Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska, M., Havlík,R., Smisitelová,J, Jíra, T.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Diagnostika SPU.
Systém péče o sluchově postižené, jejich výchova a vzdělávání
Poruchy sluchu praktický přístup
SCREENING SLUCHU PO 6 LETECH
autor: Boháčová Eva spoluautorky: Suchánková Iva, Slaviková Mária
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
Audiologická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Audiologická problematika senia
Kvalita sluchu - centrální poruchy zpracování sluchového signálu
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Spolupráce ČR - Slovinsko v aplikované výpočetní geometrii v rámci projektů Kontakt v l Řešitelé : Doc.dr.ing.Ivana Kolingerová, Západočeská univerzita,
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Logopedická třída MOTÝLCI
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Alternativní a augmentativní komunikace
Dítě se sluchovým postižením
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Pedagogická diagnostika
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
centrální porucha zpracování řečového signálu
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Úskalí v diagnostice stavu sluchu pomocí kmenových evokovaných potenciálů u nejmenších dětí Weberová,P., Lejska,M., Havlík, R., Bártková, E. AUDIO-Fon.
Dětský (tak trochu jiný) diabetes Zdeněk Šumník Pediatrická klinika UK 2. LF a FN v Motole, Praha.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Kompenzace sluchových vad nejmenších dětí sluchadly Havlík, R.,Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P. Co nového za 10 let (2002 – 2012) 23. celostátní.
Česká iniciativa pro astma obecně prospěšná společnost Prof. MUDr. Petr Pohunek, CSc.
VRA = Visual Reinforcement Audiometry Smisitelová, J., Lejska, M., Havlík, R., Jíra, T. AUDIO-Fon centr. Brno Praha
Problematika vyšetření sluchu u mnohočetně vrozeně postižených dětí Lejska,M., Havlík,R., Bártková,E., Weberová, P., Vacuška,M* AUDIO-Fon centr. Brno AUDIO-Fon.
Úskalí korekce sluchové vady u nejmenších dětí XX.celostátní foniatrické dny E.Sedláčkové a 7. česko-slovenský foniatrický kongres Liberec,
Dopad minimální a lehké sluchové vady na děti. The Impact of Minimal and Mild Hearing Loss on Children Anne Marie Tharpe Nashville, Tennessee, USA.
Vítejte v našem Speciálně pedagogickém centru..
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
Korekce lehké vady sluchu
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
Možnosti vyšetření sluchu nejmenších dětí pomocí ABR Limity BERA
Korekce velmi těžkých senzorineurálních vad sluchu
12. Česko-Slovenský foniatrický kongres Praha 2014
Starostlivosť pred pridelením slúchadiel – medicínska, cvičná
Korekce sluchové vady u nejmenších dětí
Úloha foniatra v péči o dítě s rozštěpovou vadou
Korekce lehké vady sluchu
Principy korekce těžkých sluchových vad
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Doc MUDr Mojmír Lejska. CSc., MBA
Pedie Co mají společné?.
P1 latency is a bio-marker of central auditory development in children with hearing impairment Michael Dorman Arizona State University, USA.
Bártková,E., Lejska,M., Weberová,P., Havlík, R., AUDIO-Fon centr. Brno
Sociální čtení.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Pozvánka Brno, Filozofická fakulta, A. Nováka 1
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Transkript prezentace:

Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska, M., Havlík,R., Smisitelová,J, Jíra, T.

Hodnocení sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska,M., Kabelka,Z., Havlík,R., Jurovčík,M.: Diagnostika a l é čba těžce sluchově postižených nejmen ší ch dět í Otolaryngologie a Foniatrie 51, 1/2002, s

Hodnocení sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Východiska Sluchově postižené dítě Kompenzace sluchové vady sluchadly Hodnocení Vývoj komunikačních schopností

Hodnocení sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Východiska Sluchově postižené dítě Kompenzace sluchové vady sluchadly Prostředky Reakce na zvukové podněty Reakce na řeč Vývoj řeči sluchově postiženého dítěte

Hodnocení sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Dříve - Subjektivní metody hodnocení Hodnocení matkou či dalšími příbuznými Hodnocení odborníky Současné možnosti Objektivní metody hodnocení Latence vlny P1 u kortikálních evokovaných potenciálů Subjektivní metody hodnocení Visual reinforcement audiometry VRA

Hodnocení sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Dříve - Subjektivní metody hodnocení Hodnocení matkou či dalšími příbuznými Hodnocení odborníky Současné možnosti Objektivní metody hodnocení Latence vlny P1 u kortikálních evokovaných potenciálů Subjektivní metody hodnocení Visual reinforcement audiometry VRA

Hodnocení matkou ci dalšími príbuznými Zásadní, pokud je matka schopna hodnotit vývoj komunikačních schopností Matka má neomezený časový kontakt s dítětem. Je však omezena citovou vazbou a nemá časový odstup.

