REGULAČNÍ POPLATKY - SOUČÁST REFORMY ZDRAVOTNICTVÍ Ministerstvo zdravotnictví Praha, 12. 04. 2007.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
REGULAČNÍ POPLATKY - SOUČÁST REFORMY ZDRAVOTNICTVÍ Ministerstvo zdravotnictví Praha,
Advertisements

Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
DPH Ekonomika podniku 2. ročník DPH - nepřímá univerzální daní, tvoří součást ceny výrobků a služeb - je vybírána postupně při každém prodeji (když lesník.
Léková politika – dopady na pacienty Mgr. Filip Vrubel odbor farmacie
Domácí násilí a veřejné zdravotní pojištění Nárok, regresy, data, budoucnost?
Vykazování ošetřovatelské péče v pobytových zařízeních sociálních služeb 25. února 2015 Ing. Iva Merhautová, MBA.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Daň z příjmu FO řešení příkladu Řešitelky:Jana Bilíková Lucie Procházková Narcisa Vitnerová.
Přístupy k péči o staré občany v zahraničí a u nás.
Pracovní právo. Pohovor
Právo sociálního zabezpečení Veřejné zdravotní pojištění.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Ferdinand Polák KARIM VFN a 1. LF UK  Česká republika (aktuálně 107 pacientů) 1,0 pac./ obyv.  Evropská unie 3,4 (Irsko) až 17/100.
Koncept úhrad v roce Výběr pojistného od roku 2012 Výběr pojistného za zaměstnance a osvč (2015  2016) + 7,4 mld. Kč Platba státu za státní pojištěnce.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Právní postavení českého lékaře z pohledu Výboru pro zdravotnictví PSP ČR R. Vyzula
REFORMNÍ KROKY MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ V OBLASTI ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ Ministerstvo zdravotnictví České republiky Praha,
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Plán činnosti ministerstva zdravotnictví Praha,
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
REGULACE LÉKOVÉHO TRHU, POTŘEBNÉ LEGISLATIVNÍ ZMĚNY PODVÝBOR PRO EKONOMIKU VE ZDRAVOTNICTVÍ, ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ A LÉKOVOU POLITIKU - PRAHA,
REGULACE LÉKOVÉHO TRHU A POTŘEBNÉ LEGISLATIVNÍ ZMĚNY – DISPENZAČNÍ POPLATEK ZA VÝDEJ LÉKU V LÉKÁRNÁCH Mgr. Marek Hampel – Předseda představenstva Grémium.
Pracovní skupina Portál elektronického zdravotnictví NSeZ – neveřejná prezentace Emauzy, MUDr. Pavel VEPŘEK předseda pracovní skupiny.
ÚSPORY MINISTERSTVA VNITRA, POLICIE ČR A HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR V ROCE 2011 Ministr vnitra Radek JOHN.
MUDr. Milan Kubek Prezident ČLK. Smysl a cíl Hledání pokud možno spravedlivého kompromisu mezi „neomezenými“ možnostmi lékařské vědy a omezenými finančními.
Ing. Ladislav Friedrich, CSc. Prezident Svazu zdravotních pojišťoven ČR Nákupy léčivých přípravků a zdravotnických prostředků do nemocnic.
Obsah prezentace Obsah prezentace : DRG a úhrady Úhrady v roce 2012 – úhradová vyhláška Obavy a očekávání poskytovatelů zdravotní péče Obavy a očekávání.
Kontrolní činnost ve zdravotnictví
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál
KVALITA – BEZPEČNOST - EFEKTIVITA
KVALITA – BEZPEČNOST - EFEKTIVITA
Správa sociálního zabezpečení
Podpůrná opatření prvního stupně
Jednoduché účetnictví
31 Základní typy zdravotnických systémů
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
DEKRET ROZVOJE A STABILITY ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Dvacet zdravých vět
Občanské soudní řízení I.
Kde vzít na platy lékařů?
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Struktura zdravotní péče v ČR, státní a nestátní zdravotnická zařízení
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Pracovnělékařské služby
Charakteristika primární péče
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Právo sociálního zabezpečení
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Správa sociálního zabezpečení
Právo sociálního zabezpečení
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Obec Pstruží pro občany
Právo sociálního zabezpečení
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Problematika uzavírání smluv mezi pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními PharmDr. Ivana Cimalová, MBA ředitelka zdravotnického odboru ZPMV ČR Čestlice,
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
Struktura zdravotní péče v ČR, státní a nestátní zdravotnická zařízení
Zákon o obětech trestné činnosti
Právo sociálního zabezpečení
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Život bez střeva , Praha.
Příspěvek k činnosti v PSNDP
Transkript prezentace:

