Kpt. Ing. Kateřina Blažková, Ph.D. (Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje) plk. Ing. Antonín Krömer (Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Činnost jednotek požární ochrany při povodních
Advertisements

Postavení obcí při řešení mimořádných událostí a krizových situací
Systém hospodářských opatření pro krizové stavy
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Útvar krizového řízení
Nouzové přežití obyvatelstva a humanitární pomoc
VZDĚLÁVÁNÍ STAROSTŮ v oblasti krizového řízení
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Základy krizového řízení
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Ochrana kritické infrastruktury
Koncepce environmentální bezpečnosti
MIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI A MIMOŘÁDNÉ SITUACE
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Organizační členění ÚO
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
OCHRANA OBYVATEL ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
Ing. Václav Jirásek Povodí Labe, státní podnik ELLA - INTERREG III.B - CADSES Královéhradecký kraj Aldis, Hradec Králové,
Proces řízení rizik.
Havárie…. Pohroma ? Katastrofa…..!
Přístup k posouzení rizika
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Krizové řízení Seminář.
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
Novela krizové legislativy a způsob zpracování krizového plánu ORP
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
1 Aktuální hrozby pro 21.století a ochrana obyvatelstva.
Vybraná odborná terminologie Přehled základní legislativy.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Akademie Hasičského záchranného sboru České republiky Základní informace.
T 11 Ústavní základy zajišťování bezpečnosti České republiky Mgr. Tomáš Zbořil Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Mimořádné události. OBSAH: Právní základ Vymezení základních pojmů Příčiny, následky pohrom /MU, (dominoefekt) Typy pohrom / MU Analýza rizika (identifikace.
Taktické postupy a organizace řízení českých záchranných složek integrovaného záchranného systému na místě mimořádné události Plk.Ing.Martin Sviták Náměstek.
1 OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr.Bohumír MARTÍNEK,Ph.D. Vedoucí Ústřední odborné rady ochrany obyvatelstva SH ČMS.
Technologie, lidé, prostředí Portál krizového řízení Ústeckého kraje Venuše Kindlová Bezpečnostní tajemník Ústeckého kaje.
Technika pro integrovaný záchranný systém plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
Přírodní fenomény, které představují bezpečností riziko pro ČR Způsob, jak stanovit rizika s nimi spojená Hrozby přírodního původu - předběžná a multikriteriální.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_17_02_mimořádné situace 1 Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ I MIMOŘÁDNÁ UDÁLOST DRUHY MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ VŠEOBECNÉ ZÁSADY CHOVÁNÍ LINKY TÍSŇOVÉHO VOLÁNÍ.
OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr. Bohumír MARTÍNEK, Ph. D.
Přechod na ISO 9001:2015 v DIAMO, s. p.
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Havarijní plán kraje.
Humanitární pomoc - HZS ČR
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
ANALÝZA RIZIK Středočeského kraje
Akademie Hasičského záchranného sboru České republiky
Prevence závažných havárií v ČR
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Anotace Objasnit žákům, co je mimořádná událost a jak funguje integrovaný záchranný systém. Vysvětlit, co je evakuace, jak se při jejím vyhlášení chovat.
Relevantní legislativa a dokumenty – viz dále
KRAJSKÝ ÚŘAD KARLOVARSKÉHO KRAJE
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Nové typové plány v roce 2018
Problematika typových plánů
Příprava občanů k obraně státu …
Prevence závažných havárií
Zdravotnictví v systému krizového řízení
společensky významných objektů v zónách havarijního plánování
Transkript prezentace:

kpt. Ing. Kateřina Blažková, Ph.D. (Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje) plk. Ing. Antonín Krömer (Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje) Mgr. et Mgr. František Paulus (GŘ HZS ČR – Institut ochrany obyvatelstva Lázně Bohdaneč) plk. Ing. Jaroslav Černý (Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje)

Analýza hrozeb pro ČR

Úkol č. 3 Koncepce OO: „Zpracovat analýzu hrozeb pro Českou republiku a její závěry promítnout do metodických a strategických materiálů v oblasti bezpečnosti státu“. termín 2016 odpovídá: MV součinnost: dotčená ministerstva a jiné ÚSÚ Analýza hrozeb pro ČR Zpracovat analýzu hrozeb pro ČR Pracovní tým HZS ČR

Mechanismus civilní ochrany EU Rozhodnutí Evropského parlamentu a rady č. 1313/2013/EU o mechanismu civilní ochrany Unie Posouzení rizik, plánování zvládání rizik pro prevenci a připravenosti a opatření pro předcházení rizikům a připravenost na ně „Členské státy provedou celostátní posouzení rizik a shrnutí důležitých prvků těchto posouzení zpřístupní Komisi.“ termín: a poté každé 3 roky odpovídá: jednotlivé členské státy Analýza hrozeb pro ČR

