11. Termoregulace KPK/FYO Filip Neuls & Michal Botek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Homeostáza a termoregulace
Advertisements

Termoregulace Člověk je tvor homoiotermní
Vylučovací soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
3. Metabolismus KPK/FYO Filip Neuls & Michal Botek.
ENDOKRINNÍ SOUSTAVA ( SOUSTAVA ŽLÁZ S VNITŘNÍ SEKRECÍ ) Daniel Chlup.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
CÉVY (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV53 Název školy.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
Voda Vypracoval: Martin Popelka Obor: Technické lyceum Třída: 2.L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
P ŘÍPRAVA POKRMŮ Hlavní živiny Vypracoval: Lukáš Karlík.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_27_ Hormony
Fylogeneze pohybu živočichů- test
Základy automatického řízení 1
Filip Luňák Zš a Mš Stonava 9tř.
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
NEVIDITELNÝ ŠKRTIČ Jh*.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
FYZIOLOGIE PRO RVS Milan Mojžíš A34/dv.207 Konzultační hodiny:
Speciální technologie 3. ročník - kuchař
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Metabolismus a energetické krytí při sportu
VY_32_INOVACE_04-16 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
Funkce = tvoří pokryv těla a ochranu před vnějšími vlivy
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Termika VY_32_INOVACE_05-55 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Kontrola prostředí a sterility
Abiotické podmínky života.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_PŘÍRODOPIS
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Abiotický faktor voda.
Základy chemických technologií
Diferencované stravování
OBĚHOVÁ SOUSTAVA (cévy)
Když vás potká vyhoření
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Lidské svaly a kůže ČLOVĚK.
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Digitální učební materiál
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Transkript prezentace:

11. Termoregulace KPK/FYO Filip Neuls & Michal Botek

Úvod termoregulace = schopnost udržovat stálou optimální tělesnou teplotu živočichové homoiotermní (teplokrevní) jsou schopni termoregulace živočichové poikilotermní (studenokrevní) mění teplotu dle teploty okolí lidský organismus je homoiotermní, ačkoliv novorozenec ještě nemá termoregulaci plně vyvinutou udržování stálé tělesné teploty patří mezi základní funkce homeostázy

Tělesná teplota norma (měřeno v axile) 35,8-37,0 °C, tj. teplota slupky (slupka = ty části těla, jejichž teplota se mění částečně vlivem okolí – končetiny, hlava, povrch těla) teplota jádra – relativně konstantní, nezávislá na teplotě okolí (teplota hrudní a břišní dutiny, např. teplota jater je °C) cirkadiánní kolísání (nejnižší ve 4.00, nejvyšší pozdě odpoledne) pohybová aktivita zvyšuje metabolismus a tím tvorbu tepla progesteron – zvyšuje teplotu cca o 0,5 °C (signalizuje ovulaci) tyroxin – zvyšuje teplotu zvětšením bazálního metabolismu buněk (nesnášenlivost tepla při hypertyreóze) i další hormony se stimulačním vlivem na metabolismus obecně zvyšují teplotu (růstový hormon, testosteron, katecholaminy)

Tvorba tepla většinou se teplo tvoří jako vedlejší produkt metabolických dějů především v játrech (vysoká metabolická aktivita) ve svalech (teplo jako produkt svalové kontrakce) cílená tvorba tepla – svalový třes, zvýšený účinek metabolických hormonů

Výdej tepla k výdeji dochází tehdy, pokud se teplo jádra odvádí cirkulací do kůže (slupky) důležitá role podmínek okolí: teplota, vlhkost, proudění, sálání; role izolace organismu (oblečení, srst) sálání (radiace) – vyzařování infračervených paprsků všemi směry; pokud je teplota těla vyšší než teplota okolí, pak se větší množství tepla z organizmu zářením vydává, než přijímá vedení (kondukce) – odvod tepla do okolí, s nímž je tělo v kontaktu (srov. vzduch, studená voda, podložka...) proudění (konvekce) – odvod ohřáté vrstvičky okolo těla proudícím prostředím (vítr, tekoucí voda) odpařování (evaporace) – viz níže (pocení) perspiratio insensibilis – odpařování tekutiny ze sliznic a z plic (cca ml/den), nelze regulovat v rámci termoregulace

Pocení odpařování potu je nejúčinnější a nejdůležitější způsob výdeje tepla jediný možný způsob výdeje tepla, jestliže je teplota okolí vyšší než teplota těla odpařením potu vyloučeného na kůži se ztrácí určité množství tepla (změnou skupenství z kapalného na plynné) významně závisí na vlhkosti vzduchu (např. v tropickém pralese s 90% vlhkostí se pot neodpařuje – riziko dehydratace a hypertermie) pot = produkt potních žláz (složení: 99 % voda, Na +, K +, Cl -, kyselina mléčná, močovina aj.) v horku u neaklimatizovaného člověka 1 l/hod + velká ztráta soli; adaptace – zvýšení pocení (2-3 l/hod) + ztráty soli se snižují (vliv aldosteronu) potní žlázy inervovány sympatikem (cholinergními vlákny), během zatížení jsou stimulovány i adrenalinem

