Velké podniky a hospodářská recese Seminář k tématu „Pracuji ve velké firmě a dolehla na nás krize…….“ 7. 4. 2010 – Evropský dům Karel Mráček KMráček10.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Česká exportní banka klíčový partner českých exportérů a jejich zahraničních zákazníků Cesta k novým trhům.
Advertisements

Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Finanční gramotnost: Zajištění na stáří, renta. 09 Zajištění na stáří DŮCHODY V ČESKU … „Co mají společnýho pařížský a ostravský důchodce? Oba si můžou.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
1 9. Změny v regulaci finančních trhů a v měnové politice (reakce na globální finanční krizi 2007 – 2009 a na její dopady na hospodářský růst) Reformy.
Základy financí1 Aktuální finanční trendy. Základy financí2 Globální megatrendy Globalizace Demografický vývoj Klimatické změny Energie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_05 Název materiáluAkcie AutorMgr.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Lidská společnost digitálního věku
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
MSV Brno 2013 Klíčový partner českých exportérů a jejich zahraničních zákazníků.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Hodnocení finanční situace obce MKR SURO Finanční analýza Rozbor minulého hospodaření  odhalení pozitivních a negativních faktorů, které hospodaření.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora výzkumu, vývoje a inovací na MPO – program.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
2 Marketingové koncepce
SROVNÁNÍ PROGRAMOVÝCH OBDOBÍ A
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Financování činnosti korporací
Rozpočtový deficit Veřejná ekonomika 2.
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Autor: Ing. Alice Horáčková
Pojem přeměna obchodní společnosti
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Zavádění nového produktu na trh
Měnová soustava, měnová politika
Kód vzdělávacího materiálu:
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE DIPLOMOVÁ PRÁCE
Inovace a regionální rozvoj
Eva Tomášková Ukazatel EVA Ekonomické souvislosti právní úpravy obchodních společností.
31 Základní typy zdravotnických systémů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Inovační potenciál České republiky
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Téma 11: Finanční plánování
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Financování činnosti korporací
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
RIZIKO.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2. ČNB a její role v platebním styku.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Digitální učební materiál
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Zdroje financování majetku - PASIVA
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Finance TNH 2 (S-5) Pavel Seknička.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Základy účetnictví změny rozvahových položek
RIZIKO.
Teritoriální setkání - Finsko
Tisková konference ČMKOS
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Rizika veřejného dluhu
Národní akční plán čisté mobility
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
Současné aktivity v oblasti České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj a Světové podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj.
Jaké jsou obzory digitální Evropy?
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Velké podniky a hospodářská recese Seminář k tématu „Pracuji ve velké firmě a dolehla na nás krize…….“ – Evropský dům Karel Mráček KMráček10

Reakce velkých podniků v hospodářské recesi rozdílné podmínky velkých společností a MSP (kapitálově slabší pozice) odlišná pozice daného odvětví /oboru spojená i s rozdílnou progresivitou technologií (rychlost a síla dopadů krize) - šetření firem v oblasti IT (výsledky a očekávání těchto firem jsou srovnatelně příznivější) charakteristické - nedostatečná poptávka a rostoucí finanční potíže firem reakce na krize - pasivní makro-reakce (lobbování, čekání na rozhodnutí a podpory ze strany státu) KMráček10

Reakce velkých podniků v hospodářské recesi - aktivní mikro-reakce (adaptace organizace a řízení na krizové podmínky, využití vyčkávání a pasivity konkurence k uchopení nových konkurenčních výhod) krátkodobé a dlouhodobé hledisko rozhodování - rozdílný strategický přístup managementu jednotlivých firem v období hospodářské recese: strategie směrem k omezování nákladů (co redukovat?, pořadí?), vyhledávání nových příležitostí (zajistit konkurenční schopnost pro fázi oživení; respektovat, jak funguje poptávka ve fázi po recesi) KMráček10

Reakce velkých podniků v hospodářské recesi ve fázi po recesi, kdy jsou spotřebitelé a odběratelé již schopni a připraveni znovu utrácet a investovat – není jejich poptávka obvykle zaměřena na dosavadní produkty a technologie, kterými disponují, ale spíše u nich roste zájem o nové a zdokonalené produkty a technologie prodej nových produktů (navíc často s vyšší cenou) pomáhá společnostem rychleji se dostat z recese proto je nutno být připraven s inovacemi, dříve než se zvedne nová spotřebitelská poptávka Intel Corp. (nižší výnosy, 5 uzavřených výrobních podniků) pokračuje v inovační strategii zavádět každých 12 měsíců novou čipovou architekturu Microsoft zvýšil roční výdaje na VaV z 8 mld USD v roce 2009 na 9 mld USD, obdobně Honeywell a další firmy (případně alespoň status quo) KMráček10

