP, RP, vliv na URÚ PROGRAM –ÚVOD –Pozice projektanta –Dotazy k ÚP.
1 Evidence územně plánovací činnosti, ukládání a poskytování písemností Evidence územně plánovací činnosti, ukládání a poskytování písemností Krajský úřad.
Proces pořizování územně plánovací dokumentace
1 Zpráva o uplatňování územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Bc. Josef Velíšek Odbor regionálního rozvoje KÚPK
1 Zadání územního plánu Zadání územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Plzeň, Krajský.
? Územní (prostorové) plánování ÚP
Novela stavebního zákona
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
1 Stavební zákon - účast veřejnosti Jitka Bělohradová.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva Vybrané otázky práva životního prostředí Přednáška č. 2.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva Právo životního prostředí I.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
NOVELA ZÁKONA Č. 334/1992 SB., O OCHRANĚ ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
Příklad k metodickému pokynu porada ÚÚP
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Tomáš Sklenář Územně plánovací dokumentace a její aktualizace.
Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje seminář pro úřady územního plánování a stavební úřady – 1. část Krajský úřad Jihomoravsk ého kraj e odbor.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
1 Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního.
Porada pro ÚÚP dne Poznatky z oblasti ÚPČ Ing. Gabriela Šípková Krajský úřad Libereckého kraje Odbor územního plánování a stavebního řádu.
Koordinace územních plánů a pozemkových úprav Ing. Jan Kaiser – Státní pozemkový úřad – Pobočka Domažlice.
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
JEDENÁCT LET APLIKACE NOVÉHO SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEHO PROMĚNY ADMINISTRATIVNÍ A JUSTIČNÍ PRAXÍ K VYBRANÝM INSTITUTŮM SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEJICH.
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Stanoviska DO při projednávání Návrhu ÚPD
Právo člena zastupitelstva obce na informace
Lhůta pro pořízení územní studie
dobu platnosti rozhodnutí, má-li být delší, než stanoví zákon.
Umisťování staveb.
Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje
ZÚR JMK zásady pro aplikaci Krajský úřad Jihomoravského kraje seminář
Porada na KrÚ JMK Přezkumy územních plánů NSS a závěry vyplývající z rozsudků Ing. Stanislav Lunga
Posuzování vlivů na životní prostředí v procesu územního plánování
ZÚR JMK a ÚP seminář pro projektanty a pořizovatele
Pořizovatelská praxe Poznámky k pořizování územně plánovací dokumentace: Problematika zastavěnosti pozemku, indexu zastavěnosti Územní studie – konzultace,
Územní plánování Michal Matouš
Řešení rozporů § 4 odst. 7 stavebního zákona a § 136 odst. 6 ve spojení s § 133 správního řádu Ing. Tomáš Sklenář.
Územně analytické podklady Informace z metodické porady MMR s krajskými úřady ke 2. aktualizaci ÚAP obcí porada KrÚ JMK s ÚÚP JMK
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Setkání se starosty obcí Karlovarského kraje Téma: Novela stavebního zákona v oblasti územního plánování s účinností od VÝBĚR.
Zkrácený postup pořizování aktualizace ZÚR
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
územního plánování na obcích v roce 2007
Územní systém ekologické stability (ÚSES) krajina v územním plánování Informace z metodické porady MŽP s krajskými úřady porada KrÚ JMK s ÚÚP JMK
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Územní opatření o stavební uzávěře
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Stavební přípravy a zásady Rekodifikace veřejného stavebního práva
Transkript prezentace:

1 Porada na KrÚ JMK Územní plány dle nového stavebního zákona Ing. Stanislav Lunga Tel

Přípis Ministerstva kultury ČR - upozornění MK – uplatňuje stanovisko k PÚR, ZÚR a ÚPD pro území s památkovou rezervací (celkem v ČR 103) nebo souborem nemovitých věcí zapsaných na Seznamu světového dědictví (celkem v ČR 12) nebo archeologických lokalit (celkem v ČR 8) KrÚ – uplatňuje stanovisko k ÚPD pro území s památkovou zónou nebo nemovitou národní kulturní památkou, nejde-li o působnost MK Závěr neobesílat MK a KrÚ jako DO tam, kde nemají kompetence 2

