Hlasová hygiena- obsah pojmu díl I. E. Bártková, P. Weberová, M. Lejska, R. Havlík AUDIO-Fon centr., Brno Foniatrický kongres 25.-27.9.2008 Jablonné nad.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DECHOVÁ CVIČENÍ.
Advertisements

Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Zdravý životní styl – pohyb a strava
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ZDRAVÍ 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
LIDSKÝ HLAS Hlasová hygiena.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Astma bronchiále(astma)
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
INFEKČNÍ ONEMOCNĚNÍ.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Pitný režim a děti Dana Růžičková, DiS., nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí 14. května 2008.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
NEINFEKČNÍ NEMOCI VYSOKÝ KREVNÍ TLAK.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_10
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
PITNÝ REŽIM NA ŠKOLÁCH a jak ho naplňovat
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Zpěvní hlasy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
VY_32_INOVACE_TMM25460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Regenerace jako součást tréninku Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
DÝCHACÍ SOUSTAVA 5. ROČNÍK.
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 10
PRAVIDLA O BEZPEČNOSTI, OCHRANĚ ZDRAVÍ A OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ PŘI PRÁCI S VYBRANÝMI NEBEZPEČNÝMI CHEMICKÝMI LÁTKAMI A PŘÍPRAVKY § 44 a) odst. 10.
Dysfonie, Afonie, Fonastenie,
Péče o zdraví 3. ročník Autorem materiálu je Miroslava Šafránková
Pracovní doba, BOZP Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES – přednáška č. 4.
Hlasová hygiena Prevence vzniku hlasových vad
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Hygiena prostředí Hygiena … z řeckého Hygieia, bohyně zdraví, dcera boha lékařství, symbolem je had, obtáčející tělo bohyně, a miska, ze které had pije.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
…a jak Nemoc… jí předcházet Lenka Dvořáková.
MUDr.Kateřina Kapounková
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Péče o nemocné dítě.
Analýza možných příčin neúspěchů rehabilitace hlasu pěveckou metodou J. Frostová, R. Havlík AUDIO- Fon centr. Brno.
VY_32_INOVACE_24_ONEMOCNĚNÍ DÝCHACÍCH CEST_P_HORKÁ.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování © 2010.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Sólový versus sborový hlas MUDr. Radan Havlík, Ph.D. AUDIO-Fon centr s.r.o., Brno MgA. Andrea Priechodská-Široká Sólistka opery Národního divadla Brno.
Konzervativní léčba hlasových poruch 69. kongres ORL Plzeň Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045 AUTOR: Mgr. Marie Horehleďová NÁZEV: VY_32_INOVACE_9/03_ NAŠE ZDRAVÍ TEMA: Naše zdraví ČÍSLO PROJEKTU:
N ÁZEV ŠKOLY : SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR : MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY _32_INOVACE_15_NEBEZPEČNÉ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_20_PRVOUKA.
Vývoj jedince Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_17_Vývoj jedince Téma: Přírodověda.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_27 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluVysoký krevní tlak Anotace V prezentaci.
Reinkeho edém Jak na něj ???
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_PŘÍRODOPIS.
PEČUJEME O ZDRAVÍ VY_32_INOVACE_II-C-14. Výživa - rostlinná, živočišná (živiny, vitamíny, jídelníček) Obranyschopnost - nemoc, úraz, imunita Pohyb a aktivita.
Fyziologie hlasového ústrojí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými.
PÉČE O ZDRAVÍ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Pravidelný pitný režim! Pohyb na čerstvém vzduchu!
VY_32 _INOVACE_15_11_osobní hygiena 3
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE U NEMOCNÝCH CHOPN
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Autor: Mgr. Zbyněk Němec
Režim dne I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
OBSTRUKČNÍ BRONCHITIDA, ASTMA
OVLIVŇUJE SPORTOVNÍ AKTIVITA MIGRÉNU?
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Prezentace – výklad učiva
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Hlasová hygiena- obsah pojmu díl I. E. Bártková, P. Weberová, M. Lejska, R. Havlík AUDIO-Fon centr., Brno Foniatrický kongres Jablonné nad Orlicí Podporováno grantem GAČR 101/08/1155

Hlasová hygiena Na hlas netlačit Nekouřit Mít dobrou techniku Dostatečný příjem tekutin Pozor na léky Nekřičet a nešeptat Otužování Jícnový reflux

Cíl práce Na základě vlastních zkušeností a literárních odkazů vytvořit co nejúplnější a nejkomplexnější seznam doporučení, která spadají do pojmu Hlasová hygiena.