Hodnocení odborníky střediska rané péče surdopedagogové speciálně pedagogická centra foniatři Použití klasických zvukových zkoušek, pozorování při hře a činnosti atd. Časové omezení, ale odborný nadhled.

Hodnocení sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Dříve - Subjektivní metody hodnocení Hodnocení matkou či dalšími příbuznými Hodnocení odborníky Současné možnosti Objektivní metody hodnocení Latence vlny P1 u kortikálních evokovaných potenciálů Subjektivní metody hodnocení Visual reinforcement audiometry VRA

P1 latency is a bio-marker of central auditory development in children with hearing impairment By Michael Dorman Mojmír Lejska Banská Bystrica podzim 2006 Praha Celostátní foniatrický seminář Praha jaro 2007

Age / years/ P1 latency /ms/ normal U normálně slyšících latence P1 postupně klesá asi do 4. roku života; pak se nemění Nejprudší pokles latence je do 3. roku Slyšící dítě

Age / years/ P1 latency /ms/ normal Neslyšící dítě

Age / years/ P1 latency /ms/ normal Dítě 11 měs; vrozená hluchota; HA sluchadla 5 měs poHA 1rok poHA

Dříve - Subjektivní metody hodnocení Hodnocení matkou či dalšími příbuznými Hodnocení odborníky Současné možnosti Objektivní metody hodnocení Latence vlny P1 u kortikálních evokovaných potenciálů Subjektivní metody hodnocení Visual reinforcement audiometry VRA Hodnocení sluchu u nejmenších sluchove postižených detí

VRA (Visual reinforcement audiometry) 1. Vytvoření podmíněného reflexu mezi definovaným zvukovým stimulem a vizuálním jevem – nejčastěji obrázek nebo hračka 2. Stimulace samotným akustickým podnětem 3. Popis reakce dítěte 4. Odhad prahu sluchu

Výhody VRA Jsme schopni posoudit reakci na definovaný akustický stimul Jsme schopni posuzovat vývoj dynamiky rozvoje sluchu Rodiče považují za významný přínos při hodnocení vývoje komunikace

Závěry Domníváme se, že v současnosti jsou pro ošetřujícího foniatra mnohem lepší podmínky pro hodnocení komunikačních schopností sluchově postižených dětí Nové metody hodnocení Zlepšená spolupráce s dalšími odborníky

VRA: Rozšíření Maximálně se využívá v německy mluvících zemích SRN více jak 100 pracovišť, která se věnují korekci sluchově postižených dětí

VRA: Rozšíření v ČR V ČR doposud pouze na Mrázovce Publikace: Audiometrie s vizu á ln í m pos í len í m. Otorinolaryng. A Foniat /Prague/, 49, 2000, No. 4, pp Děkujeme za předané zkušenosti; používáme jejich korekční koeficienty

VRA: V AUDiO-Fon centru Provedeno vyšetření u 89 pacientů, a to v 364 sezeních Děti od 4 měsíců do 11 let s max. 2-4 roky věku Děti pro postižení sluchu před a po korekci (opakovaně). Děti s OVŘ

VRA: V AUDiO-Fon centru Nová indikace pro pracoviště VRA Rehabilitace pacientů s jednostrannou asymetrickou vadou sluchu nebo jednostrannou hluchotou

VRA: Zkušenosti a závěry Významné rozšíření palety vyšetření u sluchově postižených dětí Lze sledovat dynamiku vývoje sluchu a slyšení Neocenitelná informace pro ošetřujícího foniatra při doladění sluchadel Velmi dobře působí na rodiče sluchově postižených dětí

VRA: Nedaří se V polovině případů nelze stanovit validně stav sluchu Při jednorázovém vyšetření je nutná matematická korekce