REGULAČNÍ POPLATKY - SOUČÁST REFORMY ZDRAVOTNICTVÍ Ministerstvo zdravotnictví Praha,

OBSAH DNEŠNÍ PREZENTACE Poplatky jako součást reformy zdravotnictví Situace v ČR a srovnání s Evropou Návrh regulačních poplatků od roku 2008 Ochrana pacientů a sociální klauzule Shrnutí a očekávané přínosy

Etapy reformy Pro současnost Odpovídá ministr Julínek Cílem je informovaný občan, jenž: Pro budoucnost 2010 → Odpovídají všichni politici Reforma svéprávného pacienta Reforma pro ohroženého pojištěnce ↓ ↓ Cílem je odvrácení finančního kolapsu: už v roce 2015 bude chybět 30 miliard Kč ↓↓ ví, kam se má obrátit ví, co dostane bezplatně a na co si musí připlatit ví, dokdy to dostane

14+1 změna 1.Každý občan bude mít přehled o tom, na jakou péči má nárok, kdo a kde mu ji poskytne. 2.Občané budou informováni o kvalitě práce jednotlivých zdravotnických zařízení. 3.Občané budou motivováni k péči o vlastní zdraví. 4.Bude zaveden limit na doplatky na léky. 5.Všem bude jasné, na jaké služby si bude možné legálně připlatit.

14+1 změna 6.Transformované zdravotní pojišťovny budou moci nabízet smluvní pojištění. 7.Zlepší se řízení zdravotních pojišťoven. 8.Bude zpřísněna kontrola zdravotních pojišťoven. 9.Zdravotnická zařízení budou placena za objem a kvalitu poskytnuté péče. 10. Zvýší se nároky na kvalitu a bezpečnost nemocnic.

14+1 změna 11.Stát bude podporovat obory, v nichž hrozí nedostatek lékařů. 12.Významně se zlepší činnost zdravotnické záchranné služby. 13.Špičkovou medicínu budou garantovat univerzitní nemocnice. 14.Stát vytvoří podmínky, aby si lidé mohli lépe chránit svoje zdraví. 15. Bude zahájena celonárodní diskuse o budoucnosti financování našeho zdravotnictví.

OBSAH DNEŠNÍ PREZENTACE Poplatky jako součást reformy zdravotnictví Situace v ČR a srovnání s Evropou Návrh regulačních poplatků od roku 2008 Ochrana pacienta a sociální klauzule Shrnutí a očekávané přínosy

Současná situace v ČR – kontakty s lékařem Na jednoho obyvatele ČR připadá průměrně 13,1 návštěv u lékaře za rok, tj. více než jedna návštěva měsíčně (zdroj: OECD Health Data) Důsledkem je plýtvání s prostředky veřejného zdravotního pojištění a následná finanční nerovnováha systému Takto vysoká frekvence kontaktů má nepříznivý dopad i na samotný způsob poskytování zdravotní péče (lékař má na vyšetření pacienta jen velmi krátký čas)

Za rok 2005 bylo v ČR předepsáno 96,6 mil. receptů a poukazů Za rok 2005 se v ČR za léky a zdravotnické prostředky utratilo celkem 59,4 mld. Kč Během jednoho roku vrátí pacienti do lékáren nepoužité prošlé léky za 2 miliardy Kč. Podle různých odhadů tak vychází celková hodnota nepoužitých léků na 4-10 miliard Kč ročně Průměrný český pacient – senior užívá 9 léků!!! Současná situace v ČR – spotřeba léků

Současná situace v ČR – hospitalizace počet hospitalizačních dnů v ČR je téměř o polovinu vyšší než průměr v zemích OECD a stále roste trend nárůstu je možné pozorovat jak u akutních, tak u dlouhodobých hospitalizací světovým trendem je naopak snižování počtu hospitalizací i ošetřovacích dnů (zdroj: OECD Health Data)

Situace v západní Evropě (výše poplatků je vážena mediánem mzdy)