Metoda Výsledky vlastních zkušeností a poznatků řady lékařů a minimálně tří pracovišť Brno Obsahy českých učebnic foniatrie Získání obsáhlého přehledu nabízených metod hlasové hygieny pomocí webu, a to jak českých, tak i zahraničních Mechanická syntéza takto získaných dat

Šestero hlasové hygieny opakovaný návod v českých masmediích (Idnes, Zdraví adalší) 1. Dbejte na to, aby Váš hlas rezonoval v obličejových dutinách a na horním rtu 2. Vyhýbejte se mluvení v prašném a zakouřeném prostředí 3. Zbytečně nezvyšujte hlas 4. Při delším slovním projevu si vezměte k ruce vlažný nápoj bez bublinek 5. Nepřecházejte onemocnění dýchacích cest 6. Jste-li v hlasové indispozici, mluvte co nejméně a potichu

Voice Health Services, London 1. Hydratace 2. Kouření 3. Léky 4. Prostředí 5. Gastroezofageální reflux 6. Hlasová terapie 7. Optimální mluvní technika

Zásady hlasové hygieny ve školách Beranová 2002 Mluvit ve vyvětrané místnosti Nepřepínat hlas, nepřekřikovat se, nekřičet Nepřepínat výšku hlasu Nepoužívat tvrdé hlasové začátky Neodkašlávat naprázdno Nezdržovat se v prašném a zakouřeném prostředí Nepřetěžovat dětský hlas v hodinách zpěvu Hlasu prospívá otužování, řeč o přiměřené síle, spánek a přiměřený zpěv.

Marshfield Clinic (USA): Vocal Hygiene Programm Dobře dýchej Používej jen volný relaxovaný způsob tvorby hlasu Používej klidnou a nenásilnou mluvní techniku V řeči užívej optimální výšku a intenzitu hlasu Chraň svůj hlas Rozcvič si hlasivky před zpěvem nebo přednáškou Vypij 8-10 sklenic vody denně Starej se o správnou vlhkost prostředí (40-50%) Udržuj si dobré zdraví Běž k lékaři pokud jsi nemocný Znej dobře své léky a jejich vliv na HCD

Desatero hlasové hygieny Dětský pěvecký sbor Cantabile (Přerov, Hranice) 1. Zpívej vždy ve vyvětrané nepřetopené místnosti 2. Ve zpěvu nepřepínej hlasovou sílu 3. Nepoužívej vyrážený tón 4. V parnech nejez zmrzlinu a nepij studené nápoje 5. Před zpěvem neodkašlávej naprázdno 6. Dodržuj pitný režim 7. Otužuj se 8. Nekuř 9. Udržuj při zpěvu přiměřenou individuální dynamiku 10. Nešetři hlas šeptáním

Kollár A.: Hlas a jeho poruchy Skripta pro JAMU, 2001 Nepřetěžovat hlasové ústrojí Nezpívat v nepříznivých podmínkách Omezit či vyloučit dráždiviny Dodržovat celkovou životosprávu Dodržovat zásady léčebných opatření při onemocnění Respektovat vlastních zkušeností

Hlasová hygiena – obsah pojmu

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu II. Vnější podmínky a prostředí III. Životospráva

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu hlasová technika nepřetěžování hlasu zlozvyky při tvorbě hlasu onemocnění s vlivem na hlas II. Vnější podmínky a prostředí III. Životospráva

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu hlasová technika –sebekontrola techniky tvorby hlasu –správné dýchání –uvolnění svalstva –využití vlastních zkušeností nepřetěžování hlasu zlozvyky při tvorbě hlasu onemocnění s vlivem na hlas

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu hlasová technika –sebekontrola techniky tvorby hlasu správné posazení hlasu správná intenzita hlasu ne tvrdé zacátky rezonance do oblicejových dutin –správné dýchání –uvolnění svalstva –využití vlastních zkušeností

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu hlasová technika –sebekontrola techniky tvorby hlasu –správné dýchání brišní diafragmatické dýchání správné tempo reci –uvolnění svalstva –využití vlastních zkušeností

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu hlasová technika –sebekontrola techniky tvorby hlasu –správné dýchání –uvolnění svalstva relaxace svalstva obliceje, ramen a krku správný postoj celého tela –využití vlastních zkušeností

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu hlasová technika –sebekontrola techniky tvorby hlasu –správné dýchání –uvolnění svalstva –využití vlastních zkušeností pokud nutné vyhledat hlasového pedagoga rozcvicit hlas pred vystoupením a zklidnit po nem

