Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kojenecké období.
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Psychické deprivace a subdeprivace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_2B8 Psychická deprivace
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Vliv náhradních forem péče na vývoj a život dítěte
Emoce (city).
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Osobnost a temperament
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Náročné životní situace
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_419.
Aplikovaná psychologie
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
(Presenium) Jiří Vítovec
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Studentská dobrovolnická praxe Chráněné bydlení sv. Michaela pro lidi s mentálním postižením a autismem.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Modely mentální retardace
 Je to nepříjemný senzorický a emoční zážitek spojený s aktuálním poškozením tkáně nebo potenciálním poškozením tkáně nebo popisovaná výrazy vyjadřujícími.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Negativní tendence ve stylech rodinné výchovy Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
Frustrace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
HORIZONT ZLÍN Workshop
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Struktura poradenského procesu
Mgr.Michal Vičar Emoce.
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychologie výchovy a vzdělávání
Socializace Kejřová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychologie v obezitologii
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Rodičovství biologické a pěstounské
Metodika podpory sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012

Deprivace - stav, kdy některá z objektivně významných potřeb biologických významných potřeb biologických i psychických není uspokojována i psychických není uspokojována v dostatečné míře, přiměřeným způsobem v dostatečné míře, přiměřeným způsobem a po dostatečně dlouhou dobu a po dostatečně dlouhou dobu

Deprivační zkušenost patří k nejznámějším Deprivační zkušenost patří k nejznámějším zátěžovým vlivům zátěžovým vlivům – může nepříznivě ovlivnit psychiku jedince. – může nepříznivě ovlivnit psychiku jedince. V raném věku je jedinec citlivější k psychické deprivace než v pozdějším období.

Druhy deprivací a) deprivace biologických potřeb - nedostatek jídla, spánku atd. - nedostatek jídla, spánku atd. - ohrožuje přímo tělesné a duševní - ohrožuje přímo tělesné a duševní zdraví (smrt) zdraví (smrt)

b) senzorická deprivace – chybí žádoucí množství a variability – chybí žádoucí množství a variability smyslových podnětů smyslových podnětů (smyslová postižení – zrakové, sluchové) c) kognitivní deprivace c) kognitivní deprivace – výchovné a výukové zanedbávání – výchovné a výukové zanedbávání (v oblasti potřeby učení) (v oblasti potřeby učení) - může se jevit jako mentálně postižený - může se jevit jako mentálně postižený

d) sociální deprivace – při omezení přiměřených mezilidských kontaktů (př. dlouhodobě upoután na lůžko v důsledku choroby či postižení)

d) Citová deprivace - nedostatečné uspokojování emočních potřeb dítěte, které by odpovídalo jeho vývojové úrovni - projeví se v oblasti prožívání, chování a uvažování

- tzn. jsou to děti odmítané, zavrhované, emočně strádají (chybí potřeba jistoty a bezpečí)

Obranné reakce 1. Hledání náhradní objektu – snaha získat za každou cenu pozornost – snaha získat za každou cenu pozornost nějakého člověka nějakého člověka - až nepříjemné chování (může působit jako - až nepříjemné chování (může působit jako „vlezlost“, což může přinášet spíše odmítání „vlezlost“, což může přinášet spíše odmítání než citové přijetí než citové přijetí - mohou se projevovat jako egocentrické, - mohou se projevovat jako egocentrické, žárlivé žárlivé

2. Náhradní uspokojení – zaměřují se na jídlo a hromadění věcí – zaměřují se na jídlo a hromadění věcí 3. Rezignace – ztrácí zájem o lidi – ztrácí zájem o lidi (dlouho neuspokojovaná potřeba vyhasíná a takové dítě je k ostatním lidem lhostejné a necitlivé) (dlouho neuspokojovaná potřeba vyhasíná a takové dítě je k ostatním lidem lhostejné a necitlivé)

Důsledky Důsledky deprivace deprivace 1. Vývoj řeči 2. Rozumové schopnosti 3. Změny v oblasti citového prožívání citového prožívání 4. Změny vztahů k okolnímu světu k okolnímu světu