Navrhované regulační poplatky v ČR jsou nižší nebo srovnatelné s poplatky v Chorvatsku, Maďarsku, Bulharsku, Lotyšsku, Estonsku a na Slovensku (před ) Jediným středoevropským státem, ve kterém nejsou zavedeny regulační poplatky ve zdravotnictví, je Polsko – neexistence poplatků je tam však „kompenzována“ vysokou spoluúčastí pacientů: 28,1 % (oproti 10,4 % v ČR) všech výdajů na zdravotnictví pochází ze soukromých zdrojů kromě této „oficiální“ spoluúčasti dochází k mnoha přímým platbám bez právního důvodu (korupce) Situace ve střední Evropě

OBSAH DNEŠNÍ PREZENTACE Poplatky jako součást reformy zdravotnictví Situace v ČR a srovnání s Evropou Návrh regulačních poplatků od roku 2008 Ochrana pacienta a sociální klauzule Shrnutí a očekávané přínosy

Účelem zavedení regulačních poplatků je omezení zbytečného nadužívání zdravotní péče zkvalitnění zdravotní péče posílení role pacienta zajištění efektivity a finanční stability systému veřejného zdravotního pojištění Regulační poplatky se budou vybírat v okamžiku poskytnutí zdravotní péče a budou příjmem zdravotnických zařízení, která poplatky vyberou Po překročení stanoveného ročního limitu bude příslušná částka pojištěnci refundována jeho zdravotní pojišťovnou Regulační poplatky

Za návštěvu praktického lékaře nebo praktického lékaře pro děti a dorost (včetně návštěvní služby) zubního lékaře ženského lékaře ambulantního specialisty klinického psychologa klinického logopeda Za položku na receptu Regulační poplatek 30 Kč

Za den hospitalizace v nemocnicích v odborných léčebných ústavech v dětských odborných léčebnách a ozdravovnách při poskytování komplexní lázeňské péče Den, kdy byl pojištěnec hospitalizován a den, kdy byl propuštěn, se počítají jako jeden den Vztahuje se i na pobyt průvodce dítěte, je-li hrazen z veřejného zdravotního pojištění Regulační poplatek 60 Kč

Za pohotovostní službu poskytnutou zdravotnickým zařízením poskytujícím lékařskou službou první pomoci zdravotnickým zařízením poskytujícím ústavní pohotovostní službu: - ve dnech pracovního klidu - ve dnech pracovního volna - v pracovních dnech od 17:00 do 7:00, pokud nedojde k následné hospitalizaci pojištěnce Regulační poplatek 90 Kč

OBSAH DNEŠNÍ PREZENTACE Poplatky jako součást reformy zdravotnictví Situace v ČR a srovnání s Evropou Návrh regulačních poplatků od roku 2008 Ochrana pacienta a sociální klauzule Shrnutí a očekávané přínosy

Výjimky z placení poplatků Osvobození od placení všech poplatků Další osvobození od placení poplatku 30 Kč za návštěvu lékaře děti do dovršení 3 let věku ochranné léčení nařízené soudem nařízená izolace ve zdravotnickém zařízení při povinném léčení infekčního onemocnění preventivní prohlídky hemodialýza laboratorní a diagnostické vyšetření vyšetření při odběru krve, plazmy nebo kostní dřeně Součástí ochrany pacienta je i citlivé nastavení výše poplatků 30 Kč odpovídá např. 2 jízdenkám na tramvaj, litru benzínu, tabulce čokolády nebo 2 malým pivům

Současně dojde ke změně stanovování cen léků na předpis proporcionální snížení maximální marže převedení části marže na dispenzační poplatek Povede ke snížení cen všech léků na předpis Kompenzuje navýšení snížené sazby DPH Povede ke snížení doplatků, především u drahých a účinných léků. Povede současně k demotivaci předpisu volně prodejných léků a současně posílí dostupnost pro chroniky a vážně nemocné Dopady zavedení poplatků za léky na dostupnost

Společný roční limit Kč na regulační poplatky i doplatky za léky Limit se nevztahuje na regulační poplatky za hospitalizaci a za pohotovost Do limitu se započítávají doplatky na léky pouze v rozsahu doplatku na nejlevnější lék se stejnou účinnou látkou (generikum) Limit se nevztahuje na doplatky na léky určené pouze k podpůrné léčbě (vitaminy) Již dnes existuje 150 – 200 tis. chronicky nemocných pacientů, kteří překračují ve spoluúčasti částku 5.000,- Kč a NEJSOU NIJAK chráněni Limit regulačních poplatků a doplatků na léky