Ministerstvo vnitra Poradní sbor ministra vnitra ke SŘ Závěr č. 85 ze dne Okruh účastníků v řízení o přezkoumání územního plánu - Je zde nafocený, předáme na každé ORP 3

Žádost KrÚ OÚPSŘ Zasílejte oznámení o všech projednáních (zadání, koncept, společné jednání o návrhu, veřejné projednání návrhu) na KrÚ JMK datovou schránkou POUZE 1 x - do rozdělovníku uveďte pouze OÚPSŘ - OÚPSŘ v rámci KrÚ zajistí to, aby dotčené odbory byly o projednání ÚPD obeznámeny Pouze v rámci dohody ÚPD zasílejte písemnosti přímo na dotčené odbory 4

Poznatky z porady MMR s krajskými úřady Vycházelo se z powerpointové prezentace ze semináře pro projektanty dne v Praze Jsou zde zohledněny okruhy nejčastěji se opakujících námětů a připomínek obdržených od projektantů a pořizovatelů v rámci přípravy semináře rad/Informace-Udalosti/Vystupy-ze-seminare-pro- projektanty-uzemnich-a-reg 5

Územní rezervy Definice - §36 odst. 1 SZ -Plocha nebo koridor s cílem prověřit možnosti budoucího využití, jejich dosavadní využití nesmí být měněno způsobem, který by znemožnil nebo podstatně ztížil prověřované využití -Nejedná se o stavební uzávěru -Záleží na správním uvážení úřadu, co ještě lze povolit, co ještě neznemožní prověřované využití -Nemá smysl posuzovat vliv rezervy na ŽP (neznáme budoucí využití, bude ještě jednou projednáno v ÚP jako záměr) 6

VEŘEJNÉ VEŘEJNÉ x SOUKROMÉ ZÁJMY Veřejný zájem - definován v § 18 odst. 4 SZ Hájí jej DO dle svých předpisů, dle § 18 pak pořizovatel a projektant Pokud DO nevydá stanovisko, neznamená to, že souhlasí s řešením Hájení veřejných zájmů v příslušné oblasti přebírá pořizovatel Pořizovatel musí posoudit a prokázat, že veřejné zájmy jsou hájeny v souladu s právními předpisy Rozsudek NSS - pokud se DO nevyjádřil, neznamená to, že s řešením souhlasí 7

Změna územních plánů - § 55 odst. 3 SZ Bezpodmínečně prokázat nemožnost využít již vymezené zastavitelné plochy, potřeba vymezení nových Důvod pro zrušení změny územního plánu KrÚ má právo dle § 171 SZ (státní dozor) upozornit, že prokázání v odůvodnění chybí změnu nelze předložit ke schválení bez zjednání nápravy Pozor na nadmístní význam, neřeší se v územním plánu, ale musí jej řešit ZÚR, PÚR 8

Přezkum SŘ § 174/krajský úřad, MMRSŘ § 174/krajský úřad, MMR SŘS § 101 a)–d) Nejvyšší Správní SoudSŘS § 101 a)–d) Nejvyšší Správní Soud Podrobně rozebráno na obr. 9 – 19 prezentace MMR i s odkazy na rozsudky NSSPodrobně rozebráno na obr. 9 – 19 prezentace MMR i s odkazy na rozsudky NSS 9

Opatření obecné povahy SZ § 192SZ § na postupy podle SZ se použijí ustanovení SŘ pokud SZ nestanoví jinak SŘ § 171 – 174SŘ § 171 – 174 část VI „OOP“ SŘpro řízení o OPP platí SŘ (§ 1-8) část I (§ 1-8) obdobně (stejně) (§ 9 – 129) část II (§ 9 – 129) přiměřeně (zjednodušení, které nekrátí práva účastníků) SŘ § 68/3 „v odůvodnění se uvedou důvody výroku, podklady pro jeho vydání, úvahy, kterými se správní orgán řídil a informace jak se vypořádal s návrhy a námitkami účastníkůSŘ § 68/3 „v odůvodnění se uvedou důvody výroku, podklady pro jeho vydání, úvahy, kterými se správní orgán řídil a informace jak se vypořádal s návrhy a námitkami účastníků 10

OOP – přezkum dle SŘ OOP nabývá účinnosti po vyvěšení veřejné vyhlášky (nelze se odvolat, přezkum, žaloba) Přezkumné řízení do 3 let od nabytí účinnosti OOPPřezkumné řízení do 3 let od nabytí účinnosti OOP přezkum souladu s předpisy SŘ § 174/2přezkum souladu s předpisy SŘ § 174/2 obsahu OOP obsahu OOP vad řízení, jestliže měli vliv na obsah OOP vad řízení, jestliže měli vliv na obsah OOP 11

OOP – přezkum NSS pro podání návrhu není vymezena žádná lhůtapro podání návrhu není vymezena žádná lhůta ÚP lze (zatím) napadat lze bez časového omezení, podmínkou je pouze účinnost OOPÚP lze (zatím) napadat lze bez časového omezení, podmínkou je pouze účinnost OOP 12

OOP – přezkum NSS Algoritmus přezkumu OOP - Ao 1/2005 – 98 1.pravomoci - správního orgánu vydat OOP 2. působnosti - v zákonem stanovených mezí 3. procesního postupu - zda OOP vydáno zákonem stanoveným postupem. 4. obsahu - zda OOP/část OOP není v rozporu s hmotným právem. 5. PROPORCIONALITY ZÁSAHU DO PRÁV 13

PROPORCIONALITU OOP nelze zkoumat pokud napadená ÚPD pouze respektovala ÚPD nadřazenoupokud napadená ÚPD pouze respektovala ÚPD nadřazenou 4 Ao 2/ , „ leti š tě F-M “ byly pouze promítnuty požadavky ve stanoviscích DObyly pouze promítnuty požadavky ve stanoviscích DO 6 Ao 3/ , Ú P Kunžak 14

PROPORCIONALITA OOP 5. krok algoritmu PROPORCIONALITA OOP - 5. krok algoritmu přiměřenost regulacepřiměřenost regulace - rozumné uspořádání vztahů potřebnost zásahu do vlast. práv (i) dosažení sledovaného cíle (ii) logická souvislost sledovaného cíle s OOP (iii) nelze cíle lépe dosáhnout jiným legislativním prostředkem ? minimalizace zásahu do vlast. právminimalizace zásahu do vlast. práv v co nejmenší míře 15

Nadmístní význam Územní plán pro obec nesmí řešit záležitosti nadmístního významu Pokud jsou řešeny v územním plánu, obec překročila svou pravomoc - měly být nejdříve řešeny v ZÚR KrÚ upozorní v rámci stanoviska dle § 51 SZ na překročení pravomocí nelze vydat ÚP Rozvojové plochy - odůvodnit umístěním obcí v rozvojových osách, oblastech dle ZÚR, PÚR nebo prokázat, že se nejedná o nadmístní význam Argument, že plocha byla ve starém ÚPO je málo, mohly se změnit podmínky 16

Diskuse Nelze vymezovat zastavitelné plochy bez přístupu Předkupní právo je zbytečné pro stavby, kde se pozemky nevykupují (liniové části TI) Stavba se může, ale nemusí dát s předkupním právem Pořizovatel by měl před vydáním ověřit, zda pozemek existuje Územní a časová platnost – „ÚPO platí do doby“ – prodloužit platnost změnou ÚPO Pokud je dané „návrhové období“, posoudit individuálně 17

Řešení rozporů - viz metodický pokyn Mezi dvěma odbory téhož úřadu – není rozpor – vnitřně zajistit dohodu Mezi obecním úřadem a DO – rozpor Mezi zastupitelstvem obce a DO – pořizovatel posoudí, zda může hájit zájem obce jako převažující veřejný zájem – jedná se o rozpor, jinak se nejedná o rozpor Rozpor – neřeší se, pokud se zjistí nezákonnost v procesu nebo u změn nejsou zdůvodněny nové zastavitelné plochy dle § 55 odst. 3 SZ 18

Děkuji za pozornost Ing. Stanislav Lunga Tel