Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): ČESKÉ DRAMA Název sady:Literatura 1. pol. 20. stol. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku: – Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
LITERATURA 1.POLOVINY 20. STOLETÍ ČESKÉ DRAMA
ANOTACE Záměrem této prezentace je seznámení žáků s divadelními scénami v 1. polovině 20. století, a to jak s oficiálními, tak neoficiálními. Prezentace je zaměřena hlavně na divadla avantgardní (Osvobození divadlo a D 34), má motivovat žáky ke vztahu k divadlu.
OFICIÁLNÍ DIVADLO tzv. kamenná divadla s klasickým repertoárem Městské divadlo na Vinohradech, Národní divadlo vliv moderního světového dramatu významní režiséři: Jaroslav Kvapil, Karel Hugo Hillar - představitel divadelního expresionismu
OFICIÁLNÍ DIVADLO impresionistické, vitalistické a poeticky náladové hry Jaroslav Kvapil (1868 – 1950)- dramatik, režisér a dramaturg Národního divadla Princezna Pampeliška –veršovaná impresionistická pohádková hra plná symbolů – o oživlé dívce – květině, kterou rozfouká podzimní počasí Rusalka – libreto k Dvořákově opeře
OFICIÁLNÍ DIVADLO psychologické drama omezení přemíry zápletek v ději Jaroslav Hilbert (1871 – 1936) Vina – moderní tragédie, mravní problém a sebevražda svedené dívky, obžaloba měšťácké společnosti plné předsudků forma klasické tragédie (5 postav, 1 měšťanský pokoj, časové rozmezí – odpoledne)
OFICIÁLNÍ DIVADLO Historické drama realistické Aloise Jiráska s prvky symbolismu: Jiří Mahen (1882 – 1939) Jánošík – symbolická postava bojovníka proti útisku, buřiče zbaveného baladických rysů = projev dobového sociálního protestu, anarchismu Dezertér – protiválečná hra
OFICIÁLNÍ DIVADLO drama zástupů Arnošt Dvořák (1881 – 1933) Husité – v popředí davové děje a hnutí (drama bez ústředního hrdiny), historie slouží jako kulisa k líčení povah hrdinů, jedinci jsou nositeli nadosobních idejí = podobenství k současnosti
OFICIÁLNÍ DIVADLO Tzv. vážné drama František Langer (1888 – 1965) Periférie – hra z pražského předměstí, o lidech na okraji společnosti; motiv zločinu a trestu, hledání spravedlnosti Jízdní hlídka – legionářské téma Dvaasedmdesátka – forma divadla na divadle, žena ve vězení napíše hru jako rekonstrukci dramatu svého života
NEOFICIÁLNÍ SCÉNY lidové zábavní divadlo, kabarety, šantány Červená sedma – pražský kabaretní soubor ( ) Jiří Červený (skladatel písní), Eduard Bass Revoluční scéna (1920 – 1922) Emil Artur Longen (1885 – 1936) herec, režisér, scénárista – uvedl jako první dramatizaci Haškova Švejka, spolupracoval s E. E. Kischem (Nanebevstoupení Tonky Šibenice), s Vlastou Burianem – filmový scénář C. a K. polní maršálek, Anton Špelec, ostrostřelec aj.