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu hlasová technika nepřetěžování hlasu –zpívat a mluvit jen po nezbytně nutnou dobu –účelně vřazovat přestávky –zpívat raději denně po kratší dobu než občas a dlouho –nemluvit v hluku a přílišném chladu zlozvyky při tvorbě hlasu onemocnění s vlivem na hlas

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu hlasová technika nepřetěžování hlasu zlozvyky při tvorbě hlasu –odvyknout si suché pokašlávání –nešeptat –nekřičet, hlas nepřepínat (hyperkinese) onemocnění s vlivem na hlas

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu hlasová technika nepřetěžování hlasu zlozvyky při tvorbě hlasu onemocnění s vlivem na hlas –onemocnění horních cest dýchacích –dodržování léčebných zásad –léky s vlivem na kvalitu hlasu –jícnový reflux

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu hlasová technika nepřetěžování hlasu zlozvyky při tvorbě hlasu onemocnění s vlivem na hlas –onemocnění horních cest dýchacích nezpívat pri kašli, nachlazení, chripce apod. pokud se kašle, pak jemne a klidne

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu hlasová technika nepřetěžování hlasu zlozvyky při tvorbě hlasu onemocnění s vlivem na hlas –onemocnění horních cest dýchacích –dodržování léčebných zásad pri onemocnení ke specialistovi

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu hlasová technika nepřetěžování hlasu zlozvyky při tvorbě hlasu onemocnění s vlivem na hlas –onemocnění horních cest dýchacích –dodržování léčebných zásad –léky znát vliv lék ů na hlas

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu hlasová technika nepřetěžování hlasu zlozvyky při tvorbě hlasu onemocnění s vlivem na hlas –onemocnění horních cest dýchacích –dodržování léčebných zásad –léky –jícnový reflux

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu hlasová technika nepřetěžování hlasu zlozvyky při tvorbě hlasu onemocnění s vlivem na hlas

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu II. Vnější podmínky a prostředí místo hlasového projevu vnější vlhkost dráždiviny III. Životospráva

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu II. Vnější podmínky a prostředí místo hlasového projevu –klidné a esteticky vyvážené prostředí –místnost pro zpěv: vyvětraná, nepřetopená, dobrá akustika –prevence úrazů hrtanu vnější vlhkost dráždiviny III. Životospráva

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu II. Vnější podmínky a prostředí místo hlasového projevu vnější vlhkost –dostatečná vlhkost prostředí (40-50%) –klimatizace vysušuje dráždiviny III. Životospráva

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu II. Vnější podmínky a prostředí místo hlasového projevu vnější vlhkost dráždiviny –zakouřené prostředí –smog a chemické výpary –prašné prostředí –přílišný chlad (silný mráz) III. Životospráva

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu II. Vnější podmínky a prostředí místo hlasového projevu vnější vlhkost dráždiviny III. Životospráva

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu II. Vnější podmínky a prostředí III. Životospráva

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu II. Vnější podmínky a prostředí III. Životospráva fyzickáduševní

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu II. Vnější podmínky a prostředí III. Životospráva fyzická –pozitivní doporučení –negativní doporučení duševní

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu II. Vnější podmínky a prostředí III. Životospráva fyzická –pozitivní doporučení vyvázený denní rezim vyvázená a pestrá strava pitný rezim pravidelná fyzická cvicení aktivní odpocinek dostatek spánku

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu II. Vnější podmínky a prostředí III. Životospráva fyzická –pozitivní doporučení –negativní doporučení nekourit nepít príliš chladné nápoje nepít alkohol, kávu a nápoje s kofeinem nebrat drogy pozor na léky

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu II. Vnější podmínky a prostředí III. Životospráva fyzickáduševní –psychický klid (předcházet nervozitě, rozčilení a stresu) –vlastní zkušenosti

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu II. Vnější podmínky a prostředí III. Životospráva fyzickáduševní –psychický klid (předcházet nervozitě, rozčilení a stresu) pokusit se zvládnout trému nemluvit rozzlobeni ( zvýšené napjetí a intenzita hlasu) pri hovoru sedet ( mluvení ve stoji vede k napjatému a urgentnímu sd ě lení) –vlastní zkušenosti

Hlasová hygiena I. Vlastní tvorba hlasu II. Vnější podmínky a prostředí III. Životospráva fyzickáduševní –psychický klid (předcházet nervozitě, rozčilení a stresu) –vlastní zkušenosti sebekontrola hlasové techniky sebekontrola pretezování hlasu