Tepelná izolace, výměna tepla tepelný izolační systém: kůže, podkožní vazivo, tuková vrstva (hlavní izolátor) např. adaptace u plavců-otužilců ve formě větší tukové vrstvy a snížení průtoku periferií (pokles teplotního spádu) kůže – důležitý orgán výměny tepla; termoregulace se účastní zejména kapiláry a venózní plexy (průtok krve žilními pleteněmi může kolísat od 0 % do 30 % srdečního výdeje)

Regulace tělesné teploty za normálních okolností jsou tvorba i výdej tepla v rovnováze (rozmezí teplotní pohody), při překročení mezí se aktivuje termoregulace centrum je v hypotalamu („hypotalamický termostat“), ten sbírá informace z termoreceptorů (v hypotalamu samotném, dále mícha, břišní dutina, okolí velkých žil a povrchové termoreceptory kožní), řízení je reflexní behaviorální termoregulace – u člověka nejúčinnější způsob zabránění tepelných ztrát (oblékání, schování do závětří, topení...) alkohol* – zvýší jen momentální pocit tepla díky vazodilataci; vzhledem k tomuto účinku je nebezpečný odchod do chladného prostředí po požití alkoholu, riziko podchlazení kvůli rychlým ztrátám tepla vazodilatací *Nespi, nebo zmrzneš!“ (ruské přísloví; většina obětí hypotermie v Rusku byla před smrtí opilá)

Mechanismy snižování tělesné teploty vazodilatace cév v kůži pocení snížení tepelné produkce snížením metabolismu ▫omezení pohybové aktivity ▫snížení chuti k jídlu (tzv. anorektický účinek vysokých teplot) ▫(viz siesta)

Mechanismy zvyšování tělesné teploty vazokonstrikce – snížení tepelných ztrát kůží piloerekce („husí kůže“), u člověka bez významu zvýšení produkce tepla: ▫svalový třes (řízen motorickými centry) ▫chemická termogeneze (zvýšení metabolismu pomocí katecholaminů) ▫produkce tyroxinu (zvyšuje metabolismus, vzniká více odpadního tepla), adaptační mechanismus při několikatýdenní expozici chladu

Odchylky od normálu horečka - reakce organismu na změněné nastavení centra pro regulaci teploty v hypotalamu ▫vlivem pyrogenních účinků (bakteriální infekce, nádor, rozsáhlý úraz...) se přenastaví termoregulační centrum (normální teplotu vnímá jako sníženou) ▫pacient vnímá chlad, rozvíjí se zimnice, zapojí se mechanismy zvýšení teploty ▫po vyrovnání teplot (skutečné a nastavené v hypotalamu) zimnice přestane a teplota zůstává zvýšena ▫příznivý vliv na imunitní děje (horečka se nepotlačuje, pokud není příliš vysoká) ▫vysoká horečka ohrožuje pacienta vyčerpáním energetických zdrojů, dehydratací a nad 42 °C i denaturací bílkovin – smrt hypertermie (přehřátí) – např. při těžké fyzické práci v horku; stav, kdy mechanismy zajišťující termoregulaci nezvládají situaci (nastavení termostatu v hypotalamu se nemění) hypotermie (podchlazení) – při poklesu teploty jádra pod 35 °C; reakce – třes, vazokonstrikce, vzestup SF, může přijít euforie, ale pak letargie, zpomalené reakce; pod 32 °C zpomalení dechu, poruchy SF, okolo 30 °C nastává bezvědomí, při 28 °C je metabolismus na úrovni 0,5 MET

Shrnutí, klíčová slova termoregulace a homeostáza tělesná teplota (slupka, jádro) faktory s vlivem na tělesnou teplotu výdej tepla ▫sálání, vedení, proudění, odpařování, perspiratio insensibilis pocení, pot tepelná izolace, kůže jako orgán termoregulace regulace tělesné teploty teplotní pohoda termoreceptory hypotalamický termostat mechanismy zvyšování a snižování tělesní teploty behaviorální termoregulace horečka hypertermie hypotermie

Doporučená literatura Ganong, W. F. (2005). Přehled lékařské fyziologie. Praha: Galén. Kittnar, O. et al. (2011). Lékařská fyziologie. Praha: Grada. Koolman, J., & Röhm, K.-H. (2012). Barevný atlas biochemie. Praha: Grada. Langmeier, M. et al. (2009). Základy lékařské fyziologie. Praha: Grada. Máček, M., Radvanský, J. et al. (2011). Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén. Rokyta, R. et al. (2000). Fyziologie pro bakalářská studia v medicíně, přírodovědných a tělovýchovných oborech. Praha: ISV. Silbernagl, S., & Despopoulos, A. (2004). Atlas fyziologie člověka. Praha: Grada. Trojan, S. et al. (2003). Lékařská fyziologie. Praha: Grada. e-kniha Lehnert, M. et al. (2014). Kondiční trénink. Olomouc: Univerzita Palackého. (kapitoly 1-6: fyziologické aspekty kondičního tréninku)