AVANTGARDNÍ DIVADLO od pol. 20.let – protějšek tzv. kamenných divadel vliv poetismu a dadaismu, inspirace městskou lidovou zábavou (kabaret, cirkus, klaunství, filmová groteska), divadlo tvůrčí (sepětí se životem, dialog s diváky) Významné scény: Osvobozené divadlo D 34
OSVOBOZENÉ DIVADLO vzniklo 1925, oficiálně 1926 autorský typ divadla, snaha odpoutat se od všech divadelních konvencí (oslabení děje, pásma komediálních scén nebo scénické básně) Režiséři Jiří Frejka a Jindřich Honzl Autorská a herecká dvojice Jiří Voskovec (1905 – 1981) a Jan Werich (1905 – 1980), jazzový komponista a klavírista Jaroslav Ježek (1906 – 1942)
OSVOBOZENÉ DIVADLO první představení – Vest Pocket Revue (Malá kapesní revue) – uvedena 1927 revuální parodie s dadaistickými a poetistickými prvky uvolněná stavba – sled hereckých výstupů (ironických i lyrických), hudebních a tanečních čísel a scének, situační a jazyková komika, nevázaný humor, studentská recese (tzv. hlína, hovado), výsměch hlouposti, snobství, měšťáctví; nadsázka, dvojsmyslnost slov, komické novotvary (napnelismus, cukatura), nonsensové výroky
OSVOBOZENÉ DIVADLO Od 30.let – politická satira zaměřená proti fašismu a totalitě, kritika diktatury, obhajoba demokracie Caesar (o nedostatcích demokracie, protifašistické zaměření), Osel a stín ( spor o stín, útok na Hitlerovu diktaturu), Kat a blázen (původ diktátora), Balada z hadrů ( F. Villon jako tribun lidu), Nebe na zemi (hrozba války), Rub a líc (krize a fašismus), Těžká Barbora (téma kolaborace), Pěst na oko (reakce na události 1938, návrat k revuální formě) nejaktuálnější hodnocení situace = improvizované dialogy před oponou, tzv. forbíny, předscény mezi jednotlivými dějstvími = bezprostřední kontakt s publikem, propojení jeviště s hledištěm, aktuální reakce na společenské a politické události
OSVOBOZENÉ DIVADLO návaznost na italskou commedii dell´arte a tradici amerických filmových grotesek, V+W v hrách procházejí historií a současností v roli lidových kumpánů a komentují nešvary, omyly, nehumánnost světa součást textů – moderní melodické a rytmické písně (David a Goliáš, Stonožka, Klobouk ve křoví, tmavomodrý svět, Svět patří nám aj.) 1938 divadlo úředně zavřeno, emigrace V+W a J. Ježka do USA = spolupráce s rozhlasem – prostřednictvím londýnského rozhlasu vysílány tzv. černé čtvrthodinky
OSVOBOZENÉ DIVADLO 1946 návrat do Čech, uvedena evropská premiéra amerického muzikálu B. Lanea Divotvorný hrnec 1948 Voskovec znovu emigroval, Werich obnovil některé premiéry OD v Divadle ABC (původně Divadlo satiry) – nový partner Miroslav Horníček
D 34 experimentální scéna založena v sezoně 1933/ 34 – režisérský typ divadla (bez možnosti improvizace) Emil František Burian (1904 – 1959) režisér a dramaturg, spisovatel, skladatel, herec, výtvarník lyrický a expresivní divadelní styl – propojení všech složek (text, mimika, hudba, scéna, tanec, světla) = jevištní syntetismus využití výrazně rytmizovaného a melodicky přísného sborového přednesu = voiceband (hlasová kapela)
D 34 Repertoár: originální adaptace her klasiků (Moliére, Shakespeare, Goethe, Puškin) scénické realizace poezie (Máchův Máj) a próza (Haškův Švejk) montáže z lidové poezie a barokní lidové hry (Vojna, Lidová suita 1. a 2., Hra o sv. Dorotě) – oslava mateřského jazyka, důraz na lidové kořeny českého divadla hry současníků (Nezvalova Manon Lescaut a Loretka, Brechtova Žebrácká opera) 1941 divadlo gestapem zavřeno, E. F. Burian odvlečen do KT po válce znovu otevřeno, po Burianově smrti přejmenováno na Divadlo E. F. Buriana
OTÁZKY PRO OPAKOVÁNÍ 1. Jaký repertoár uváděly tzv. kamenná divadla? 2. Co mělo vliv na tzv. avantgardní divadla, která divadla sem patří? 3. Co víte o činnosti Osvobozeného divadla, se kterými herci je spojeno? 4. Na co reagovaly hry Osvobozeného divadla ve 30.letech.? Co byly tzv. forbíny? 5. Jaký byl repertoár D 34, kdo stál u jeho zrodu?
ZDROJE SOCHROVÁ Marie. Literatura v kostce pro SŠ. Praha: Fragment, 2007, ISBN 978 – 80 – 253 –