Autor: Mgr. Jana Střížková Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / PŘEHLED ORGANISMŮ Druh učebního materiálu: PREZENTACE Metodický.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Advertisements

Předmět:Přírodověda Ročník:5. Tematický okruh:Rozmanitost přírody Název učiva:Včela medonosná Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Včely Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):05/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda ve čtvrtém a pátém.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název dokumentu: Doplní autor Autor: Doplní autor Číslo šablony: III/2
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Malování Grafický program MS Windows Mgr. Marie Kardová.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Malování Grafický program MS Windows
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výukový materiál VY_52_INOVACE_18_VČELA MEDONOSNÁ
VČELA MEDONOSNÁ VY_32_INOVACE_B04
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Rozmnožování organismů
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Třída:Hmyz nejpočetnější třída živočichů na Zemi souš i voda
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Jana Střížková Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / PŘEHLED ORGANISMŮ Druh učebního materiálu: PREZENTACE Metodický list:ne Anotace: Hravou formou poznávání a určování druhů dvoukřídlých a blanokřídlých. Žák si vybere obrázek, po kliknutí na obrázek se zobrazí hmyz, žák určí a po dalším kliknutí se zobrazí odpověď. Kliknutím na pole „zpět“ se vrátíte na hrací pole. V druhé části hodiny seznámení s životem včel. Ověřeno ve třídě: VI.C Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebníma fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Výukový materiál na hodinu přírodopisu

URČOVÁNÍ DRUHŮ DVOUKŘÍDLÝCH A BLANOKŘÍDLÝCH

URČI DRUH OBR.1 ZPĚT NA HLAVNÍ POLE BZUČIVKA

URČI DRUH OBR.2 ZPĚT NA HLAVNÍ POLE KOMÁR PISKLAVÝ

URČI DRUH OBR.3 ZPĚT NA HLAVNÍ POLE OVÁD HOVĚZÍ

URČI DRUH OBR.4 ZPĚT NA HLAVNÍ POLE PAKOMÁR

URČI DRUH OBR.5 ZPĚT NA HLAVNÍ POLE MASAŘKA

URČI DRUH OBR.6 ZPĚT NA HLAVNÍ POLE PESTŘENKA RYBÍZOVÁ

URČI DRUH OBR.7 ZPĚT NA HLAVNÍ POLE TIPLICE

URČI DRUH OBR.8 ZPĚT NA HLAVNÍ POLE VÝKALNICE HNOJNÍ

URČI DRUH OBR.9 ZPĚT NA HLAVNÍ POLE VRTULE

URČI DRUH OBR.10 ZPĚT NA HLAVNÍ POLE HÁLKA BEJLOMORKY

URČI DRUH OBR.11 ZPĚT NA HLAVNÍ POLE LARVA PAKOMÁRA

URČI DRUH OBR.12 ZPĚT NA HLAVNÍ POLE ČMELÁK LESNÍ

URČI DRUH OBR.13 ZPĚT NA HLAVNÍ POLE MRAVENEC LESNÍ

URČI DRUH OBR.14 ZPĚT NA HLAVNÍ POLE PILATKA POLNÍ

URČI DRUH OBR.15 ZPĚT NA HLAVNÍ POLE PILOŘITKA VELKÁ

URČI DRUH OBR.16 ZPĚT NA HLAVNÍ POLE VČELA MEDONOSNÁ

URČI DRUH OBR.17 ZPĚT NA HLAVNÍ POLE VOSA ÚTOČNÁ

URČI DRUH OBR.18 ZPĚT NA HLAVNÍ POLE HÁLKA ŽLABATKY DUBOVÉ

URČI DRUH OBR.19 ZPĚT NA HLAVNÍ POLE SRŠEŇ OBECNÁ

URČI DRUH OBR.20 ZPĚT NA HLAVNÍ POLE HÁLKA ŽLABATKY RŮŽOVÉ

Použité zdroje: není-li uvedeno jinak vlastní práce autora Obrázky č Se souhlasem Renaty Daňkové