1. Vývoj řeči - chybí vzájemný kontakt – řečová stimulace - chybí vzájemný kontakt – řečová stimulace - chybí emoční odezva na jakýkoliv projev dítěte - chybí emoční odezva na jakýkoliv projev dítěte - slovní zásoba chudá, neumějí dobře používat osobní zájmena - slovní zásoba chudá, neumějí dobře používat osobní zájmena - krátké věty, může odmítat komunikaci - krátké věty, může odmítat komunikaci - sociální interakce s ostatními dětmi - sociální interakce s ostatními dětmi vázne vázne

2. Rozumové schopnosti - nemusí být závažněji postiženy, - nemusí být závažněji postiženy, nebývají však využívány nebývají však využívány - chybí ocenění dětských projevů - chybí ocenění dětských projevů od samého počátku vývoje od samého počátku vývoje - není pozitivní zpětná vazba - chválení - není pozitivní zpětná vazba - chválení - lhostejná a chladná matka na dětské - lhostejná a chladná matka na dětské úsilí nereaguje přiměřeným způsobem úsilí nereaguje přiměřeným způsobem

3. Změna v oblasti citového prožívání 3. Změna v oblasti citového prožívání - apatická, mrzutá nálada - apatická, mrzutá nálada - později se může objevit otupělost - později se může objevit otupělost - zvýšená tendence reagovat impulsivně, - zvýšená tendence reagovat impulsivně, afektivní výbuchy afektivní výbuchy - způsobeno nedostatkem pozitivní citové - způsobeno nedostatkem pozitivní citové zkušenosti zkušenosti

4. Změna vztahů k okolnímu světu - primitivní, nediferencované a povrchní - primitivní, nediferencované a povrchní vztahy k lidem vztahy k lidem - emočně ploché, nedůvěřivé - emočně ploché, nedůvěřivé - nedostatek empatie a egocentrismus - nedostatek empatie a egocentrismus (ten funguje jako obranný mechanismus) (ten funguje jako obranný mechanismus) - jedinec neprožil empatický projev vlastní - jedinec neprožil empatický projev vlastní matky ke svým pocitům a potřebám, matky ke svým pocitům a potřebám, tato zkušenost mu chybí tato zkušenost mu chybí

Subdeprivace

Subdeprivace - je obtížně identifikovatelná - jedná se o souhrn nepříznivých charakteristik určitého dítěte, které mohou ovlivnit negativně další rozvoj osobnosti a jeho sociální adaptaci

- dobré materiální zabezpečení - dobré materiální zabezpečení - špatně citově saturované - špatně citově saturované - lhostejnost, nezájem - lhostejnost, nezájem - dítě hodnotí spíše negativně - dítě hodnotí spíše negativně (nevidí na dítěte dobrého) (nevidí na dítěte dobrého)

- snížená empatie - nejsou schopni rozumět potřebám a pocitům svého dítěte - nejsou schopni rozumět potřebám a pocitům svého dítěte - snížená frekvence kontaktu mezi kontaktu mezi rodičem a dítětem rodičem a dítětem - málo s ním komunikují, netráví s ní volný čas netráví s ní volný čas

Citově strádající děti bývají méně odolné biologicky a psychicky biologicky a psychicky - často nemocné, mívají více úrazů, větší sklon k obezitě - nižší sebehodnocení

Zdroje a použitá literatura rozsudky-zpusobuji- deprivaci-otcu-i-deti.html content/uploads/2012/05/Photoxpress_ jpg anedbavane-deti-nejmene-viditelne-s-vaznymi-nasledky- 8.html potrestal-rodice-melnicky-soud /France-bans-ads-pitching-mobile-telephones-to- children.html#

MATĚJČEK, Zdeněk. Sociální psychologie pro 4.ročník středních pedagogických škol. 1.vyd. Praha: SPN, s. MATĚJČEK, Zdeněk; LANGMEIER, Josef. Psychická deprivace v dětsví. 2.vyd. Praha: SZN, s. MATĚJČEK, Zdeněk; LANGMEIER, Josef. Výpravy za člověkem. 1. vyd. Praha: Odeon, s.