Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_16 Tematická oblast: PŘEVODOVKY Téma: Samočinné stupňové převodovky s elektronickým řízením Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012
Anotace Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
Samočinné stupňové převodovky s elektronickým řízením Hlavní části elektronického řízení: Elektronická řídicí jednotka – zajišťuje: - řízení motoru, - řízení převodovky. Snímače (senzory): - teploty motoru, - otáček motoru, - polohy škrtící klapky, - polohy voliče, - polohy programového spínače, - spínače Kick-down, Akční členy (výkonové jednotky): - vstřikovací ventily - řízení zapalování - elektromagnetické ventily, - regulátor tlaku.
Schema elektronického řízení převodovky: Samočinné stupňové převodovky s elektronickým řízením
Princip činnosti: Do elektronické řídicí jednotky jsou vedeny signály ze snímačů: otáček výstupního hřídele převodovky, zatížení motoru, otáček motoru, teploty motoru, „kick-down“ spínače, nastavení voliče, programového spínače. V řídicí jednotce jsou tyto signály zesíleny a digitalizovány. Pak řídicí jednotka podle zabudovaného programu určí výstupní signály pro: zařazení nejvhodnějšího rychlostního stupně (řízení řazení), zablokování nebo odblokování měniče, hydraulický tlak pro lamelové spojky (řízení kvality řazení). Samočinné stupňové převodovky s elektronickým řízením
Řez pětistupňovou samočinnou převodovkou automobilu Mercedes-Benz E 240 Aut: 1 – hnací hřídel (vstupní) 2 – turbínové lopatkové kolo 3 – reaktorové lopatkové kolo 4 – čerpadlové lopatkové kolo 5 – lamelové spojky 6 – planetová soukolí 7 – lamelové brzdy 8 – elektronická řídicí jednotka 9 – hnaný hřídel (výstupní) Samočinné stupňové převodovky s elektronickým řízením
Výhody: umožňují použití různých řadících programů (např. E – economy, S – sport atd.), zajišťují vyšší komfort řazení (regulace tlaku), umožňují řazení pod zatížením (bez přerušení toku hnacího momentu), lze je přizpůsobit různým druhům motorů i vozidel, snímačů lze využívat i pro jiné elektronické řídicí a regulační systémy. Samočinné stupňové převodovky s elektronickým řízením
Jako příklad tohoto druhu převodovky si ukážeme čtyřstupňovou samočinnou převodovku 01M automobilu Škoda Octavia: Samočinné stupňové převodovky s elektronickým řízením
Charakteristika čtyřstupňové samočinné převodovky 01M automobilu Škoda Octavia: Hlavní části: hydrodynamický měnič, planetová převodovka se soukolím Ravigneaux, systém elektronicko-hydraulického řízení. Samočinné stupňové převodovky s elektronickým řízením Hydraulický systém je naplněný olejem ATF pro samočinné převodovky. Olej slouží jak k mazání, tak je i pracovním médiem pro hydrodynamický měnič a samočinné řazení. Jeho pracovní tlak je 2,5 MPa, mazací tlak 0,3 až 0,6 MPa, řadící tlak 0,1 až 1,2 MPa. Řadícími prvky jsou: lamelové spojky, lamelové brzdy, volnoběžka.
Systémové funkce samočinné převodovky Škoda Octavia: Elektronické řízení spočívá v neustálém opakování tohoto cyklu: - příjem signálů ze snímačů a spínačů, - výpočet pro rozhodnutí o možném řazení, - přenos signálů k akčním členům. Celý cyklus elektronické řídicí jednotce trvá 20 ms. Samočinné stupňové převodovky s elektronickým řízením
Schema systému elektronického řízení samočinné převodovky 01M Škoda Octavia: Samočinné stupňové převodovky s elektronickým řízením
OPAKOVÁNÍ: 1. Z jakých hlavních částí se skládá elektronické řízení samočinné převodovky? 2. Jaký je princip činnosti elektronického řízení? 3. Vyjmenujte výhody elektronického řízení. 4. Charakterizujte čtyřstupňovou samočinnou převodovku 01M automobilu Škoda Octavia. Samočinné stupňové převodovky s elektronickým řízením
Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.