OFTALMOPEDIE Mgr. Kateřina Šimčíková Podzim 2015

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tyflopedie Katka Hůlová
Advertisements

Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi D.R.A.K., o.s.
Vykazování ošetřovatelské péče v pobytových zařízeních sociálních služeb 25. února 2015 Ing. Iva Merhautová, MBA.
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Oční vady. Krátkozrakost Dalekozrakost Šedý zákal Zelený zákal Vetchozrakost Šilhání Astigmatismus Tupozrakost Barvoslepost.
SVĚTELNÉ JEVY Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Kvalifikace pracovníka v sociálních službách a sociálního pracovníka.
VY_32_INOVACE_PŘČL.11 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Provázanost zdravotních a sociálních služeb v péči o umírající
Čočky I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Úřad práce České republiky
Inf Počítač a lidé s handicapem
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo v digitálním archivu školy
ZRAK ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_17_28_Zrak.
Centrální nervová soustava (CNS)
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
JUDr. Věra Honusková, Ph. D., KMP, PPP
Problematika studentů se sluchovým postižením na VŠ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Zvuky hudebních nástrojů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování pojmů - 2.část)
Z očí do očí Fyzikální Část.
Tlumočnické služby.
Stavba oka Funkce oka Onemocnění oka Zajímavosti o oku
Měření elektrického proudu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Přídavná zařízení.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Školní poradenské pracoviště
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Analýza vyučovacího procesu v ZŠ praktických v České republice
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Světelné jevy -shrnutí
Zrakové postižení a lidé se zrakovým postižením
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
F-Pn-P064-Oko_a_jeho_vady
Sociální rehabilitace nevidomých a slabozrakých Tyfloservis o.p.s.
Podpora samostatného bydlení
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

OFTALMOPEDIE Mgr. Kateřina Šimčíková Podzim 2015

Oftalmopedie okruh osob: jedinci se zrakovým postižením - rozvoj jedince, vzdělávání, pracovní a společenské uplatnění zrakové postižení - omezení příjmu informací, prostorové orientace - vliv na osobnost

Oftalmopedie zrakové funkce: zraková ostrost (vizus) zorné pole (centrální a periferní vidění) barvocit adaptace (světlo) akomodace (zaostření) binokulární vidění (vidění oběma očima) kontrastní citlivost

Oftalmopedie klasifikace zrakového postižení: dle doby vzniku - vrozené X získané dle etiologie - orgánové X funkční dle stupně (vizu) slabozrakost (lehká, střední, těžká) těžce slabý zrak (zbytky zraku) nevidomost (praktická a totální)

Oftalmopedie základní dělení zrakových vad: poruchy binokulárního vidění šilhavost (strabismus) - korekce pleoptickými cvičeními tupozrakost (amblyopie) - korekce okluzorem, ortoptickými cvičeními refrakční vady dalekozrakost (hypermetropie) - korekce spojkami krátkozrakost (myopie) - korekce rozptylkami astigmatismus - korekce cylindrickými skly albinismus - nedostatek pigmentu, světloplachost anoftalmus, mikrooftalmus - vrozené postižení, chybění nebo výrazné zmenšení bulbu

Oftalmopedie atrofie papil zrakového nervu - degenerace nervové tkáně zrakového nervu kortikální poškození zraku - poškození zrakového centra v korové části mozku (zpracování vjemů) sítnicové degenerace - pigmentová degenerace sítnice, juvenilní makulární degenerace retinopatie nedonošených - u dětí předčasně narozených, popraskání cév, odchlípení sítnice retinoblastom - zhoubný nádor sítnice zelený zákal (glaukom) - zvýšený nitrooční tlak šedý zákal (katarakta) - zakalení čočky

Oftalmopedie střediska rané péče pro zrakově postižené: služba sociální prevence dle zákona o sociálních službách klientem celá rodina, služba zejména terénní pro děti se zrakovým postižením od narození do 4 let, v případě kombinovaného postižení do 7 let depistáž, zraková stimulace, zprostředkování dalších služeb

Oftalmopedie SPC pro žáky se zrakovým postižením: od 3 let do ukončení vzdělávání zraková stimulace čtení a psaní Braillova písma, zvětšeného černotisku nácvik prostorové orientace a samostatného pobytu nácvik vlastního podpisu nácvik používání kompenzačních pomůcek

Oftalmopedie základní vzdělávání: ZŠ pro zrakově postižené (10 let) nebo integrace u nevidomých výuka Braillova písma, prostorové orientace, využívání kompenzačních pomůcek a rozvoj kompenzačních smyslů (hmat, sluch)

Oftalmopedie předměty speciálně pedagogické péče: prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených (POSP) zraková stimulace čtení a psaní bodového písma (psaní Braillova písma na Pichtově psacím stroji) práce s kompenzačními pomůckami psaní na počítači

Oftalmopedie Braillovo písmo, Pichtův psací stroj:

Oftalmopedie kompenzace zrakové vady ve výuce: úplná ztráta zraku Braillovo písmo zvukové nahrávky částečná ztráta zraku zvětšené písmo kontrastní barvy psací pomůcky se silnou stopou speciální svícení zdvižná deska stolu

Oftalmopedie strategie ve výuce: vyšší časová dotace na vypracování verbalizace důležitých informací využití kompenzačních pomůcek úprava prostředí (hygiena zraku, bezpečnost) názornost propojení výuky s praxí posilování akceptace postižení, sebevědomí zařazení do kolektivu

Oftalmopedie služby sociální rehabilitace: Tyfloservis nácvik POSP nácvik sebeobsluhy nácvik psaní na PC Tyflocentrum nácvik používání kompenzačních pomůcek úprava textů průvodcovské služby SONS zastřešující organizace, rekvalifikace (Praha - Dědina)

Oftalmopedie kompenzační pomůcky: pomůcky usnadňující pohyb a orientaci (např. bílá hůl) pomůcky pro běžný život, chod domácnosti (např. speciální hodinky, indikátor barev) pomůcky na zpřístupnění informací (např. lupy, počítačové programy, Braillský řádek) optické pomůcky (např. lupy) neoptické pomůcky (např. indikátor hladiny)

Oftalmopedie bílá hůl: základní kompenzační pomůcka pro orientaci v prostoru osoby se zrakovým postižením - bílá hůl osoby s hluchoslepotou - červenobílá hůl druhy holí - signalizační, ochranná, orientační, opěrná techniky chůze s bílou holí - kyvadlová, kluzná, diagonální

Oftalmopedie lupy:

Oftalmopedie ColorTest, indikátor hladiny, rozlišovač bankovek:

Děkuji za pozornost