STAVBA TĚLA HLAVA SLOŽENÉ OČI TYKADLA ÚSTNÍ ÚSTROJÍ HRUĎ 2 PÁRY KŘÍDEL TŘI PÁRY KONČETIN ZADEČEK ŽIHADLO

NEJUŽITEČNĚJŠÍ HMYZ ÚSTNÍ ÚSTROJÍ: SACÍ POTRAVA: NEKTAR, PYL NA 3. PÁRU KONČETIN MAJÍ KOŠÍČKY, KAM SBÍRAJÍ PYL JSOU DŮLEŽITÍ OPYLOVAČI ROSTLIN

ROZMNOŽOVÁNÍ VÝVIN NEPŘÍMÝ S PROMĚNOU DOKONALOU STÁDIA: VAJÍČKO LARVA KUKLA DOSPĚLEC

ŽIVOT VČEL VČELY ŽIJÍ VE SPOLEČENSTVU SPOLEČENSTVO TVOŘÍ: MATKA TRUBECDĚLNICE

MATKA MATKA JE V ÚLU JEN JEDNA (MĚŘÍ AŽ 2,5 CM) PRODUKUJE FEROMON „MATEŘÍ LÁTKU“ JAKO JEDINÁ MÁ VYVINUTÉ POHLAVNÍ ORGÁNY NEPODÍLÍ SE NA PRÁCI V ÚLU JEJÍ ŽIHADLO FUNGUJE JAKO KLADÉLKO, KTERÝM CELÝ ŽIVOT KLADE VAJÍČKA ŽIHADLO NEMÁ ZPĚTNÉ HÁČKY DĚLNICE SE O NÍ CELÝ ŽIVOT STARAJÍ DOKONCE JI I KRMÍ A TO TÍM NEJLEPŠÍM – MATEŘÍ KAŠIČKOU MATEŘÍ KAŠIČKA JE VÝMĚŠEK HLTANOVÝCH ŽLÁZ VČEL

DĚLNICE JSOU SAMIČKY, KTERÉ NEMAJÍ VYVINUTÉ POHLAVNÍ ORGÁNY LÍHNOU SE Z OPLOZENÝCH VAJÍČEK ŽIJÍ NĚKOLIK MĚSÍCŮ BĚHEM ŽIVOTA ZASTÁVAJÍ RŮZNÉ FUNKCE (ČINNOSTI)

„UKLÍZEČKA“ PRVNÍ ČINNOST, KTEROU DĚLNICE ZASTÁVÁ JE UKLÍZEČKA ČISTÍ PLÁSTVE (BUŇKY) PRO MATKU, ABY DO NICH MOHLA KLÁST VAJÍČKA TUTO ČINNOST DĚLNICE ZASTÁVÁ 3 DNY

„KRMIČKA“ Z UKLÍZEČEK SE STÁVAJÍ KRMIČKY ZÁSOBUJÍ LARVY POTRAVOU TUTO ČINNOST ZASTÁVÁ 2 DNY

„KOJIČKA“ Z KRMIČEK SE STÁVAJÍ KOJIČKY KRMÍ MATKU MATEŘÍ KAŠIČKOU TUTO ČINNOST ZASTÁVAJÍ 6 DNŮ

„STAVITELKA“ Z KOJIČEK SE STÁVAJÍ VČELY STAVITELKY Z VOZKOTVORNÝCH ŽLÁZ VYMĚŠUJÍ VOSK A Z NĚHO STAVÍ PLÁSTVE TUTO ČINNOST ZASTÁVAJÍ 6 DNŮ

„STRÁŽKYNĚ“ ZE STAVITELEK SE STÁVAJÍ STRÁŽKYNĚ STŘEŽÍ, HLÍDAJÍ VCHOD (ČESNO) DO ÚLU NEBOJÍ SE POUŽÍT ŽIHADLO, KTERÉ JE OPATŘENO ZPĚTNÝMI HÁČKY KDYŽ HO POUŽIJÍ - UMÍRAJÍ TUTO ČINNOST ZASTÁVAJÍ 3 DNY