Stanovit typy krizových situací, pro které se zpracovává typový plán Registr nebezpečí Spolupráce s rezorty Stanovení gescí Předběžná a multikriteriální analýza Spolupráce s rezorty Stanovení nepřijatelných rizik Zpracování nových typových plánů Rozpracování do krizových plánů Pracovní tým HZS ČR Ministerstva a jiné ÚSÚ Tajemníci BR krajů Neukončený proces Úprava metody Opakování v určité periodicitě

celkem 72 typů nebezpečí Analýza hrozeb pro ČR

2 kroky analýzy rizik Analýza hrozeb pro ČR Registr nebezpečí Předběžná analýza Vysoké riziko? Multikriteriální analýza ANONE

24/16 3/3 6/0 33/26 5/5 1/1 celkem 51 typů nebezpečí – podrobná multikriteriální analýza Analýza hrozeb pro ČR

Princip multikriteriální analýzy: kritéria škála hodnocení 0(1) – 10 výběr hodnot expertním odhadem hodnotitelský tým – gestoři pro jednotlivé typy nebezpečí výsledek – úroveň rizika R = kat. pravděpodobnosti X kat. následků (1 – 100)

Kategorie pravděpodobnosti Analýza hrozeb pro ČR RIZIKO Kategorie následků chráněné zájmy životy a zdraví osob majetek životní prostředí společnost Vyjádřeno jako četnost možného vzniku události za určité časové období smrtelné dopady ohrožení osob omezení osob trvání omezení společnosti Osoby, vůči kterým je nutno činit neodkladná opatření, např. záchranné práce, zdravotnické ošetření, evakuace Osoby dotčené omezujícím stavem. Přechodné snížení kvality životního stylu obyvatelstva a existence omezující situace v důsledku události. Doba provádění ZaLP v případě mimořádné události a provádění základních obnovovacích prací pro obnovení základních služeb.

Analýza hrozeb pro ČR Kategorie následků Pravděpodobnost

i 1010 Kategorie pravděpodobnost Kategorie následků Analýza hrozeb pro ČR Vysoké (nepřijatelné) riziko Střední (podmínečně přijatelné) riziko Nízké (přijatelné) riziko zpracování typových plánů havarijní plánování typové činnosti Rizika vyřazena v předběžné analýze

10 Kategorie pravděpodobnosti Kategorie následků R = 10 R = 30 Vysoké (nepřijatelné) riziko Střední (podmínečně přijatelné) riziko Nízké (přijatelné) riziko

vojenské napadení migrace povodeň elektrická energie únik chemické látky výbuch skladu výbušnin obranné plánování Kategorie následků Pravděpodobnost

Kategorie následků Pravděpodobnost nepřijatelné riziko (vysoké) 20 podmínečně přijatelné riziko (střední) 26 přijatelné riziko (nízké) bez analýzy plus 21 typů nebezpečí vyřazených v předběžné analýze

Analýza hrozeb pro ČR (32) (22) 17

Typové plány (2015)Gesce Povodeň MŽP, MV, MZe Přívalová povodeň MŽP, MV, MZe Vydatné srážky MŽP, MV Extrémní dlouhodobé sucho MŽP, MZe, MV Extrémně vysoké teploty MŽP Extrémní vítr MŽP, MV Epidemie - hromadné nákazy osob MZd Epizootie – hromadné nákazy zvířat MZe Epifytie - hromadné nákazy polních kultur MZe Únik nebezpečné chemické látky ze stacionárního zařízení MŽP, MV, SÚJB Radiační havárie SÚJB, MV Zvláštní povodeň Mze, MV, MŽP Narušení dodávek elektrické energie velkého rozsahu MPO, MV Narušení dodávek plynu velkého rozsahu MPO, MV Narušení dodávek ropy a ropných produktů velkého rozsahu SSHR, MPO Narušení dodávek pitné vody velkého rozsahu MZe Narušení dodávek potravin velkého rozsahu Mze, MPO Narušení funkčnosti významných systémů elektronických komunikací ČTÚ, MPO Narušení bezpečnosti informací kritické informační infrastruktury NBÚ, MV Migrační vlny velkého rozsahu MV, MZV Narušování zákonnosti velkého rozsahu (včetně terorismu) MV Narušení finančního a devizového hospodářství státu velkého rozsahu MF, ČNB ∑ 22 naturogenní abiotické (živelní pohromy) naturogenní biotické antropogenní technogenní antropogenní sociogenní antropogenní ekonomické

Druhá část úkolu:  promítnutí výsledků posuzování rizik do metodických a strategických materiálů v oblasti bezpečnosti státu Ošetření rizik:  projednání ve vládě ČR (již prošlo VCNP, únor 2016 do BRS)  zpracování nových typových plánů (nová metodika)  rozpracování typových plánů v rámci krizových plánů (krajů, ORP, ministerstev a jiných ÚSÚ)  nastavení opatření ke snižování rizik Další etapa - analýza rizik pro úroveň kraj/ORP

Ing. Kateřina Blažková, Ph.D. Tel. : Ing. Kateřina Blažková, Ph.D. Tel. : Analýza hrozeb pro ČR