Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Advertisements

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Maso Bc. Miroslav Kříž.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Bc. Anna Hana Kučeráková zpracováno: ročník (obor)
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
VY_52_INOVACE_ZBP1_4464VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.107/1.5.00/ AutorMgr. Alena Marková Název šablonyIII/2 – Inovace.
MASO.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Šablona III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_TPP_505 Ročník: 2.
Šablona III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_NAV_281 Ročník: 2.
Předmět: Potravina a výživa Ročník: druhý
Šablona III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_NAV_282 Ročník: 2.
Drůbež Rozdělení drůbeže:
Ryby Složení rybího masa
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL. Mají vysoký obsah bílkovin, sacharidů (hlavně škrobu), vlákniny, minerální látky (draslík, vápník), z vitamínů B, E, provitamín.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Zvěřina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo.
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Věra Tupá Název šablonyVY_32_INOVACE POV Název DUMuPOV.13O4.1K.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12 _INOVACE_OV2 Název školy SPŠ a.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, MOST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV41 Název školy.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_10 _INOVACE_ZBO5 Název školy SPŠ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mléko Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_7_INOVACE_TE 23 Název školy: Střední průmyslová.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
VY_32_INOVACE_ , živočišné tuky Ing. Blanka Kožíšková
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zvěřina – charakteristika masa
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Charakteristika a dělení drůbeže
Zbožíznalství pro 2. ročník oboru prodavač 2.ročník Srpen 2013
VY_32_INOVACE_ , jateční maso Ing. Blanka Kožíšková
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
POŽIVATINY ŽIVOČIŠNÉHO PŮVODU
Název projektu: Moderní škola
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
POŽIVATINY ŽIVOČIŠNÉHO PŮVODU
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ryby Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Zbožíznalství pro 2. ročník oboru prodavač 2.ročník Srpen 2013
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Technologie přípravy pokrmů 2. ročník - kuchař
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Ryby.
Technologie přípravy pokrmů 2. ročník - kuchař
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu VY_32_INOVACE_ , drůbež a ryby Autor Ing. Blanka Kožíšková Tematická oblast Zbožíznalství pro 2. ročník oboru prodavač Ročník 2.ročník Datum tvorby Srpen 2013 Anotace Materiál je určen k výuce předmětu Zbožíznalství učebního oboru Prodavač. Metodický pokyn Materiál obsahuje výklad látky i otázky k procvičení a opakování.

Anotace Tento učební materiál se věnuje významu, rozdělení a tržním druhům drůbežího masa a dále masu rybímu a výrobkům z něj. Celý tematický celek je uzavřen výčtem dalších výrobků patřících mezi maso.

Drůbež, její rozdělení a význam ve výživě Drůbež jsou zdomácnělí (domestikovaní) práci. Rozděluje se na: a) hrabavou – kur domácí, krocan (krůta), perlička b) vodní – kachna, husa Drůbeží maso je zdrojem plnohodnotných bílkovin, je chuťově jemnější než jiné druhy masa. Maso netučných kusů hrabavé drůbeže má méně tuku (tedy nižší energetickou hodnotu), je lehce stravitelné. Výhodou je rychlá kuchyňská úprava.

Tržní druhy drůbeže Drůbež se rozděluje:  podle druhu – kuře, slepice, husa, kachna, atd.  podle způsobu ošetření – chlazená drůbež - zmrazená drůbež  zabitá drůbež se prodává – kuchaná bez drůbků - kuchaná s vloženými drůbky a krkem - dělená (např. kuřecí čtvrtky, stehna, stehenní řízky, prsní řízky)

Ryby – dělení, význam ve výživě Ryby jsou studenokrevní obratlovci dýchající žábrami. Podle místa výskytu se dělí na: a) sladkovodní (kapr, štika, pstruh) b) mořské (treska, hejk, sleď) c) tažné – část života tráví ve sladkých vodách, část v moři (losos) Rybí maso obsahuje značné množství bílkovin, obsah tuků se liší podle druhů ryb (2 až 25%). Vysoký je obsah vitaminů (hl. A a D). Rybí maso obsahuje řadu minerálních látek (vápník, fosfor, draslík, jod – u mořských ryb).

Tržní druhy ryb Ze sladkovodních ryb mají význam hlavně kapr, pstruh, štika, cejn. Sladkovodní ryby jsou v prodeji: - živé - čerstvě zabité (podle potřeby chlazené) - zmrazené Z mořských ryb se k nám dováží makrela, štikozubec (hejk), treska, tuňák, žralok. Z tažných ryb losos. Mořské ryby jsou v prodeji buď chlazené nebo zmrazené.

Rybí výrobky Vyrábějí se především z mořských ryb. a) zmrazené výrobky – rybí filé a filety b) solené výrobky – solené ryby, rybí pasty (např. sardelová), kaviár = jikry různých druhů ryb, rozeznává se:  pravý – z jesetera, šedočerná barva  nepravý – z lososovitých ryb, tuňáka, makrely, tresky, atd., barví se červeně nebo černě

Rybí výrobky c) uzené výrobky – porce ryb se nejprve nasolují a potom se udí – např. uzený sleď (uzenáč), makrela, losos d) marinované výrobky – základem jejich výroby je marinování – tj. konzervace působením octa a soli, různě upravená (např. vařená nebo pečená) surovina se vkládá do marinovací lázně např. zavináče, rybí saláty, závitky v rosolu, pečenáče

Skladování drůbeže a ryb Chlazená drůbež se skladuje při nízké teplotě. Chrání se před kolísáním teploty a před výrobky s výrazným pachem. Zmrazená drůbež se skladuje při – 18˚C. Rybí maso má krátkou trvanlivost. Živé ryby se skladují v nádržích a kádích. Čerstvě zabité ryby musí být prodané týž den, kdy byly zabity. Zmrazené ryby se skladují při – 18˚C a rozmrazené výrobky samozřejmě nelze znovu zmrazit.

Další zboží patřící mezi maso Zvěřina = maso lovné zvěře: spárkaté (jelen, srnec) nízké srstnaté (zajíc) pernaté (bažant) černé (divoké prase) Zvěřina má oproti masu jatečných zvířat vyšší obsah bílkovin, vitaminů a minerálních látek a naopak velmi nízký obsah tuku. Králičí maso Ostatní živočišné produkty moře (raci, krevety, langusty, humři, ústřice)

Otázky k opakování 1) Do jakých dvou skupin se dělí drůbež? Uveďte příklady. 2) Uveďte výhody drůbežího masa. 3) Jak se dělí ryby podle místa výskytu. Uveďte příklady. 4) V jakých formách jsou v prodeji sladkovodní ryby? 5) Co víte o kaviáru? 6) Co je to marinování? Znáte nějaké marinované rybí výrobky?

Použité zdroje Josef Kavina – Zbožíznalství potravinářského zboží pro 2. ročník středních odborných učilišť a integrovaných středních škol učebního oboru prodavač – prodavačka, zaměření pro potravinářské zboží a smíšené zboží, nakladatelství IQ 147 Praha, 1996