„LÉTAVKA“ ZE STRÁŽKYNĚ SE STÁVÁ LÉTAVKA PŘINÁŠÍ VODU A POTRAVU DO ÚLU TUTO ČINNOST ZASTÁVAJÍ AŽ DO SMRTI

TRUBEC TRUBCI JSOU VČELÍ SAMCI LÍHNOU SE Z NEOPLOZENÝCH VAJÍČEK NEMAJÍ ŽIHADLO V ÚLU JICH JE KOLEM PĚTISET JEDINOU ČINNOSTÍ TRUBCŮ JE PŘI SVATEBNÍM LETU OPLODNIT KRÁLOVNU NA PODZIM JSOU TRUBCI Z ÚLU VYHNÁNI A UMÍRAJÍ

POTRAVA LÉTAVKY SBÍRAJÍ PYL DO KOŠÍČKŮ NA KONČETINÁCH A PŘINÁŠÍ HO DO ÚLU KRMIČKY PYL ODEBÍRAJÍ A VE SVÉM TĚLE PŘEMĚŇUJÍ NA POTRAVU PRO LARVY TAKTO UPRAVENÝ PYL JE BOHATÝ NA BÍLKOVINY LÉTAVKY SBÍRAJÍ NEKTAR NEBO MEDOVICI DO ROZŠÍŘENÉHO HLTANU (VOLÁTKA) V ÚLU HO UKLÁDAJÍ DO PLÁSTVÍ VČELY V ÚLU NEKTAR ZAHUŠŤUJÍ AŽ Z NĚHO VZNIKNE MED MED JE BOHATÝ NA CUKR. PYL NEKTAR NEBO MEDOVICE

VČELÍ PRODUKTY VOSK VYUŽITÍ: SVÍČKY MED VYUŽITÍ: DOPLNĚK STRAVY JED VYUŽITÍ: FARMAKOLOGICKÝ PRŮMYSL PROPOLIS VYUŽITÍ : FARMAKOLOGICKÝ PRŮMYSL

ORIENTACE A KOMUNIKACE VČELY JSOU SOCIÁLNÍ HMYZ S VYSOKOU SCHOPNOSTÍ KOMUNIKACE VČELY SE DOROZUMÍVAJÍ POMOCÍ TANCE POMOCÍ TANCE UKÁŽÍ OSTATNÍM VČELÁM SMĚR A VZDÁLENOST MÍSTA, KDE JE DOSTATEK POTRAVY

SOSÁK SACÍHO ÚSTROJÍ Obr. 1

KOŠÍČKY NA 3.PÁRU KONČETIN Obr. 2

OZNAČENÁ MATKA VČELAŘEM Obr. 3,4

VČELÍ RÁMEČKY Obr. 5

ZAVÍČKOVANÉ LARVY BUDOUCÍ MATKY, DĚLNIC A TRUBCŮ Obr. 6,7

Zápis do sešitu: včela medonosná Do zadečku napiš, jaký je rozdíl mezi žihadlem včely a vosy. Do křídla vepiš včelí produkty. Do hrudi vepiš, kdo tvoří včelí společenstvo. Do sešitu nakreslit obrázek včely a do obrázku vepsat odpovědi na otázky. Do křídla vepiš hlavní význam včel pro člověka..

řešení včela medonosná Do zadečku napiš, jaký je rozdíl mezi žihadlem včely a vosy. Do křídla vepiš včelí produkty. Do hrudi vepiš, kdo tvoří včelí společenstvo. Do křídla vepiš hlavní význam včel pro člověka.. Vosk, med, jed, propolis Opylovači rostlin MATKA DĚLNICE TRUBCI VČELÍ ŽIHADLO JE OPATŘENO ZPĚTNÝMI HÁČKY A VOSÍ ŽIHADLO JE HLADKÉ.

POUŽITÉ ZDROJE: není-li uvedeno jinak vlastní práce autora Obrázky použité v prezentaci jsou dostupné pod licencí Microsoft Office 2007 na Office.com Obrázky číslo 1-7 se souhlasem Renaty Daňkové