Reakce velkých podniků v hospodářské recesi Proč k možnému poklesu výdajů pro budoucí konkurenceschopnost, s delší časovou návratností (např. na V,V a I) ve firmách, i když si management uvědomuje jejich význam pro další rozvoj firmy? - financování výdajů na V,VaI především ovlivněno stavem cash flow: zmenšuje se - v důsledku menšího odbytu navíc často spojeného s nárůstem nesplacených pohledávek, - rostoucích problémů se získáním externích zdrojů financování (od bank, investorů …) – zvýšený odpor k riziku v podmínkách krize - ale tento dopad především v případě MSP KMráček10

Reakce velkých podniků v hospodářské recesi na hospodářskou recesi lze pohlížet jako na:  určitou hrozbu (riziko) i  určitou příležitost: - zkvalitnit systém řízení a organizace ve firmě - přehodnotit portfolio projektů se zřetelem k urychlení slibných a konkurenceschopných projektů pro budoucnost hospodářská recese resp. krizová situace v dané firmě – často živné prostředí pro netechnické inovace (viz např. lean manufacturing, reengineering, outsourcing, metoda Balanced Scorecard ad.) - při růstu se změny těžko prosazují - v krizi větší tlak na management, odpor ke změnám v systému organizace i řízení slábne, sdílený pocit ohrožení motivuje ke změnám KMráček10

Reakce velkých podniků v hospodářské recesi pravidelné průzkumy Svazu průmyslu a dopravy ČR v roce zaměřené na aktuální kondici tuzemských podniků a jejich očekávání v současné hospodářské recesi - pokles zakázek (nejen exportní problémy, ale i nižší investiční aktivita) a tedy i nižší míra využití kapacit; příznivější očekávání již ke konci roku reakce na změnu zakázek (pozitivní jev – udržet si zejména kvalifikované pracovníky) - poměrně negativní hodnocení podnikatelského prostředí (zhoršený přístup k externím finančním zdrojům, zhoršení platební morálky, ……) KMráček10

Vládní politiky ve vyspělých ekonomikách reakce na hospodářskou recesi tvorbou stimulačních balíčků (stimulus packages) - krátkodobé a dlouhodobé hledisko opatření na zvýšení poptávky v krátkodobém horizontu s cílem ochránit stávající zaměstnání (svým charakterem dočasná, plošně i často nesystémově nastavená…) - typický příklad zavedení tzv. šrotovného - snížení daně (včetně DPH), snížení odvodového zatížení nákladů práce, krátkodobé záruky za úvěry apod. - podpora spotřeby domácností … KMráček10

Vládní politiky ve vyspělých ekonomikách řada vlád - podpora střednědobého až dlouhodobého růstu investicemi s dopadem na straně nabídky. Patří k nim: - podpora výzkumu, vývoje a inovací - podpora inovací a podnikání (se zaměřením zejména na MSP, rizikový kapitál apod.) - investice do lidského kapitálu, vzdělávání a školení - investice do environmentálních technologií (se zřetelem ke snížení energetické náročnosti a dosažení udržitelného ekonomického růstu) - zlepšení infrastruktury (např. investicemi do dopravní infrastruktury, informačních a komunikačních technologií apod.) Tato opatření (k nim nabádají i orgány EU) jsou zdůvodňována potřebou ekonomiky vyjít z krize v neoslabené konkurenční pozici a zajistit nové základy budoucího růstu. KMráček10

Finanční krize v EU EK – podpora opatření k udržení finanční stability, navrácení důvěry ve finanční sektor a předcházení rizikům včetně jejich přiměřeného podstupování (zároveň zachovat soudržnost jednotného trhu a předcházet narušování hospodářské soutěže a pasti protekcionismu) za účelem zachování finanční stability přijaly členské státy EU: -záruční režimy (částka ve výši 2300 mld EUR, skutečný rozpočtový výdaj nastává pouze při čerpání státní záruky, 12 členských zemí EU) -rekapitalizační režimy (cca 300 mld EUR, 5 zemí EU) -záchranná a restrukturalizační opatření ad hoc určená jednotlivým bankám a dalším finančním institucím (cca 400 mld EUR, 10 zemí EU) -kombinace několika opatření (5 zemí EU) KMráček10

