SPOLEČENSKOHISTORICKÉ POZADÍ počátek nové naděje ve Francii narůstá nespokojenost - naděje se úplně nenaplnily 30. léta 19. století - vlna revolucí v Evropě vznik nových států (Belgie, Rumunsko, Řecko) tato naděje ovládá celou Evropu CO JE TO TEDY ROMANTISMUS?
z francouzského ROMANTIQUE (neskutečný jako v románu) umělecký a filozofický směr a životní postoj euroamerické kultury konce 18. století a začátku 19. století základními kameny romantismu jsou cit, individualita (individuální prožitek) a duše (psychicky trýzněná) vznikl jako reakce na monopol rozumu ve filozofii osvícenství, strohost antikou inspirovaného klasicismu výchozí podněty hledal v minulosti (středověk) a v exotických zemích proti osvícenskému rozumu x romantismus často iracionální cit touha znát a poznat x touha prožít a zakusit proti známému a jasnému x mystérium a tajemství racionalita x fantazie osvícenský optimismus pokroku vystřídalo zoufalství bezmoci a odhodlání k (rovněž marné) oběti
LYRIKA nemá děj vyjadřuje pocity nálady, myšlenky, úvahy autora nebo hrdiny EPIKA založena na dějovosti, vyprávění příběhu členíme ji podle rozsahu na malou, střední a velkou
ROMANTICKÁ LITERATURA zásadně odmítá klasické estetické normy důraz na původnost, tvůrčí svoboda umělce umělcova emocionalita, spontánnost ŽÁNRY typickými ŽÁNRY jsou: lyrická balada moderní epos básnická povídka či poema román ve verších dramatická báseň historický román povídka
LYRICKÁ BALADA veršovaná skladba, která má za základ tragický příběh má pochmurný ráz, smutný děj a často i konec prostředí líčeno lyricky děj bývá zhuštěn, soustředěn ke konfliktu, má rychlý spád báseň středního rozsahu, nezřídka se v ní vyskytují nadpřirozené bytosti např. Kytice (K.J.Erben), Balady a romance (J.Neruda) MODERNÍ EPOS větší rozsah do popředí vystupují subjektivní a reflexivní prvky přímo nebo nepřímo se uplatňuje subjekt básníka
POEMA či BÁSNICKÁ POVÍDKA souvisí se vznikem moderního eposu, ale je kratší, sevřenější a mívá takzvaný druhý významový plán zachycuje události ze života jednotlivce, nikoliv společnosti mohou se míchat dvě dějové linie její děj bývá potlačen na úkor líčení citů, dojmů a nálad ROMANCE báseň středního rozsahu se zajímavým příběhem protiklad balady – smírné pojetí konfliktu, celkově jasnější nálada (Neruda)
POVÍDKA epický útvar - kratší než román Hlavní rysy: jednoduchý děj a neměnnost charakteru hlavní postavy kořeny sahají do dávných dob vypravěčské tradice dobu vzniku povídky jako žánru - začátek 19. století ROMÁN prozaický epický žánr, smyšlené vyprávění rozdíl od povídky nebo novely je román co do rozsahu delší komplikovanější (často rozvíjí příběh několika směry, zachycuje více hlavních postav a mnoho postav vedlejších
Nový typ - ROMANTICKÝ HRDINA často společenský vyděděnec (loupežník, vrah, kat, žebrák, tulák, …) cítí nějaký rozpor, zdroj konfliktu(uvědomuje si, že je v rozporu) chce změnit společnost uniká z civilizace, ze společnosti, utíká do přírody(zpočátku mu rozumí, ale postupně mu přestává rozumět) příroda dokresluje pocity, je ideální ve srovnání s ostatním světem romantický hrdina touží po úplné lásce, cítí nemožnost takovou lásku získat(vybere si ideál, který není dosažitelný) jeho láska spoutána konvencemi získává pocit, že ideál není = pocit pesimismu, zklamání
ROMANTISMUS považován za předposlední velký evropský umělecký styl prosadil se ve všech oblastech uměleckého života Josef Mánes Venkovský kostelík Josefína
Eugen Delacroix: Smrt Sardanapalova