Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): ČESKÉ DRAMA Název sady:Literatura 1. pol. 20. stol. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0369.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_ČJ. 8.07_Jan Werich, prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Advertisements

OSVOBOZENÉ DIVADLO.
(Literární výchova - 7. ročník)
Meziválečné české divadlo
Mgr. Lenka Venclová 8. ročník
Meziválečné české divadlo
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
zpracovaný v rámci projektu
VÝVOJ ČESKÉ POPULÁRNÍ HUDBY
VY_32_INOVACE_ČJ _ Osvobozené divadlo Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Populární hudba v letech
Umění a kultura za 1. republiky
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Česká meziválečná literatura
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
OSVOBOZENÉ DIVADLO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Jan Werich Jiří Voskovec
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
ČESKÉ DRAMA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ
ČESKÉ DRAMA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Identifikátor materiálu: EU –
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
VY_32_INOVACE_3D.9.01 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
37.1 Drama, hudebně-dramatické žánry
Jiří Voskovec.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Jiří Voskovec, jan werich
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název projektu - Moderní technologie ve výuce
Osvobozené divadlo I Mgr. Lucie Rusová
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. ročník Anotace: Autorská pohádka výklad pojmu.
ČESKÉ MEZIVÁLEČNÉ DRAMA
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Svěráka a L. Smoljaka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Osvobozené divadlo 9. ročník.
ČESKÉ DRAMA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ
Jiří Voskovec Jméno: Jiří Wachsmann * 19.červa 1905 na Sázavě † 1.července 1981 v USA Byl český herec, spisovatel, dramatik a textař Účinkoval v osvobozeném.
Osvobozené divadlo.
Osvobozené divadlo Semafor & Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Divadlo zaujímalo za I. světové války významné postavení – Národní divadlo a Městské divadlo na Vinohradech mělo vynikající dramatiky a režiséry Národní.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._MEZIVALECNE_CESKE_DRAMA_PR EZENTACE_16 Název školyStřední.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa DIVADLO SEMAFOR – J. SUCHÝ, J. ŠLITR DIVADLO SEMAFOR – J. SUCHÝ, J. ŠLITR.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Nezapomenutelná dvojrole ve filmu Císařův pekař - Pekařův císař. JAN WERICH.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.8 Osvobozené divadlo Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/07 Název materiálu: Osvobozené divadlo Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Osvobozené divadlo Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
UKÁZKAUKÁZKA – Tmavomodrý svět + fotografie v + w UKÁZKAUKÁZKA – Tmavomodrý svět + fotografie v + w.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Použité zdroje Datum: Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text se zabývá meziválečným obdobím v české literatuře,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
& Osvobozené divadlo Semafor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Jan Werich Monika Kupková.
Název projektu - Moderní technologie ve výuce
VY_32_INOVACE_14_Kultura za první republiky
Divadlo mezi válkami.
Jaroslav Ježek AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Osvobozené divadlo VY_12_INOVACE_Rů_I_16
VY_32_INOVACE_62_Osvobozené divadlo
Hudba na jevišti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_12_HUDBA NA JEVIŠTI Téma: HUDEBNÍ.
Transkript prezentace:

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): ČESKÉ DRAMA Název sady:Literatura 1. pol. 20. stol. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku: – Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

LITERATURA 1.POLOVINY 20. STOLETÍ ČESKÉ DRAMA

ANOTACE Záměrem této prezentace je seznámení žáků s divadelními scénami v 1. polovině 20. století, a to jak s oficiálními, tak neoficiálními. Prezentace je zaměřena hlavně na divadla avantgardní (Osvobození divadlo a D 34), má motivovat žáky ke vztahu k divadlu.

OFICIÁLNÍ DIVADLO tzv. kamenná divadla s klasickým repertoárem Městské divadlo na Vinohradech, Národní divadlo vliv moderního světového dramatu významní režiséři: Jaroslav Kvapil, Karel Hugo Hillar - představitel divadelního expresionismu

OFICIÁLNÍ DIVADLO impresionistické, vitalistické a poeticky náladové hry Jaroslav Kvapil (1868 – 1950)- dramatik, režisér a dramaturg Národního divadla Princezna Pampeliška –veršovaná impresionistická pohádková hra plná symbolů – o oživlé dívce – květině, kterou rozfouká podzimní počasí Rusalka – libreto k Dvořákově opeře

OFICIÁLNÍ DIVADLO psychologické drama omezení přemíry zápletek v ději Jaroslav Hilbert (1871 – 1936) Vina – moderní tragédie, mravní problém a sebevražda svedené dívky, obžaloba měšťácké společnosti plné předsudků forma klasické tragédie (5 postav, 1 měšťanský pokoj, časové rozmezí – odpoledne)

OFICIÁLNÍ DIVADLO Historické drama realistické Aloise Jiráska s prvky symbolismu: Jiří Mahen (1882 – 1939) Jánošík – symbolická postava bojovníka proti útisku, buřiče zbaveného baladických rysů = projev dobového sociálního protestu, anarchismu Dezertér – protiválečná hra

OFICIÁLNÍ DIVADLO drama zástupů Arnošt Dvořák (1881 – 1933) Husité – v popředí davové děje a hnutí (drama bez ústředního hrdiny), historie slouží jako kulisa k líčení povah hrdinů, jedinci jsou nositeli nadosobních idejí = podobenství k současnosti

OFICIÁLNÍ DIVADLO Tzv. vážné drama František Langer (1888 – 1965) Periférie – hra z pražského předměstí, o lidech na okraji společnosti; motiv zločinu a trestu, hledání spravedlnosti Jízdní hlídka – legionářské téma Dvaasedmdesátka – forma divadla na divadle, žena ve vězení napíše hru jako rekonstrukci dramatu svého života

NEOFICIÁLNÍ SCÉNY lidové zábavní divadlo, kabarety, šantány Červená sedma – pražský kabaretní soubor ( ) Jiří Červený (skladatel písní), Eduard Bass Revoluční scéna (1920 – 1922) Emil Artur Longen (1885 – 1936) herec, režisér, scénárista – uvedl jako první dramatizaci Haškova Švejka, spolupracoval s E. E. Kischem (Nanebevstoupení Tonky Šibenice), s Vlastou Burianem – filmový scénář C. a K. polní maršálek, Anton Špelec, ostrostřelec aj.