Ochrana pojištěnce před kumulovanými doplatky na léky se u nás zavádí zcela poprvé v historii. Zavedení limitu na regulační poplatky a doplatky na léky ochrání vážně nemocné pacienty a chroniky před neúnosnými náklady na zdravotní péči V současné době zaplatí přes Kč ročně na doplatcích na léky řádově desítky tisíc lidí Dopady zavedení limitu na doplatky na léky

Příklad – František Novák, 54 let Zdravotní potíže vysoký tlak ischemická choroba srdeční potíže se žaludkem a žlučníkem deprese bolesti Úspora na doplatcích v roce 2008 Zaplacené doplatky Užívané léky Algifen Neo Anopyrin Asentra Betaloc ZOK Curam DHC Continus Dolmina Efectin Fastum Gel Framykoin Ibalgin Lescol Miabene Neurol No-Spa Oxazepam Paralen Plavix Prestarium Tramabene Kč Kč

Překročení limitu zjišťuje zdravotní pojišťovna vždy ke konci kalendářního čtvrtletí Zdravotní pojišťovna uhradí pojištěnci částku, o kterou překročil limit, do 60 dnů od skončení kalendářního čtvrtletí, ve kterém byl limit překročen Další refundace následují ve čtvrtletních intervalech Pokud pojištěnec neobdržel očekávanou úhradu od zdravotní pojišťovny nebo nesouhlasí-li s vyúčtováním, může požádat pojišťovnu o tuto úhradu, resp. přehodnocení vyúčtované částky (po předložení příslušných dokladů o zaplacení regulačních poplatků a doplatků na léky) Dojde k zásadnímu posílení kontroly občanů nad svými penězi – Zdravotní pojišťovny povedou pro své pojištěnce účty – přehled nákladů na poskytnutou zdravotní péči. Refundace částky zaplacené nad limit

OBSAH DNEŠNÍ PREZENTACE Poplatky jako součást reformy zdravotnictví Situace v ČR a srovnání s Evropou Návrh regulačních poplatků od roku 2008 Ochrana pacienta a sociální klauzule Shrnutí a očekávané přínosy

Motivace pacientů k účelné spotřebě zdravotní péče Uvědomění si, že zdravotní péče, byť bez přímé úhrady, není zadarmo Ochrana pacientů před nežádoucími dopady kumulovaných doplatků za léky Získání více prostředků na kvalitní péči o vážně nemocné Očekávaný nárůst celkových příjmů systému veřejného zdravotního pojištění v roce 2008 se odhaduje na 3,5 až 4 mld. Kč Očekávaná úspora celkových výdajů systému veřejného zdravotního pojištění v roce 2008 se odhaduje na 4 mld. Kč Očekávané přínosy

Regulační poplatky jsou zaváděny za účelem omezení plýtvání a zneužívání zdravotních služeb Dostupnost potřebných služeb je chráněna pomocí výše regulačních poplatků, výjimek a především pomocí celkového limitu na regulační poplatky a doplatky na léky Dojde ke snížení doplatků na drahé a účinné léky pro vážně chronicky nemocné Dojde k posílení skutečné solidarity zdravých s nemocnými. Omezení plýtvání umožní věnovat více peněz na kvalitní léčbu vážně nemocných Omezení plýtvání zvýší kvalitu poskytované péče, lékař bude mít více času na pacienta Posílí se postavení pacienta a jeho právo vyžadovat kvalitní službu a přístup Omezí se prostor pro korupční chování SHRNUTÍ

Zavedení regulačních poplatků je pouze jedním z kroků reformy Současně se připravují kroky k jasnému definování nároku občanů na zdravotní služby hrazené z veřejného zdravotního pojištění, včetně maximálních objednacích dob a geografické dostupnosti V kombinaci se zavedením možností připojištění nadstandardu a positivní ekonomické motivace občanů za zdravý životní styl Do konce roku 2007 budou občanům poskytnuta první srozumitelná data o poskytované péči a její kvalitě Dalšího zvýšení efektivity systému bude dosaženo zlepšením činnosti pojišťoven a poskytovatelů zdravotní péče Další kroky