Finanční krize v EU orientace na posílení regulace finančního sektoru a přísnější dohled nad finančními institucemi -Larosièrova zpráva -ambiciózní záměry v oblasti regulace finančních trhů a nové architektury dohledu nad finančními trhy cíle: evropský systém dohledu se schopností zjistit a odkrýt možná rizika již na počátku jejich vzniku (krizové poučení – selhání přeshraniční spolupráce dohledu) zaplnit mezery nedostatečné nebo neúplné evropské nebo národní regulace (v souladu s regulatorním přístupem typu „bezpečnost především“) zvýšit ochranu spotřebitelů, MSP a investorů (se záměrem růstu důvěry v uložené vklady, v přístup k úvěrům a ve svá práva při investicích do KMráček10

Finanční krize v EU finančních produktů) zkvalitnit řízení rizika ve finančních společnostech (součástí tlak na orientaci systému odměňování na podporu dlouhodobě udržitelných výkonů a výsledků) vytvořit systém účinných sankcí proti zneužití trhu. Institucionální změny:  vytvoření evropského orgánu dohledu nad stabilitou finančního systému jako celku (European Systemic Risk Council) – reakce na rostoucí nebezpečí systémového rizika /riziko kolapsu či nestability určitého finančního systému nebo trhu s negativními důsledky pro větší okolí, na větší část ekonomiky/, makroekonomický obezřetnostní přístup  svěření dohledových kompetencí na mikroekonomické úrovni /dohled jednotlivých finančních institucí/ - European System of Financial Supervisors KMráček10

Finanční krize v EU bude tvořen sítí národních orgánů finančního dohledu spolu s novými orgány evropského dohledu (European Banking Authority, European Insurance and Occupational Pensions Authority, European Securities Authority – vytvořeny transformací stávajících dohledových výborů finančních služeb) Problémy: -přetrvávající fragmentace dohledových orgánů v Evropě (nadměrný počet národních orgánů dohledu, v současné době asi 80) – obtíže s růstem přeshraničních finančních transakcí a operací, při harmonizaci regulatorních opatření apod. -poměrně složitá Lamfalussyho struktura (4 úrovně) z hlediska spolupráce a koordinace činností Příležitost – zjednodušení a zefektivnění sítě různých orgánů, výborů a dalších institucí KMráček10

Projevy finanční krize v ČR bankovní sektor – jen omezený dopad nepříznivých faktorů globální finanční krize na bankovní podniky ČR – jedna z mála zemí, která nebyla nucena přijmout žádná opatření na podporu solventnosti bankovního sektoru bankovní sektor - dobře kapitalizovaný, se silnou likviditou v rozvahách a udržuje si stále poměrně vysokou ziskovost (v některých případech k poklesu zisku z důvodu odepsání některých rizikových aktiv) podíl toxických aktiv zanedbatelný ( méně než 1 % aktiv ) propad akciového trhu (v ČR omezený význam) pokles cen aktiv – ztráty podílových fondů, pojišťoven, penzijních fondů KMráček10

Projevy finanční krize v ČR Bankovní sektor v ČR nezávislý na externím financování Důvody: -vysoký poměr vkladů k úvěrům (ČR má nejvyšší ze zemí EU, z nových členských zemí převis vkladů má ještě Slovensko; převis má také Belgie, mírně Německo) -úvěrová expanze je tak financována především z primárních vkladů -externí výpůjčky ve srovnání s ostatními zeměmi EU poměrně malé; nečerpání ze zdrojů zahraničních matek -konzervativní strategie zadlužování domácností (nulový podíl úvěrů v zahraniční měně) i podniků v domácí měně KMráček10

Poměr vkladů k úvěrům ve vybraných zemích EU (v %, 2008, rezidentské úvěry a vklady, nebankovní subjekty. Zpráva o finanční stabilitě 2008/2009, ČNB) Poměr primárních vkladů k úvěrům ve vybraných zemích EU (v %, 2008; rezidentské úvěry a vklady, nebankovní subjekty) Pramen: ECB Pozn.: EA = eurozóna; EU = průměr všech zemí EU. KMráček10

Dopady hospodářské recese na finanční sektor Negativní dopady poklesu reálné ekonomiky: -platební styk (snížení počtu a objemu transakcí, poplatky jako zdroj výnosů bank) -riziko schopnosti podniků a domácností splácet dříve přijaté závazky (rizika úvěrových ztrát bank) - pokles úvěrové dynamiky (nově poskytované úvěry) Výhled Moody´s pro české banky (očekávání – kvalita úvěrového portfolia i profitabilita bank se výrazně zhorší kvůli oslabení české ekonomiky?) Reakce bank: -zpřísnění úvěrových podmínek (úrokové sazby, požadované zajištění úvěrů, podíl vlastního financování, vyšší požadované příjmy na daný objem úvěru) -zvýšená pozornost rizikovému managementu - poptávka v oblasti HR KMráček10

Velké podniky a hospodářská recese Děkuji Vám za pozornost Ing. Karel Mráček, CSc. KMráček10