AVANTGARDNÍ DIVADLO od pol. 20.let – protějšek tzv. kamenných divadel vliv poetismu a dadaismu, inspirace městskou lidovou zábavou (kabaret, cirkus, klaunství, filmová groteska), divadlo tvůrčí (sepětí se životem, dialog s diváky) Významné scény: Osvobozené divadlo D 34

OSVOBOZENÉ DIVADLO vzniklo 1925, oficiálně 1926 autorský typ divadla, snaha odpoutat se od všech divadelních konvencí (oslabení děje, pásma komediálních scén nebo scénické básně) Režiséři Jiří Frejka a Jindřich Honzl Autorská a herecká dvojice Jiří Voskovec (1905 – 1981) a Jan Werich (1905 – 1980), jazzový komponista a klavírista Jaroslav Ježek (1906 – 1942)

OSVOBOZENÉ DIVADLO první představení – Vest Pocket Revue (Malá kapesní revue) – uvedena 1927 revuální parodie s dadaistickými a poetistickými prvky uvolněná stavba – sled hereckých výstupů (ironických i lyrických), hudebních a tanečních čísel a scének, situační a jazyková komika, nevázaný humor, studentská recese (tzv. hlína, hovado), výsměch hlouposti, snobství, měšťáctví; nadsázka, dvojsmyslnost slov, komické novotvary (napnelismus, cukatura), nonsensové výroky

OSVOBOZENÉ DIVADLO Od 30.let – politická satira zaměřená proti fašismu a totalitě, kritika diktatury, obhajoba demokracie Caesar (o nedostatcích demokracie, protifašistické zaměření), Osel a stín ( spor o stín, útok na Hitlerovu diktaturu), Kat a blázen (původ diktátora), Balada z hadrů ( F. Villon jako tribun lidu), Nebe na zemi (hrozba války), Rub a líc (krize a fašismus), Těžká Barbora (téma kolaborace), Pěst na oko (reakce na události 1938, návrat k revuální formě) nejaktuálnější hodnocení situace = improvizované dialogy před oponou, tzv. forbíny, předscény mezi jednotlivými dějstvími = bezprostřední kontakt s publikem, propojení jeviště s hledištěm, aktuální reakce na společenské a politické události

OSVOBOZENÉ DIVADLO návaznost na italskou commedii dell´arte a tradici amerických filmových grotesek, V+W v hrách procházejí historií a současností v roli lidových kumpánů a komentují nešvary, omyly, nehumánnost světa součást textů – moderní melodické a rytmické písně (David a Goliáš, Stonožka, Klobouk ve křoví, tmavomodrý svět, Svět patří nám aj.) 1938 divadlo úředně zavřeno, emigrace V+W a J. Ježka do USA = spolupráce s rozhlasem – prostřednictvím londýnského rozhlasu vysílány tzv. černé čtvrthodinky

OSVOBOZENÉ DIVADLO 1946 návrat do Čech, uvedena evropská premiéra amerického muzikálu B. Lanea Divotvorný hrnec 1948 Voskovec znovu emigroval, Werich obnovil některé premiéry OD v Divadle ABC (původně Divadlo satiry) – nový partner Miroslav Horníček

D 34 experimentální scéna založena v sezoně 1933/ 34 – režisérský typ divadla (bez možnosti improvizace) Emil František Burian (1904 – 1959) režisér a dramaturg, spisovatel, skladatel, herec, výtvarník lyrický a expresivní divadelní styl – propojení všech složek (text, mimika, hudba, scéna, tanec, světla) = jevištní syntetismus využití výrazně rytmizovaného a melodicky přísného sborového přednesu = voiceband (hlasová kapela)

D 34 Repertoár: originální adaptace her klasiků (Moliére, Shakespeare, Goethe, Puškin) scénické realizace poezie (Máchův Máj) a próza (Haškův Švejk) montáže z lidové poezie a barokní lidové hry (Vojna, Lidová suita 1. a 2., Hra o sv. Dorotě) – oslava mateřského jazyka, důraz na lidové kořeny českého divadla hry současníků (Nezvalova Manon Lescaut a Loretka, Brechtova Žebrácká opera) 1941 divadlo gestapem zavřeno, E. F. Burian odvlečen do KT po válce znovu otevřeno, po Burianově smrti přejmenováno na Divadlo E. F. Buriana

OTÁZKY PRO OPAKOVÁNÍ 1. Jaký repertoár uváděly tzv. kamenná divadla? 2. Co mělo vliv na tzv. avantgardní divadla, která divadla sem patří? 3. Co víte o činnosti Osvobozeného divadla, se kterými herci je spojeno? 4. Na co reagovaly hry Osvobozeného divadla ve 30.letech.? Co byly tzv. forbíny? 5. Jaký byl repertoár D 34, kdo stál u jeho zrodu?

ZDROJE SOCHROVÁ Marie. Literatura v kostce pro SŠ. Praha: Fragment, 2007, ISBN 978 – 80 – 253 –