Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:říjen 2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
ANOTACE Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Ekologie je seznámit žáky se základními ekologickými a biologickými termíny v návaznosti na pochopení dalších složitějších témat Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Ekologie a biologie na naší SŠ. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na téma Globální problémy a globální změny
Definice. Hlavní globální problémy. Globální změny.
Globální problémy lidstva označujeme problémy, které svým působením ovlivňují celou planetu
explozivní růst lidské populace - problémy především rozvojových zemí, hospodářsky vyspělé země prošly tzv. demografickou transformací (snížení porodnosti, zlepšení postavení žen, zlepšení ekonomické situace atd.), s růstem populace roste potřeba surovin, energie, potravin i prostoru destrukce životního prostředí – znečišťování a ohrožování základních složek životního prostředí, tzn. ovzduší, půdy, vody surovinová a energetická krize – nebezpečí vyčerpání nerostných zdrojů neobnovitelných (uhlí, ropa, rudy) i obnovitelných (např. dřevo, voda) klimatické změny – týkají se zejména zvýšené koncentrace CO2 v ovzduší a následného skleníkového efektu vymírání druhů – nenávratné ztráty některých rostlinných a živočišných druhů způsobené zničením jejich přirozeného prostředí nebo lovem válečné konflikty – nebezpečí použití jaderných nebo biologických zbraní Jako hlavní globální problémy se nejčastěji uvádějí:
Nárůst lidské populace současná lidská populace (6 miliard) využívá zdroje Země velmi nerovnoměrně hospodářsky rozvinuté země spotřebují obrovské množství surovin a energie na relativně malý počet obyvatel na zbylé tři čtvrtiny lidí na Zemi zbývá pouhých 20 % zdrojů existují suroviny recentní (tvoří se v současnosti) – dřevo, živočišné tkáně a fosilní (v dávných dobách geochemickými přeměnami těl rostlin a živočichů) – ropa, uhlí, zemní plyn
Kontrolní otázky 1. Které zásahy měly negativní vliv na přirozené ekosystémy naší krajiny a) rozsáhlé odlesňování b)velkoplošné odvodňování c) znečišťování ovzduší, vod a půdy d) výběrová těžba dřeva e) používání vysokých dávek hnojiv a pesticidů f) pravidelné kosení luk g) velkoplošné zavádění monokultur jehličnanů 2. Přirozená biologická rovnováha mezi člověkem a přírodou byla poprvé zásadněji narušena a) při vzniku člověka jako nového biologického druhu b) již ve stadiu lovce a sběrače c) ve starověku, se vznikem a rozvojem zemědělství a pastevectví d) až v souvislosti s průmyslovou revolucí
Správné odpovědi 1. a)b)c)e)g 2. c)
Zdroje JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Olomouc, 1980, ISBN BENEŠOVÁ, Marika. Odmaturuj z biologie. Brno: Didaktis, 1980, ISBN NEZNÁMÝ, Neznámý. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: