Název vzdělávacího materiálu: Termochemie Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jiří Machačný Termochemie 1.
Advertisements

Chemické reakce a teplo
Název šablony: Inovace v chemii52/CH19/ Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Chemické děje a chemické rovnice.
Chemická termodynamika
Chemická termodynamika
ZÁKLADY TERMODYNAMIKY
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
 Cesta přechodu systému z jednoho stavu do druhého 1) Chemická termodynamika - studuje energetickou stránku chemického děje, podmínky k ustanovení.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
OBECNÁ CHEMIE TERMOCHEMIE Ing. Alena Hejtmánková, CSc. Katedra chemie
Fyzikální a analytická chemie
FS kombinované Chemické reakce
VY_32_INOVACE_05-13 Termochemie
Termochemie, reakční kinetika, Rovnováha
Chemické reakce Chemická reakce je děj, při kterém se výchozí látky mění na jiné látky zánikem původních a vznikem nových vazeb Každá změna ve vazebných.
Teplo a chemické reakce
IX. Chemická THERMODYNAMIKA Jen stručně a zjednodušeně. Podrobnosti – učebnice obecné, příp. fyzikální chemie.
Změny při chemických reakcích
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Chemický děj.
CHEMICKÁ ROVNICE A CHEMICKÁ REAKCE
Chemický děj 1. Klasifikace chemických reakcí 2. Chemické rovnice 3
Reakce anorganické chemie II.
Chemická termodynamika (učebnice str. 86 – 96)
Termodynamika Termodynamika studuje fyzikální a chemické děje v systémech (soustavách) z hlediska energie Proč některé reakce produkují teplo (NaOH + H2O)
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Základní charakteristiky látek
Látkové množství, molární hmotnost
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu a procvičení stechiometrických.
Termodynamika (kapitola 6.1.) Rozhoduje pouze počáteční a konečný stav Nezávisí na mechanismu změny Předpověď směru, samovolnosti a rozsahu reakcí Nepočítá.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Chemické reakce Chemická rovnováha Termochemie.
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – chemické prvky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
T ERMOCHEMIE – REAKČNÍ TEPLO, TERMOCHEMICKÉ ZÁKONY RNDr. Marta Najbertová.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky – výpočet koncentrace II, ředění Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/12 Šablona: III/2 Inovace.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinná pletiva – I. část Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/6 Šablona: III/2.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Látkové množství Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/6 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák TERMOCHEMICKÉ REAKCE Lavoisier Laplace Hess Hoření, spalování Tepelná elektrárna.
Název vzdělávacího materiálu: Rovnováhy Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka I. Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EU peníze středním školám
EU peníze středním školám
TEPLO A PALIVA. TEPLO A PALIVA TEPLO – typy chemických reakcí endotermická reakce = reakce, při které se teplo spotřebovává např. rozklad CaCO3.
EU peníze středním školám
FYZIKÁLNÍ CHEMIE.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Ch_16_Exotermické a endotermické reakce
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
EU peníze středním školám
Vytápění Teplo.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_INOVACE_C9-003 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Šablona 32 VY_32_INOVACE_04_20_Výpočty z rovnic.
Chemická termodynamika (učebnice str. 86 – 96)
Chemická termodynamika
Transkript prezentace:

Název vzdělávacího materiálu: Termochemie Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Anorganická a obecná chemie Autor: Šárka Kirchnerová Datum vytvoření: Garant (kontrola): Jakub Siegl Ročník: vyšší gymnázium Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie Téma: Termochemie Metodika/anotace: Powerpointová prezentace slouží jako výukový materiál pro třídu kvinty a jako opakování k maturitě z chemie. Objasňuje základní pojmy z termochemie, přináší vzorové vyřešené příklady a obsahuje materiál k dalšímu opakování. Časový rozvrh: 45 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

TERMOCHEMIE Věda zabývající se tepelným zabarvením reakcí

ZÁKLADNÍ TERMINOLOGIE Soustava – část prostoru s hmotnou náplní, která je od okolí oddělena stěnami skutečnými, nebo myšlenými izolovaná – nevyměňuje s okolím energii, ani hmotu uzavřená – vyměňuje pouze hmotu, ale ne energii otevřená – vyměňuje hmotu i energii exotermní reakce – reakce, při kterých se uvolňuje teplo endotermní reakce – reakce, při kterých se spotřebovává teplo při exotermních reakcích ΔH 0

VYJADŘOVÁNÍ SKUPENSTVÍ v termochemických rovnicích je třeba uvádět skupenství látek používáme tedy: pro pevnou látku zkratku s (solidus) pro kapalnou látku zkratku l (liquidus) pro plynnou látku zkratku g (gasseus) pro vodný roztok zkratku aq (aquatic)

REAKČNÍ TEPLO A ENTHALPIE Reakční teplo je teplo které se uvolní, popřípadě spotřebuje, při provedení dané reakce při jejím jednotkovém rozsahu. (jednotkový rozsah= množství, jaká uvádějí stechiometrické koeficienty v rovnici reakce) Jednotka: kJ Enthalpie je stavová veličina, která také popisuje výměnu tepla s okolím. Absolutní hodnotu enthalpie nelze změřit, avšak můžeme zjistit její změnu ΔH. Změnu enthalpie lze změřit pouze za tzv. standardního stavu. Je to stav o teplotě 298,15 K (25 °C) a tlaku 101,325 kPa (1 atmosféra), ve kterém je daná látka nejstálejší. Za předpokladu izobarického děje je reakční teplo to samé, co reakční enthalpie.

TERMOCHEMICKÉ ZÁKONY 1.termochemický zákon (Zákon Laplace – Lavoisierův): Reakční teplo přímé a zpětné reakce jsou až na znaménko stejné. Příklad: Určete změnu enthalpie při reakci rozkladu sulfanu na vodík a síru, víte-li, že Δ H reakce H 2 (g) + S(s) → H 2 S (g) je – 19, 74 kJ Řešení: Na základě 1. termochemického zákona určíme, že Δ H = +19, 74 kJ

TERMOCHEMICKÉ ZÁKONY 2. termochemický zákon (Zákon Hessův): Reakční teplo dané reakce je součtem tepel postupně prováděných reakcí, vycházejících ze stejných počátečních látek a končících stejnými produkty reakce. Příklad: Určete reakční enthalpii Δ H reakce CO(g) + 1/2O 2 (g) →CO 2 (g), víte li, že C(s, grafit) + O 2 (g) → CO 2 (g) Δ H = −395 kJ C(s, grafit) + 1/2O 2 (g) → CO(g) Δ H = − 111 kJ Řešení: Δ H= -395 – (-111) = kJ Součet reakčních tepel dílčích reakcí musí být roven reakčnímu teplu reakce souhrnné.

STANDARDNÍ SLUČOVACÍ TEPLO

STANDARDNÍ SPALNÉ TEPLO

PŘÍKLADY K PROCVIČENÍ 1.Vypočítejte reakční teplo reakce uhlíku s vodní párou ze spalných tepel. ΔH 0 spal. C(s) = -393,1 kJ/mol ΔH 0 spal. CO(g) = -282,6 kJ/mol ΔH 0 spal. H 2 (g)= -241,8 kJ/mol ΔH = ? C (s, grafit) + H 2 O(g) → CO(g) + H 2 (g)

2. Urči reakční teplo reakce: C (g) + 1/2 O 2 (g) -> CO (g), ΔH = ?, známe-li C (g) + O 2 (g) -> CO 2 (g) ΔH = -393,7 kJ CO (g) + 1/2 O 2 -> CO 2 (g) ΔH = -283,6 kJ 3. Jaké množství tepla se uvolní, jestliže zreaguje 16 g síry podle termochemické rovnice S (s) + O 2 (g) -> SO 2 (g) ΔH = -297 kJ.mol-1

4. Jaké množství tepla se uvolní spálením 70 g methanu za standardních podmínek? Spalné teplo methanu je -890 kJ/mol. 5.Jaké množství tepla je při standardních podmínkách třeba na převedeni 1 kg vody z kapalného stavu do plynného, jestliže ΔH 0 sluč. ((H 2 O(l)) = -285,8 kJ/mol ΔH 0 sluč. ((H 2 O(g)) = - 241,8 kJ/mol

6. Vypočítej reakční teplo izomerizace dimethyletheru na ethanol CH 3 OCH 3 (g) -> CH 3 CH 2 OH (g), znáte-li standardní spalné teplo látek: ΔH 0 spal. (CH 3 OCH 3 (g)) = kJ/mol ΔH 0 spal. (CH 3 CH 2 OH(g)) = kJ/mol 7. Jaké množství tepla je třeba na rozklad 5 molů amoniaku na vodík a kyslík, známe-li 2 NH 3 (g) -> 3 H 2 (g) + N 2 (g) ΔH = 92,4 kJ