Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář dne na téma „Náměty, možnosti a zkušenosti v oblasti práce se žáky s SPU a jejich případné využití na 1. a 2.st. ZŠ Tento produkt.
Advertisements

Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Pracovněprávní vztahy v organizaci
Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
PSYCHICKÉ JEVY.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
7. Paměť.
Kognitivní rehabilitace
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol.
7. Paměť Plháková, kap. 7 Sternberg, kap. 5 a 6
Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil
FTK UP Olomouc přednáška č. 5: Paměť
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
7. Paměť. Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně.
Paměť je schopnost - ukládání - uchovávání - vybavování informace v nervovém systému.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Cvičení se zaměřením na paměť
OP Vzdělání pro konkurenceschopnost Moderní absolvent strojírenství Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
PŘEDMATEMATICKÁ OBLAST 3 Použité odkazy Obrázky: vlastní zdroje.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Témata kognitivní psychologie
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Výsledky benchmarkingových analýz v rámci zakázky „Zpracování strategie a funkčních strategií úřadu města“ v rámci projektu „MÚ Nový Bydžov – úřad pro.
Nářadí pro dům a zahradu. Pojmenuj nářadí používané na zahradě Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Já písnička SKÁKAL PES. 2
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
O Koblížkovi JAZYK A ŘEČ.
Život v přírodě Jazyk a řeč.
CZ.1.07/1.4.00/ číslo a název klíčové aktivity III/2
Učení, praktické aplikace principů učení
CIRKUS od nejmenšího.
Co nepatří do dárku Vnímání.
Pozornost a vědomí.
Témata kognitivní psychologie
Olympijské DISCIPLÍNY VE VODNÍCH SPORTECH
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Hra na barevná auta I. Jaroslava Růžičková.
Vysoké učení technické v Brně
Vysoké učení technické v Brně
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Témata kognitivní psychologie
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ - VZTAH K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
Pozornost, diagnostika pozornosti
Vnímání, pozornost, soustředěnost, paměť
RYTMUS SLUCHOVÉ VNÍMÁNÍ.
Hra na barevná auta III. Jaroslava Růžičková.
CZ.1.07/1.4.00/ číslo a název klíčové aktivity III/2
Kognitivní rehabilitace
Obor hodnot funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Yvonna Vančurová. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Škola.
paměť, Rozvoj slovní zásoby
Vývoj motýla Vnímání.
PAMĚŤ.
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ
Pozornost a paměť, představivost
Vůle, vytrvalost, city a jejich projevy
ŘADY ZVÍŘAT KDO TAM (NE)PATŘÍ?.
Strom, kdopak tu žije příroda.
Vztah k životnímu prostředí
Témata kognitivní psychologie
Pozornost, soustředění, paměť
Sázíme brambory do řádku
Mícháme barvy vnímání.
POKUS S PŘELÉVÁNÍM VODY DO RŮZNÝCH NÁDOB
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.

Učení a paměť  Učení: proces získávání nových informací nebo dovedností  Paměť: ukládání toho, co jsme se naučili a získávání informací o minulé zkušenosti 3 základní mechanismy paměti  vstup, kódování do paměti – zapamatování  uchovávání  výstup - vybavování

Druhy paměti (Atkinson a Shiffrin, 1968)  senzorická paměť  krátkodobá paměť  dlouhodobá paměť

7 I V F X L 5 3 B 4 W 7

Senzorická paměť  momentální „obraz“ senzorické informace krátce po tom, co stimul přestane působit  senzorický registr  začíná proces identifikace stimulů, dávání významů eidetické obrazy

Krátkodobá nebo pracovní paměť  obsah našeho vědomí  20 s, limitované množství informací  selektivní pozornost fenomén koktejlové párty  kódování úmyslné automatické

XHFH FKXHV KFJWN ULSIUE

MODRÁ ŽLUTÁ ZELENÁ ORANŽOVÁ

Krátkodobá paměť, aktivní uchovávání  opakování  7 (+;-2)  shlukování informací  

Dlouhodobá paměť  trvalé uložení, bez úsilí  systémy paměti (Squire, 1990)

PAMĚŤ DOVEDNOSTI IMPLICITNÍ (NEDEKLARATIVNÍ) EXPLICITNÍ (DEKLARATIVNÍ) EPIZODICKÁSÉMANTICKÁPRIMINGPODMIŇOVÁNÍ NEASOCIATIVNÍ PAMĚŤ

Dlouhodobé ukládání  opakování!!!  mělké ukládání - opakováním  hluboké ukládání - elaborací

Vybavování z dlouhodobé paměti  rozpoznání  vybavení klíče fenomén „mám to na jazyku“ fixace na špatnou odpověď

Zlepšení výkonu dlouhodobé paměti  mnemonické pomůcky  vizuální představy  rekonstrukce kontextu a nálady

Poruchy dlouhodobé paměti  schémata  očekávání  inference retroaktivní proaktivní

Měření paměti  Explicitní paměť vědomě reprodukovat specifickou informaci  Deklarativní znalost reprodukovat fakta  Reprodukce z paměti reprodukovat fakt (např. doplnit)  Sériová reprodukce opakovat položky ze seznamu přesně v pořadí  Volná reprodukce položky ze seznamu v libovolném pořadí

Měření paměti Reprodukce na základě nápovědy seznam dvojic, reprodukovat druhé  Znovupoznání identifikovat položku, která již byla prezentována  Implicitní paměť vyvolat informaci z paměti bez vědomí, že tak činíme  Procedurální paměť zapamatování dovedností

 I-S-T subtest „Paměť“