Výchova v rodině jako prevence negramotnosti Rodina jako jeden z faktorů ovlivňujících gramotnost
Funkce rodiny Ekonomicko-zabezpečovací Biologicko-reprodukční Emocionálně-ochranná Výchovně-socializační (Stanislav Střelec, in J.Průcha.Pedagogická encyklopedie)
Co ovlivňuje rodina Prenatální období Ekonomické zázemí Emocionální zázemí Výchovné působení Vztahy mezi členy rodiny (rodina nukleární a širší rodina) Rodina orientační a reprodukční(prokreační)
Prenatální období Vliv prénatálního vývoje na úspěšnost dítěte (nechtěné děti) Prénatální komunikace Zodpovědnost matky (drogy, HIV, léky, psychika matky) Očekávání dítěte v rodině
Ekonomické zázemí Zaměstnanost rodičů, vliv zaměstnanosti na děti Zařazení rodiny do ekonomického makrosystému společnosti Individuální spotřeba rodiny – způsob života v rodině (hodnotová orientace rodičů) Zabezpečení finanční (placené instituce – plavání, cizí jazyk, baby kluby) Nabídka aktivit – jejich hranice Podíl rodiny na finanční gramotnosti dětí
Emocionální vývoj Význam těsných kontaktů pro vývoj dítěte Zabezpečení základních psychických potřeb: - potřeba bezpečí - potřeba uznání - potřeba porozumění Čas na dítě je více než hmotné finanční zajištění, přemíra hraček apod. Konflikty mezi rodiči mohou poznamenat dítě na celý život.
Socializace Zařazování, včleňování se do společnosti Vyžaduje navazování kontaktů, jejich rozšiřování, prohlubování Primární socializace dítěte – v rodině Sekundární socializace dítěte – více spojována se školou než s rodinou Nepřímé výchovné působení v rodině je důležitější než přímé
Oblasti výchovy a rozvoje Pohybový vývoj – součást psychomotorického vývoje Smyslový vývoj Vývoj řeči - Dítě se učí mluvit v rodině, z lásky. Učit se řeč=mít druhého rád. Grafomotorika – kreslení, omalovánky Vědomí povinnosti, odpovědnosti, úcty
Funkčnost rodiny Podle úrovně plnění funkcí rozlišuje J.Dunovský 4 pásma funkčnosti: funkční r., problémová r., dysfunkční r., afunkční r. Problémová rodina - Z. Helus rodinu: nezralou, přetíženou, ambiciózní, perfekcionistickou, autoritářskou, rozmazluící, liberální a improvizující, odkládající, disociovanou.
Riziko selhání ve škole Výchovná zanedbanost (sociální a hygienické návyky, chování) Problémová rodina Školní zralost Rozumové schopnosti ADHD/ADD Riziko dyslexie Týrané a zneužívané dítě
Další faktory, které ovlivňují funkční gramotnost Psychická deprivace Psychická subdeprivace Dítě nemocné Dítě a konflikty mezi rodiči (před rozvodem, rozvod, po rozvodu, styk s otcem, nový partner, noví sourozenci)