Vypracoval: Adam Búřil Téma: 31. Baťův kanál, centrum turistického ruchu ve Veselí n. Mor. Rok: 2015/2016Konzultant: Mgr. Jitka Štípská
1. Historie Baťova kanálu 2. Zakladatelé a stavitelé 3. Mapy kanálu 4. Technické údaje 5. Dřívější i dnešní využití 6. Význam v našem městě 1. Historie stavby Baťova kanálu 2. Zakladatelé a stavitelé 3. Mapy kanálu 4. Technické údaje 5. Dřívější a dnešní využití 6. Význam centra v našem městě
č Historie Baťova kanálu Byl stavěn v letech Trasa vedla z Rohatce Otrokovic Za 2. světové války byl značně poškozen V 60. letech byla pro nerentabilitu zrušena nákladní doprava na Baťově kanálu V polovině 90. let 20.století byl kanál obnoven pro turistiku
č Zakladatelé a stavitelé kanálu Myšlenka pro založení Baťova kanálu vznikla u Tomáše Bati v roce 1927 Po jeho tragické smrti (pádu letadla) se plánu ujal po 5-ti letech jeho bratr Jan Antonín Baťa
Jak probíhala přeprava uhlí Otrokovice Napajedla Spytihněv Babice Huštěnovice Staré město Uherské hradiště Kunovice Nedakonice Ostrožská Nová Ves Uherský Ostroh Veselí nad Moravou Vnorovy Strážnice Petrov Skalica Rohatec Hodonín Otrokovice Z Otrokovic byl zcela prázdný člun odvezen remorkérem do Spytihněvi. Průběh plavby
Otrokovice Napajedla Spytihněv Babice Huštěnovice Staré Město Uherské hradiště Kunovice Nedakonice Ostrožská Nová Ves Uherský Ostroh Veselí nad Moravou Vnorovy Strážnice Petrov Skalica Rohatec Hodonín Spytihněv Ze Spytihněvi loď táhl traktor až do Starého Města. Průběh plavby Jak probíhala přeprava uhlí
Otrokovice Napajedla Spytihněv Babice Huštěnovice Staré Město Uherské Hradiště Kunovice Nedakonice Ostrožská Nová Ves Uherský Ostroh Veselí nad Moravou Vnorovy Strážnice Petrov Skalica Rohatec Hodonín Staré Město Odtud byl zase tažen remorkérem až do Veselí. Průběh plavby Jak probíhala přeprava uhlí
Otrokovice Napajedla Spytihněv Babice Huštěnovice Staré Město Uherské hradiště Kunovice Nedakonice Ostrožská Nová Ves Uherský Ostroh Veselí nad Moravou Vnorovy Strážnice Petrov Skalica Rohatec Hodonín Veselí nad Moravou Z Veselí byl zase tažen traktorem až do Sudoměřic k výklopníku. Průběh plavby Jak probíhala přeprava uhlí
Otrokovice Napajedla Spytihněv Babice Huštěnovice Staré Město Uherské hradiště Kunovice Nedakonice Ostrožská Nová Ves Uherský Ostroh Veselí nad Moravou Vnorovy Strážnice Petrov Skalica Rohatec Hodonín Sudoměřice Zde bylo naloženo uhlí na loď a stejnou cestu jeli zpět do Otrokovic do Baťových závodů. Průběh plavby Jak probíhala přeprava uhlí
Mapa umístění kanálu ve Veselí Koupaliště Směr Moravský Písek Hřiště Zámek Vodní elektrárna Bartolomějské náměstí
č Jeho délka byla cca 53 km, z toho 1 km vedl korytem dnes již nesplavné řeky Dřevnice Lodě musely proplout 14 plavebními komorami, které regulovaly výškové rozdíly hladiny Kanál mohly využívat nákladní čluny o nosnosti 150 tun Plavební hloubka kanálu byla 1,5 metru Za ideálního stavu vody trvala cesta cca 10 hodin, často však i déle Technické údaje Kromě komor byla vybudována řada dalších technicky náročných zařízení (př.: železniční mosty, jezy)
č Dřívější využití Kanál sloužil k přepravě lignitu (druh uhlí) z dolu v Ratiškovicích Baťových továren Od roku 1939 se po kanálu plavila i výletní loď Mojena, která předznamenávala dnešní turistické využití vodní cesty
č Dnešní využití Dnes je Baťův kanál uznávanou turistickou vodní cestou Je ideálním místem pro pobyt na lodi Kanál umožňuje proplouvat městy a vesnicemi s historickými, přírodními a turistickými památkami V současné době je kanál využíván k rekreačním účelům V létě lze využít výletní plavby a možnost zapůjčení lodí Kanál lemuje 80 km dlouhá cyklistická stezka
č Význam centra v našem městě V našem městě slouží centrum Baťova kanálu ke spoustě kulturním akcím (př.: odemykání a zamykání kanálu, oslavy, …) Návštěvníci zde mají možnost si vyzkoušet lanové centrum, skatepark, v přístavu si mohou návštěvníci vypůjčit kola nebo hausbóty. Kousek od přístavu je taky městské koupaliště i hvězdárna
Přístav ve Veselí
Vyplouvající loď z plavební komory ve Veselí
Penzion u přístavu ve Veselí
Skatepark a lanové centrum ve Veselí
Plavební komora v Uherském Ostrohu
Výklopník v Sudoměřicích
Přístav v Uherském Hradišti
Oficiální stránky Baťova kanálu: Wikipedie / Baťův kanál: Wikipedie / Baťův kanál: Wikipedie / Tomáš Baťa: Wikipedie / Tomáš Baťa: Wikipedie / Antonín Baťa: Wikipedie / Antonín Baťa: Facebook / Baťův kanál: /?type=3
Informační centrum Baťova kanálu – brožury a knížky Šablona k prezentaci: Vlastní výroba